AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Skrevet 10. mars 2024 Jeg er gravid med barn nummer to, og denne gangen ønsker jeg å gi MME på kveld ved leggetid, for å gi barnet mer å sove på. Mange har god erfaring med dette, og min forrige fastlege anbefalte det samme. Jeg strevde veldig med amming med første barnet, og det gjorde meg syk, rett og slett. Jeg kommer ikke til å orke det samme igjen, for å bevare min mentale helse. Hver eneste amming var et mareritt, men pga ekstremt ammepress her til lands, presset jeg meg til å amme til barnet var 1 år. Og det har virkelig hatt sin pris, i negativ forstand. Hvilken type MME er den beste å kombinere med amming? Er det enda NAN som er gullstandarden? Jeg har aldri gitt MME før, men vil gi dette etter behov denne gangen. Anonymkode: 0e4c0...449 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #2 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er gravid med barn nummer to, og denne gangen ønsker jeg å gi MME på kveld ved leggetid, for å gi barnet mer å sove på. Mange har god erfaring med dette, og min forrige fastlege anbefalte det samme. Jeg strevde veldig med amming med første barnet, og det gjorde meg syk, rett og slett. Jeg kommer ikke til å orke det samme igjen, for å bevare min mentale helse. Hver eneste amming var et mareritt, men pga ekstremt ammepress her til lands, presset jeg meg til å amme til barnet var 1 år. Og det har virkelig hatt sin pris, i negativ forstand. Hvilken type MME er den beste å kombinere med amming? Er det enda NAN som er gullstandarden? Jeg har aldri gitt MME før, men vil gi dette etter behov denne gangen. Anonymkode: 0e4c0...449 Vi ga nan 😊 Prøvde hipp men ungen gulpa ekstremt av den, og har hørt en del som ikke blir ordentlig mette. Er stort sett nan de bruker på sykehuset også tror jeg. Ikke press deg selv til å amme mer enn helsa klarer. Du skal være mamma for 2 og den psykiske helsen din er også super viktig 😊 Jeg sluttet etter 3 mnd… Anonymkode: be590...442 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #3 Skrevet 10. mars 2024 Jeg skammet fordi jeg ikke hadde nok melk, og kan virkelig anbefale det! Det at baby tok flaske gjorde det lettere for far å få en god kontakt med baby, og nesten aldri problemer med søvn osv. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte sterilisator fra starten av, ble mye vasking for hånd og koking. Kjøp nok utstyr, for det ER mer arbeid rundt flaskemating. Angående type MME, så er det egentlig bare å prøve ut ulike merker. Min baby drakk det meste. Hipp er litt dyrere enn nan, men om man ikke har lyst til å støtte nestle, så er det kanskje verdt det. Anonymkode: b4bd1...58e 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #4 Skrevet 10. mars 2024 Meg over, skulle stå "delammet", men autocorrect gjorde det om til "skammet" 😅 Anonymkode: b4bd1...58e 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #5 Skrevet 10. mars 2024 Hadde tatt det som det kommer, kan være ammingen går mye lettere denne gangen og du ikke ser behovet for mme og ønsker du det så er det bare å prøve seg frem. Mange babyer sover godt på bare morsmelk, og mange våkner ofte mer mme også. Mine sov veldig godt bare med morsmelk på kvelden, det sies ikke for å være ment som noe ammepress altså. Men babyer er forskjellige og det kan ammingen også være. Eldste kunne få en flaske mme av og til, han tok både nan og hipp, men hipp var det foretrukne. Vet ikke om det selges flere merker nå? Yngste var flaskenekter og fikk henne aldri til å ta flaske. Men hun var den av dem som virkelig sov godt som baby, måtte vekke for å amme fordi helsesykepleier mente hun sov for lange strekk. Våknet selv ofte med angst fordi hun sov så lenge, trodde noe var galt 😅 Så ta det som det kommer, all mme lar seg uansett kombinere med amming 😊 det er jo stort sett samme produkt med noe variasjon i smak. Anonymkode: a40ff...2fd 2
EEØm Skrevet 10. mars 2024 #6 Skrevet 10. mars 2024 Jeg ga mme til eldste etterhvert fordi jeg ble undervektig og mistet energi. Jeg kan ikke si jeg merket noe til bedre søvn, men mitt problem var jo ikke for lite melk, så kanskje den var fet nok da? Jeg støtter og ta det som det kommer og ikke la det gå på helsa løs hvis ikke det funker.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 Vi ga NAN iblant når vi trengte å gi flaske. Ferdigblandet i kartong var fint når vi ga sjeldent. Her sov ikke baby noe bedre av å få MME på kveld da. Nesten verre iblant. Håper det funker for deg men ikke bli for skuffet hvis ikke det har ønsket effekt. Anonymkode: a0d8b...fb2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Skrevet 11. mars 2024 Vi gir NAN Sensilac som skal være bedre for sensitive mager enn NAN pro. Fås også på ferdigkartong, men ikke alle butikker har den inne i standard sortiment (men kan bestille på forespørsel). Vi blander og gir flaske på kvelden, og har ferdigkartong stående på soverommet til de nettene hvor det trengs påfyll. Vi hadde vannkoker på rommet i starten, men nå (5mnd) gir vi bare romtemperert. Nattamming er gunstig for produksjonen, men for meg har det hatt lite å si og jeg klarer fint å mette to små mager fra klokka 08.00-22.00. Mye mulig fordi jeg har så mange netter hvor jeg får 8t+ sammenhengende søvn når pappan er på vakt. Anonymkode: 54b19...c32 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her sov ikke baby noe bedre av å få MME på kveld da. Nesten verre iblant. Håper det funker for deg men ikke bli for skuffet hvis ikke det har ønsket effekt. Anonymkode: a0d8b...fb2 Samme erfaring her, ga MME før legging for å prøve å få litt mer søvn selv, men hjalp ikke. Anonymkode: ba005...3b6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 Det er jo nattammingen som styrer melkeproduksjonen mest, så hadde ventet med flaske på kvelden til ting har kommet ordentlig i gang i hvertfall. Synes du skal prøve å amme, og går det ikke så kjøper du MME. Ikke planlegg det fra starten. Anonymkode: 31121...95e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Vil bare si at det kan bli en annen opplevelse denne gangen. Vi hadde en styrete ammestart med nr.1 (pga. tok mange dager før melka kom og noe stramt tungebånd) så hun fikk MME attåt ved behov. Jeg ble i tillegg deprimert og jeg tenker at trøblete start nok spilte inn der. Jeg tenkte derfor at jeg ville se an med nr.2, ville prøve å amme men ikke stresse meg syk av å streve for å få det til. Men ammingen med nr.2 har vært så og si helt problemfri hele veien så har knapt vært behov for erstatning. Jeg ble veldig overrasket over hvor ulikt det kan være fra gang til gang. Anonymkode: 68459...4f4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 Jeg har tre barn, og har prøvd både fullamming og flaske. 1) Ammingen trenger ikke være en dårlig opplevelse neste gang, selv om det var det med førstemann. Babyen har MYE å si. Jeg trodde ammingen skulle gå greit med andremann, siden det gjorde det (noenlunde, i alle fall) med førstemann. Men da tok jeg feil. Det ble flaske. 2) Hvis det blir sånn med nummer to også, at hver amming er et mareritt, så slutt helt å amme! Det skal ikke være sånn. Det er bedre for barnet at DU har det bra + MME, enn at du vantrives + morsmelk. Jeg vil anbefale deg å vente og se. Anonymkode: 18320...8a7 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå