AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Skrevet 10. mars 2024 Har en venninne jeg har kjent i 6+ år nå og vi ble bedre venner for 2 år siden. Vi er i starten av 20-årene. Vi har det veldig gøy sammen men humøret hennes og oppførselen varierer veldig. Hun kan være veldig nedlatende og har kommet med kommentarer på utseendet til flere andre og for eksempel snakket om hvor flat rumpe en tilfeldig jente vi gikk på vgs har. Hun kan også finne på og si «hun er egentlig ikke noe pen». Jeg pleier alltid å ignorere det eller si imot henne. Hun er også veldig negativ til flere av mine venner, både folk hun kjenner og ukjente. Det var en periode der hun ikke ville ha med noen av mine venner på vors før byen, men så plutselig en dag spurte hun om å ha de med, og da jeg sa «trodde ikke du likte hun/de», ble hun sur for jeg kunne ikke bare anta at hun mislikte de. En dag liker hun noen, en annen dag liker hun de ikke og sier rett ut at hun ikke vil ha de med på ting. Det var en gang vi skulle i en bursdag og jeg kunne ikke allikevel fordi jeg måtte jobbe. Jeg sa nei til å jobbe den dagen men ble veldig presset og ble behandlet dårlig av sjefer osv, dette er hun klar over. En annen gang ble hun sur fordi jeg ikke ble med å feire nyttårsaften og var med noen andre istedenfor. Men hun skulle feire et sted som det var vanskelig å komme seg til/fra og jeg sa helt fra starten av at jeg ikke blir med hvis jeg må til den ene byen, men at jeg kunne hvis det var et nærmere sted. Det endte opp med at hun skulle til det stedet som var langt unna og da sa jeg at jeg ikke kunne, som jeg hadde sagt hele veien. Da ble hun sur fordi jeg valgte å være med noen andre. Disse to gangene har hun brukt mot meg flere ganger og sier at «du har droppet meg flere ganger». Hun er også opptatt av å «ødelegge» mellom meg og gutter, også de jeg ikke er interessert i engang. Det var f.eks en gang en fyr hun hadde ligget med flere ganger sa at han ville ligge med meg og da sa hun noe veldig personlig om meg for at han ikke skulle være «interessert». Men jeg ville jo aldri gjort det uansett fordi han ikke er min type og fordi han har ligget med venninnen min. Så hva er vitsen med å si sånt for å trykke meg ned. Jeg har aldri vist noe form for interesse for han, syns ikke han er kjekk engang. Hver gang jeg tar opp noe jeg blir såret av, noe som irriterer meg eller noe jeg ikke liker at hun gjør går hun rett i offerrollen og sier «jeg skal aldri gjøre det igjen» og overdriver veldig. La oss si jeg sier at hun ikke kan snakke stygt om folk, da svarer hun gjerne «okei, skal aldri snakke igjen». Hun sier bare at jeg «alltid» klager på det hun gjør og at hun ikke får være seg selv. Men å trykke ned andre er ikke å «være seg selv»? Og om hun har gjort noe dumt i fylla (som går utover meg) skylder hun bare på at hun ikke husker det eller så bare ler hun. Hun vrir også veldig på ting. For en liten stund siden spurte hun meg om vi skulle på byen til helgen, jeg sa at jeg ville se an. Hun svarte at hun egentlig ikke ville men at hun følte vi «måtte» fordi vi hadde avtalt det og da sa jeg igjen at da får vi bare vente og se til helga kommer. Rett før helgen spurte jeg om det blir noe av, da svarte hun tenkte det ikke ble noe av fordi jeg «absolutt ikke ville» så derfor antok hun at det ikke ble noe. Den samme helgen var jeg med noen andre venner og da sa hun at det var dårlig gjort. Hun forventer at jeg alltid skal bli med på det hun vil, og jeg sier nesten alltid ja, men hvis jeg foreslår noe sier hun nei om hun ikke vil. Hun har nesten ingen andre venner og blir sjalu hvis jeg er med andre. Hun klagde for litt siden på at jeg «aldri» tar initiativ og at jeg ikke bryr meg om hva som skjer i hennes liv. Er heller ikke så veldig rart ag jeg ikke har lyst til å henge med henne så mye som mulig når hun oppfører seg sånn. Men når hun spør om å finne på ting spør hun ofte veldig langt frem i tid om å henge, før jeg rekker og jeg har andre venner/andre ting og gjøre så jeg kan ikke være med henne hver gang hun har behov for å være sosial. Jeg pleier også å si ifra de gangene jeg vet jeg ikke kan være med henne framover så hun vet det, og jeg sa også ifra for et par måneder siden at jeg kom til å ha mye på studiene/jobb nå for tiden. Vi er allerede sammen alt fra 1 gang annenhver uke til 3 ganger i uken Det vil jeg si er ganske ofte. Hvordan kan jeg få henne til å få selvinnsikt? Er det håp? Anonymkode: cffd8...514
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #2 Skrevet 10. mars 2024 Hvorfor skal du gi henne selvinnsikt? Selvinnsikt kommer av konsekvenser, terapi, modning, reality checks, men du kan ikke gi henne det. Vær ærlig og fade henne litt ut. Anonymkode: b2929...3bb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #3 Skrevet 10. mars 2024 Nei, det er ikke håp. Eller, det er håp når hun blitt minst 5, antakelig 10 år eldre. Hun oppfører seg ekstremt barnslig. Velg deg mer modne venner Anonymkode: e718e...734 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #4 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor skal du gi henne selvinnsikt? Selvinnsikt kommer av konsekvenser, terapi, modning, reality checks, men du kan ikke gi henne det. Vær ærlig og fade henne litt ut. Anonymkode: b2929...3bb Godt spørsmål. Tror ikke det går an, men bare lurer på hva som eventuelt er best å si i en situasjon der en person går rett i offerrollen. Men det er nok ingenting jeg kan gjøre. Ja fader nok henne ut etter hvert. Anonymkode: cffd8...514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå