AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Del Skrevet 11. mars 2024 Hva er det som har skjedd med folks oppfattelse av hva som er tynt, hva som er normalt og hva som er overvektig? Jeg la på meg litt mer enn jeg synes var festlig i barseltiden, men gikk det fort av meg på helt naturlig vis etter at pumping og kolikk la seg og livet ble litt mer normalt. Jeg har i dag en BMI på 21, føler meg sunn, opplagt og sterk. Klærne mine sitter veldig fint og jeg føler meg vel. Spiser helt normalt og trener litt, men er mest hverdagslig aktiv med en aktiv toåring. Veier ca 5 kg mindre enn før jeg ble gravid, men trives veldig mye bedre der jeg er nå. Problemet er at veldig mange, særlig inad i familien, kommenterer at jeg er så tynn? Jeg befinner meg virkelig midt i sjiktet for normal vekt og jeg ser, i alle fall etter min standard, helt normal ut. Har fortsatt en liten valk på magen når jeg sitter og lår som gnisser, og det synes jeg er helt greit! Virker som om folks oppfattelse av hva som er normalt egentlig er mer overvektig og folk oppfatning av overvekt egentlig heller over mot fedme? Og da samtidig at normalt blir oppfattet som undervektig? Anonymkode: 49bf7...9f8 15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Del Skrevet 11. mars 2024 Mente at siste setning skulle være: Og da samtidig at det som faktisk er normalvektig blir oppfattet som undervektig? Anonymkode: 49bf7...9f8 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Del Skrevet 11. mars 2024 Jeg er ikke så opptatt av BMI selv for mener det ikke stemmer med undervekt/normalvekt/overvekt, men uansett føler jeg meg normalvektig jeg og, har BMI på 21 men jeg får og støtt og stadig kommentarer på at jeg er tynn. Fra både kjente og ukjente. Har stor kantine på jobb sammen med andre bedrifter med folk jeg ikke kjenner og der og er det støtt og stadig kommentarer å få. Hvorfor er det greit å si til folk at de er tynn? Er jo ikke det om noen er overvektig… Jeg kommenterer aldri andre sin vekt, mange er slank selvom de er veldig usunn og mange er sunne selvom de er overvektig. Men det irriterer meg at folk kommenterer kroppen min så ofte, og at jeg da blir omtalt som tynn når jeg er helt normal. Bruker str S/M i klær. Anonymkode: 880f1...6ea 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Del Skrevet 11. mars 2024 Det samme reagerer jeg også på. Noen ganger tror jeg det er en misunnerlse av at du har klart å gå ned. Jeg har i mange år vært overvektig (jeg var på BMI litt over 31 for litt over et år siden, hvilket kvalifiserer for fedme gruppe 1). Jeg har det siste året hatt fokus på livsstilsenring, og har nå BMI på 23. Mange kommenterer at jeg har blitt tynn. I prosessen har naturligvis også disse kommentarene dukket opp, også før jeg hadde nådd BMI < 25. Folk kunne også si at "nå kan du ikke gå ned mer, snart er det ikke mer igjen av deg". Jeg har faktisk følt det som en ganske frekk kommentar å komme med. Skal ikke jeg få lov til å være normalvektig, og innenfor et vekskikte som er anbefalt helsemessig? Jeg tror kommentarene kommer av missunnerlse, og ikke et ønske om å være stygg. Men for meg har det faktisk også vært litt vondt å høre, selv om jeg vet jeg burde ta det som en klapp på ryggen for å nå målet. Den siste kommentaren jeg fikk her var at "nå ser du mager ut". For meg betyr mager underernært og syk. Det var faktisk vondt. Jeg er litt usikker på om jeg liker at folk kommenterer dette eller ei. Ingen ville sagt at "nå begynner du å se tjukk ut, nå må du ikke gå mer opp". Dog har jeg vært så tykk at fremmede personer har stoppet meg på gata og spurt om hvor langt jeg er på vei. Det har vært veldig sårt.. Jeg lærte meg rask en replikk å komme med som var "Jeg er nok ikke gravid, jeg er bare smellfeit". Det ga naturligvis motparten et slag i trynet, men det var vel så mye utrolig sårende for min del. Det har skjedd så mange ganger at jeg ikke har telling dessverre. Selv kommenterter jeg aldri andre, hverken den ene eller andre veien. Jeg mener det er en uting. Og synes det er greit at andre ikke kommenterer når jeg nå føler at jeg har gjort en god jobb i riktig retning. Det er kanskje like greit, når folk kan mene at du er mager. Anonymkode: 3ae70...270 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Del Skrevet 11. mars 2024 Jeg tror det handler mest om hvordan man er vant med å se en person. Har flere venninner som har lavere BMI enn det, men de har alltid vært det, så reagerer aldri på at de er "tynne". Det er bare sånn de er. Men hos en person som man er vant med å se større, og så har slanket seg til en BMI på 20 så blir det noe man reager på. Rart det fenomenet. Jeg kan ha et mentalt bilde av en person jeg alltid har kjent som større, og få sjokk når personen kommer i nyslanket utgave. Anonymkode: c8873...7dd 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke så opptatt av BMI selv for mener det ikke stemmer med undervekt/normalvekt/overvekt, men uansett føler jeg meg normalvektig jeg og, har BMI på 21 men jeg får og støtt og stadig kommentarer på at jeg er tynn. Fra både kjente og ukjente. Har stor kantine på jobb sammen med andre bedrifter med folk jeg ikke kjenner og der og er det støtt og stadig kommentarer å få. Hvorfor er det greit å si til folk at de er tynn? Er jo ikke det om noen er overvektig… Jeg kommenterer aldri andre sin vekt, mange er slank selvom de er veldig usunn og mange er sunne selvom de er overvektig. Men det irriterer meg at folk kommenterer kroppen min så ofte, og at jeg da blir omtalt som tynn når jeg er helt normal. Bruker str S/M i klær. Anonymkode: 880f1...6ea Helt enig med deg; å kommentere andres vekt er en skikkelig uting. Anonymkode: 49bf7...9f8 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror det handler mest om hvordan man er vant med å se en person. Har flere venninner som har lavere BMI enn det, men de har alltid vært det, så reagerer aldri på at de er "tynne". Det er bare sånn de er. Men hos en person som man er vant med å se større, og så har slanket seg til en BMI på 20 så blir det noe man reager på. Rart det fenomenet. Jeg kan ha et mentalt bilde av en person jeg alltid har kjent som større, og få sjokk når personen kommer i nyslanket utgave. Anonymkode: c8873...7dd Du har nok et godt poeng der, men i mitt tilfelle er det snakk om 5 kg... Var aldri stor før heller, alltid vært en sånn "midt i normalen" type Anonymkode: 49bf7...9f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva er det som har skjedd med folks oppfattelse av hva som er tynt, hva som er normalt og hva som er overvektig? Jeg la på meg litt mer enn jeg synes var festlig i barseltiden, men gikk det fort av meg på helt naturlig vis etter at pumping og kolikk la seg og livet ble litt mer normalt. Jeg har i dag en BMI på 21, føler meg sunn, opplagt og sterk. Klærne mine sitter veldig fint og jeg føler meg vel. Spiser helt normalt og trener litt, men er mest hverdagslig aktiv med en aktiv toåring. Veier ca 5 kg mindre enn før jeg ble gravid, men trives veldig mye bedre der jeg er nå. Problemet er at veldig mange, særlig inad i familien, kommenterer at jeg er så tynn? Jeg befinner meg virkelig midt i sjiktet for normal vekt og jeg ser, i alle fall etter min standard, helt normal ut. Har fortsatt en liten valk på magen når jeg sitter og lår som gnisser, og det synes jeg er helt greit! Virker som om folks oppfattelse av hva som er normalt egentlig er mer overvektig og folk oppfatning av overvekt egentlig heller over mot fedme? Og da samtidig at normalt blir oppfattet som undervektig? Anonymkode: 49bf7...9f8 Dette er ikke 'verdens oppfattelse'. Det er oppfattelsen til de som er rundt deg. Dra til Korea, der er du å anse som overvektig. Anonymkode: 41d01...2c3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det samme reagerer jeg også på. Noen ganger tror jeg det er en misunnerlse av at du har klart å gå ned. Jeg har i mange år vært overvektig (jeg var på BMI litt over 31 for litt over et år siden, hvilket kvalifiserer for fedme gruppe 1). Jeg har det siste året hatt fokus på livsstilsenring, og har nå BMI på 23. Mange kommenterer at jeg har blitt tynn. I prosessen har naturligvis også disse kommentarene dukket opp, også før jeg hadde nådd BMI < 25. Folk kunne også si at "nå kan du ikke gå ned mer, snart er det ikke mer igjen av deg". Jeg har faktisk følt det som en ganske frekk kommentar å komme med. Skal ikke jeg få lov til å være normalvektig, og innenfor et vekskikte som er anbefalt helsemessig? Jeg tror kommentarene kommer av missunnerlse, og ikke et ønske om å være stygg. Men for meg har det faktisk også vært litt vondt å høre, selv om jeg vet jeg burde ta det som en klapp på ryggen for å nå målet. Den siste kommentaren jeg fikk her var at "nå ser du mager ut". For meg betyr mager underernært og syk. Det var faktisk vondt. Jeg er litt usikker på om jeg liker at folk kommenterer dette eller ei. Ingen ville sagt at "nå begynner du å se tjukk ut, nå må du ikke gå mer opp". Dog har jeg vært så tykk at fremmede personer har stoppet meg på gata og spurt om hvor langt jeg er på vei. Det har vært veldig sårt.. Jeg lærte meg rask en replikk å komme med som var "Jeg er nok ikke gravid, jeg er bare smellfeit". Det ga naturligvis motparten et slag i trynet, men det var vel så mye utrolig sårende for min del. Det har skjedd så mange ganger at jeg ikke har telling dessverre. Selv kommenterter jeg aldri andre, hverken den ene eller andre veien. Jeg mener det er en uting. Og synes det er greit at andre ikke kommenterer når jeg nå føler at jeg har gjort en god jobb i riktig retning. Det er kanskje like greit, når folk kan mene at du er mager. Anonymkode: 3ae70...270 Har ikke tenkt på at det kan dreie seg om misunnelse, men det kan du ha veldig rett i! Leit å høre at du har måttet oppleve sårende kommentarer på kroppen din i begge ender av skalaen. Tror vi er mange som ville satt pris på at det å kommentere andres kropper bare fjernes fra dagsordnen. Anonymkode: 49bf7...9f8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #10 Del Skrevet 11. mars 2024 Mennesker i jeger- og samler samfunn har en BMI på rundt 20-21, så du er normalvektig. Anonymkode: 79fd0...4ea 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #11 Del Skrevet 11. mars 2024 Håper folk etterhvert ser på det som like uhøflig å kommentere vekt som det er å snike køen på butikken. Men det kommer alltid til å være noen som ikke klarer å la være dessverre. Anonymkode: e215f...36d 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #12 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Håper folk etterhvert ser på det som like uhøflig å kommentere vekt som det er å snike køen på butikken. Men det kommer alltid til å være noen som ikke klarer å la være dessverre. Anonymkode: e215f...36d Kunne ikke vært mer enig. Anonymkode: 49bf7...9f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #13 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hva er det som har skjedd med folks oppfattelse av hva som er tynt, hva som er normalt og hva som er overvektig? Jeg la på meg litt mer enn jeg synes var festlig i barseltiden, men gikk det fort av meg på helt naturlig vis etter at pumping og kolikk la seg og livet ble litt mer normalt. Jeg har i dag en BMI på 21, føler meg sunn, opplagt og sterk. Klærne mine sitter veldig fint og jeg føler meg vel. Spiser helt normalt og trener litt, men er mest hverdagslig aktiv med en aktiv toåring. Veier ca 5 kg mindre enn før jeg ble gravid, men trives veldig mye bedre der jeg er nå. Problemet er at veldig mange, særlig inad i familien, kommenterer at jeg er så tynn? Jeg befinner meg virkelig midt i sjiktet for normal vekt og jeg ser, i alle fall etter min standard, helt normal ut. Har fortsatt en liten valk på magen når jeg sitter og lår som gnisser, og det synes jeg er helt greit! Virker som om folks oppfattelse av hva som er normalt egentlig er mer overvektig og folk oppfatning av overvekt egentlig heller over mot fedme? Og da samtidig at normalt blir oppfattet som undervektig? Anonymkode: 49bf7...9f8 Er nok slik ja. Det er jo slik at det man ser mest, er det normale. Normalt er jo ikke det samme som rett, men det vi ser mest er det vi bruker for å justere egen oppfattelse. Er jo generelt en uting å kommentere andres kropper da uansett. Jeg pleier bare å svare - "neida, det ser bare slik ut siden jeg var tykk før". Har ikke endret så mange kg, men når jeg tipper 24 i BMI synes det i ansiktet. Jeg trives best rundt 21 jeg og. Det er passelig for meg. Anonymkode: 85e10...2d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #14 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er nok slik ja. Det er jo slik at det man ser mest, er det normale. Normalt er jo ikke det samme som rett, men det vi ser mest er det vi bruker for å justere egen oppfattelse. Er jo generelt en uting å kommentere andres kropper da uansett. Jeg pleier bare å svare - "neida, det ser bare slik ut siden jeg var tykk før". Har ikke endret så mange kg, men når jeg tipper 24 i BMI synes det i ansiktet. Jeg trives best rundt 21 jeg og. Det er passelig for meg. Anonymkode: 85e10...2d2 Er nok et godt poeng det med hva vi er vant med å se mest av... Dessverre er det jo fler enn noen gang som ikke har en veldig sunn livsstil og ender opp med for mye fett på kroppen. Synes jeg leste et sted for ikke så lenge siden at det antas at det nå er flere overvektige enn normalvektige mennesker i Norge, det er jo bare trist. Forøvrig helt enig med deg i at folk kan gidde å la være å kommentere på andres vekt. Eller utseende for den slags skyld. Hva med "Så hyggelig å se deg" i stedet for kommentarer på andres ytre? Anonymkode: 49bf7...9f8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #15 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det som har skjedd med folks oppfattelse av hva som er tynt, hva som er normalt og hva som er overvektig? Jeg la på meg litt mer enn jeg synes var festlig i barseltiden, men gikk det fort av meg på helt naturlig vis etter at pumping og kolikk la seg og livet ble litt mer normalt. Jeg har i dag en BMI på 21, føler meg sunn, opplagt og sterk. Klærne mine sitter veldig fint og jeg føler meg vel. Spiser helt normalt og trener litt, men er mest hverdagslig aktiv med en aktiv toåring. Veier ca 5 kg mindre enn før jeg ble gravid, men trives veldig mye bedre der jeg er nå. Problemet er at veldig mange, særlig inad i familien, kommenterer at jeg er så tynn? Jeg befinner meg virkelig midt i sjiktet for normal vekt og jeg ser, i alle fall etter min standard, helt normal ut. Har fortsatt en liten valk på magen når jeg sitter og lår som gnisser, og det synes jeg er helt greit! Virker som om folks oppfattelse av hva som er normalt egentlig er mer overvektig og folk oppfatning av overvekt egentlig heller over mot fedme? Og da samtidig at normalt blir oppfattet som undervektig? Anonymkode: 49bf7...9f8 Enig. Og det er jo vær flere tråder her på Kg hvor folk påstår at de ser skrapa og syke ut med BMI på 23/24/25. Anonymkode: 395d6...dfb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #16 Del Skrevet 11. mars 2024 Vi har nok endret syn på hva som er « normal» vekt. Når Serien Seinfeld gikk på 90-tallet var karakteren « Newman» karakterisert i mitt hode som « obese» - svært overvektig, vi var nesten i sjokk over hvor stor han var. Så serien igjen nå etter 2020 og synes ikke han var så stor lenger i det hele tatt.. Anonymkode: 03d25...fe5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #17 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Og det er jo vær flere tråder her på Kg hvor folk påstår at de ser skrapa og syke ut med BMI på 23/24/25. Anonymkode: 395d6...dfb Også claimer de at de ser ut som en Belsenfange hvis de går ned et par kilo…. For det første er bare veldig feil med mindre du er i ferd med å dø av sult, men det er også sykt respektløst og bruke en sånn sammenligning Anonymkode: 49bf7...9f8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #18 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Også claimer de at de ser ut som en Belsenfange hvis de går ned et par kilo…. For det første er bare veldig feil med mindre du er i ferd med å dø av sult, men det er også sykt respektløst og bruke en sånn sammenligning Anonymkode: 49bf7...9f8 Nettopp! Anonymkode: 395d6...dfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #19 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er nok et godt poeng det med hva vi er vant med å se mest av... Dessverre er det jo fler enn noen gang som ikke har en veldig sunn livsstil og ender opp med for mye fett på kroppen. Synes jeg leste et sted for ikke så lenge siden at det antas at det nå er flere overvektige enn normalvektige mennesker i Norge, det er jo bare trist. Forøvrig helt enig med deg i at folk kan gidde å la være å kommentere på andres vekt. Eller utseende for den slags skyld. Hva med "Så hyggelig å se deg" i stedet for kommentarer på andres ytre? Anonymkode: 49bf7...9f8 Tror det avhenger av hvor man bor. Ikke mange overvektige her jeg bor,mange spreke her. Et vakkert sted og nært marka og byen. Anonymkode: 68862...0da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #20 Del Skrevet 11. mars 2024 Jeg har gått ned 15 kg siste året. er nå 168cm og 72kg, en bmi på 25, så ifølge den er jeg overvektig. Jeg har lyst å gå ned minst 5kg til, håper snart magen også forsvinner. jeg har fått kommentarer nå fra enkelte i familien og bekjente at nå må jeg slutte, for nå har jeg gått ned nok osv🤷♀️ Men etter barnefødseler og småbarnstid var det på høy tid å ta i ett tak og begynne å prioritere meg selv litt., Anonymkode: bec60...e97 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå