Gå til innhold

Oppvokst med narsissistisk mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat forstått at min mor var narsissist. Livet mitt har vært vanskelig og når jeg forsto hvorfor falt mange brikker på plass.  Jeg er ufør, 46 år. 

Jeg forsto at jeg var blitt ødelagt på et vis, men ikke hvordan. 

Noen som har levd likedan? Hva gjorde du? Terapi etc? Burde jeg gå til psykolog?

Anonymkode: ce868...3ab

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har akkurat forstått at min mor var narsissist. Livet mitt har vært vanskelig og når jeg forsto hvorfor falt mange brikker på plass.  Jeg er ufør, 46 år. 

Jeg forsto at jeg var blitt ødelagt på et vis, men ikke hvordan. 

Noen som har levd likedan? Hva gjorde du? Terapi etc? Burde jeg gå til psykolog?

Vil bare anbefale deg denne boka.

Terapi er ikke dumt når du har vokst opp med en narsissistisk mor, og en dysfunksjonell familie.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele boka, jo😃 Takk!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble aksept av forholdene det viktigste. 

Jeg måtte akseptere at jeg ikke fikk endret fortiden - det eneste jeg kunne ta ansvar for var mine valg. 

Veldig enkelt forklart - det å komme dit er selvfølgelig vanskelig, men før jeg klarte det følte jeg på en altoppslukende bitterhet. 

Så jeg klarte å akseptere, tilgi, ta min mor for den hun faktisk var og ikke den jeg ønsket hun skulle være, og ta ansvar for mine valg - både i relasjonen til henne, og andre valg i livet. 

Jeg satte meg faktisk en dato for når jeg skulle slutte å synes synd i meg selv - frem mot den veltet jeg meg i bitterhet - tenkte de samme tankene om igjen og om igjen, men hadde i bakhodet at det nærmet seg slutten for disse. 

Jeg tilga også meg selv, for alt jeg ikke hadde fått til, som jeg mente jeg burde ha klart - begynte med blanke ark og satte meg et relativt realistisk mål om hvordan livet skulle være om fem år, og hva som måtte til for å oppnå disse målene. I disse målene satte jeg ingen begrensninger med tanke på alder - det var endel ting jeg følte var for seint for meg, som å lære å fotografere, eller ta opp fag fra vgs for å ta høyere utdanning. Var det noe jeg trengte å gjøre for å oppnå målene mine, så gjorde jeg det selv om alle andre på kurset var 10 eller 15 år yngre enn meg. 

Det blir for langt innlegg å skrive om alle prosessene, disse to/tre tingene var de viktigste - og det var endel frem og tilbake, men nå er jeg på en god plass i livet. 

Anonymkode: d2e8a...931

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele boka, jo😃 Takk!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...