AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Har en hund på fem måneder gammel. Har dessverre fått tilbakefall på alvorlig sykdom og sliter med å ta meg av den. Jeg kan jo bli bra igjen, men dette tilbakefallet viser meg at jeg nok ikke får livet jeg ønsker meg. Må dessuten ha en operasjon om 6-12 måneder som vil sette meg ut av spill i minst 6 måneder, og kanskje blir jeg ikke bra etter det. Dette fikk jeg vite etter jeg fikk hunden. Akkurat nå får hunden bare et minimum av oppmerksomhet, trening og tur. Den får det jo, men ikke så mye som jeg tenker er optimalt. I går trente vi bare i 5-10 minutter hele dagen pluss 2-3 ganger mdd leking. I sånn 5 minutter hver. Hvordan omplasserer man? Betalte 30 000 for den. Kan jeg legge ut for 20 000 pluss utstyr? På finn.no da? Det sitter veldig langt inne å i det hele tatt vurdere. Men nå er helsesituasjonen som den er. Jeg vet ikke om jeg blir bra nok. Jeg blir jo bra nok fra denne runden, men orker ikke om dette skal være tilbakevendende. Anonymkode: e0e3a...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Kontakt der du fikk hunden fra. Anonymkode: a937e...2df 14 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 Du bør kontakte oppdretter først. De fleste vil det beste for hundene de avler opp og vil vite om de havner i rett hjem. Mange oppdrettere har folk på venteliste som kan ta imot. Se om det står noe om dette i kjøpekontrakten din. Anonymkode: a937e...2df 2
Tabris Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Ta kontakt med oppdretter i første omgang. Forklar situasjonen, det er godt mulig oppdretter da vil ta valpen tilbake. 2
Wilma89 Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 Som andre sier så ville jeg kontaktet oppdretter. De kan sannsynligvis hjelpe deg med å finne et nytt hjem til hunden, evt ta den tilbake igjen. 1
Queen19 Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Som de andre har skrevet, kontakt oppdretter. Enten vil de finne nye eiere, eller beholde hunden selv. Er tilfeller hvor de bruker hunder de får tilbake, for å avle nye kull. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 Førstepri.: Kontakt oppdretter Dersom de ikke kan hjelpe (sjeldent, men hvem veit) kan du finne grupper på Facebook for den rasen. Å omplassere til personer som er i rasemiljøet kan være tryggere enn helt ukjente via Finn. Å omplassere på Finn.no tar lang tid. Du må være trygg på personen/familien og være sikker på at de er klare for å få valp i hus. Det er kjipt når "alt går kjempefint" første uka, men så bli bedt om å ta tilbake valpen uka etter. Om du har tid så kan det likevel gå greit altså. 20 000kr inkl utstyr er helt innafor. Avlastning i perioder eller fast kunne vært et alternativ da? Om helsa blir verre så kunne du vurdert omplassering til de som avlaster. God bedring til deg, og håper du finner ut av det ❤️ Anonymkode: 81309...ec2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Førstepri.: Kontakt oppdretter Dersom de ikke kan hjelpe (sjeldent, men hvem veit) kan du finne grupper på Facebook for den rasen. Å omplassere til personer som er i rasemiljøet kan være tryggere enn helt ukjente via Finn. Å omplassere på Finn.no tar lang tid. Du må være trygg på personen/familien og være sikker på at de er klare for å få valp i hus. Det er kjipt når "alt går kjempefint" første uka, men så bli bedt om å ta tilbake valpen uka etter. Om du har tid så kan det likevel gå greit altså. 20 000kr inkl utstyr er helt innafor. Avlastning i perioder eller fast kunne vært et alternativ da? Om helsa blir verre så kunne du vurdert omplassering til de som avlaster. God bedring til deg, og håper du finner ut av det ❤️ Anonymkode: 81309...ec2 Det er en blanding. Derfor jeg også ser for meg at oppdretter ikke blir å ta den tilbake. Jo, avlastninghjem kunne jo vært noe å vurdere. Akkurat nå er det bare vanskelig å i det hele tatt se for seg å få oppdratt den hunden. Men før jeg ble dårlig for noen uker siden så gikk det jo bra. Takk for det. Det håper jeg også, men må bruke litt tid på å vurdere dette her. Jeg hadde jo ønsket meg hund i 7 år før jeg kjøpte den. Anonymkode: e0e3a...ff3
Linazer Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er en blanding. Derfor jeg også ser for meg at oppdretter ikke blir å ta den tilbake. Jo, avlastninghjem kunne jo vært noe å vurdere. Akkurat nå er det bare vanskelig å i det hele tatt se for seg å få oppdratt den hunden. Men før jeg ble dårlig for noen uker siden så gikk det jo bra. Takk for det. Det håper jeg også, men må bruke litt tid på å vurdere dette her. Jeg hadde jo ønsket meg hund i 7 år før jeg kjøpte den. Anonymkode: e0e3a...ff3 Har du virkelig betalt 30 000 for en blandingshund? Og uten oppfølging når du er kommet i denne situasjonen? Prøv Finn. Usikker på om du vil få så mye som 20 000 da. Og særlig mtp at det ikke er informasjon om foreldres helse, ingen oppfølging osv. 12 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 Har sett folk be om 20k for ett år gamle doodles, så om det er en doodle kan det muligens gå, men. Jo før, jo bedre da, vil jeg tro, men jeg er en av de som ønsker valpetiden sammen med hunden. Anonymkode: 5749b...ceb
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #11 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er en blanding. Derfor jeg også ser for meg at oppdretter ikke blir å ta den tilbake. Jo, avlastninghjem kunne jo vært noe å vurdere. Akkurat nå er det bare vanskelig å i det hele tatt se for seg å få oppdratt den hunden. Men før jeg ble dårlig for noen uker siden så gikk det jo bra. Takk for det. Det håper jeg også, men må bruke litt tid på å vurdere dette her. Jeg hadde jo ønsket meg hund i 7 år før jeg kjøpte den. Anonymkode: e0e3a...ff3 Blanding og 30k tok 5k for mine (mix lab og Golden retriever) og det kun for å dekke vetrinæren. Anonymkode: ca301...a69
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #12 Skrevet 11. mars 2024 Linazer skrev (30 minutter siden): Har du virkelig betalt 30 000 for en blandingshund? Og uten oppfølging når du er kommet i denne situasjonen? Prøv Finn. Usikker på om du vil få så mye som 20 000 da. Og særlig mtp at det ikke er informasjon om foreldres helse, ingen oppfølging osv. det er vel en cockapoo, maltipoo, goldendoodle, kykkelidoopooloo da. De koster jo nesten en årslønning. Anonymkode: 47586...36c 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #13 Skrevet 11. mars 2024 Linazer skrev (47 minutter siden): Har du virkelig betalt 30 000 for en blandingshund? Og uten oppfølging når du er kommet i denne situasjonen? Prøv Finn. Usikker på om du vil få så mye som 20 000 da. Og særlig mtp at det ikke er informasjon om foreldres helse, ingen oppfølging osv. Jo begge foreldre var testet slik de skal testes ut ifra rasene den er blanding på. Det er det den blandingen koster over alt. Anonymkode: e0e3a...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #14 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo begge foreldre var testet slik de skal testes ut ifra rasene den er blanding på. Det er det den blandingen koster over alt. Anonymkode: e0e3a...ff3 Les kjøpekrntrakten din. Anonymkode: a937e...2df
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #15 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo begge foreldre var testet slik de skal testes ut ifra rasene den er blanding på. Det er det den blandingen koster over alt. Anonymkode: e0e3a...ff3 Som er? Anonymkode: c5302...895
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #16 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Les kjøpekrntrakten din. Anonymkode: a937e...2df Skal gjøre det. Jeg husker ikke hva som stod i den. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som er? Anonymkode: c5302...895 Det er ikke relevant for denne tråden. Anonymkode: e0e3a...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #17 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke relevant for denne tråden. Anonymkode: e0e3a...ff3 Jo, det har direkte relevans til de tingene du spør om i HI. Anonymkode: c5302...895
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #18 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jo, det har direkte relevans til de tingene du spør om i HI. Anonymkode: c5302...895 Når man leser de spydige kommentarene som kommer med en gang det er snakk om en blandingshund skjønner jeg godt at TS ikke vil si hvilken type blanding hunden er. Etter min mening er alle hunder like mye verdt uansett og jeg synes folk bør tenke seg om før de kommenterer. Anonymkode: 8381f...76f 6 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #19 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man leser de spydige kommentarene som kommer med en gang det er snakk om en blandingshund skjønner jeg godt at TS ikke vil si hvilken type blanding hunden er. Etter min mening er alle hunder like mye verdt uansett og jeg synes folk bør tenke seg om før de kommenterer. Anonymkode: 8381f...76f Takk. Jeg er kun opptatt av at det blir bra for hunden. At hun er en blanding endrer ikke på det. Anonymkode: e0e3a...ff3 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #20 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk. Jeg er kun opptatt av at det blir bra for hunden. At hun er en blanding endrer ikke på det. Anonymkode: e0e3a...ff3 Ja, det forstår jeg godt og det er en vanskelig avgjørelse. Jeg ville nok spurt oppdretter om å få levere valpen tilbake, eventuelt om hjelp til med å finne ny eier. Mange oppdrettere legger ut annonser på Facebook hvis de har hunder som trenger nytt hjem. Anonymkode: 8381f...76f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå