AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Kjenner jeg blir provosert. Trekker 36% skatt hver måned, gjort i over tjue år, og hva får jeg igjen for det? Føles som ingenting. Jeg gikk på en psykisk smell rundt juletider. Ble vel utbrent/deprimert. Holdt ut i jobb fram til nå, men nå går det ikke lenger. Dro til legen for tre uker siden og spurte om henvisning til psykolog og noen ukers sykmelding. Fikk ingen av delene, legen mente at sykmelding ikke var riktig medisin mot depresjonen uansett. Jeg har derfor måtte ta ut tre uker ferie pga dette, da jeg overhodet ikke har noe overskudd til jobb. Betalte 1600kr for å gå til privat lege for å få henvisning til dps, og derifra ble det avslag. Dvs jeg må bruke penger fra egen lomme på privat psykolog, hvor nærmeste er 2 timer unna. Det vil koste meg enormt med penger med reise og timene hos psykologen. Nå har jeg kun igjen to uker ferie å bruke i år, og har ikke lyst til å bruke de nå, men jobb går bare ikke. Vurderer å si opp jobben, men da har jeg jo iallfall ikke penger til psykolog. Hva er vitsen med å betale skatt når man må gå privat i helsetjenester og ikke får sykmelding når behovet er stort? Føler ikke det har noen nytte Anonymkode: 65c15...e1e 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Hvorfor gikk du privat når det finnes offentlige leger? Anonymkode: 0af18...32f 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 Du har ikke fått utdannelse? Du ferdes aldri på veier? Du er ikke koblet på offentlig vann, avfall og strømnett? Du skal ikke ha pensjon? Du fikk ikke gratis tannlege frem til fylte 18? Jeg betaler ca 50% skatt, og har gjort det i 15 år. Aldri vært sykemeldt, ikke har jeg barn, og med unntak av celleprøver har jeg ikke sett en lege på 20 år. Betaler likevel gjerne skatten min da jeg setter pris på hva pengene gjør for de som ikke er like privilegert som jeg har vært i livet. Anonymkode: 73c73...625 13 3 12
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Kan du ha rett på behandling gjennom forsikringer på arbeidsplassen? Anonymkode: 5bdc8...295
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor gikk du privat når det finnes offentlige leger? Anonymkode: 0af18...32f Fordi min offentlige lege ikke ville henvise meg til psykolog, som jeg skrev i teksten. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har ikke fått utdannelse? Du ferdes aldri på veier? Du er ikke koblet på offentlig vann, avfall og strømnett? Du skal ikke ha pensjon? Du fikk ikke gratis tannlege frem til fylte 18? Jeg betaler ca 50% skatt, og har gjort det i 15 år. Aldri vært sykemeldt, ikke har jeg barn, og med unntak av celleprøver har jeg ikke sett en lege på 20 år. Betaler likevel gjerne skatten min da jeg setter pris på hva pengene gjør for de som ikke er like privilegert som jeg har vært i livet. Anonymkode: 73c73...625 Betaler jo både for å ferdes på veier, vann, avfall og strøm. Har heller ikke barn eller vært sykmeldt noen gang. Har ikke vært hos lege siden jeg var barn. Synes jo at man skal slippe å betale for private helsetjenester når man betaler såpass mye skatt gjennom så mange år. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du ha rett på behandling gjennom forsikringer på arbeidsplassen? Anonymkode: 5bdc8...295 Takk, det skal jeg sjekke ut! Anonymkode: 65c15...e1e 1
Pringle Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Du snakker om to forskjellige ting: Hva skatt er til for - å drive samfunnet, goder til fellesskapet. Betingelser som må være oppfylt for å få henvisning og behandling i helsevesenet. Problemstillingen minner meg om den Marve Fleksnes ble stilt overfor i episoden "Blodgiveren". Anbefaler deg å se den! Fleksnes – 2. Blodgiveren (Sesong 1) – NRK TV 7 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 Helt enig med deg TS. Anonymkode: 87483...34a
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du har ikke fått utdannelse? Du ferdes aldri på veier? Du er ikke koblet på offentlig vann, avfall og strømnett? Du skal ikke ha pensjon? Du fikk ikke gratis tannlege frem til fylte 18? Jeg betaler ca 50% skatt, og har gjort det i 15 år. Aldri vært sykemeldt, ikke har jeg barn, og med unntak av celleprøver har jeg ikke sett en lege på 20 år. Betaler likevel gjerne skatten min da jeg setter pris på hva pengene gjør for de som ikke er like privilegert som jeg har vært i livet. Anonymkode: 73c73...625 Har du en enorm formue, siden du betaler 50% skatt av inntekten din? Anonymkode: fe959...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 Be om en second opinion. Mener dr. Dropin kam sykemelde. Anonymkode: c6360...b60
NakenPanda Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 TS høres ut som en veldig slitsom person, som shopper for sykemelding, når 2 leger ikke sykemelder deg ta et hint 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #11 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Be om en second opinion. Mener dr. Dropin kam sykemelde. Anonymkode: c6360...b60 Ja, var hos dr dropin jeg gikk privat. Ba bare om henvisning til psykolog der, turte ikke be om sykmelding. Ligger så innmari langt inne, og siden fastlegen var så sta på det så fikk jeg meg ikke til å spørre på dr dropin. Anonymkode: 65c15...e1e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #12 Skrevet 11. mars 2024 NakenPanda skrev (Akkurat nå): TS høres ut som en veldig slitsom person, som shopper for sykemelding, når 2 leger ikke sykemelder deg ta et hint I alle dager? Jeg har aldri vært sykmeldt i hele mitt liv. Er ikke to leger som ikke har gitt meg sykmelding, er en lege. Merkelig å si at jeg høres ut som en slitsom person fordi jeg nå har gått på en smell, som følge av at jeg har jobbet nesten konstant de siste fem årene. Anonymkode: 65c15...e1e 1
norw Skrevet 11. mars 2024 #13 Skrevet 11. mars 2024 Mange som ikke fatter hva skattepengene går til, men se deg rundt, hva ville blitt droppet om det ikke var for skattepengene? 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #14 Skrevet 11. mars 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Du har ikke fått utdannelse? Du ferdes aldri på veier? Du er ikke koblet på offentlig vann, avfall og strømnett? Du skal ikke ha pensjon? Du fikk ikke gratis tannlege frem til fylte 18? Jeg betaler ca 50% skatt, og har gjort det i 15 år. Aldri vært sykemeldt, ikke har jeg barn, og med unntak av celleprøver har jeg ikke sett en lege på 20 år. Betaler likevel gjerne skatten min da jeg setter pris på hva pengene gjør for de som ikke er like privilegert som jeg har vært i livet. Anonymkode: 73c73...625 Strøm, vann, avløp og veiavgifter kommer i tillegg til skatt. Anonymkode: 34226...28a
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #15 Skrevet 11. mars 2024 norw skrev (Akkurat nå): Mange som ikke fatter hva skattepengene går til, men se deg rundt, hva ville blitt droppet om det ikke var for skattepengene? Jeg vet hva skattepengene går til, og en av de tingene er faktisk gratis helsetjenester, som man ikke får og må betale for å gå privat. Det er det jeg reagerer på. Anonymkode: 65c15...e1e 1
Schmuhu Skrevet 11. mars 2024 #16 Skrevet 11. mars 2024 Hva betyr at du har gått på en smell? At du ikke har lyst? At du mangler motivasjon? At du vil være lat? Skjønte ikke helt. Mulig du gjør deg mer syk enn du er. Det er vanlig å kjenne litt på hansterhjulet i blant. Om du har økonomi, så kan du jo be om en lengre ubetalt ferie på jobb. Schmuhu 1
NakenPanda Skrevet 11. mars 2024 #17 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I alle dager? Jeg har aldri vært sykmeldt i hele mitt liv. Er ikke to leger som ikke har gitt meg sykmelding, er en lege. Merkelig å si at jeg høres ut som en slitsom person fordi jeg nå har gått på en smell, som følge av at jeg har jobbet nesten konstant de siste fem årene. Anonymkode: 65c15...e1e Vi jobber alle konstant mesteparten av livet vårt. Er du spesiell og jobber mye mer en resten av oss? 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #18 Skrevet 11. mars 2024 Schmuhu skrev (Akkurat nå): Hva betyr at du har gått på en smell? At du ikke har lyst? At du mangler motivasjon? At du vil være lat? Skjønte ikke helt. Mulig du gjør deg mer syk enn du er. Det er vanlig å kjenne litt på hansterhjulet i blant. Om du har økonomi, så kan du jo be om en lengre ubetalt ferie på jobb. Schmuhu Handler ikke om å ville være lat eller ikke ha lyst. Har som tidligere skrevet at jeg aldri har vært sykmeldt tidligere, og har jobbet nesten konstant de siste fem årene, altså mye overtid, helger etc. Smellen er at jeg har fått selvmordstanker, føler ingen glede i livet, får hjertebank av å gå fra kjøkkenet til stua, gråter av ingenting og orker ikke tanken på å snakke med andre mennesker rundt meg. Anonymkode: 65c15...e1e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #19 Skrevet 11. mars 2024 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Vi jobber alle konstant mesteparten av livet vårt. Er du spesiell og jobber mye mer en resten av oss? Hvorfor har du aldri noe å bidra med? Anonymkode: 5bdc8...295 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #20 Skrevet 11. mars 2024 Hvorfor gikk du privat for å få henvisning til DPS? Hvis du leser prioriteringsveilederen, så ser du at du ikke er en av dem som blir prioritert der. DPS behandler ikke utbrenthet eller lett depresjon. Du burde ha henvendt deg til rask psykisk helsehjelp i kommunen. Anonymkode: b992b...a31 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå