AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Jeg vurderer hund, og noen av rasene er langhårede. Collie av langhårsvariant vurderes som et eksempel på type pels det er snakk om. Jeg undrer fælt på hvordan den pelsmengden og lengden er når det kommer til dobesøk... Dere som har langhårede hunder, må dere vaske dem etter hver tur ut på do? Er pelsen på en måte i veien? Tenker både på når de tisser og bæsjer. Høres tullete ut, men jeg vil vite mest mulig når jeg skal vurdere hund. Å stappe en stor hund i dusjen etter hver eneste tur blir ganske slitsomt i lengden Anonymkode: 0ec52...39f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Anbefaler å trimme pelsen bak og ha papir/våtservietter i lomma om du har en hund med sensitiv mage og som får bløt avføring. Det vil være dager da det er nødvendig med dusj ja.... Anonymkode: fc7ac...164 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vurderer hund, og noen av rasene er langhårede. Collie av langhårsvariant vurderes som et eksempel på type pels det er snakk om. Jeg undrer fælt på hvordan den pelsmengden og lengden er når det kommer til dobesøk... Dere som har langhårede hunder, må dere vaske dem etter hver tur ut på do? Er pelsen på en måte i veien? Tenker både på når de tisser og bæsjer. Høres tullete ut, men jeg vil vite mest mulig når jeg skal vurdere hund. Å stappe en stor hund i dusjen etter hver eneste tur blir ganske slitsomt i lengden Anonymkode: 0ec52...39f Lykke til med pelsstell 😊 Anonymkode: da879...42b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Har aldri vært et problem. Anonymkode: e79a8...957
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 Jeg hadde to hunder med lik pelsmengde. den ene hunden var det aldri noe problem med. Men hund nr 2 hadde hakket mer sensitiv mage, og ikke minst hår helt inn i stjernekrysset. Jeg endte opp med å kjøpe barbermaskin… hadde også kraftig hundeføner, så de gangene jeg vasket de, så tok det underkant av 30min før de var helt tørre. Anonymkode: a680b...fee 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Australian Shepherd her. Stusser både på mage, poter, hale og i baken. Ikke mye jobb, må klippe ca. hver 3 måned og tar sikkert 5-10 minutter hver gang. Børster 1 gang i uka så han ikke får floker. Ellers dusjer vi han ikke (han avskyr dusjing/bading), om sommeren kan han finne på å vasse litt i grunt vann. Resten av året "vasker" vi han med klut på labbene og mage om han er skitten - samt våtservietter i baken om han har hatt litt løs mage. Anonymkode: 1207f...b4b 1
Ulven Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 Har hatt collie og har nå sheltie. Bare en av dem har trengt regelmessig vask og klipping av pelsen inn til anus. Men han har så mye pels at det holder til to. Vi klipper bæsjerenne, og har kjøpt blåser slik at pelsen blir tørr på kort tid selv om han må dusje rompa midt på vinteren.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 Vi har finsk lapphund. Ved løs mage har vi måttet vaske den bak et par ganger, men med riktig fôr er pelsen uproblematisk. Anonymkode: a73bb...c48
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 Takk for svar, dere! 😄 Dette hørtes overkommelig ut, så da skal jeg ikke være skeptisk til anskaffelse av langhårede hunder i allefall Anonymkode: 0ec52...39f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå