Gå til innhold

Avslutte digitale bånd når vennskap er "over"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et års tid siden gjorde jeg noe utrolig dumt som svekket en venninnes tillit til meg. Jeg brøt hennes tillit ved å snakke med en annen venninne om noe som bekymret meg,, dette burde jeg ikke gjort, og det er ikke det tråden handler om, men tas med for at spørsmålet ikke kommer senere. Jeg fortalte selv til henne at jeg hadde snakket med vår andre venninne, så det kom om ikke annet fra meg selv og ikke fra andre.

Det siste hun sa til meg i mars i fjor var at hun ikke hadde ord og trengte tid (dette var over telefon). Vi bor nå langt fra hverandre.

Jeg har etter dette forsøkt å kontakte henne tre ganger, i mai, i august og i desember. 

Hun responderer ikke, og det har jeg erkjent at må være et valg hun tar, jeg kan ikke styre om hun skal ha tillit til å ønske meg tilbake i livet som venn når jeg er den som brøt tilliten.

Vi er fortsatt venner på snap, følger hverandre på Instagram og er venner på Facebook. Jeg ser at hun ser storyene jeg legger ut på snap. Jeg er også venn med hennes barn (tenåring) på snap og Facebook (her la barnet meg til i januar i år), men har holdt meg unna kommunikasjon med barnet også, for å ikke tråkke over mors grenser.

Det er snart et år siden vi snakket sammen, og det er ikke et vennskap som bare "gled ut i sanden", det skjedde noe som ikke var greit. Beholder man de digitale relasjonene selv om de står "ubrukt"? Betyr det at hun ikke har slettet meg at hun selv tenker det vil være et tidspunkt hun ønsker kontakt igjen? Jeg skulle veldig gjerne ha noen tanker fra andre...

Anonymkode: 371e1...6b6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For et års tid siden gjorde jeg noe utrolig dumt som svekket en venninnes tillit til meg. Jeg brøt hennes tillit ved å snakke med en annen venninne om noe som bekymret meg,, dette burde jeg ikke gjort, og det er ikke det tråden handler om, men tas med for at spørsmålet ikke kommer senere. Jeg fortalte selv til henne at jeg hadde snakket med vår andre venninne, så det kom om ikke annet fra meg selv og ikke fra andre.

Det siste hun sa til meg i mars i fjor var at hun ikke hadde ord og trengte tid (dette var over telefon). Vi bor nå langt fra hverandre.

Jeg har etter dette forsøkt å kontakte henne tre ganger, i mai, i august og i desember. 

Hun responderer ikke, og det har jeg erkjent at må være et valg hun tar, jeg kan ikke styre om hun skal ha tillit til å ønske meg tilbake i livet som venn når jeg er den som brøt tilliten.

Vi er fortsatt venner på snap, følger hverandre på Instagram og er venner på Facebook. Jeg ser at hun ser storyene jeg legger ut på snap. Jeg er også venn med hennes barn (tenåring) på snap og Facebook (her la barnet meg til i januar i år), men har holdt meg unna kommunikasjon med barnet også, for å ikke tråkke over mors grenser.

Det er snart et år siden vi snakket sammen, og det er ikke et vennskap som bare "gled ut i sanden", det skjedde noe som ikke var greit. Beholder man de digitale relasjonene selv om de står "ubrukt"? Betyr det at hun ikke har slettet meg at hun selv tenker det vil være et tidspunkt hun ønsker kontakt igjen? Jeg skulle veldig gjerne ha noen tanker fra andre...

Anonymkode: 371e1...6b6

Hun sa vel at hun trengte tid. Men har du behov for å slette henne gjør du det.  

Anonymkode: 7b518...73c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville slettet henne, faktisk. Kanskje det vil få henne til å ta et valg. Hvis hun ikke skal være din venn trenger hun jo heller ikke innsyn i din hverdag. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du har et håp om å fortsette vennskapet, lar du digitale relasjoner forbli, tenker jeg. Det er et ganske klart signal å slette noen som venn 😬 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sletter de jeg ikke har kontakt med. Samt de som ikke sier hei på gata. Det er jo forskjell på hvordan folk bruker SoMe , men for min del føler jeg at mine kontoer er personlig og for venner og bekjente.

Har mye familie som jeg synes det er koselig å følge da vi ikke sees så ofte. Og det virker som de setter pris på bilder o.l jeg legger ut. Da vil jeg ikke ha masse folk jeg ikke har kontakt med på profilene.

Anonymkode: 4b86a...d39

Skrevet

Ikke tenk så mye på hva som ligger hennes (mangel på) valg, tenk på hva som føles rett for deg. Ønsker du å ha den kobling til henne fortsatt, og at hun skal ha det innsynet i livet ditt, selv om hun ikke er interessert i personlig kontakt? 

Jeg sletter aktivt på facebook når folk ikke lenger er en del av livet mitt (f.eks da jeg sluttet i jobben), der vil jeg bare ha de jeg faktisk har glede og interesse av å ha kontakt med og er komfortabel med at vet mer private ting om meg. Andre ser fb mest som en avansert adressebok hvor de har alle de noensinne har vært i kontakt med. På insta har jeg åpen profil, der kan hvem som helst følge meg, og graden av privat informasjon blir deretter, mens andre har lukket profil og restriktive på å gi tilgang.

Kort sagt - det er umulig å si hva hun tenker på bakgrunn av some-valg, det kan bety alt og ingenting. At hun ignorerer tre forsøk på å ta kontakt sier mer. Jeg ville tenkt at det vennskapet dessverre var et avsluttet kapittel og slettet henne (og barnet hennes) og gått videre. Hvis hun skulle ønske kontakt igjen på et tidspunkt, klarer hun det likevel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det hele kommer an på hvor stort svik det var. Er det noe du har avslørt om henne overfor en annen venninne. En stor hemmelighet du skulle ha holdt for deg selv? 

Hvis det er alvorlig, så tror jeg ikke jeg ville ha slettet henne. Er det for bagatell å regne så ville jeg faktisk ikke ha ønsket å ha noe mer kontakt med henne, hvis hun oppførte seg på den måten at hun ikke ville ordne opp. 

Anonymkode: f84ea...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som hun ikke ønsker å ordne opp, så jeg hadde slettet henne.  Er ikke nødvendig med listefyll. 

Anonymkode: 65b6b...0ff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...