Gå til innhold

Forhandle lønn hos nåværende arbeidsgiver ved nytt tilbud? Bør man uansett diskutere det med arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med å forhandle lønn hos eksisterende arbeidsgiver ved et nytt tilbud? Noen som har fått negativt svar?

Er det uansett greit å diskutere et nytt tilbud med leder eller er det bare å takke ja til det nye og levere oppsigelsen?

Om jeg var leder tror jeg at jeg hadde blitt skuffet om en verdsatt ansatt i det minste ikke tok en prat med meg før han eller hun takket ja til et nytt tilbud.

Anonymkode: 362dc...013

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil du bli værende? 

Anonymkode: a6ce4...473

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder. Det kommer an på. Hvis du faktisk er interessert i å bli i nåværende jobb kan du jo spørre arbeidsgiver. Men hvis du bare gjør det for å jekke opp lønna på det nye stedet ville jeg ikke likt det. 

Min erfaring er at de fleste som har fått nytt jobbtilbud allerede er «mentalt» ute av bedriften og at det derfor ikke har noen hensikt med mottilbud. Jeg pleier derfor ikke å gi det. 

Anonymkode: e311e...2f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man bytter jobb kun ut fra tanken om bedre lønn, vil det være aktuelt.  Mange byrrer jobb for andre oppgaver, ansvar, roller, utfordringer osv, og da mindre å snakke med eksisterende leder om.

Anonymkode: 5cddf...89c

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva du vil. Vil du bli værende med høyere lønn, eller vil du ha den andre jobben?

Det er vel uansett vanlig og god stil å informere arbeidsgiver man har et godt forhold til også muntlig, før man leverer skriftlig oppsigelse.

Anonymkode: efcc3...efe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder og tenker at når man har søkt en annen jobb har man allerede mentalt begynt å avslutte det arbeidsforholdet man har. Jeg snakker om lønn med ansatte hvert år og ser at lønn er et viktig virkemiddel for å beholde ansatte, men jeg har aldri gitt mer for å beholde noen som allerede har et annet tilbud. 

Anonymkode: 8fe19...674

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil du bli værende? 

Både ja og nei. Mistenker at de nye arbeidsoppgavene er såpass like at det alene ikke velter lasset. Og om lønnen ikke er veldig mye bedre (tvilsomt), så er det kanskje ikke verdt risikoen. Liker tross alt både leder og kollegene mine, men er litt lei selve jobben.

Summa summarum heller jeg derfor mot å bli.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er at de fleste som har fått nytt jobbtilbud allerede er «mentalt» ute av bedriften og at det derfor ikke har noen hensikt med mottilbud. Jeg pleier derfor ikke å gi det. 

Anonymkode: e311e...2f1

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er leder og tenker at når man har søkt en annen jobb har man allerede mentalt begynt å avslutte det arbeidsforholdet man har. Jeg snakker om lønn med ansatte hvert år og ser at lønn er et viktig virkemiddel for å beholde ansatte, men jeg har aldri gitt mer for å beholde noen som allerede har et annet tilbud. 

Anonymkode: 8fe19...674

I denne situasjonen har jeg ikke søkt, men blitt forsøkt rekruttert. Nå har jeg jo gått så langt at jeg har gått på intervju og kanskje synes ikke leder det er kult gjort. Var faktisk i tvil om jeg skulle gå, men synes det var verdt å ta en samtale i hvert fall. 

Så jeg har nok ikke mentalt sjekket ut eller begynt å avslutte arbeidsforholdet. Men jeg står på mange måter ved et veivalg om jeg skal satse videre hvor jeg er eller finne noe nytt. Og om leder ved hvert lønnsoppgjør skal være måteholden, så hjelper det ikke akkurat.

AnonymBruker
Skrevet

Basert på det du skriver, så hadde jeg byttet. Litt variasjon skader ingen. Du får ny erfaring og utvidet nettverk. Hvorfor bli et sted med litt kjedelige arbeidsoppgaver, og en litt «kjedelig» lønn? 

AnonymBruker
Skrevet

I hovedtariffavtalen for staten er det til og med en egen paragraf for sånne forhandlinger. Veldig vanlig, men en kan alltid risikere å få nei hvis en ikke er så attraktiv som en trodde

Anonymkode: 59f26...85b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Basert på det du skriver, så hadde jeg byttet. Litt variasjon skader ingen. Du får ny erfaring og utvidet nettverk. Hvorfor bli et sted med litt kjedelige arbeidsoppgaver, og en litt «kjedelig» lønn? 

Takk for sparket i rumpa :) 

Problemet er vel at jeg frykter den nye jobben også fort vil ha litt kjedelige arbeidsoppgaver etter noen måneder. Sagt på en annen måte er jeg vel egentlig interessert i en ny jobb, men frykter kanskje at denne nye jobben ikke er annerledes nok enn den jeg alt har?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre ble det nye tilbudet også "kjedelig". De tilbydde mer eller mindre nøyaktig samme lønn som jeg alt har.

Valgte å takke nei uten å innlede til noe forhandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...