Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har snart konfirmant og eksen og jeg skal ha felles selskap for vår sønn. Det blir utgifter til tapasbord, kaker, ny dress til konfirmanten, takkekort og pynt til lokalet. Samt kursavgift til HEF. Alt med fars velsignelse. Han har ikke vært delaktig i planlegging fordi han synes det er kjedelig. Lokale har vi lånt gratis gjennom jobben til min samboer. 

Far har vært negativ hele veien og har begrenset veldig hvem han vil invitere «for de takker garantert nei uansett fordi konfirmasjon er faen så kjedelig». Dere skjønner kanskje greia. Det vil si at jeg har ca. dobbelt så mange gjester som far. Hva er riktig å gjøre med tanke på kostnadene? Dele etter antall gjester eller 50/50? Hva er vanlig hos KG-folket? 😊

Anonymkode: c5af5...e18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville delt alt 50/50 unntatt maten, der betaler du for din side og han for sin.

Anonymkode: 91f86...9ed

• Liker 3
Skrevet

Konfirmasjonen holdes for konfirmanten, og ikke for dere foreldre.  Regner derfor med at konfirmanten selv har et ord i laget med hensyn til hvem som skal inviteres.  Altså at det er familiemedlemmer/gjester som står ham nær.  Er det slik, synes jeg at dere skal betale 50/50.  
Men hvis du vil invitere venninnene/kollegaene dine, så synes jeg ikke det er riktig med 50/50.  Synes også at du bør dra far inn i planleggingen.  Han bør i det minste være klar over hva ting koster.  

• Liker 1
Skrevet

Eldste er særkullsbarn; og konfirmasjonen var hennes dag med hennes familie, uansett om gjestene var fra min side av slekta hennes eller far sin slekt (men da var det bare familie og faddere vi inviterte+2 bestevenninnene hennes

Delte kostnadene 50/50 (far har større familie enn meg, men synes det blir for dumt å finregne på maten og antall gjester….vi har noen storspisere på min side, så sånn sett synes jeg det går opp i opp

Hadde tapas, og begge både far og jeg tok med rester hjem

Tror det er viktig at man i god tid før selve konfirmasjonen snakkes for å lage ett budsjett sammen som passer begge parter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill :) 

Far er involvert i alle avgjørelser, men han har så lite å bidra med siden han synes planlegging er så kjedelig og unødvendig. Barnet er selvfølgelig også med på alle avgjørelser og har kommet med ønsker om aktiviteter, mat og kaker. Men han er 15 år og ikke nødvendigvis så opptatt av detaljer 😅

Far er klar over alle kostnader. Har opprettet en felles mappe på google med alle utgifter og oversikt over gjestene og hvem som bidrar med hva. I tillegg sender jeg melding når det kommer nye kostnader eller endringer. Han har til nå ikke sagt noe på det. 

Det er kun familie som er invitert på begge sider, i tillegg til fadder på min side. Far ville ikke invitere fadder «for han hadde sikkert ikke tid uansett». 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon med far som tenker at det ikke er så mye forberedelser, ikke er engasjert og i tillegg vil ha det billigst mulig.

Han ville egentlig at vi skulle lage maten selv, men seremonien er kl. 10 en lørdag, så jeg undret meg over når vi skulle ha tid til det…. Så han har gått med på matbestilling. Men jeg vet også at vi trenger pynt og duker, tallerkner og glass osv…. Dette har jeg ikke turt å ta opp med han ennå, for han kan si at det ikke er nødvendig…. Jeg satser på å finne en del på loppemarked ( vi har barn i korps og skal jobbe der, så da kan vi handle ting når vi evt. setter opp før åpning).

Men hos oss er det også min side som kommer med flest folk, jeg har likevel ikke tenkt at kostnadene skal deles ujevnt, og håper han heller ikke tenker det, for jeg har det litt trangt økonomisk i disse dager.

Anonymkode: a080c...92f

AnonymBruker
Skrevet

jeg tenker umiddelbart at den som i utgangspunktet tok initiativ til å avslutte forholdet, bør stå for den største andelen, kanskje rundt 70/80%. 

Anonymkode: 73712...99e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi delte på dress, sko, blomsterdekorasjoner, servietter, duker, lys osv. Mat og drikke fordelte vi sånn ca ut fra antall gjester på hver (jeg hadde flest). Hadde gratis lokale. Jeg og mine bakte kaker. Tok ikke det med i noe regnestykke. Jeg gjorde mer jobb enn ham. Svært konfliktfylt forhold, så jeg orket ikke regne på krona med en mann med store problemer med sinnemestring. Her var det bare om å gjøre å lage en fin dag for konfirmanten, med minst mulig konflikter.

Anonymkode: 7c24a...bb5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg tenker umiddelbart at den som i utgangspunktet tok initiativ til å avslutte forholdet, bør stå for den største andelen, kanskje rundt 70/80%. 

Anonymkode: 73712...99e

Tuller du 😃? Det er ofte stygge grunner til at man velger å avslutte et forhold.

Anonymkode: 7c24a...bb5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for innspill :) 

Far er involvert i alle avgjørelser, men han har så lite å bidra med siden han synes planlegging er så kjedelig og unødvendig. Barnet er selvfølgelig også med på alle avgjørelser og har kommet med ønsker om aktiviteter, mat og kaker. Men han er 15 år og ikke nødvendigvis så opptatt av detaljer 😅

Far er klar over alle kostnader. Har opprettet en felles mappe på google med alle utgifter og oversikt over gjestene og hvem som bidrar med hva. I tillegg sender jeg melding når det kommer nye kostnader eller endringer. Han har til nå ikke sagt noe på det. 

Det er kun familie som er invitert på begge sider, i tillegg til fadder på min side. Far ville ikke invitere fadder «for han hadde sikkert ikke tid uansett». 

TS

Alle som er fadder bør inviteres, så kan de heller ta valget selv om å melde avbud om de ikke har anledning til å delta.

Hva om den fadderen far ikke vil invitere har lyst til å delta og får vite at andre faddere er invitert men ikke han/hun? Å bli utelatt fra en så stor dag mens andre med samme tilknytning/ fadder til konfirmanten kan oppleves sårt og itillegg skade relasjoner i etterkant.

Når dere har lagt dere på linje nær familie og faddere (faddere er normalt å invitere til konfirmasjon) så bør ikke noen velges bort. Ene broren min bodde i USA det året eldstejenta vår konfirmerte seg. Vi var klar over at sjansen for at han kom til å reise til Norge for ei helg var tilnærmet null, likevel så sendte vi invitasjon. Ville vært utenkelig å invitere alle andre tanter og onkler til jenta minus den ene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (2 timer siden):

Alle som er fadder bør inviteres, så kan de heller ta valget selv om å melde avbud om de ikke har anledning til å delta.

Hva om den fadderen far ikke vil invitere har lyst til å delta og får vite at andre faddere er invitert men ikke han/hun? Å bli utelatt fra en så stor dag mens andre med samme tilknytning/ fadder til konfirmanten kan oppleves sårt og itillegg skade relasjoner i etterkant.

Når dere har lagt dere på linje nær familie og faddere (faddere er normalt å invitere til konfirmasjon) så bør ikke noen velges bort. Ene broren min bodde i USA det året eldstejenta vår konfirmerte seg. Vi var klar over at sjansen for at han kom til å reise til Norge for ei helg var tilnærmet null, likevel så sendte vi invitasjon. Ville vært utenkelig å invitere alle andre tanter og onkler til jenta minus den ene. 

Jeg er enig med deg, men akkurat dette har far sagt han skal styre selv. Jeg har prøvd å si at folk nok ikke synes sånne begivenheter er så kjedelig som han selv synes, men det er som å snakke til en vegg. «Alle synes at dåp, bursdag, konfirmasjon og bryllup er kjedelig, hvis ikke det er fri bar da, haha». Jeg har ikke noe lyst til å overkjøre han. Konfirmanten har ikke sett fadderen på fars side på 7-8 år, så tror ikke det er noe savn heller sånn sett. Men er helt enig i at alle faddere burde inviteres. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi delte mat og drikke etter antall gjester pga stor skjevhet i deltakelse. Resten ble delt 50/50. Mest rettferdig på den måten.

Min side hadde forøvrig flest gjester. 

Anonymkode: 6dba9...cae

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...