Gjest gjest1 Skrevet 3. februar 2006 #1 Skrevet 3. februar 2006 Hva slags godt kan jeg lage med Scampi? Oppskrifter ønskes.....
Shea Skrevet 4. februar 2006 #2 Skrevet 4. februar 2006 Stek avokado i pannen i båter m. meierismør. Dryss lett litt salt over. Stek scampi i samme panne. Tilsett gjerne litt mer smør så dem ikke blir svidd. Skal bare stekes i noen få minutter til fargen blir riktig. Legg så tilbake avokadoen i pannen og hell over ønsket mengde med søt chillisaus. Du må ikke ha på for mye om du ikke er ekstremt glad i sterk mat. Server med salat av eget ønske og fersk pasta og nystekt baguetter.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2006 #3 Skrevet 4. februar 2006 Forslag: - Scampi i red thai chilli saus. - Scampi marinert i hvitløk, chilli og sitrongress. - Fritert scampi med sursøt saus. - Stekte eggenudler med scampi. (krydre med fersk koriander og soyasaus)
Gjest Elfrida Skrevet 4. februar 2006 #4 Skrevet 4. februar 2006 Denne her fra Andreas Viestad som er i India så god ut: Kongereker med gurkemeie og sitrongress http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/02/04/456801.html (et stykke ned på siden)
Gjest gjest1 Skrevet 6. februar 2006 #5 Skrevet 6. februar 2006 Disse to oppskriftene bruker jeg å lage jvenlig, de er kjempegode. Den første med kokos har vi av og til til middag med nudler til. Kjempereker i kokosmelk. Gir 4-6 porsjoner ( siden dette er en del av flere småretter kan du bruke litt mindre reker) 750 g store rå reker 1ss olje 2 løk i skiver 2 fedd hvitløk pressede 2 røde chili uten før hakket 1 ts malt gurkemeie 5 dl kokosmelk 1/ 2- 1ts salt 8 karriblader (kan sløyfes) Pill rekene fjern tarmen(steng langs ryggen) Fres løken myk i oljen tilsett hvitløk, chili, gurkemeie og karriblader. La surre i 1 minutt. Ha på kokosmelk og salt la småkoke uten lokk i ca 10 min. Ha i rekene og kok videre i 10 min til rekene er ferdige. Sausen kan lages på forhånd. Slik at det bare er å tilsette rekene og koke ferdig med disse oppi. Marinerte scampi lager en enkel marinade av hakket chili uten frø litt hakket hvitløk masse hakket persille eller koriander 1 ss soyasaus 2 ss limejuice bergener ca 6 scampi til hver bland alt i en pose og mariner i 1/2 -1 time jeg pleier å tre scampiene på spyd før jeg steker dem ca 3 min på hver side i god varm panne
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #6 Skrevet 6. februar 2006 Stek løk, paprika og sopp og litt chilipepper i olje i en panne, og scampi som er "marinert" i chilisaus. Bruk også gjerne hvitløk eller ingefær, alt etter hva man liker. Tilsett mer chilisaus i panna om du vil. Kok opp patsa-rør, og ha dette i panna mot slutten. Blir godt! Kan blandes med ruccola salat ved servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå