AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Inspirert av hun som ble sjokkert av å bli gravid etter 2 år med normalt sexliv uten noen prevensjon eller andre tiltak, er jeg veldig intressert i en debatt om det å bruke abort som "prevensjonsmiddel". Jeg har alltid trodd at jeg var 100% for selvbestemt abort, men jeg kjenner nå at det ikke er sant. Jeg er for abort når det gjelder: 1. Uheldig gravid. Foreksempel etter voldtekt, kondom sprakk, prevensjonsmiddelet sviktet eller man glemte seg i fylla. Altså, man prøvde å unngå graviditet, men ble gravid. 2. Livskrise, foreksempel samlivsbrudd. 3. Helsemessige årsaker, hos enten mor eller barn. Jeg blir så provosert og noen ganger ganske så forbanna over at det nå er sett på som helt greit å bare "ta abort" dropper alle tiltak, for det er jo "bare å ta abort" hvis man blir gravid. Det er som on det er en ny trend og har bøitt alt for normalisert. Jeg synes det er forferdelig å ta et liv unødvendig. Jeg vet det finnes mange som vil nå skrive at det er ikke levedyktig ennå og alt det der, men det er et liv.. Og det er ikke dette kvinner kjempet for når de ville ha rett på selvbestemt abort, dette er å utnytte systemet og "goden" på det groveste. [en liten ps. Noe av det verste med det som sto i den artikkelen om denne 27 år gammle kvinnen var at hun hadde hatt et aktiv sexliv med sin partner uten noen tiltak på å unngå graviditet, og hun hadde et stort ønske om å få barn en gang i fremtiden, bare ikke ennå.] Anonymkode: 70769...c2f 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Syns det er så forbanna latterlig at sånne holder på som de gjør. Samvittigheten bør være ravnsvart. Å ta abort fordi det har skjedd et uhell, voldtekt, psykiske vansker osv det forstår jeg godt, og er 100% FOR. Anonymkode: 79e69...a0a 1 1
Sofakona Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 Enig..jeg er helt for at kvinner skal bestemme over egen kropp..men å bruke dette som prevensjon..er ikke ok. Det er en her inne som har tatt abort 4 ganger da hun ikke bruker kondom og slurver med p piller...her blir abort brukt som prevensjon..og det er ikke greit. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Det første man kan gjøre er å sørge for at abort koster mer enn prevensjon, idag er abort gratis (ikke for samfunnet), mens prevensjon koster penger for mange Anonymkode: 7c244...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 Er det virkelig noen som bruker abort som prevensjon? De jeg kjenner som har tatt abort, har ikke tatt noe lett på det, og de hadde beholdt barnet om de hadde hatt mulighet. Anonymkode: dacab...012 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Hva slags innvirkning har det på deg personlig i ditt hverdagsliv at noen tar abort som ikke går under dine moralske punkt? Anonymkode: be46b...de3 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva slags innvirkning har det på deg personlig i ditt hverdagsliv at noen tar abort som ikke går under dine moralske punkt? Anonymkode: be46b...de3 Tror du sykehusene har ubegrenset med penger og helsepersonell? Overforbruk på ett område gir problemer på et annet Anonymkode: 7c244...ed8 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du sykehusene har ubegrenset med penger og helsepersonell? Overforbruk på ett område gir problemer på et annet Anonymkode: 7c244...ed8 Det var ikke det jeg spurte om, da. Anonymkode: be46b...de3
Perelandra Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 Tråden er ryddet for persondebatt Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 Vi ser jo baksiden av «det er bare å ta abort» nå. Menn forlanger abort og forventer å slippe ansvar for barnet hvis man ikke følger ordren. Abort er jo «bare», hva er problemet? Anonymkode: 52941...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #11 Skrevet 11. mars 2024 Helt enig. Jeg mener det bør være slik at de som bruker abort som prevensjon, burde stå for regningen helt selv. Anonymkode: 8f6c0...261 1
Nymerïa Skrevet 11. mars 2024 #12 Skrevet 11. mars 2024 Jeg tror at det å bruke abort som prevensjonsmiddel er såpass sjeldent at det vanskelig å basere abortdebatten på det. Abort kan være skikkelig vondt slik jeg forstår, det kan bli komplikasjoner slik at man må på sykhuset for utskrapning osv. For noen av oss så er ikke abort noen stor sak etisk sett fordi vi ikke anser et foster for å være et menneske, men det er jo ikke hyggelig med gynekologiske komplikasjoner. 4
skreppamedleppa Skrevet 11. mars 2024 #13 Skrevet 11. mars 2024 (endret) Jeg er for selvbestemt abort. Punktum. Selvbestemt betyr at en bestemmer selv ikke at jeg eller noen andre skal gjøre seg til dommer for hvilke grunner som er ok og hvilke grunner som ikke er ok. Å være for selvbestemt abort bortsett fra når det gjelder A og B og C og D er ikke noe jeg personlig kan si jeg tenker at jeg mener nei. Det er selvfølgelig grunner jeg tenker er mer legetime enn andre men til syvende og sist Ja jeg har fått med meg både saken om og tråden om hun det refereres til i hi her. Og til det vil jeg jo si at det er skremmende når en blir sjokkert av at graviditet er et resultat av å ha sex om en ikke bruker en eller annen form for beskyttelse. Og jeg tror heller ikke det er normalt at det går sport i å ta abort, men for meg betyr selvbestemt abort nettopp det. Endret 11. mars 2024 av skreppamedleppa 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #14 Skrevet 11. mars 2024 skreppamedleppa skrev (23 minutter siden): Jeg er for selvbestemt abort. Punktum. Selvbestemt betyr at en bestemmer selv ikke at jeg eller noen andre skal gjøre seg til dommer for hvilke grunner som er ok og hvilke grunner som ikke er ok. Å være for selvbestemt abort bortsett fra når det gjelder A og B og C og D er ikke noe jeg personlig kan si jeg tenker at jeg mener nei. Det er selvfølgelig grunner jeg tenker er mer legetime enn andre men til syvende og sist Ja jeg har fått med meg både saken om og tråden om hun det refereres til i hi her. Og til det vil jeg jo si at det er skremmende når en blir sjokkert av at graviditet er et resultat av å ha sex om en ikke bruker en eller annen form for beskyttelse. Og jeg tror heller ikke det er normalt at det går sport i å ta abort, men for meg betyr selvbestemt abort nettopp det. Greit nok, men når en kan forebygge det, hvorfor skal det, imotsetning til mye annen helsehjelp, være gratis? Anonymkode: 7c244...ed8 1
Grüner Skrevet 11. mars 2024 #15 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det første man kan gjøre er å sørge for at abort koster mer enn prevensjon, idag er abort gratis (ikke for samfunnet), mens prevensjon koster penger for mange Anonymkode: 7c244...ed8 Du kan få gratis kondomer mange steder 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #16 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Greit nok, men når en kan forebygge det, hvorfor skal det, imotsetning til mye annen helsehjelp, være gratis? Anonymkode: 7c244...ed8 Så alle skal leve i sølibat helt til de vet at de vil ha barn? For sølibat er det eneste sikte mot uønsket svangerskap. Anonymkode: d6e83...15d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #17 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så alle skal leve i sølibat helt til de vet at de vil ha barn? For sølibat er det eneste sikte mot uønsket svangerskap. Anonymkode: d6e83...15d Det sa jeg ikke, jeg mener bare det er absurd at prevensjon koster penger mens abort er gratis. Det burde vært omvendt Anonymkode: 7c244...ed8 1
skreppamedleppa Skrevet 11. mars 2024 #18 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sa jeg ikke, jeg mener bare det er absurd at prevensjon koster penger mens abort er gratis. Det burde vært omvendt Anonymkode: 7c244...ed8 https://www.helsenorge.no/sex-og-samliv/prevensjon/kondom/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIsduxoP_shAMVIrZoCR2ubwnXEAAYASAAEgJoU_D_BwE Her på selveste helenorge kan du bestille så mange gratis kondomer du bare makter, kos deg og værsågod. Mange andre plasser er det også gratis prevensjonsmidler å få fatt i. Så du kommer altså med en gedigen faktafeil. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #19 Skrevet 11. mars 2024 skreppamedleppa skrev (Akkurat nå): https://www.helsenorge.no/sex-og-samliv/prevensjon/kondom/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIsduxoP_shAMVIrZoCR2ubwnXEAAYASAAEgJoU_D_BwE Her på selveste helenorge kan du bestille så mange gratis kondomer du bare makter, kos deg og værsågod. Mange andre plasser er det også gratis prevensjonsmidler å få fatt i. Så du kommer altså med en gedigen faktafeil. Noen prevensjonsmetoder er gratis ja, ikke alle, og ikke for alle kvinner. F eks må voksne kvinner betale dyrt for langvarig prevensjon, den sikreste. Mens abort er gratis. Du ser ikke at det i seg selv kan gjøre at noen velger bort prevensjon og bruker abort istedet ? Anonymkode: 7c244...ed8
skreppamedleppa Skrevet 11. mars 2024 #20 Skrevet 11. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen prevensjonsmetoder er gratis ja, ikke alle, og ikke for alle kvinner. F eks må voksne kvinner betale dyrt for langvarig prevensjon, den sikreste. Mens abort er gratis. Du ser ikke at det i seg selv kan gjøre at noen velger bort prevensjon og bruker abort istedet ? Anonymkode: 7c244...ed8 Det er mange legemidler som er gratis og det er mange legemidler som ikke er gratis. Hva som er delt inn i hvilken kategori er nok en sak jeg ikke bestemmer stort over. Jeg er for at abort skal være gratis og så går det selvfølgelig an å ha to tanker i hode samtidig der en går i bresjen for gratis prevensjonsmidler for kvinner. Men å fjerne en gratis rettighet fordi en bare evner å ha en tanke I hode og det er gratis prevensjon for kvinner er ikke noe jeg stiller meg bak nei. Nå var det prevensjon du nevnte i sin helhet og det stemmer ikke at en ikke kan få tak i prevensjonsmidler som forhindrer graviditet gratis. Også er det valgfritt å bruke selvfølgelig, men at det ikke finnes fullstendig kostnadsfritt prevensjonsmidler påmarkedet er ikke rett. Endret 11. mars 2024 av skreppamedleppa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå