AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Skrevet 10. mars 2024 Jeg har opplevd flere ganger nå at jeg plutselig blir veldig dårlig veldig akutt. Jeg kjenner som oftest først at jeg begynner å svette, dernest blir jeg svært svimmel og synet mitt blir omtåket. Jeg blir ofte helt nummen/prikkete i bein og armer. Jeg blir kvalm, skjelver i lårene og hendene og sliter med å puste som normalt. Dette har skjedd både midt på dagen men har også våknet av dette på nattestid. Går som regel over etter 10-15 minutter. Jeg mistenker da at dette kan være angstanfall, men vil ikke selvdiagnostisere. Det som får meg til å tvile litt på om det faktisk er angst (tross i at symptomene har en korrespondans til tilstanden), er at jeg under disse anfallene er veldig redd (som jo er vanlig for panikkangst) men det jeg kjenner frykt for er symptomene som oppstår. Sånn jeg har skjønt kommer jo panikk/angst av noe du er veldig redd for? Eller har jeg misforstått? For meg er det litt vanskelig å forstå at jeg evt. da først opplever fysiske symptomer og så blir jeg redd fordi jeg opplever disse? Burde det ikke vært omvendt? At jeg blir redd og så får symptomer? Kan jo muligens være noe underliggende, da? Er en generelt travel og stresset person så er jo kanskje sårbar? Er også emosjonell, og er redd for å være syk (derfor stresser også disse symptomene meg veldig når de dukker opp). Timingen for anfallene synes jeg også er litt rar? Anfallene begynte etter jul, har hatt de 3 ganger. Men tiden etter jul har vært den roligste på lenge? Anfall før jul hadde jeg hatt lettere for å forklare da jeg var så mye mer travel da? Hva tror dere? K18 Anonymkode: 2bd25...aeb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #2 Skrevet 10. mars 2024 Glemte å nevne det, men disse gangene jeg har hatt ‘anfall’ har jeg følt meg så dårlig at jeg har trodd jeg er i ferd med å miste bevisstheten. TS Anonymkode: 2bd25...aeb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #3 Skrevet 10. mars 2024 Kan være det ja. Kan oppstå av triggere som du bevisst ikke er klar over. Anonymkode: ce150...b88 3
NatNat Skrevet 10. mars 2024 #4 Skrevet 10. mars 2024 Hvis det ikke er angst, det ligner VELDIG MYE. (hilsen fra en som har hatt angst og panikk angst hele sitt liv) Snakk med legen din. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #5 Skrevet 10. mars 2024 Høres ut som et panikkanfall.. Anonymkode: 060e9...e96 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #6 Skrevet 10. mars 2024 Og for meg som har lavt blodtrykk høres det ut som blodtrykksfall.. Har du målt blodtrykk ditt noengang? Anonymkode: 95902...954
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #7 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og for meg som har lavt blodtrykk høres det ut som blodtrykksfall.. Har du målt blodtrykk ditt noengang? Anonymkode: 95902...954 Målte blodtrykk for 2 måneder siden i sammenheng med at jeg skulle ‘testes’ for å gi blod. Blodtrykket mitt lå innenfor normalen (tror det var 184/23 eller noe i den duren) TS😊 Anonymkode: 2bd25...aeb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #8 Skrevet 10. mars 2024 Hørtes ut som panikkanfall ja, men snakk med fastlegen din. Et panikkanfall kommer ut av det blå, og trenger ikke å komme når du er i en situasjon som gjør deg redd. Men det har ofte bakenforliggende årsaker, som for eks. stress. Anonymkode: e155c...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Målte blodtrykk for 2 måneder siden i sammenheng med at jeg skulle ‘testes’ for å gi blod. Blodtrykket mitt lå innenfor normalen (tror det var 184/23 eller noe i den duren) TS😊 Anonymkode: 2bd25...aeb Det vanlige for blodtrykk er 120/80. Så vil tro at du husker feil. Men hvis de ikke kommenterte at var lavt (eller høyt) så var den nok ok. Anonymkode: 95902...954
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #10 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det vanlige for blodtrykk er 120/80. Så vil tro at du husker feil. Men hvis de ikke kommenterte at var lavt (eller høyt) så var den nok ok. Anonymkode: 95902...954 Ja mente så klart 124 over 83😅 Anonymkode: 2bd25...aeb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #11 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har opplevd flere ganger nå at jeg plutselig blir veldig dårlig veldig akutt. Jeg kjenner som oftest først at jeg begynner å svette, dernest blir jeg svært svimmel og synet mitt blir omtåket. Jeg blir ofte helt nummen/prikkete i bein og armer. Jeg blir kvalm, skjelver i lårene og hendene og sliter med å puste som normalt. Dette har skjedd både midt på dagen men har også våknet av dette på nattestid. Går som regel over etter 10-15 minutter. Jeg mistenker da at dette kan være angstanfall, men vil ikke selvdiagnostisere. Det som får meg til å tvile litt på om det faktisk er angst (tross i at symptomene har en korrespondans til tilstanden), er at jeg under disse anfallene er veldig redd (som jo er vanlig for panikkangst) men det jeg kjenner frykt for er symptomene som oppstår. Sånn jeg har skjønt kommer jo panikk/angst av noe du er veldig redd for? Eller har jeg misforstått? For meg er det litt vanskelig å forstå at jeg evt. da først opplever fysiske symptomer og så blir jeg redd fordi jeg opplever disse? Burde det ikke vært omvendt? At jeg blir redd og så får symptomer? Kan jo muligens være noe underliggende, da? Er en generelt travel og stresset person så er jo kanskje sårbar? Er også emosjonell, og er redd for å være syk (derfor stresser også disse symptomene meg veldig når de dukker opp). Timingen for anfallene synes jeg også er litt rar? Anfallene begynte etter jul, har hatt de 3 ganger. Men tiden etter jul har vært den roligste på lenge? Anfall før jul hadde jeg hatt lettere for å forklare da jeg var så mye mer travel da? Hva tror dere? K18 Anonymkode: 2bd25...aeb Høres ut som panikkanfall Anonymkode: c4bb2...f2e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #12 Skrevet 10. mars 2024 Som andre sier; ja det kan høres ut som panikkanfall. Prøv å legg merke til om det er noe som muligens trigger det når det skjer. For eksempel lyd, lukt... Anonymkode: 189a6...123
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #13 Skrevet 11. mars 2024 Låter veldig som panikkangstanfall, ja. 😕 For meg startet det også da jeg var på din alder. Det var ingen spesiell grunn for panikkangsten, men jeg var også stresset og redd for sykdom. Men det blir bedre, og det er hjelp å få 🙂 Start med å gå til legen, og masse lykke til 💪 Anonymkode: 650cd...0e6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #14 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): For meg er det litt vanskelig å forstå at jeg evt. da først opplever fysiske symptomer og så blir jeg redd fordi jeg opplever disse? Burde det ikke vært omvendt? At jeg blir redd og så får symptomer? Anonymkode: 2bd25...aeb Slike reaksjoner går så fryktelig fort at man oppfatter ofte ikke hva triggeren er (men det går an å finne det ut med litt øvelse). Så baller det på seg etterpå når du blir redd for symptomene. Hele prosessen, trigger, reaksjon, redsel tar kanskje 1 sekund totalt, så er kropp og hjerne i full fart på vei inn i anfall. Det kan absolutt være angst, men uansett skal du til lege og sjekkes for å utelukke at det er noe fysisk galt. Anonymkode: 0c5b3...112
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #15 Skrevet 11. mars 2024 Høres ut som et panikkanfall, altså angst. Har noe lignende selv og det er helt forjævlig og jeg tror ikke det kommer til å forsvinne noen gang for jeg greier ikke å puste normalt på rundt et døgn etterpå, blir svimmel og hyperventilerer og graver meg dypere ned i det. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hørtes ut som panikkanfall ja, men snakk med fastlegen din. Et panikkanfall kommer ut av det blå, og trenger ikke å komme når du er i en situasjon som gjør deg redd. Men det har ofte bakenforliggende årsaker, som for eks. stress. Anonymkode: e155c...0ec Hva kan lege gjøre? Jeg spør av nysgjerrighet da jeg vurderer å gå tll legen for hjelp selv. Anonymkode: 578e0...d50
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #16 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres ut som et panikkanfall, altså angst. Har noe lignende selv og det er helt forjævlig og jeg tror ikke det kommer til å forsvinne noen gang for jeg greier ikke å puste normalt på rundt et døgn etterpå, blir svimmel og hyperventilerer og graver meg dypere ned i det. Hva kan lege gjøre? Jeg spør av nysgjerrighet da jeg vurderer å gå tll legen for hjelp selv. Anonymkode: 578e0...d50 Synd å høre du kjenner på sånne ting selv💔 Håper der ordner seg for deg! Går vel ut ifra at folk oppmoder til å oppsøke lege for å utelukke st det er underliggende fysiske årsaker som utløser anfallene (altså at det tross for at det høres ut som angst, ikke er det). Jrg har bestilt legetime ihvertfall, anbefaler deg å gjøre det samme. Legen kan sikkert fortelle hva som rr ‘galt’ og gi tips til håndtering. TS😊 Anonymkode: 2bd25...aeb
Mezzosoprena Skrevet 11. mars 2024 #17 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Målte blodtrykk for 2 måneder siden i sammenheng med at jeg skulle ‘testes’ for å gi blod. Blodtrykket mitt lå innenfor normalen (tror det var 184/23 eller noe i den duren) TS😊 Anonymkode: 2bd25...aeb Det kan likevel være blodtrykksfall - fallet har ingenting med det normale blodtrykket å gjøre. Jeg har alltid hatt "perfekt" blodtrykk på alle målinger, men er likevel plaget med blodtrykksfall i perioder. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #18 Skrevet 11. mars 2024 Jeg har panikkangst og kjenner meg godt igjen. Må i tillegg akutt på do der tarmen tømmer seg. Ville allikevel tatt en tur til legen. Man skal alltid utelukke fysisk sykdom. Anonymkode: a3a3b...be2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #19 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synd å høre du kjenner på sånne ting selv💔 Håper der ordner seg for deg! Går vel ut ifra at folk oppmoder til å oppsøke lege for å utelukke st det er underliggende fysiske årsaker som utløser anfallene (altså at det tross for at det høres ut som angst, ikke er det). Jrg har bestilt legetime ihvertfall, anbefaler deg å gjøre det samme. Legen kan sikkert fortelle hva som rr ‘galt’ og gi tips til håndtering. TS😊 Anonymkode: 2bd25...aeb Takk 🤗 Har vært til samtale med gestaltterapeut, noe jeg syntes fungerte for en periode i alle fall. Har heldigvis ikke anfall ofte, men det er så jævlig når det står på at jeg har ikke ord. Masse lykke til til deg og god bedring! Anonymkode: 578e0...d50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå