AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Jeg er ei dame på 40 år, som de siste årene har fått flere og flere smerter i leddene. Nå lurer jeg på om dette er normalt, og sånn som «alle» får med alderen, eller om det er noe mer. Alle vondtene jeg får er veldig flyktige, det varer som regel ikke mer enn 10 minutter. Noen ganger er det intenst vondt, men som regel er det helt overkommelig. Noen ganger kan jeg få avgrenset vondt i en tå eller en finger. Andre ganger er det smerter flere steder samtidig, for eksempel i albue og håndledd - av og til med stråling mellom, andre ganger ikke. Til nå har jeg ikke tatt det opp med legen, for jeg har tenkt at det hører med til det å bli eldre, men nå har det økt både i hyppighet og i antall steder jeg får vondt. Noe av plagene jeg har i skulder/albue/håndledd tror jeg henger sammen med stive muskler og muligens noe som er i klem. Men det forklarer jo ikke hvorfor jeg plutselig får så intenst vondt i for eksempel tær. Hva er deres erfaringer med denne typen vondter? Anonymkode: aa641...00d
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Overgangsalder kan gi vonde ledd. Anonymkode: 20489...65b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Overgangsalder kan gi vonde ledd. Anonymkode: 20489...65b Ja, jeg har tenkt tanken for jeg plages med mye annet som kan tyde på overgangsalder også. Men gynekologen jeg var til i fjor høst mente at det ikke var mulig ettersom jeg hadde regelmessig syklus og mange egg igjen 🤷🏻♀️ Anonymkode: aa641...00d
Gjest jegerrinne Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Overgangsalderen kan gi det Men kan og være revmatiske plager
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 Jeg er 42 og klarer ikke å forstå hva du snakker om. Kjenner ikke igjen noe av dette. Jeg kan få vondt i knærne hvis jeg sitter lenge på kne, og tilsvarende for andre ledd, men vet ikke om det er denne type smerte du snakker om? Anonymkode: 1f192...a70
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg har tenkt tanken for jeg plages med mye annet som kan tyde på overgangsalder også. Men gynekologen jeg var til i fjor høst mente at det ikke var mulig ettersom jeg hadde regelmessig syklus og mange egg igjen 🤷🏻♀️ Anonymkode: aa641...00d Det sa gynekologen til meg også, men man kan være i premenopause i 10-15 år før menopause slår inn for fullt. Syns det er veldig mange uopplyste leger. Jeg har måttet lese meg fram til det meste selv. Du kan ta en blodprøve for å sjekke hormonverdiene dine. Anonymkode: 13fa7...f0c 2
NakenPanda Skrevet 11. mars 2024 #8 Skrevet 11. mars 2024 Tren mer styrke, det fikser det meste av sånne plager.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 Jeg har det slik og er diagnostisert med Sjøgren og med fibromyalgi, og i dårlige perioder så er det veldig hyppig, nesten konstante smerter. Anonymkode: 9ca44...114 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 NakenPanda skrev (Akkurat nå): Tren mer styrke, det fikser det meste av sånne plager. Veldig inviduelt faktisk. Selv blir jeg liggende noen dager når jeg utsettes for psykisk eller fysisk stress/ trening. Da med feber og influensalignende symptomer. Jeg synes at ts burde ta dette med legen sin og rådføre seg der. Anonymkode: 9ca44...114 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #11 Skrevet 11. mars 2024 Jeg hadde dette. Kunne dukke opp hvor som helst, og desidert mest vondt er det fra nakken og opp i hodet. Jeg er i perimenopause, har fått hormonterapi og har kun hatt få tilfeller de 6 mnd som er gått siden. Hormonprøver hos legen er ikke særlig vits da de vil svinge veldig til den dagen du er ferdig med mensen. Kontakt heller lege for litt sjekk, og hvis legen ikke kommer frem til noe, kan du ta en telefon til gynekolog, fortelle om alle symptomene du har og spør om du kan prøve hormoner. Anonymkode: 8b545...072
NakenPanda Skrevet 11. mars 2024 #12 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig inviduelt faktisk. Selv blir jeg liggende noen dager når jeg utsettes for psykisk eller fysisk stress/ trening. Da med feber og influensalignende symptomer. Jeg synes at ts burde ta dette med legen sin og rådføre seg der. Anonymkode: 9ca44...114 Leger er stort sett ubrukelige når det kommer til "vage" smerter, en god kjerne styrketrening over tid ordner mer en smertestillende og diverse svake diagnoser og egne meninger om hva som er galt. Jeg hadde akkurat samme typen smerter som TS, og hva som ikke er individuelt er at litt mer styrke i slappe muskler ettersom man blir eldre hjelper mot mye. Legen gav meg smertestillende og indikerte masse muligheter til vage diagnoser som absolutt ikke hadde noe med virkeligheten å gjøre. Jeg hørte på fysioterapauten i stedet for og 6 måneder senere var det ingen smerter lengre. Hvorfor folk tror det er mer sjanse for mer eller mindre sjeldne sykdommer og kompliserte diagnoser istedenfor at de bare er blitt slappe og eldre er underlig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #13 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 42 og klarer ikke å forstå hva du snakker om. Kjenner ikke igjen noe av dette. Jeg kan få vondt i knærne hvis jeg sitter lenge på kne, og tilsvarende for andre ledd, men vet ikke om det er denne type smerte du snakker om? Anonymkode: 1f192...a70 Nei, ikke sånn type smerte nei. NakenPanda skrev (49 minutter siden): Tren mer styrke, det fikser det meste av sånne plager. Ja, du er nok inne på noe der. Jeg tror iallfall at styrketrening kan ha god effekt på de vondtene jeg har i fra skuldre og utover i armene som jeg mistenker kommer av stiv/svak muskulatur og dårlig holdning. Litt usikker på om det vil hjelpe på den andre typen vondt som jeg ofte får i små ledd som fingre og tær. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har det slik og er diagnostisert med Sjøgren og med fibromyalgi, og i dårlige perioder så er det veldig hyppig, nesten konstante smerter. Anonymkode: 9ca44...114 Jeg vet det har vært en del revmatiske sykdommer i slekten, og min mor har fibromyalgi, men jeg håper i det lengste at det ikke er tilfellet med meg 🙈 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg hadde dette. Kunne dukke opp hvor som helst, og desidert mest vondt er det fra nakken og opp i hodet. Jeg er i perimenopause, har fått hormonterapi og har kun hatt få tilfeller de 6 mnd som er gått siden. Hormonprøver hos legen er ikke særlig vits da de vil svinge veldig til den dagen du er ferdig med mensen. Kontakt heller lege for litt sjekk, og hvis legen ikke kommer frem til noe, kan du ta en telefon til gynekolog, fortelle om alle symptomene du har og spør om du kan prøve hormoner. Anonymkode: 8b545...072 Ja, jeg kommer til å be fastlegen om henvisning til gynekolog tror jeg. I tillegg til å skjerpe meg på styrketreninga - det skader jo uansett ikke ☺️ Anonymkode: aa641...00d
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #14 Skrevet 11. mars 2024 Jeg er 45, har hatt hypothyreose siden jeg var 19, og det har vært mistanke om Sjøgrens siden jeg var 35, men ingen utslag på blodprøver så ingen diagnose på papiret. Jeg har stort sett alltid problemer med et eller annet ledd (eller muskel), fra ytterste fingre ned til tærne. Jeg kan være ute og gå tur, plutselig få vondt midt i fotbladet eller ankelen, halte forsiktig videre en stund, så går det like brått over og jeg kan gå tilbake til raskt tempo. Eller det kan være et kne eller en hofte som slår seg vrang, roer seg litt så jeg kommer meg hjem, men er litt vond et par timer... eller dager. Jeg kan gå til butikken og halte litt på venstre fot, og når jeg går hjem halter jeg litt på høyre fot. 🤷♂️ Noen ledd har jeg plager med over lenger tid eller ofte gjentakende, spesielt håndledd, albue og skuldre. Det kan hjelpe om jeg er flink å gjøre øvelser, men dessverre glemmer jeg det fort igjen så snart plagene er borte. Anonymkode: 9e76f...be3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #15 Skrevet 11. mars 2024 Jeg kaller disse smertene for "fantomesmertene mine". Ikke fordi jeg mangler kroppsdelen som gjør vondt, men fordi det tilsynelatende ikke er noen grunn til at det skal gjøre vondt der. Jeg kan ha vondt i ei hånd en dag, leggen en annen, så stortåa og så plutselig i ei hofte. Jeg er stiv i hender og tær/fotblad hver morgen, men har ikke fått noe utslag på revmatiske prøver. Legen har sagt til meg at "noen bare får slike smerter, på lik linje som noen får influensa og andre ikke". Ble absolutt ikke klokere av det! Jeg har imidlertid diagnosen kroniske muskelspenninger på grunn av psykisk sykdom, noe som kan forklare noen av smertene, men ikke alle. Jeg får voltaren på blåresept som tar det verste. Skulle ønsket meg mer utredning, men det virker ikke som om det er noen hensikt med det så lenge voltarenen tar det verste, og blodprøvene er fine. K47 Anonymkode: 6ce09...8f8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #16 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er 45, har hatt hypothyreose siden jeg var 19, og det har vært mistanke om Sjøgrens siden jeg var 35, men ingen utslag på blodprøver så ingen diagnose på papiret. Jeg har stort sett alltid problemer med et eller annet ledd (eller muskel), fra ytterste fingre ned til tærne. Jeg kan være ute og gå tur, plutselig få vondt midt i fotbladet eller ankelen, halte forsiktig videre en stund, så går det like brått over og jeg kan gå tilbake til raskt tempo. Eller det kan være et kne eller en hofte som slår seg vrang, roer seg litt så jeg kommer meg hjem, men er litt vond et par timer... eller dager. Jeg kan gå til butikken og halte litt på venstre fot, og når jeg går hjem halter jeg litt på høyre fot. 🤷♂️ Noen ledd har jeg plager med over lenger tid eller ofte gjentakende, spesielt håndledd, albue og skuldre. Det kan hjelpe om jeg er flink å gjøre øvelser, men dessverre glemmer jeg det fort igjen så snart plagene er borte. Anonymkode: 9e76f...be3 Hypermobile ledd/ hypermobilitetssyndrom. Be fastlegen om å teste deg. Jeg fikk diagnosen som 39-åring. Anonymkode: 20d9e...01e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå