Gå til innhold

Får aldri noe svar på spørsmål om reseptfornyelse via Helsenorge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er litt lei meg og usikker angående noen vansker jeg har opplevd med legekontoret jeg bruker.

Da jeg først ble pasient der så hadde jeg en veldig god erfaring.

Dersom det var noe som hastet eller man hadde spørsmål så besvarte faktisk legen dette selv samme dag. Resepter ble også fornyet samme dag. 

Jeg ringte ikke veldig ofte, men de gangene jeg gjorde det så 'ordnet' legen eller sekretæren opp i problemet samme dag.

En gang, men det var kun da fastlegen enda ikke hadde mottatt min forrige journal, så tilbaketrakk/avsluttet han reseptene han hadde utskrevet. Men da sendte han samtidig, altså samme dag, en melding hvor han forklarte årsaken til dette og sa at han bare ville ha journal og at de da ble fornyet igjen med en gang.

Omtrent et år etter dette, så tror jeg at de byttet sekretær og begynte å bruke helsenorge.no.

Fastlegen min sa på time at jeg nå kunne fornye ting enda enklere der og at man da ville få raskere svar.

Totalt i løpet av ett år så sendte jeg to ekonsultasjoner og tre-fire spørsmål om reseptfornyelser via Helsenorge. Ingen av disse ble noen gang besvart.

Jeg ringte for å høre hva som hadde hendt, men sekretæren så da bare at hun skulle videreføre beskjeden, men den ble enten aldri videreført eller videreført og likevel ikke besvart.

Når jeg tok opp dette i min neste fysiske time hos fastlegen så var han tydelig overasket og visste ikke om ekonsultasjonene eller reseptforespørslene. Når det er sagt så sa han ikke unnskyld heller, men sa at han har ekstremt mange pasienter og får veldig mange meldinger.

Etter de to ekonsultasjonene jeg sendte og ikke fikk svar på så forsvant muligheten for å bruke ekonsultasjon.

Nå står det bare send melding til sekretær og bestill reseptfornyelse.

De få gangene jeg har bedt om time på dagen, som bare har vært når legevakten har bedt meg om det, så har sekretæren bare vært avvisende og kverulerende med meg og det endte med at sykepleieren på legevakten måtte snakke med sekretæren og få satt opp time.

Jeg har vært pasient hos de i 5 år.

Pga oppførselen deres så er det dessverre slik at jeg kun kan få hjelp ved vanlige timer, og han har 2-4 ukers ventetid ventetid fra når man tar kontakt/sjekker på Helsenorge.no.

Jeg går bare ut ifra at jeg aldri vil kunne få timer på dagen ved noe akutt pga tidligere erfaring. Da må jeg isåfall be legevakten snakke med sekretæren eller si at legevakten har anmodet meg om å få time

Jeg synes det er rart at heksesekretæren ikke viderefører beskjeder til legen og har bestemt seg for å være spesielt vrang mot meg, men det er også rart at legen ikke besvarer de i det hele tatt selv etter flere måneder.

Han har som sagt heller ikke sagt eller skrevet at han ikke kan svare på det.

Jeg vil bare presisere at jeg ikke har sendt ekstremt mange meldinger eller bedt om time på dagen mange ganger, det har ikke skjedd. Det er bare det at de jeg har sendt aldri har blitt besvart og at de gangene jeg har bedt om time på dagen så har det alltid vært så vanskelig.

Alt dette endret seg brått en gang for havannet-to år siden ifbm med at de byttet sekretær og begynte med elektroniske tjenester på Helsenorge.

Jeg er litt bekymret for at sekretæren ikke liker meg og ikke viderefører beskjeder jeg gir til legen selv om hun sier at hun skal gjøre det. Er dette en veldig urimelig tolkning? Jeg håper selvfølgelig at det ikke er slik.

Er dette normal oppførsel? Hva kan årsaken være?

Er det noe annet jeg kan gjøre enn å bytte legekontor?

Anonymkode: 253df...8fa

Skrevet

Vet ikke helt om jeg skjønner hva som foregår, for det ble litt langt, men har du kontaktet ditt forrige legekontor og bedt de overføre journalen? 

AnonymBruker
Skrevet

Fastleger er i den heldige (?) posisjon at pasienter virkelig vil ha kontakt så de trenger ikke akkurat å være på tilbudssiden.. 

Du får neppe bedre behandling andre steder.

Hvorfor trenger du så mye akuttimer egentlig? Kanskje du heller bør booke ordinære timer mer regelmessig 

Anonymkode: 06abd...559

AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke å sende forespørsel via helsenorge når legen ikke er på jobb eller etter stengetid.

Så om det ikke er tilfellet her, bytt fastlege. 

Anonymkode: ff46a...467

AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for svar.

Årsaken til at jeg trenger litt flere akutt-timer enn gjennomsnittet (kanskje) er at jeg bruker mange faste medisiner, har flere kroniske sykdommer og blir også noe oftere akutt syk enn gjennomsnittet. 

Når det er sagt så tror jeg ikke at 5-6 ganger i løpet av 4 år er spesielt hyppig for en person i lignende situasjon som meg.

Idag hadde jeg dessverre gått tom for en fast medisin og måtte fornye den hos en privat lege. 

Jeg har så og si kommet frem til at det er umulig å få hjelp med noe akutt hos fastlegen pga sekretæren, iallefall virker det sånn. Hvis jeg (eller legevakten) klarer å krangle oss frem til en time på dagen hos sekretæren, så har fastlegen hjulpet. Han har altså alltid vært hjelpsom når jeg snakker med han direkte, hvilket bare gjør situasjonen enda mer spesiell.

Fastlegen min har bedt meg om å be om time på dagen for alle problemstillinger som haster og at sagt så og si at jeg må overdrive eller iallefall ikke underdrive når jeg ber om time. Jeg synes det er ubehagelig å snakke med henne i det hele tatt.

Idag så sa hun bare kort 'man får ikke time på dagen for å fornye en medisin' uten å spørre noe om hva slags medisin det var, hva den ble brukt for eller å undersøke om det var farlig å gå flere dager uten. Det er en medisin man ikke skal bråseponere.

Hun sa deretter som vanlig at 'jeg videreformidler beskjeden' som så ikke førte til noe. Legevakten ringte sekretæren og kranglet med henne, men ga seg når de fikk samme beskjed fra henne 'jeg videreformidler det til legen'. Da fikk jeg beskjed fra legevakten om at den skulle bli fornyet i løpet av dagen, men det ble den ikke.

Jeg vet som sagt ikke om problemet er at sekretæren ikke videreformidler noen av beskjedene, om de har tekniske vansker eller om legen har for mye å gjøre.

Synes det virker litt rart at sekretæren skal ha videreformidlet beskjeder og så blir de aldri besvart i det hele tatt. I tillegg så har legen virket overrasket når jeg nevner beskjedene for han ved en senere time.

AnonymBruker
Skrevet

B-preparat du er ute etter?

Anonymkode: aed1a...a78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg bruker ingen B-preparater.

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen legesekretærer som er ganske vrange og sure. Det har jeg opplevd. Kan du snakke med legen om dette?

Det er rart at du ikke kan få akutt-time når du trenger det hos fastlegen.   Dette høres veldig spesielt ut, legene er pålagt å ha et visst antall akutt-timer. Videre skal pasienter ha mulighet til å fornye resept, enten det er via Helse-Norge eller pr telefon til legekontoret. Dette kan du klage på. 

Anonymkode: 9a7f3...658

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har da ikke noe med saken å gjøre. Man skal da få svar når man henvender seg til legekontoret og skal fornye en resept. 

Anonymkode: 9a7f3...658

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så høres du ut som en av disse som ikke evner å planlegge medisinforbruket, du må fornye resepten i god tid før den går ut. Jeg bruker en god bunke medisiner og har ikke mer grunn til å skulle ha akuttimer av den grunn, det handler om å planlegge. Siden du er å hyppig hos legen kan du vel be om at reseptene blir fornyet når du først er der?

Anonymkode: a54c7...f46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går du akutt tom for fast medisin? Hvorfor kan du ikke god tid i forveien bestille en time hos legen for å fornye resept?

Anonymkode: e1429...3b5

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at du ikke får svar på ekonsultasjon for reseptfornyelse, og at når du ringer inn så får du ikke time på dagen for å skaffe resepter, men har du ringt inn og bare sagt at du skal fornye resepter uten å si at du skal ha time? Du trenger nemlig ikke time for det. Jeg gjør det slik, jeg ringer legekontoret og spør om reseptfornyelse, også gir de beskjed til legen som fikser det i løpet av dagen, uten at det trenges å kommuniseres mellom meg og legen. Dette betaler jeg heller ikke for. En sjelden gang ringer legen opp om de er usikker. Det er jo ikke noe problem å fornye resept når de har tilgang til journal. Å få en time på dagen bare for å fornye en resept man går på fast er jo sløsing med ressurser.

Som andre sier her, så bør du også passe på å fornye resepter når du faktisk har fysisk time hos legen.

Mulig du bare formulerer deg litt dårlig her, og at du ikke får fornyet resept når du ringer inn uavhengig av om du ber om time eller ikke.

Anonymkode: 157f6...478

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på en haug med medisiner, med forskjellige antall i pakker så de aldri går tom samtidig. 

Det er mitt ansvar å fornye resept minst en uke før en medisin går tom. Dette må du også få rutine på. 

Det sies at 20% av pasientene bruker 80% av en leges tid...

Anonymkode: 06abd...559

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig rart ut så jeg forstår ikke hvordan dette legekontoret er. Jeg har alltid fått reseptfornyelse på helsenorge stortsett samme dag som jeg har skrevet inn. Men min fastlege er veldig kjapp å svare på meldinger og der inne, men jeg får også time snarlig hvis jeg trenger legehjelp raskt. Men legen min tar meg på alvor og mine plager og sykdommer. Jeg hadde skiftet fastlege i ditt tilfelle. Men du forklarer litt rart så vet ikke om jeg skjønner.

Anonymkode: 4d6bd...41e

AnonymBruker
Skrevet

Går du fri for medisiner er det fordi du ikke har oversikt og ikke fornyer eller bestiller time tidlig nok. Dette kan kun du gjøre noe med. Du skal selvsagt ikke ha akutt timer for å fornye resept.  

Angående akutt timer så har legekontor ofte regler på dette. På mitt kontor er det to ledige slike pr dag, og det er de to første som ber om det i luken på legekontor eller via telefon som får disse. 

Man må altså ringe akkurat når de åpner, eller stå klar. 

Alle etter dette henvises til legevakten.  

Anonymkode: dae60...8f8

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når på dagen ringer du å ber om akutt time? 

Du må jo selv følge med på når du må ha nye medisiner. De fleste legekontor har 3 dagers behandlingstid på fornyelse på resept. 

Har mine tvil om at helsesekretæren ikke gir videre beskjed. Er nok legen som har oversett, siden både e-dialog og resepter ikke har sett på. 

Anonymkode: e1316...bcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når på dagen ringer du å ber om akutt time? 

Du må jo selv følge med på når du må ha nye medisiner. De fleste legekontor har 3 dagers behandlingstid på fornyelse på resept. 

Har mine tvil om at helsesekretæren ikke gir videre beskjed. Er nok legen som har oversett, siden både e-dialog og resepter ikke har sett på. 

Anonymkode: e1316...bcb

Jeg har ringt kl.08.00. Fikk beskjed om å ringe da.

Ja, det virker rart at sekretæren ikke skal sende videre beskjeder. 

Det er kanskje bare det at han har litt mange pasienter.

Når det er sagt så har han egentlig anbefalt meg om å bestille hastetime for ting som haster, men akkurat for det er det sekretæren som ikke har satt det opp.

Legevakten min nekter å ta imot pasienter i fastlegen sine åpningstider, men jeg vet at de (altså fastlegekontoret) ofte henviser dit, også i ferier når de har stengt.

Det enkleste for meg er nok bare å gå til en privat lege for akutte ting, så tror at jeg bare gjør det fremover, og eventuelt bytte fastlege om det blir for ugreit eller dyrt i lengden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når det er sagt så har han egentlig anbefalt meg om å bestille hastetime for ting som haster, men akkurat for det er det sekretæren som ikke har satt det opp.

Legevakten min nekter å ta imot pasienter i fastlegen sine åpningstider, men jeg vet at de (altså fastlegekontoret) ofte henviser dit, også i ferier når de har stengt.

Det enkleste for meg er nok bare å gå til en privat lege for akutte ting, så tror at jeg bare gjør det fremover, og eventuelt bytte fastlege om det blir for ugreit eller dyrt i lengden.

Reseptfornyelse av faste medisiner er ikke akutt. 

Anonymkode: e1429...3b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du unngår jo å svare på dette spørsmålet, spør du spesifikt om time eller spør du bare om å fornyet resepten? Som jeg skrev tidligere, så trenger du ikke time for å fornyet resept. Jeg skjønner at du ikke får en akuttime fordi du skal fornye en resept på dagen, men legekontoret burde kunne ordne det sånn at legen fikser ny resept innen 3 dager så lenge det er faste medisiner du går på og de finner informasjonen de trenger i journalen. 

Anonymkode: 157f6...478

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei og takk for svar.

Årsaken til at jeg trenger litt flere akutt-timer enn gjennomsnittet (kanskje) er at jeg bruker mange faste medisiner, har flere kroniske sykdommer og blir også noe oftere akutt syk enn gjennomsnittet. 

Når det er sagt så tror jeg ikke at 5-6 ganger i løpet av 4 år er spesielt hyppig for en person i lignende situasjon som meg.

Idag hadde jeg dessverre gått tom for en fast medisin og måtte fornye den hos en privat lege. 

Jeg har så og si kommet frem til at det er umulig å få hjelp med noe akutt hos fastlegen pga sekretæren, iallefall virker det sånn. Hvis jeg (eller legevakten) klarer å krangle oss frem til en time på dagen hos sekretæren, så har fastlegen hjulpet. Han har altså alltid vært hjelpsom når jeg snakker med han direkte, hvilket bare gjør situasjonen enda mer spesiell.

Fastlegen min har bedt meg om å be om time på dagen for alle problemstillinger som haster og at sagt så og si at jeg må overdrive eller iallefall ikke underdrive når jeg ber om time. Jeg synes det er ubehagelig å snakke med henne i det hele tatt.

Idag så sa hun bare kort 'man får ikke time på dagen for å fornye en medisin' uten å spørre noe om hva slags medisin det var, hva den ble brukt for eller å undersøke om det var farlig å gå flere dager uten. Det er en medisin man ikke skal bråseponere.

Hun sa deretter som vanlig at 'jeg videreformidler beskjeden' som så ikke førte til noe. Legevakten ringte sekretæren og kranglet med henne, men ga seg når de fikk samme beskjed fra henne 'jeg videreformidler det til legen'. Da fikk jeg beskjed fra legevakten om at den skulle bli fornyet i løpet av dagen, men det ble den ikke.

Jeg vet som sagt ikke om problemet er at sekretæren ikke videreformidler noen av beskjedene, om de har tekniske vansker eller om legen har for mye å gjøre.

Synes det virker litt rart at sekretæren skal ha videreformidlet beskjeder og så blir de aldri besvart i det hele tatt. I tillegg så har legen virket overrasket når jeg nevner beskjedene for han ved en senere time.

Hva med å spørre legesekretæren hvorfor det er sånn? Er lov å stille kritiske spm når man opplever dårlig kundeservice og ikke føler seg møtt. Det høres jo ut som noe ikke fungerer skikkelig der. Her får jeg alltid svar samme dag på resepter og ekonsultasjoner. Man får akutt time på dagen om man ringer om morgenen om det er noe som ikke kan vente, de har alltid noe ledig samme dag som de ikke har åpnet opp for online booking. Skal jeg bestille en ikke akutttime på nett er det ca 3-4 uker ventetid her.

Anonymkode: 72468...689

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...