Gå til innhold

Male syrebeiset furu møbel

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått et sjenk med speil som er i syrebeiset furu. Kan denne males/beises? eller vil det ikke feste seg? Hva om man bruker heftgrunning eller hva det nå heter? Er ikke så veldig glad i furu møbler :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
har fått et sjenk med speil som er i syrebeiset furu. Kan denne males/beises? eller vil det ikke feste seg? Hva om man bruker heftgrunning eller hva det nå heter? Er ikke så veldig glad i furu møbler  :sjenert:

Tror ikke det skal være noe problem. Jeg har malt et syrebeiset stuebord, men da pusset jeg ned til treet først, med pussemaskin. Godt mulig du bare kan overflatepusse og deretter bruke heftgrunn. Men det er nok greit å forhøre seg i en malerforetning. Lykke til :)

Skrevet

Det meste kan males så lenge du ikke slurver med forarbeidet. (pusse, vaske skikkelig, grunne)

Det er lurt å gå lett over med fint sandpapir mellom hvert malingsstrøk og etter grunning, da får du en glattere overflate.

Skrevet

Hvis det bare er syrebeiset, og ikke lakket, går det veldig greit. Puss med fint sandpapir, vask med salmiakkvann, ta på kvistlakk på kvistene (jeg droppet det på en kommode, nå blør den kvae gjennom malingen), to eller tre strøk maling med lett pussing melloms strøkene, så blir det velidg bra. Men du må ikke bruke vannbasert maling :fy_fy: Skikkelig oljemaling må til. HVis du bruker den nye olje-vannbasertet, må du male veldig små områder av gangen, og jeg synes likevel ikke det blir så bra som oljemaling. Men det tørker selvfølgelig fortere......

Skrevet

Jeg vasket mine med salmiakk, grunnet to ganger (dekket bra, tørket fort) og tok to strøk med vannbasert oljemaling. Det ble knallfint, brukte minste rulla for å få glatt overflate (ikke den bustete grønne, men slette hvite).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...