Gå til innhold

Hva har skjedd med verdens oppfattelse av tynn vs. normal vs. overvektig kropp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Majer skrev (22 timer siden):

Det er helt sinnsykt. Det sunneste er å være relativt slank, men innenfor normal bmi. Det er hverken sunt med masse muskler eller fett. Folk klarte dette før i tiden da det var langt mindre fokus på treningssentre og anoreksi. Nå blir det sunne sett på som usunt. Så lenge man har normal bmi kan man være slank, men ikke tynn

Dette er vell faktisk helt feil. Forsking viser jo at det sunneste er og vær i øvre sikt av normal bmi til nedre sikt av overvekt ( rundt 25/26 i bmi). 

I grunn er dette noe som er helt logisk, at hvis du har litt å tære på så vil du på sikt være bedre rustet for elementene, sykdom og livet forøvrig på sikt. Det er derfor mindre sjanse for at du dør kroppslig av motgangen/sykdommer livet byr på.

Du sier at " folk klarte dette før i tiden", klarte hva? 

Folk døde vittig nok left and right av hjerte/kar før i tiden også, bare tidligere enn vi gjør nå til dags. 

Men det er i grunn nytteløst å sammenligne nå og da, all den tid dokumentasjons grunnlaget er tynt. Det sier seg selv at man ikke hadde samme tilgang på data knyttet til helse i 1930 som man har i 2024. 

Det man vet er at anoreksi spesifikt er svært dødelig. Og mye mere enn overvekt/fedme. 

Anonymkode: b55ad...443

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Å være " tynnfeit" har alltid vært et begrep. Du sier du trener litt men at fet hovedsakelig er hverdags aktivitet samt at du har gått ned ikke bare svangerskapsvekten men 5 kg ekstra fra vekten før svangerskap.

Sannsynligvis så ser du tynnfeit ut/skrøpelig tynn/syk ut. 

Løser seg hvis du bygger litt muskler for å fylle inn huden.

Her hagler kommentarene, ser man.

Anonymkode: 7d81e...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er vell faktisk helt feil. Forsking viser jo at det sunneste er og vær i øvre sikt av normal bmi til nedre sikt av overvekt ( rundt 25/26 i bmi). 

I grunn er dette noe som er helt logisk, at hvis du har litt å tære på så vil du på sikt være bedre rustet for elementene, sykdom og livet forøvrig på sikt. Det er derfor mindre sjanse for at du dør kroppslig av motgangen/sykdommer livet byr på.

Du sier at " folk klarte dette før i tiden", klarte hva? 

Folk døde vittig nok left and right av hjerte/kar før i tiden også, bare tidligere enn vi gjør nå til dags. 

Men det er i grunn nytteløst å sammenligne nå og da, all den tid dokumentasjons grunnlaget er tynt. Det sier seg selv at man ikke hadde samme tilgang på data knyttet til helse i 1930 som man har i 2024. 

Det man vet er at anoreksi spesifikt er svært dødelig. Og mye mere enn overvekt/fedme. 

BMI rundt 25-26 er lurt når man er eldre og trenger litt ekstramuskler for  å kompensere for dårligere balanse, svakere muskulator, skal gjennom kirurgiske inngrep osv. Men frem til det punktet er det viktigste at kroppen får i seg nok sunn næring, unngår langvarige betennelser, får hvile og bruker minst mulig energi utenom trening. For 20-25% av befolkningen er det også viktig å være sosiale da disse har en økt risiko for kognitiv svikt dersom de ikke er sosiale, men det finner man enkelt ut på gentest

Når jeg ser på gamle bilder fra familien min var det dessverre en del som hadde litt for mye muskler, men de var relativt slanke og. Det var lite mage å spore. Når jeg ser på malerier av berømte slektninger flere hundre år bakover i tid viser det samme. De eser riktignok noe ut med aldren, men det er jo som du sier for å beskytte kroppen

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 minutter siden):

BMI rundt 25-26 er lurt når man er eldre og trenger litt ekstramuskler for  å kompensere for dårligere balanse, svakere muskulator, skal gjennom kirurgiske inngrep osv. Men frem til det punktet er det viktigste at kroppen får i seg nok sunn næring, unngår langvarige betennelser, får hvile og bruker minst mulig energi utenom trening. For 20-25% av befolkningen er det også viktig å være sosiale da disse har en økt risiko for kognitiv svikt dersom de ikke er sosiale, men det finner man enkelt ut på gentest

Når jeg ser på gamle bilder fra familien min var det dessverre en del som hadde litt for mye muskler, men de var relativt slanke og. Det var lite mage å spore. Når jeg ser på malerier av berømte slektninger flere hundre år bakover i tid viser det samme. De eser riktignok noe ut med aldren, men det er jo som du sier for å beskytte kroppen

BMI som ikke ligger på grensa til undervekt er også greit når man kommer over virusinfeksjon, omgangssyke o.l.

Foruten om noen buffe karer som "bor" på treningssenteret for å bygge muskler, så er vel strengt tatt ikke for mye muskler et problem i samfunnet vi har i dag, med mange stillesittende jobber, og mye bilkjøring for å rekke over A4-livet med barn, osv.

Problemet er vel heller den usunne delen i begge ender, de som tror at light-produkter og kaloritelling er sunt, og de som spiser mye UP-mat. Helt i enden av skalaen har man spiseforstyrrelser på begge sider. 

Anonymkode: 60014...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du sier er feil og har blitt debunka om vi fokuserer på kvalitetsstudier. Moderne forskning som har sett på 230 studier med over 30 millioner mennesker konkluderer med at BMI 20-22 er best.

"Og hvis vi bare inkluderer de studiene som har lang oppfølgingstid, er det friske ikke-røykere med en BMI på 20–22 som kan regne med å leve lengst." 

"I analysene av friske ikke-røykere i studier med lang oppfølgingstid var BMI på 20 ikke lenger signifikant mer risikabelt enn BMI på 23, mens BMI høyt i normalvektområdet i likhet med overvekt og fedme var koblet til økt risiko for tidlig død." 

https://gemini.no/2016/05/nei-overvektige-lever-ikke-lengst/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27146380/

Anonymkode: b58f0...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet vi lever i er generelt ekstremt kroppsfokusert. Derfor er det mange som henger seg opp i det. 

Hva som oppleves som normalt kommer an på hva man er vant med. Det er ingen hemmelighet at befolkningen er tykkere i dag, og at vi er ekstremt eksponert for kropp i alle kanaler. På individnivå blir det jo mye det samme. Om familien din er vant med å se deg 5 kg tyngre over lang tid, så er jo det normalen. Og når du går ned 5 kg, så går du utenfor normalen. 5 kg er også mer for en allerde normalvektig person enn for en overvektig person og da blir ofte vektnedgangen tydeligere for andre.

Jeg tror lite har med sjalusi å gjøre, men heller det at vi er så kroppsfokuserte og at man legger merke til endringer. 

Jeg er enig i at det er unødvendig å kommentere andres kropper, men all den tid dette samfunnet er gjennomsyret av kroppshysteriet så vil det nok ta tid å endre disse holdningene. 

Anonymkode: 2d392...d36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 13.59):

Hvis man plutselig går en del ned i vekt, og samtidig har fått baby, så blir man gjerne litt dratt og hul i ansikt og bryst. Kanskje det foreldrene dine har reagert på? Jeg har alltid vært tynn og det er liksom bare sånn jeg ser ut, og har kun fått positive kommentarer på kropp (men sjelden noen kommenterer selvfølgelig). Men en venninne av meg som alltid, helt siden barneskolen, har vært overvektig, ble plutselig så tynn at jeg ble litt bekymret. Men det viste seg at hun bare veier det samme som meg og vi er like høye. Så det er forandringen som gjør at man evt blir litt bekymret. 

Anonymkode: 56db1...4f4

Det eneste problemet her at jeg alltid har vært normalt slank… ja jeg la på meg litt i barseltiden, men det var i en kort periode før jeg gikk det av meg igjen. Jeg har hatt samme vekt mesteparten av mitt voksne liv. Ja, 5 kg mindre nå enn da jeg ble gravid, men jeg har veid dette før.

Anonymkode: 49bf7...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å være " tynnfeit" har alltid vært et begrep. Du sier du trener litt men at fet hovedsakelig er hverdags aktivitet samt at du har gått ned ikke bare svangerskapsvekten men 5 kg ekstra fra vekten før svangerskap. Sannsynligvis så ser du tynnfeit ut/skrøpelig tynn/syk ut. 

Løser seg hvis du bygger litt muskler for å fylle inn huden.

KG skuffer ikke altså 😂 nei, jeg ser ikke skrøpelig, syk eller tynnfeit ut. Jeg har hatt akkurat denne vekten +- et par kilo mesteparten av mitt voksne liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

KG skuffer ikke altså 😂 nei, jeg ser ikke skrøpelig, syk eller tynnfeit ut. Jeg har hatt akkurat denne vekten +- et par kilo mesteparten av mitt voksne liv. 

Neimen da så, merkelig at du skulle få så mye kommentarer da og føle behov for å gå til det steget å lage en tråd på internett. 

Merkelig å lage en tråd med seg selv og  sine problem som utgangspunkt uten å takle svar på akkurat det. Men ikke akkurat overasket når det er snakk om kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det du sier er feil og har blitt debunka om vi fokuserer på kvalitetsstudier. Moderne forskning som har sett på 230 studier med over 30 millioner mennesker konkluderer med at BMI 20-22 er best.

"Og hvis vi bare inkluderer de studiene som har lang oppfølgingstid, er det friske ikke-røykere med en BMI på 20–22 som kan regne med å leve lengst." 

"I analysene av friske ikke-røykere i studier med lang oppfølgingstid var BMI på 20 ikke lenger signifikant mer risikabelt enn BMI på 23, mens BMI høyt i normalvektområdet i likhet med overvekt og fedme var koblet til økt risiko for tidlig død." 

https://gemini.no/2016/05/nei-overvektige-lever-ikke-lengst/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27146380/

Jeg regner med du er katabel til å finne frem aktuelt og tidsriktig artikler. Noen heller tvilsome 2016 artikler er i hvertfall ikke det jeg bruker som kilder i 2024.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg regner med du er katabel til å finne frem aktuelt og tidsriktig artikler. Noen heller tvilsome 2016 artikler er i hvertfall ikke det jeg bruker som kilder i 2024.

Tvilsomme artikler? Jeg kom med to linker. En direktelink til PubMed. Selve studien. Samt en lettlest artikkel som oppsummerer studien. Det fra en side som presenterer forskningsnyheter fra NTNU og Sintef. Hva var tvilsomt? Og hva finnes på feltet som overgår den studien? Ser frem til å se kildene du bruker nå i 2024. :)

Den eneste som har kommet med noe tvilsomt er du som kommer med udokumentert feilinformasjon som krasjer med forskning som ser helhetlig på 230 studier med 30 millioner mennesker. WHO sine anbefalinger og all ekspertisen som ligger bak der. Samt grunnleggende rundt hva som er sunt om man har kunnskap til helseproblemer knyttet opp til selv lett overvekt. (Se f.eks video nedenfor.) Det hjelper ikke akkurat på at folk sprer utdatert eller dårlig informasjon når såpass mange sliter med høy vekt og tilhørende problemer. Ikke bare helsemessig er høy vekt i praksis blitt ett kjempe problem, men også rent økonomisk ser man konsekvensene av overvekten om man faktisk følger med på forskingen rundt feltet. (2 ferske kilder nedenfor.)

Synd at folk ikke setter seg mer inn i disse tingene og heller bruker tid på å spre helseskadelig informasjon som i praksis gir store negative konsekvenser på mange plan. At stadig flere er blitt overvektige og i tillegg ønsker å rettferdiggjøre (egen) overvekt er ihvertfall blitt et skikkelig samfunnsproblem som ikke hjelper til. Konsekvensene kommer uansett og kan dokumenteres fra mange hold.

"Denne rapporten presenterer en kartlegging av de samfunnsøkonomiske konsekvensene av overvekt og fedme som risikofaktor for sykdom i Norge i 2022. De samlede samfunnskostnadene er estimert til 238 milliarder kroner i 2022."

https://www.menon.no/samfunnskostnader-knyttet-til-overvekt-og-fedme/

Vanlig overvekt (BMI 25-29,9) koster samfunnet/helsevesenet langt mer enn fedme, viser en ny studie fra NTNU i 2023.

https://www.forskning.no/fedme-ntb-overvekt/overvekt-tynger-samfunnet-mer-enn-fedme/2272468

Og tilbake til helse og hva som faktisk er sunnest. Liten video fra Nutritionfacts.org som ser på mye forskning.

(Forskning hentet f.eks fra Harvard og andre steder på toppnivå.)

TLDR: Optimal BMI er generelt 20-22. Alternativt 18.5-24,9 om man ønsker å fokusere på ett større område. Selv lett overvekt er generelt usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Neimen da så, merkelig at du skulle få så mye kommentarer da og føle behov for å gå til det steget å lage en tråd på internett. 

Merkelig å lage en tråd med seg selv og  sine problem som utgangspunkt uten å takle svar på akkurat det. Men ikke akkurat overasket når det er snakk om kg.

Det er jo nettopp det som er poenget med tråden. Jeg er normalvektig, har alltid vært det... Jeg er sunn og frisk og synes det er skremmende at samfunnet har blitt slik at de som er normale oppfattes som tynne og de som faktisk er overvektige oppfattes som normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er utrolig slitsomt. Jeg har BMI på mellom 19.2 og 19.6 når jeg er innom på regelmessige helsekontroll (må det på grunn av offshorejobb). Jeg har en relativt smal ramme og en muskeltype som ikke blir mye større selv om jeg trener styrke. 

Nå kommer man sagt at 19.6 er i det nedre sjiktet, men BMI er ikke ment å brukes på individnivå. Måling av livvidde gir en mye bedre indikasjon på om man går med mye farlig fett. Og livvidden min er ikke mindre enn at jeg ikke bør legge på meg noe. Noen legger nemlig kun på seg på magen, og det er ikke sunt overhodet. Hadde jeg hatt en BMI på 21, ville jeg hatt dårligere helse på grunn av dette.

Men altså til tross for friskmeldt ved hver eneste kontroll, er den gjengse "sannheten" at jeg spiser aaaalt for lite. "Du tenker bare på vekta du", får jeg slengt etter meg. Og jeg er sååå lei av å si at "jeg spiser faktisk til jeg er mett og gir meg der. Jeg spiser ikke når jeg er mett, og sulter meg altså ikke", og ja, jeg tenker faktisk på vekta, men i et helseperspektiv. Jeg ønsker meg ikke masse visceralt fett for å tilfredsstille masse kolleger som blander seg inn i ting de ikke med. 

Anonymkode: 4c05c...e4c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...