Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsøkt å google litt, men ble ikke helt klok. 

Bor i en vanlig by med masse fastleger, men ingen av de har ledige lister. Har derfor fastlege i den gamle byen min. 
Jeg var selvsagt på venteliste for ny lege i samme kommune som jeg bor.
For et år siden ble jeg sykemeldt, og har slitt med sykdom siden, har derfor meldt meg av ventelisten i denne kommunen jeg er bosatt i. Ønsker oppfølging av legen jeg allerede hadde en dialog med. 

I dag fikk jeg tips at jeg muligens hadde rett på pasientreise, siden jeg reiser 22 mil totalt for hver legetime, og bruker 3 timer på å kjøre tur retur legen min når jeg har time hos fastlegen. 

-Er det noen her som har peiling på dette? 

Fra helsenorge fant jeg dette:

Sitat

Reiser støttes til allmennlege og fastlege, hvis du reiser:

innenfor hjemkommunen

til den legen som er geografisk nærmest oppholdsstedet ditt

til en kommune som har et fastlegesamarbeid med hjemkommunen din

Hvis du er samisktalende og bor i forvaltningsområdet for samisk språk, kan du få penger til reiseutgifter til nærmeste samisktalende lege

Så jeg antar jeg ikke har rett. I mitt hode er det bare litt urettferdig siden jeg skulle ha ønsket å ha fastlege her jeg bor. Og hadde det vært ledig når jeg flyttet så hadde jeg jo det. Men når sykdom allerede var aktuelt, så ville jeg gjerne følges opp av samme lege og ikke ha unødvendig stress oppi det hele med ny lege i tillegg. 

Anonymkode: 62093...143

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Milde himmel. Det kan jeg vel aldri tenke meg du har krav på. Det må vel finnes en lege i byen der du bor som har kortere venteliste og kan følge deg opp videre. Selv hadde jeg dratt til volvat hvis jeg var i din situasjon. 

Anonymkode: 2c032...245

• Liker 4
Skrevet

Du får dessverre kun dekket transport til nærmeste mulige behandlingssted. Så selv om du har en fastlege et annet sted, så vil du kun få dekket reise til nærmeste mulige behandlingssted uavhengig av om de reelt sett har kapasitet eller ikke. Dette er regulert i paragraf 5.

Og når egenandelen er på 171 kr pr vei så spørs det om det er noe å hente der.

Jeg har selv valgt en fastlege lenger unna og dekker dette selv. Men får dekket alt i forbindelse med spesialisthelsetjenesten/henvisninger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får dekket bussturene mine til fastlegen i nabokommunen, selv om jeg bor 1 minutt fra legesenter i ny kommune. Søkte bare, fikk godkjent. 

Anonymkode: b9744...697

Skrevet

Dette er vel en problemstilling som de som lager reglene, aldri hadde sett for seg 🙄

er en så utpreget typisk tankestoppende formulering, at den nesten bare kan pønskes ut av en født byråkrat. 

Så, er dette også tilfelle hvis den nærmeste legen ikke har ledig time?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare dekket pasientreise til fastlege i egen kommune. 

Anonymkode: a65fa...00f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Burde vært endret; er jo fastlegekrise flere steder🧐

Anonymkode: eb718...4f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pringle skrev (2 timer siden):

Dette er vel en problemstilling som de som lager reglene, aldri hadde sett for seg 🙄

er en så utpreget typisk tankestoppende formulering, at den nesten bare kan pønskes ut av en født byråkrat. 

Så, er dette også tilfelle hvis den nærmeste legen ikke har ledig time?

Det er bare nordmenn som kan klage over at de ikke får dekket å reise til 20 mil for en 20 minutters fastlegekonsultasjon (i tillegg til at de kan dra tilnærmet gratis til lege, får oppfølging på sykehus og hos spesialist ved behov og så videre og så videre). Hvis man mener det er urimelig at ikke fellesskapet skal dekke hvert minste øre, bør man faktisk stoppe og tenke litt. 

Anonymkode: aacdc...58d

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare nordmenn som kan klage over at de ikke får dekket å reise til 20 mil for en 20 minutters fastlegekonsultasjon (i tillegg til at de kan dra tilnærmet gratis til lege, får oppfølging på sykehus og hos spesialist ved behov og så videre og så videre). Hvis man mener det er urimelig at ikke fellesskapet skal dekke hvert minste øre, bør man faktisk stoppe og tenke litt. 

Det er blitt innført en ordning som etter hvert ikke fungerer etter hensikten. Alle har rett på fastlege, men dette er jo ikke en reell rettighet når man må tviholde på fastlegen man hadde da man bodde i en annen kommune langt unna.

Jeg har ikke bil, så jeg hadde måttet reise kollektivt om jeg var ts. Dumt når et legebesøk betyr at man må ta en hel dag fri, selv om man bor i en større by. 

I mine øyne ville det være rimelig å få dekket reisen til fastlegen, når det ikke er ledig fastlege i samme kommune eller innen rimelig avstand.

Anonymkode: 44d06...24e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Burde vært endret; er jo fastlegekrise flere steder🧐

Anonymkode: eb718...4f8

Men da kan kommunen inngå en samarbeidsavtale, og reisen blir dekket. 

Anonymkode: aea8b...595

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har ikke bil, så jeg hadde måttet reise kollektivt om jeg var ts. Dumt når et legebesøk betyr at man må ta en hel dag fri, selv om man bor i en større by. 

Anonymkode: 44d06...24e

Det er vel kun dersom man av helsemessige årsaker  ikke kan benytte seg av kollektivtransport, en kan få dekket pasientreise….?  

Anonymkode: b9933...887

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel kun dersom man av helsemessige årsaker  ikke kan benytte seg av kollektivtransport, en kan få dekket pasientreise….?  

Nei. Jeg har en del oppmøtetimer i spesialhelsetjenesten og pga geografi og kollektivtilbud vil jeg bruke en halv dag ekstra på timene om jeg hadde måttet ta buss.

Det er da bedre samfunnsøkonomisk at jeg kjører selv og får dekket store deler av utgiftene med kjøringen, så jeg bruker mindre overskudd på timene og kan jobbe (og skatte) mer. Vinn vinn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Nei. Jeg har en del oppmøtetimer i spesialhelsetjenesten og pga geografi og kollektivtilbud vil jeg bruke en halv dag ekstra på timene om jeg hadde måttet ta buss.

Det er da bedre samfunnsøkonomisk at jeg kjører selv og får dekket store deler av utgiftene med kjøringen, så jeg bruker mindre overskudd på timene og kan jobbe (og skatte) mer. Vinn vinn.

Reise med egen bil tenkte jeg ikke på, my bad. Det har du helt rett i. Tenkte kun på taxi jeg  (det er det folk gnåler om stort sett) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Reise med egen bil tenkte jeg ikke på, my bad. Det har du helt rett i. Tenkte kun på taxi jeg  (det er det folk gnåler om stort sett) 

Fort gjort. Men taxi vil og være aktuelt for mange. Spesielt eldre og de som ikke har bil selv eller ikke kan kjøre selv.

Men jeg tror ikke taxi har noen særskilt plass i loven. Dersom jeg ikke kunne kjørt selv så hadde taxi vært et godt alternativ. Men jeg hadde ikke fått dekket mer enn med egen bil, så det hadde kostet meg mest. Såpass mye at jeg kanskje hadde tatt buss i stede for pga økonomi, med dertil sykemelding etterpå og tapt arbeidsinnsats. Dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fastlege i en annen kommune og må ta tog tur/retur flere ganger i mnd. Har stått på venteliste for ny fastlege her jeg bor i nesten 2 år. Har ikke mulighet til å gå privat da nærmeste private ligger i Trondheim. 

Anonymkode: 99829...af4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har fastlege i en annen kommune og må ta tog tur/retur flere ganger i mnd. Har stått på venteliste for ny fastlege her jeg bor i nesten 2 år. Har ikke mulighet til å gå privat da nærmeste private ligger i Trondheim. 

Men må du gå til samme lege hver gang. Du får jo time der du bor selvom du ikke har fastlege der, så hvorfor reise så langt 

Anonymkode: ff741...5da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men må du gå til samme lege hver gang. Du får jo time der du bor selvom du ikke har fastlege der, så hvorfor reise så langt 

For jeg får ikke time til noen andre leger her i byen. Jeg har prøvd alt. Får beskjed om å dra til legevakt hvis det er noe. Min fastlege har jeg hatt siden jeg var i 20 årene og som kjenner min sykdomshistorie og som gir meg den riktige behandlingen slik at jeg slipper å forklare hver gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For jeg får ikke time til noen andre leger her i byen. Jeg har prøvd alt. Får beskjed om å dra til legevakt hvis det er noe. Min fastlege har jeg hatt siden jeg var i 20 årene og som kjenner min sykdomshistorie og som gir meg den riktige behandlingen slik at jeg slipper å forklare hver gang. 

Høres veldig rart ut! 

Her jeg bor har ikke noen i byen hatt fastlege på 8 år. Alle får likevel time når vi bestiller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig, denne «melke fellesskapet for alt jeg kan»-mentaliteten er så utrolig innarbeidet i vårt samfunn og kommer til å bety slutten for velferdsstaten vår.

Jeg jobber i helsevesenet, og opplever daglig pasienter som er mer opptatt av hvorvidt de kan få taxi på sykehusets regning enn hvordan operasjonen gikk…

Anonymkode: 862e1...f81

• Liker 3
Gjest Luksusbia
Skrevet

Logg inn på pasientreiser og søk da vel. Tror du får dekket en sum pr km du kjører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...