Gå til innhold

Abort som "prevensjonsmiddel"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis noen er villige til å gå gjennom de smertene og potensielle komplikasjonene en abort medfører er det helt greit for meg. Jeg synes ikke det er noe verre enn hvilken som helst annen abort. Hvis man synes at abort i seg selv er ok, hvorfor skal årsaken spille noen rolle? 

Anonymkode: 3315f...220

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis noen er villige til å gå gjennom de smertene og potensielle komplikasjonene en abort medfører er det helt greit for meg. Jeg synes ikke det er noe verre enn hvilken som helst annen abort. Hvis man synes at abort i seg selv er ok, hvorfor skal årsaken spille noen rolle? 

Anonymkode: 3315f...220

Det spiller en rolle fordi  når aborttallene øker, så brukes mer av begrensede sykehusressurser på aborter som kunne vært unngått med enkle midler, og det går utover alle de andre gruppene som trenger sykehustjenester, enten det gjelder den totale sykehusøkokomien der en bruker overtid på gyn pga abortøknkng, eller andre gynpasienter som venter på hjelp av fagpersoner som er opptatt med abortinngrep. 

Det er en felles pott dette tas av, det koster penger, for samfunnet. I et system der sykehusene i stor grad søker å begrense pasienttilstrømmingen.

Anonymkode: 7c244...ed8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at livet inneholder flere nyanser enn det som er listet opp her. Livet består av mye som utvikler seg, og en trygg fremtid en måned har jeg opplevd gli over til permitteringer og ingen mulighet til jobb innenfor fagfeltet mitt til neste. Eller en trygg, kjærlig partner som plutselig, etter graviditeten er et faktum viser seg som en sjarmerende, men egoistisk og høyst forstyrret mann. Samlivsbruddet var på den tida varslet, men ikke enda satt ut i livet.

Anonymkode: 9f3bc...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvbestemt abort er veldig viktig og noe man skal være SVÆRT forsiktig med å begynne å innskrenke. Det er allerede ganske konservativt med selvbestemt abort til bare uke 12, og vi vil virkelig ikke ha amerikanske eller polske tilstander her til lands. 

Jeg har selv opplevd spontanabort. Det er det veldig mange andre kvinner som også har opplevd, siden det antas at opp i mot nært 50% av svangerskap ender i spontanabort (men at mange ikke vet om det fordi det skjer så tidlig at kanskje menstruasjonen bare kommer 1-2 dager for sent) og vi vet at 2/3 er pga avvik hos foster, men da vet vi jo også at 1/3 ikke skyldes avvik hos foster. Et foster som spontanaborteres merker ikke noe mer eller mindre til at det dør enn et foster som aborteres på vanlig vis. Rettere sagt merker ikke et foster som aborteres tidlig i svangerskapet (før uke 18) at det dør i det hele tatt uavhengig av form, fordi det har ikke bevissthet. Det kan heller ikke kjenne smerte. Det er egentlig ikke så mye annerledes enn at en celle dør. Og noen sier da "ja, men det er jo et hjerte som slår" eller "fosteret har fingre og tær", men et hjerte er egentlig bare en muskel og fingre og tær er ikke mer enn vev. For fosterets del spiller det ingen rolle om det lever eller dør fordi det ikke har evnen til å tenke det. Det er jo egentlig ikke så mye mer enn våre følelser om hva et foster kan bli som gjør at enkelte er kritisk til abort tidlig i svangerskap.

Anonymkode: d696c...c0c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvbestemt abort er veldig viktig og noe man skal være SVÆRT forsiktig med å begynne å innskrenke. Det er allerede ganske konservativt med selvbestemt abort til bare uke 12, og vi vil virkelig ikke ha amerikanske eller polske tilstander her til lands. 

Jeg har selv opplevd spontanabort. Det er det veldig mange andre kvinner som også har opplevd, siden det antas at opp i mot nært 50% av svangerskap ender i spontanabort (men at mange ikke vet om det fordi det skjer så tidlig at kanskje menstruasjonen bare kommer 1-2 dager for sent) og vi vet at 2/3 er pga avvik hos foster, men da vet vi jo også at 1/3 ikke skyldes avvik hos foster. Et foster som spontanaborteres merker ikke noe mer eller mindre til at det dør enn et foster som aborteres på vanlig vis. Rettere sagt merker ikke et foster som aborteres tidlig i svangerskapet (før uke 18) at det dør i det hele tatt uavhengig av form, fordi det har ikke bevissthet. Det kan heller ikke kjenne smerte. Det er egentlig ikke så mye annerledes enn at en celle dør. Og noen sier da "ja, men det er jo et hjerte som slår" eller "fosteret har fingre og tær", men et hjerte er egentlig bare en muskel og fingre og tær er ikke mer enn vev. For fosterets del spiller det ingen rolle om det lever eller dør fordi det ikke har evnen til å tenke det. Det er jo egentlig ikke så mye mer enn våre følelser om hva et foster kan bli som gjør at enkelte er kritisk til abort tidlig i svangerskap.

Jeg mente å skrive "medisinsk eller kirurgisk" og ikke "vanlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tenker altså at hvis noen er gravid pga de tingene du har listet opp, skal de også måtte betale for å få ta abort? Hvis noen blir voldtatt, skal altså også kostnaden dekkes av dama/jenta, som om hun ikke har nok med å takle et innmari stort traume? Eller er det bare enkelte aborter du mener skal koste noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Er det virkelig noen som bruker abort som prevensjon? De jeg kjenner som har tatt abort, har ikke tatt noe lett på det, og de hadde beholdt barnet om de hadde hatt mulighet. 

Anonymkode: dacab...012

Enig, det høres rart ut. Fra hva jeg leste, å ta abort er ikke akkurat behagelig heller. Ren fysisk sett, kramper, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, NatNat said:

Enig, det høres rart ut. Fra hva jeg leste, å ta abort er ikke akkurat behagelig heller. Ren fysisk sett, kramper, etc...

Jeg kan virkelig ikke se for meg at det er så mange som frivillig bruker dette som en form for prevensjon. Ikke bare fysisk kan det gi konsekvenser, men også psykisk. Så om det isåfall ER noen som bruker det som prevensjon, tror jeg ikke det er snakk om en hel haug med folk, slik som det nesten legges frem i HI...

Anonymkode: dacab...012

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...