Gå til innhold

Er det noen her som har minstesats uføretrygd som har fått startlån og evt boligtilskudd hos kommunen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som jeg blir alene med barnet mitt. Har minsteytelse uføretrygd, og ser litt mørkt på leiemarkedet med tanke på ustabilitet i forhold til barnet. Kjipt å måtte flytte etter en viss tid fordi utleier skal selge e.l. Men har ikke sjans til å få kjøpt noe alene uten hjelp.

Lurer derfor på om noen har vært i lignende situasjon, og fått hjelp av kommunen til kjøp av bolig? 

Hvor mye fikk dere isåfall? 

Anonymkode: 8fb41...eea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si noe før du begynner å få svar. Dette skiller ekstreeeemt fra kommune til kommune. Alt etter boligprisene.

I Oslo får du en 1-roms på 40 m2 til 3.700.000, og mange landlige steder ville du betalt 700 000 for samme leilighet.

Ha det i bakhodet. 

Anonymkode: e4195...c9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil bare si noe før du begynner å få svar. Dette skiller ekstreeeemt fra kommune til kommune. Alt etter boligprisene.

I Oslo får du en 1-roms på 40 m2 til 3.700.000, og mange landlige steder ville du betalt 700 000 for samme leilighet.

Ha det i bakhodet. 

Takk for tilbakemelding.

Jeg bor i storby. Ikke i Oslo, men heller ikke «på landet». Har ikke bil, så blir vanskelig å bo langt unna alt med tanke på skole, butikker osv.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk 1,5 mill. Det tok meg nesten ett år før jeg fant en leilighet som passet for meg og mitt barn da boligprisene var så høye. Måtte også flytte en halvtime gange ut av byen og 45 minutter gange fra skolen til barnet mitt (men jeg har bil, så jeg klarer meg). 

AnonymBruker
Skrevet

Men du er enig i at det blir feil om jeg skal dele i denne tråden hva jeg har fått i startlån og tilskudd i Oslo, når prisene mest sannsynlig er helt annerledes der du bor?

Du må nesten bare sende inn en søknad og se altså.

Lykke til! 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men du er enig i at det blir feil om jeg skal dele i denne tråden hva jeg har fått i startlån og tilskudd i Oslo, når prisene mest sannsynlig er helt annerledes der du bor?

Du må nesten bare sende inn en søknad og se altså.

Lykke til! 😊

Skjønner at det ikke gir noen fasit, men det kan gi meg en liten anelse om hva jeg kan forvente. 

Takk :) 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Sheik skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk 1,5 mill. Det tok meg nesten ett år før jeg fant en leilighet som passet for meg og mitt barn da boligprisene var så høye. Måtte også flytte en halvtime gange ut av byen og 45 minutter gange fra skolen til barnet mitt (men jeg har bil, så jeg klarer meg). 

Takk for svar :) 

1,5 mill er jo ikke all verden. Særlig ikke om man bor i storby. 

Fordel med bil. Jeg har begynt å ta lappen, men har ikke bil (eller råd til bil), så vet ikke om det er noe vits i å fortsette, da situasjonen min plutselig tok en vending.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 2.8 mill, brukte 2. Trur inntekta mi var 300 000,- eller noe. Dette var for ca 10 år siden. Bor i by med 50 000 - 100 000 innbyggere. Fikk ikke tilskudd. Har fastrente og 30 års nedbetalingstid. Jeg er rullestolbruker og sosionom skreiv en attest om min behov som jeg la ved. 

Anonymkode: 12721...82c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ut som jeg blir alene med barnet mitt. Har minsteytelse uføretrygd, og ser litt mørkt på leiemarkedet med tanke på ustabilitet i forhold til barnet. Kjipt å måtte flytte etter en viss tid fordi utleier skal selge e.l. Men har ikke sjans til å få kjøpt noe alene uten hjelp.

Lurer derfor på om noen har vært i lignende situasjon, og fått hjelp av kommunen til kjøp av bolig? 

Hvor mye fikk dere isåfall? 

Hvor mye har du råd til å betale? Du kan låne inntil 85% av kjøpesummen i husbanken, men fortsett maks 5X bruttoinntekt.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Juliv skrev (9 minutter siden):

Hvor mye har du råd til å betale? Du kan låne inntil 85% av kjøpesummen i husbanken, men fortsett maks 5X bruttoinntekt.  

Dette er snakk om et startlån. Da får du låne 100% og du kan FÅ penger (tilskudd) for å greie å betale ned lånet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er snakk om et startlån. Da får du låne 100% og du kan FÅ penger (tilskudd) for å greie å betale ned lånet. 

Jeg trodde tilskudd var for de som har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer eldre som bor i en uegnet bolig, nedsatt funksjonsevne og må tilpasse boligen din. Og de som ønsker å kjøpe, bygge, utbedre eller tilpasse bolig i en distriktskommune. Summen er vel heller ikke allverdens. Ts nevner ingenting om nedsatt funksjonsevne og hun bor ikke i distriktene. 

AnonymBruker
Skrevet

Er far i arbeid? 

Anonymkode: 56e88...98b

AnonymBruker
Skrevet
Juliv skrev (43 minutter siden):

Jeg trodde tilskudd var for de som har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer eldre som bor i en uegnet bolig, nedsatt funksjonsevne og må tilpasse boligen din. Og de som ønsker å kjøpe, bygge, utbedre eller tilpasse bolig i en distriktskommune. Summen er vel heller ikke allverdens. Ts nevner ingenting om nedsatt funksjonsevne og hun bor ikke i distriktene. 

«Startlån og boligtilskudd skal bidra til at personer med langvarige boligfinansieringsproblemer kan skaffe seg en egnet bolig og beholde den. Det kan også søkes om startlån og boligtilskudd for å overta bolig etter samlivsbrudd. Kommunen kan gi startlån til personer som ikke får lån i ordinære kredittinstitusjoner. Prioriterte målgrupper er barnefamilier, søkere med varige trygdeytelser og søkere med nedsatt funksjonsevne.»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er far i arbeid? 

Anonymkode: 56e88...98b

Ja, men hvordan er det relevant? Vi er ikke sammen lenger.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Min mor og hennes mann fikk vel 2,4 da de søkte sammen for 6 år siden, begge var ufør. De fikk i Oslo. 

Anonymkode: a6f13...dca

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

«Startlån og boligtilskudd skal bidra til at personer med langvarige boligfinansieringsproblemer kan skaffe seg en egnet bolig og beholde den. Det kan også søkes om startlån og boligtilskudd for å overta bolig etter samlivsbrudd. Kommunen kan gi startlån til personer som ikke får lån i ordinære kredittinstitusjoner. Prioriterte målgrupper er barnefamilier, søkere med varige trygdeytelser og søkere med nedsatt funksjonsevne.»

Da er det vel bare å søke, jeg hadde bare et inntrykk av at det ikke var lett å få. Men masse lykke til😊

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare prøve å søke, men jeg vet at de fleste kommuner strammet inn i fjor da renta ble høyrere og krever nå egentlig høyere betjeningsevne enn du har som minsteufør. Det er mange uføretrygdede som får avslag på det grunnlaget nå når økonomien er usikker. 

Anonymkode: b72c0...cd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...