Gå til innhold

Leirskole - hvem bestemmer hvor barna skal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leirskole på barneskolen, hvem bestemmer hvor barna skal? Er det vanlig at skolen har et fast sted, eller er dette noe foreldrene også er involvert i, og kan komme med forslag etc? 

Anonymkode: b3bb6...6ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det skolen som bestemmer. Og de har brukt samme sted i hvertfall 30år. Her så reiser de til leirskolen i Sandefjord. 

Og der jeg vokste opp dro vi opp i fjellet siden vi bodde ved sjøen og der er det nå 30 år siden og skolen bruker samme sted enda ut fra ei vennina sa

Anonymkode: 9fa1b...25c

AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune er det anbudsregler som gjelder og den leirskolen som vinner anbudet får kontrakt for x-antall år. Så i vår kommune reiser ungene til samme leirskole hvert år i mange år fremover. 

Anonymkode: 62ab0...1a9

AnonymBruker
Skrevet

På skolen der mine går, er det skolen som bestemmer. Samme sted hvert år, var der selv da jeg gikk i 7.klasse. Her brukes også leirskolen i Sandefjord. 

Anonymkode: 19af0...50f

AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune reiser de også til samme sted hvert år, og det gjorde de også da jeg var barn.

Anonymkode: 6e0b2...ccb

AnonymBruker
Skrevet

I noen kommuner finnes det faste avtaler. Andre steder er det lærere som bestemmer. Hensikten er at barna skal få oppleve et annet miljø enn det de har til vanlig. 

Anonymkode: 8b096...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var det (dessverre) klassen som bestemte. Hadde valget mellom tre ulike steder.

Anonymkode: feb97...0f9

AnonymBruker
Skrevet

Skolene har gjerne stående avtale om en fast uke på et gitt sted.  Leirskole er valgt ut fra hva slags profil man ønsker seg, hvilken sesong man ønsker, reisetid, hvor stort kull som reiser mm.  Noen ganger må man endre sted av ulike grunner, både på grunn av leirskolen, eller egne forhold. Andre skolers kull er for stort, oppussing, læreres utlgjengelighet for å nevne ting som avgjør. Mine barns skole dro på tur i november. Elendig tid på fjellet, kaldt, men ike snø. Naboskolen dro et sted i juni og kunne bade og kose seg på fjellet og fikk mye mer ut av oppholdet.  

Anonymkode: 0764e...450

Skrevet

Skolen bestemmer og det er vanlig at det er samme sted hvert år. Vår skole drar alltid til sørlandet og det er mye bading, krabbefiske, seilbåt, kano osv. mens en annen skole i området drar på fjelltur. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var skolen, de er på samme sted hvert år mener jeg. 

Anonymkode: 3d019...799

AnonymBruker
Skrevet

Her er det skolen og fau som bestemte. Det ble anbudsrunde mellom de plassene det sto mellom. De har en 7års kontrakt med leirstedet. De er på år 5 nå. 

Anonymkode: dc215...2dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hos oss var det (dessverre) klassen som bestemte. Hadde valget mellom tre ulike steder.

Anonymkode: feb97...0f9

Da hadde jo skolen bestemt de tre ulike stedene på forhånd, så det var jo valg innenfor rammer skolen allerede hadde bestemt. Men det er jo flott at de har tre ulike leirskoler man kan velge i mellom, for de fleste skoler drar til samme leirskole år etter år. 

Også er det selvsagt dem som ikke får førstevalget sitt, men sånn er det jo alltid.

Anonymkode: 2ae81...e88

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

I vår kommune er det anbudsregler som gjelder og den leirskolen som vinner anbudet får kontrakt for x-antall år. Så i vår kommune reiser ungene til samme leirskole hvert år i mange år fremover. 

Anonymkode: 62ab0...1a9

Samme her. De har byttet i år, da avtalen med den forrige leirskolen gikk ut. Men denne avtalen nå kommer til å vare i flere år fremover. Usikker på hvor mange år det er av gangen. Jeg vet ikke helt hvordan foreldre kan påvirke valget. Det spørs jo også hva som er grunnen. Jeg leste en artikkel om en elev med rullestol som ikke fikk vært med på leirskole fordi det ikke var tilrettelagt for det der. Det endte opp med at kommunen gjorde endringer da. I sånne tilfeller så er det vel rektor man kan høre med, også får han ta det videre evt. Men de kan ikke avbryte avtalen når som helst tror jeg. 

Handler det om andre ting som at man syns det er en for lang busstur, eller man heller har lyst til å dra til kysten enn på høyfjellet, så kommer det nok dessverre ikke igjennom. 

Anonymkode: ef04b...bd1

AnonymBruker
Skrevet

Leirskolen er det kommunen som drifter, så alle drar til en øy uti havgapet her som heter Røvær. Der setter de garn, fisker både fisk og krabbe, bader, kjører rib, besøker et museum, går tur, leker leker osv. Alle mine barn har hatt det veldig gøy der :) 

Anonymkode: c900c...986

• Liker 1
Skrevet

Man drar jo bare på leirskole én gang så det har vel ingenting å si om fjorårets kull dro til nøyaktig samme sted. Det er ikke noe poeng i seg selv å dra til ulike steder hvert år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det skolen (og helt sikkert kommunen) som bestemmer. 
Det er jo de som betaler.

Anonymkode: 7899a...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Her drar de til Fevik og maritim leiskole. Skolen bestemmer. Heldigvis. 

Anonymkode: cd3ad...7d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på leirskole på vinteren, Dovre/ Dombås.  Vi gikk masse på ski, og noen av oss sov ute i snøhule en natt (sammen med en lærer).  En klasse fra Trøndelag var der samtidig, og jeg husker at vi jentene syntes det var så mange kjekke gutter der :)

Dette var tidlig på 70-tallet, og jeg har bare gode minner fra turen.

Anonymkode: de388...6e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leirskole på barneskolen, hvem bestemmer hvor barna skal? Er det vanlig at skolen har et fast sted, eller er dette noe foreldrene også er involvert i, og kan komme med forslag etc? 

Anonymkode: b3bb6...6ab

Det er skolen som bestemmer. På kommunalt plan så planlegges det hvilke skoler som skal benytte seg av hvilken leirskoler og når. Ingenting foreldre har påvirkningsevne på. 

Anonymkode: 81ee5...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Her eier skolen sitt eget leirsted, så den er spikra fra de begynner på skolen. Til gjengjeld drar de tre ganger, i syvende, åttende og tiende klasse.

Anonymkode: d13a6...62a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...