Gå til innhold

Julekaker....Hva baker du til jul??

Anbefalte innlegg

Gjest pulverheksa
Skrevet

Har nettopp spandert kakemenn og damer på alle på jobben.

Akkurat nå føler jeg meg mest populær i hele verden :briller:

Super oppskrift Engel

Skrevet

Nam Nam....takk for oppskriften...fikk jammen føtter og gå på....De er borte alt...må vel bake en "ladning" nærmere jul også

*koldbruna*

Skrevet

Nå har jeg spist min første kakemann :D

Min man och jag bakade kakemenn i kväll, kan blev lite av ett barn igen och började redan prata om att måla dem med karamellfärg (konditorfarge?) innan degen var klar. Som vanligt hade vi lite svårt att få till ugnsvärme och tid (vår gasspis är inte riktigt "rätt" på den punkten).

Kul och gott med kakemenn, nu ska jag ta med mig några till jobbet i morgon. Tror inte de vet vad kakemenn är...

Skrevet

Det blir vel:

Goro

Kakemenn

Krumkaker

Smultringer

Pepperkaker og

Drømmer

Hadde ikke tenkt å lage så mange kakeslag i år så det får holde.

Klem fra Gekki :ler:

Skrevet

Den var god Cita:

Som de fleste andre her, så skal heller ikke jeg bake så mye.....men det blir som regel  

Berlinerkranser  

Havreflarn  

Fattigmann  

Goro  

Krumkaker  

Kransekake  

Ristopper  

Brune pinner  

Lefser  

Delfiakake  

:hoho: Det er jo BARE 10 slag :-)

Selv bakte jeg en del da jeg var yngre, men det er leeeeenge siden sist. Verken jeg eller samboeren er kakemonser. Dessuten feirer vi jul hos foreldrene våre, så da er det liten vits å ha skapene fulle av kaker.

Lurer likevel på om jeg skal driste meg på noen pepperkaker i år. Da mamma levde lagde hun nemlig verdens beste pepperkaker etter mormors oppskrift. Tynne og lekre uten det pynte og melis tullet på ;-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja Lula, det blir ofte 10 slag....selv om jeg hvert år skal "tyne" det ned til 6 eller 6.

Men jeg har sånne problemer med "elimineringsmetoden" :roll:

Julen hos mormor med slike kaker...farmor med sine kaker....mamma's kaker....og svigermors kaker.....Ja åsså plutselig så ble det sånn da vet du. :lol:

Og det værste med hele greia ???

Gubbens favorittkaker er KJØTTKAKER !! :oops:

Men men, heldigvis så jobber jeg i en barnepark, så kakene får likevel bein og gå på. :blunke:

Skrevet

KJØTTKAKER :hoho::hoho:

trodde det var middag jeg....

I år skal jeg bake 7 sorter selv om jeg vet at de fleste blir kastet på nyåret :ler::ler:

Noen som har oppskrifter på kaker som kan fryses??

Skrevet

gekki jeg tenkte på oppskrifter på kaker jeg kunne fryse da...

formkaker ol...

:P

• 2 uker senere...
Skrevet

Baker ikke noe særlig til jul jeg, siden vi skal hjem og feire. Men uansett er jeg ikke noen stor kakespiser. Man eter så mye annet i julen! Synes jeg går med full magen hele tiden :oops: det jeg derimot bruker litt tid på er å lage godter. Karamell, mint karamell og sjokolade. I år tankte jeg å prøve de der "flesk" greiene som sto på Julesidene her, og marsipan. Men det spørs vel med marsipanen da, det pleier samboern å lage hver jul sammen med lillesøsteren sin. Kan ikke bryte tradisjonene vettu! :roll:

Skrevet

Det er flere ting jeg har lyst til å lage til jul :

Delfiakake

Kokosboller

Risboller

Sara Bernhard kaker

Pepperkakehus ! (nå er det så lenge siden at vi har kjempelyst til å lage dette - fra bunnen av, og dekorere med dropsmasse, melis, nonstop og annet digg)

Sjokoladekonfekt / marsipankonfekt

Mulig vi prøver å lage kakemenn også

Ja, som dere ser, er jeg en kakemoms av dimensjoner og liker best konfektkaker ol.l Tørre kaker står ikke så høyt på min ønskeliste, men spiser det gjerne når vi er bedt bort.

Vi kommer også til å lage drops/konfekt osv. til å gi bort.

: )

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg baker ikke selv men hjelper min mor til Jul, vi lager følgende:

Engelsk Fruktkake (Sultana kake)

Serinakaker

Jødekaker

Korinter

Mazariner

Nordlandslefser

Numedalskling

Smultringer

Fattigmann

Goro

Pepperkaker

Delfiakake

Risboller

Berlinerkranser

Det tror jeg skulle være hele listen.

Milla

Skrevet

Mannen min og jeg har startet helt nye tradisjoner siden vi er nygifte og har ny leilighet, så dette blir den første julen vi baker. ( Blir vel meg som står for det meste av bakingen da...) Jeg skal lage fattigmann, smultringer, pepperkaker, krumkaker og delfiakake. Vi kjøper inn berlinerkranser, peppernøtter og sirupssnipper. Synes baking skal være mest for kosens skyld, ikke no' stress, derfor noe bakt og noe kjøpt.

Jula er deilig dere! :lol:

• 10 måneder senere...
Skrevet

Baker ingenting til jul jeg. Ikke pynter jeg heller....

Jeg har en nisse som jeg tar frem, da :-)

Men så er vi ikke hjemme på julaften heller. Det er da jeg synes det virkelig jul, og både pappa og svigers pynter jo. De andre dagene kan jeg fint klare meg uten pynt og småkaker.

Vi er ikke så glad i småkaker heller, så jeg synes ikke det er noen vits. Men mammas pepperkaker var uslåelige, så kanskje jeg skulle finne frem oppskriften og trå til i år. Hadde jo vært hyggelig siden mamsen ikke er blant oss lenger, og det er en studn siden jeg smakte dem sist....

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg baker nok ikke noe som helst. Vi drar hjemmefra før jul, og kommer etter planen tilbake neste år. Vi spiser kaker der vi er, hos mine og hans foreldre, og knabber gjerne med oss noen rester ja.

Skrevet

Skal bake:

Risboller

Kolakaker

Krumkaker

Pepperkaker

Ellers går det mere av gjærbakst; aniskringle, horn og rundstykker.

Har også lovet Smurfemannen å lage havrekjeks og vannkringler.

Prøvde det for første gang i fjor og de ble kjempegode! :kul:

Skrevet

Vi er blitt mer og mer kresne på julekaker.

Vi har iallefall sluttet å lage mange av dem!

Men jeg lager:

- Havreflarn

- Kokosmakroner

- Sjokoladerisboller ( tror jeg det heter )

- Marsipan

- Karameller.. slurp :P

+++ en godkake.

Kanskje det var noe mer, men ikke noe jeg kommer på i farten.

Skrevet

Har alltid pleid å bake

Pepperkaker

Krumkaker

Sjakkruter

Sandkaker

Karameller

Marsipan

Kling

Nordlandslefser

Vanlige tynne lefser

Syns det er så gøy med bakingen til jul :D

Skrevet

Oj, glemte jo å nevne marsipanen min!

Lager hjemmelagd marsipan hvert år og det er så godt!!!

Prøvde meg forresten på å lage kransekake i fjor...

for første og siste gang, for den ble meeeget mislykket. :roll:

Satser heller på pepperkakehus i år! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...