Gå til innhold

Hvordan formulere melding til far om at han skal betale for seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble skilt fra far for 7 år siden.  Faren til barna  valgte å flytte mange timer unna. Han har aldri vært, og er aldri med på noe når det gjelder barna. 

Han betaler lite i bidrag. Får underkant av 3500 for 3 barn. (Han er ufør).

Å ha barn koster jo. Men han har slupiet unna alt. (Bare busskort til barna for å komme seg på skola er nesten 1500 kr pr mnd.) Eldste har tannregulering, summen på dette etter dekning fra NAV er 20 000. Han har ikke betalt en krone.  Han betaler ingenting utenom den summen i bidrag. 

Så hadde vi konfirmasjon for eldste i fjor. Jeg forberedte ham i god tid om at dette skulle vi dele på. Han var enig.  Informerte hele veien om det vi trengte, og det det jeg kjøpte inn. Han godtok og var enig hele veien. Jeg la ut for alt, forberedte alt og han kom til dekket bord. Han trengte kun å betale mat for sin familie, da de var en del mindre enn vår. 

Beløpet jeg sa han skulle betale var 10 000. Da hadde jeg rundet nedover mye, og strukket meg langt.  pynt o.l var ikke regnet med.  Han sa seg enig, og jeg sa han kunne betale i avdrag om han ville.  Jeg informerte også om at det fantes støtteordninger hos NAV han kunne sjekke opp.

Han har foreløpig ikke betalt en krone. 

Jeg kvier meg for å ta det opp igjen, for om seg setter hardt mot hardt blir han så sint, baksnakker meg til barna, og ungene kommer i klem. Da det er ubehagelig å stå i, og fordi jeg vil skjerme barna så unngår jeg det. Noe han drar nytte av. (Er nok påvirket av psykisk manipulering og trakassering over mange år.)

Tenkte å formulere en saklig og ryddig melding om at han enda ikke har betalt, og jeg forventer at det blir gjort.  Så jeg trenger tips til ryddig formulering, og gjerne en konsekvens hvis dette ikke blir gjennomført.  Vet ikke hva konsekvensen skulle være annet enn at han og hans familie ikke blir inkludert i neste konfirmasjon.  

Hverdagen handler for min del om å unngå kontakt med ham mest mulig, å den "skadete" delen av meg vil bare feie dette under teppet. Men hvis jeg ikke viser at jeg forventer dette, så vil det samme skje igjen neste gang. 

Anonymkode: 0d086...60c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Husker du de 10K jeg la ut for deg i forbindelse med konfirmasjonen? Ja, jeg trenger de pengene. Nå i denne dyrtid med 3 unger å mette. Du kan overføre dem til *kontonr* 

Anonymkode: adc00...155

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du ikke regulering og konfirmasjon gjennom nav? Søk bidrag for særlige utgifter.

Anonymkode: 181d4...d1a

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tar du ikke regulering og konfirmasjon gjennom nav? Søk bidrag for særlige utgifter.

Anonymkode: 181d4...d1a

Enig. Ta det gjennom nav.

Anonymkode: 185e0...265

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alt gjennom nav så det blir rettferdig for barnet ditt.

Anonymkode: ea1dd...0cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt gjennom nav så det blir rettferdig for barnet ditt.

Anonymkode: ea1dd...0cc

Enig. Da vil far opparbeide bidragsgjeld om han ikke betaler. 

Anonymkode: 2215d...0c2

• Liker 1
Skrevet

"Hei, jeg trenger refusjon for de 10 000kr for forrige konfirmasjon og samme beløp for neste. Hvis du ikke har anledning til dette må jeg nedskalere arrangementet så mye at vi ikke kan ta i mot deg og familien din."

Men vet familien hans om dette? Hvis jeg hadde vært moren hans så hadde jeg ønsket å vite det. Han skulle ha fått passet sitt påskrevet. Men jeg hadde heller gitt deg pengene selv enn å bli utelatt fra mitt barnebarns konfirmasjon. Pass litt på at han ikke får fritt spillerom til å la deg bli heksa her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta alt gjennom nav så slipper du å irritere deg. Da ordner de med sum, og sender han regninger.

Anonymkode: eccf7...b93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bidrag gjennom NAV. Det er de som har vurdert summen på bidrag. Om det er vurdert etter reelt samvær er jeg usikker på da far nekter å skrive ny samværsavtale. (Den som ble sendt inn til NAV  for mange år siden er for annenhver helg og en dag i uka).  De ser jo at han ikke bor i nærheten. Sist  NAV tok kontakt for opplysninger, og da ble det kjempeståhei fordi jeg hadde gitt informasjon.  Får fra NAV innkreving, og noen ganger har jeg kun fått bidragsforskuddet.

Tannregulering er halvparten dekket av NAV fra før, da det er medisinsk grunn. Summen på 20 000 er delt opp i avdrag, og jeg har betalt ned alt. Konfirmasjon er allerede betalt. 

Det er ikke pengene i seg selv som er problemet på ett vis. Jeg sparer, planlegger og lever ikke over evne, det er mer prinsippet at han slipper unna med alt.  Som sagt andre utgifter går fint, men akkurat konfirmasjonen irriterer meg fordi jeg var hele veien klar på at han skulle betale halve (selv om det I realiteten overhodet ikke er det), og han var enig. Det er jo han som bør søke støtte via NAV siden det er han som er ufør og får lønna si fra dem.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har bidrag gjennom NAV. Det er de som har vurdert summen på bidrag. Om det er vurdert etter reelt samvær er jeg usikker på da far nekter å skrive ny samværsavtale. (Den som ble sendt inn til NAV  for mange år siden er for annenhver helg og en dag i uka).  De ser jo at han ikke bor i nærheten. Sist  NAV tok kontakt for opplysninger, og da ble det kjempeståhei fordi jeg hadde gitt informasjon.  Får fra NAV innkreving, og noen ganger har jeg kun fått bidragsforskuddet.

Tannregulering er halvparten dekket av NAV fra før, da det er medisinsk grunn. Summen på 20 000 er delt opp i avdrag, og jeg har betalt ned alt. Konfirmasjon er allerede betalt. 

Det er ikke pengene i seg selv som er problemet på ett vis. Jeg sparer, planlegger og lever ikke over evne, det er mer prinsippet at han slipper unna med alt.  Som sagt andre utgifter går fint, men akkurat konfirmasjonen irriterer meg fordi jeg var hele veien klar på at han skulle betale halve (selv om det I realiteten overhodet ikke er det), og han var enig. Det er jo han som bør søke støtte via NAV siden det er han som er ufør og får lønna si fra dem.

Selv om han ikke vil skrive ny kan du kreve endring, husk å alliere deg med andre som kan bekrefte manglende samvær

AnonymBruker
Skrevet

Vet du om han får barnetillegg på uføren sin? Da skal han i utgangspunktet ha mer enn nok å betale deg med..

Anonymkode: 2ac69...0e0

AnonymBruker
Skrevet

«Minner om at beløpet du sa deg villig til å dekke for konfirmasjonen til xx ikke er betalt. Du kan betale  beløpet, som avtalt kr. 10.000, til konto xxy innen xy eller vi kan avtale nedbetaling ut i fra hva som passer deg bedre. Hører fra deg. Mvh yy»

Anonymkode: b233a...49e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vanlig bidrag dekker ikke tannlege og konfirmasjon. Han skulle betalt halvparten av de 20 tusen du betalte for regulering. Søk gjennom nav. Han blir sur uansett. Enten må du forsone deg med å betale alt selv fordi du ikke liker dårlig stemning, eller så tar du kampen så han betaler det han skal for ungen sin. 

Anonymkode: 185e0...265

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Har bidrag gjennom NAV. Det er de som har vurdert summen på bidrag. Om det er vurdert etter reelt samvær er jeg usikker på da far nekter å skrive ny samværsavtale.

Dokumenter reelt samvær, og krev inn via NAV. 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke pengene i seg selv som er problemet på ett vis. Jeg sparer, planlegger og lever ikke over evne, det er mer prinsippet at han slipper unna med alt. 

Du er med til å la ham slippe unna med alt. 

Anonymkode: 136b7...700

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk endret samværsklasse hos nav da jeg søkte om å endre bidrag. Far gadd ikke skrive ny avtale, men overholdt ikke den opprinnelige avtalen. Dette kunne jeg dokumentere med kopi av flybilletter som viste samvær kun et par ganger pr år i ferier over tid. På telefon ga de beskjed om å sende skriftlig dokumentasjon på faktisk samvær. Dette kunne dokumenteres ved kopi av billetter, utskrift av Mail, sms og lignende. De anbefaler å føre en logg på samvær og brudd på samvær. Da kan de vurdere å flytte samværsklasse til tross for at far nekter. 

Anonymkode: 2e815...d4d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Særbidrag til konfirmasjon skal fordeles etter deres inntekt, ikke 50/50 når dere har veldig ulik inntekt. 

Anonymkode: 544ef...d54

AnonymBruker
Skrevet
Nymerïa skrev (7 timer siden):

"Hei, jeg trenger refusjon for de 10 000kr for forrige konfirmasjon og samme beløp for neste. Hvis du ikke har anledning til dette må jeg nedskalere arrangementet så mye at vi ikke kan ta i mot deg og familien din."

Men vet familien hans om dette? Hvis jeg hadde vært moren hans så hadde jeg ønsket å vite det. Han skulle ha fått passet sitt påskrevet. Men jeg hadde heller gitt deg pengene selv enn å bli utelatt fra mitt barnebarns konfirmasjon. Pass litt på at han ikke får fritt spillerom til å la deg bli heksa her.

For en slem ting p gjøre, man utelater ikke far selv om han har dårlig pkonomi

Anonymkode: 4614f...dc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ble skilt fra far for 7 år siden.  Faren til barna  valgte å flytte mange timer unna. Han har aldri vært, og er aldri med på noe når det gjelder barna. 

Han betaler lite i bidrag. Får underkant av 3500 for 3 barn. (Han er ufør).

Å ha barn koster jo. Men han har slupiet unna alt. (Bare busskort til barna for å komme seg på skola er nesten 1500 kr pr mnd.) Eldste har tannregulering, summen på dette etter dekning fra NAV er 20 000. Han har ikke betalt en krone.  Han betaler ingenting utenom den summen i bidrag. 

Så hadde vi konfirmasjon for eldste i fjor. Jeg forberedte ham i god tid om at dette skulle vi dele på. Han var enig.  Informerte hele veien om det vi trengte, og det det jeg kjøpte inn. Han godtok og var enig hele veien. Jeg la ut for alt, forberedte alt og han kom til dekket bord. Han trengte kun å betale mat for sin familie, da de var en del mindre enn vår. 

Beløpet jeg sa han skulle betale var 10 000. Da hadde jeg rundet nedover mye, og strukket meg langt.  pynt o.l var ikke regnet med.  Han sa seg enig, og jeg sa han kunne betale i avdrag om han ville.  Jeg informerte også om at det fantes støtteordninger hos NAV han kunne sjekke opp.

Han har foreløpig ikke betalt en krone. 

Jeg kvier meg for å ta det opp igjen, for om seg setter hardt mot hardt blir han så sint, baksnakker meg til barna, og ungene kommer i klem. Da det er ubehagelig å stå i, og fordi jeg vil skjerme barna så unngår jeg det. Noe han drar nytte av. (Er nok påvirket av psykisk manipulering og trakassering over mange år.)

Tenkte å formulere en saklig og ryddig melding om at han enda ikke har betalt, og jeg forventer at det blir gjort.  Så jeg trenger tips til ryddig formulering, og gjerne en konsekvens hvis dette ikke blir gjennomført.  Vet ikke hva konsekvensen skulle være annet enn at han og hans familie ikke blir inkludert i neste konfirmasjon.  

Hverdagen handler for min del om å unngå kontakt med ham mest mulig, å den "skadete" delen av meg vil bare feie dette under teppet. Men hvis jeg ikke viser at jeg forventer dette, så vil det samme skje igjen neste gang. 

Jeg vokste opp med skilte foreldre og konfirmasjonen min ble et mareritt fordi min mor strekte seg langt for å inngå konfrontasjon. Det virket som min far da fikk bensin på bålet og ble enda mer ufordragelig. De trodde de holdt meg unna dette, men jeg fikk med meg alt. 
I etterkant fra mitt ståsted hadde det beste vært om min mor bare hadde resignert og latt far og hans familie ordne noe selv for meg adskilt en annen dag. Det var jo tross alt min store dag. I stedet gikk jeg på nåler hele dagen i frykt for at de skulle begynne å krangle. Tenk om jeg bare kunne fått kost meg sammen med mor, stefar og den delen av familien….

Anonymkode: 4f9c7...da0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...