AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Har en katt på 8 mnd. Hun er kastrert og elsker å være ute. Vil stort sett være ute hele dagen. Først hadde jeg planlagt at en kompis av min mann skulle passe henne i påsken (i hans leilighet). Men det var før hun ble heeelt hekta på å være ute. Så nå lurer jeg på et annet alternativ. Kjøpe og montere katteluke. Og få naboen til å gå innom og sjekke mat. Kan også sette opp kamera med sensor sånn at vi får fulgt med på katten på mobilen. det er snakk om fra tors-søn Ønsker ikke noe kjeft om at vi er uansvarlige her. Feriepass har vært planlagt i god tid. Men kattens behov har endret seg. Anonymkode: ed54e...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Katteluke høres supert ut. Anonymkode: 8531b...a02 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 Tenker det høres helt fint ut for såpass kort tid. Vi har to katter (og katteluke), og gjør det alltid sånn når vi reiser på helgetur. Er det om sommeren er kattene uansett omtrent utelukkende ute, så når naboen kommer innom for å gi mat og vann er det bare ytterst sjelden at hun faktisk får et glimt av dem 😅 Anonymkode: 0444b...b86 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Eneste jeg er redd for er at hun vil bli forvirret fordi vi ikke er hjemme. Hun er veldig klengete når hun først er inne. Hun sover i senga mi om natten. Men dette må hun jo vende seg til. Anonymkode: ed54e...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 Så små katter skal jo egentlig ikke være ute, og ung alder medfører mye større risiko for at hun ikke er så bundet til hjemmet (kun til dere), og raskt forsvinner om dere forsvinner noen dager. Med mine katter så velger jeg katteluke + daglig tilsyn. Med en så ung katt ville jeg nok gått for pensjonat om de ikke kan passes inne hos noen andre. Anonymkode: 1d556...642 4 1 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Jeg hadde hatt katten innendørs de dagene, den må ikke ut hver dag selvom den liker det. Evt venn den til å bruke bånd så kan den luftes ute likevel. Katten er ung og sjansen for at pus går seg bort mens dere er borte når dere ikke er hjemme er derfor større. Anonymkode: 781cd...b0f 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 Katteluke pluss stor luftegård i hagen? Så vet du sikkert at pus ikke går seg bort eller blir påkjørt. Anonymkode: 93d6d...8c3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Skrevet 11. mars 2024 Jeg ville hatt katten inne, i egen bolig, og hatt kompis eller nabo til å stikke innom. Mine utekatter er inne når jeg er bortreist, uansett om det er en langhelg eller to uke. Men jeg hadde aldri sluppet en så ung katt ut uansett da... Anonymkode: 0dc6f...4b7 8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 Ang å ha katten ute i ung alder: Katter er forskjellige. Denne katten holdt på å klikke i vinkel av å bare være inne. Vi prøvde å aktivisere henne så godt som mulig men hun ble mer og mer frustrert. Hun begynte å angripe og bite oss og barna, det var lite hyggelig. Vi gikk turer i bånd men hun satt bare og skrek ved døren så fort vi kom inn igjen. Prøvde å komme seg ut så fort døren ble åpnet. Så den siste mnd har hun fått være ute og hun er nå veldig harmonisk og glad. Slapper endelig godt av inne. Derfor er jeg litt bekymret for å sende henne til en fremmed leilighet i byen. Men hun overlever sikkert. Anonymkode: ed54e...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 Takk for gode innspill. Dette med at katten kan forsvinne når vi ikke er hjemme hadde jeg ikke tenkt på. Det er kanskje bedre å sette henne bort da Anonymkode: ed54e...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #11 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ang å ha katten ute i ung alder: Katter er forskjellige. Denne katten holdt på å klikke i vinkel av å bare være inne. Vi prøvde å aktivisere henne så godt som mulig men hun ble mer og mer frustrert. Hun begynte å angripe og bite oss og barna, det var lite hyggelig. Vi gikk turer i bånd men hun satt bare og skrek ved døren så fort vi kom inn igjen. Prøvde å komme seg ut så fort døren ble åpnet. Så den siste mnd har hun fått være ute og hun er nå veldig harmonisk og glad. Slapper endelig godt av inne. Derfor er jeg litt bekymret for å sende henne til en fremmed leilighet i byen. Men hun overlever sikkert. Anonymkode: ed54e...ebc Det handler ikke om energinivå når man sier katter ikke skal være ute før de er ett år, det handler om utvikling av retningssans og navigeringsevne. En katt kan lære seg veien mellom A og B basert på hukommelse, dette vil også en yngre katt kunne lære seg. Men dersom den unge katten blir skremt bort fra veien mellom A og B, og havner på C, så har den ikke utviklet evnen til å navigere seg tilbake til veien mellom A og B igjen. Anonymkode: 0dc6f...4b7 3 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #12 Skrevet 11. mars 2024 Du har ikke en nabo som er glad i dyr da? Min nabo er en del borte i helger og ferier. De har katteluke, og noen som fyller på mat til den. Katten derimot, har bestemt at mitt hus er hans feriebolig. Han skraper på altandøra mi daglig for å få komme inn, og forventer en snopebit eller tar seg en lur på sofaen. Nå er det selvfølgelig ikke begrenset bare til når naboen er borte, men katten synes det er helt knall. Anonymkode: a81a7...48b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #13 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det handler ikke om energinivå når man sier katter ikke skal være ute før de er ett år, det handler om utvikling av retningssans og navigeringsevne. En katt kan lære seg veien mellom A og B basert på hukommelse, dette vil også en yngre katt kunne lære seg. Men dersom den unge katten blir skremt bort fra veien mellom A og B, og havner på C, så har den ikke utviklet evnen til å navigere seg tilbake til veien mellom A og B igjen. Anonymkode: 0dc6f...4b7 Jada, jeg har også lest det. Samtidig så ble situasjonen uholdbar her hjemme med en katt som angrep barna og bet oss. Vi hadde ikke holdt ut 5 mnd til. Nå har hun vært ute en mnd og alt går veldig fint så langt, så nå tar vi sjangsen på at det også går videre Men det er nok kanskje ikke så lurt å la henne være alene nei. Det hadde jeg ikke tenkt over Anonymkode: ed54e...ebc
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #14 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ang å ha katten ute i ung alder: Katter er forskjellige. Denne katten holdt på å klikke i vinkel av å bare være inne. Vi prøvde å aktivisere henne så godt som mulig men hun ble mer og mer frustrert. Hun begynte å angripe og bite oss og barna, det var lite hyggelig. Vi gikk turer i bånd men hun satt bare og skrek ved døren så fort vi kom inn igjen. Prøvde å komme seg ut så fort døren ble åpnet. Så den siste mnd har hun fått være ute og hun er nå veldig harmonisk og glad. Slapper endelig godt av inne. Derfor er jeg litt bekymret for å sende henne til en fremmed leilighet i byen. Men hun overlever sikkert. Anonymkode: ed54e...ebc Mine var jo også terrorister i den alderen. Og trengte mye aktivisering. Men klarte da å stå i det, og si "nei", like mye som jeg håper du klarer å si "nei" når din datter blir 13 og forbanna og krakilsk når hun er uenig i hva som er trygt for henne å være med på, og ikke. Anonymkode: 1d556...642 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #15 Skrevet 11. mars 2024 Hei :) Anbefaler deg å laste opp Rover dyrepass app. Har selv brukt den til min egen pus og er veldig fornøyd. Der kan du selv velge hvordan pass du ønsker og lese anmeldelser av kattepassere. Anonymkode: ff423...a29
Ulrikke Skrevet 11. mars 2024 #16 Skrevet 11. mars 2024 Katteluke høres fint ut! Ellers er datteren min ofte kattepasser for familien til en kompis av henne. Det lengste de har vært borte er vel en uke. Da er hun innom to ganger om dagen og slipper inn og ut (katten har veldig faste vaner og rutiner), fyller på mat og vann og koser litt. Hun er 18 nå, første gang var hun vel 12-13 (vi har mange dyr selv og mor til kompisen spurte meg først om jeg var ok med å være i backup da, nå har de selvfølgelig avtalt uten meg i flere år). Det burde gå fint fra torsdag til søndag hvis noen sjekker innom, koser, mater og "vanner"
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #17 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Mine var jo også terrorister i den alderen. Og trengte mye aktivisering. Men klarte da å stå i det, og si "nei", like mye som jeg håper du klarer å si "nei" når din datter blir 13 og forbanna og krakilsk når hun er uenig i hva som er trygt for henne å være med på, og ikke. Anonymkode: 1d556...642 Vel, hun er nå ute og koser seg glugg! Blitt så harmonisk og glad. Det er en glede for både katt og resten av familien. og snart er det vår! Deilig Anonymkode: ed54e...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #18 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vel, hun er nå ute og koser seg glugg! Blitt så harmonisk og glad. Det er en glede for både katt og resten av familien. og snart er det vår! Deilig Anonymkode: ed54e...ebc 13 åringen din er sikkert også superlykkelig om hun får dratt lettkledd på fest, og leve livet med venner, og etterhvert gutter. Uten grenser. Helt til den dagen det går til helvete. Anonymkode: 1d556...642 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #19 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 13 åringen din er sikkert også superlykkelig om hun får dratt lettkledd på fest, og leve livet med venner, og etterhvert gutter. Uten grenser. Helt til den dagen det går til helvete. Anonymkode: 1d556...642 Jeg vet dette er KG. Stedet man overdramatiserer det meste og lager drama hvor man kan. Men chill og finn deg noen andre å hakke på. Jeg er et voksent menneske som klarer å ta egne vurderinger. Anonymkode: ed54e...ebc 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #20 Skrevet 11. mars 2024 8 måneder er for lite for å være hjemme alene og ute alene uten tilsyn. Finn noen til å bo i huset den langhelgen. Anonymkode: f0796...0c2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå