Gå til innhold

Flytting ved skolevalg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er 17 år og vil gå på vgs 2 i et annet fylke og bo på hybel. Mamma nekter meg dette og vil ikke skifte adresse. Jeg trodde jeg kunne få velge utdanning selv? Hva gjør jeg? Har jo søkt og greier på skolen. 

Anonymkode: 347db...f54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får borteboerstipend. Men du trenger nok en ekstrajobb. Du må beholde hjemadressen for å få borteboerstipendet. 

Anonymkode: 7a1c9...225

AnonymBruker
Skrevet

Du er 17 år og må komme til enighet med foreldrene dine. I utgangspunktet kan du velge utdanning selv, men ikke nødvendigvis rammene rundt. Du kvalifiserer ikke til inntak i en annet fylke uten bostedsadresse i fylket, dermed må du bytte adresse og det er tidkrevende uten foresatte sin underskrift. ( unntak er noen få landslinjer) 

Har du satt deg ned å snakket med henne om hvorfor det er viktig for deg å gå på skole et annet sted. 

Anonymkode: b00f7...d54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er 17 år og må komme til enighet med foreldrene dine. I utgangspunktet kan du velge utdanning selv, men ikke nødvendigvis rammene rundt. Du kvalifiserer ikke til inntak i en annet fylke uten bostedsadresse i fylket, dermed må du bytte adresse og det er tidkrevende uten foresatte sin underskrift. ( unntak er noen få landslinjer) 

Har du satt deg ned å snakket med henne om hvorfor det er viktig for deg å gå på skole et annet sted. 

Ja, for den linjen jeg vil gå har de ikke på skolen her jeg bor. Hun sier bare Ne jeg får ikke gå der. Jeg er så frustrert. 

Anonymkode: 347db...f54

AnonymBruker
Skrevet

Du er under 18 og bestemmer ikke dette, så enkelt er det. 

Anonymkode: c62e9...2c8

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du velge selv om du klarer deg økonomisk men borteboerstipend og evt en jobb. Ingen kan nekte en 17 åring å flytte ut om den vil.

Anonymkode: d85ba...97a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Selvfølgelig kan du velge selv om du klarer deg økonomisk men borteboerstipend og evt en jobb. Ingen kan nekte en 17 åring å flytte ut om den vil.

Anonymkode: d85ba...97a

Det er en del hinder på veien. Bl. a hun har ikke lov til å signere en leiekontrakt. Det er ikke nødvendigvis sånn at man har krav på skoleplass i et annet fylke og det er heller ikke slik at man alltid har krav på borteboerstipend. Reglene har blitt veldig skjerpet inn de siste årene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...