AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Skrevet 10. mars 2024 Min to år gamle tispe har utviklet ekstremt stress under alle former for transport. Bil, tog, buss, T-bane. Fram til hun var cirka ett år, elsket hun det, la seg ned og slappet av eller sov. Rundt ett årsalderen kom det en høyhastighetstunnell på en togstrekning vi kjører iblant, og den liker hun naturlig nok ikke. Så da begynte hun å mislike tog, og litt etter litt det siste året har det utviklet seg til at hun stresser ekstremt samme hva slags transportmiddel vi kjører. Det virker dog som det er en helt automatisk reaksjon, hun hopper alltid villig inn i bilen, går villig inn på T-bane, buss etc. Hun er også rolig underveis, men idet vi er innenfor dørene, begynner hun å pese veldig og skjelve så hele hun rister. Hun legger seg allikevel ned og er rolig, men det er jo fryktelig slitsomt for henne. Jeg har tenkt at det har blitt en selvforsterkende ond sirkel, og at jeg kanskje kan klare å snu sirkelen med en eller annen type beroligende medisinering. Hvis jeg får henne til å slappe av bare litt, så kanskje hun gradvis vil slappe av mer og mer. For i utgangspunktet var hun veldig glad i alle disse transportformene. Da vi hentet henne som valp, sovnet hun etter 5 minutter i bilen og sov de 2-3 timene hjem. Problemet er selvsagt hvilken type man skal velge. Spray eller stikkontakt er ikke optimalt på offentlig transport, og jeg tror kanskje hun trenger noe litt kraftigere for å slappe av nok til å snu "atferden". Noen med erfaringer og som har noe å anbefale eller fraråde? Anonymkode: 649b7...c61
Million Skrevet 10. mars 2024 #2 Skrevet 10. mars 2024 (endret) Synes kanskje det virker som hunden føler ubehag, kanskje pga kvalme? Sikler hun underveis? Hvis ja, så er det antageligvis reisesyke, altså kvalme, hunden opplever. Og da blir de naturligvis ikke særlig begeistret for å reise. Jeg hadde to hunder samtidig en stund, og den yngste ble forferdelig kvalm i bil. Den andre ble det ikke. Likevel, den som ble reisesyk, hoppet villig inn i bilen for den ville jo for all del ikke bli etterlatt alene hjemme! Den andre hunden hoppet jo inn, så da hoppet yngstemann inn også. Veterinæren kan sikkert skrive ut kvalmestillende tabletter, og så kan du gi det til hunden en stund før avreise (utelukker spontane turer og på-sparket-turer med transportmidler da). Når hunden oppdager at kvalmen ikke kommer lenger, vil stresset ved reise avta etter en stund. Hvis du er usikker på om det er kvalme, kan du spørre veterinæren om resept på en liten eske kvalmestillende tabletter for å prøve det, se om de virker og finne ut om det er kvalme som er årsaken til reisemotstanden til hunden. Endret 10. mars 2024 av Million
Hundejente Skrevet 10. mars 2024 #3 Skrevet 10. mars 2024 (endret) nei, ganske sikker på at det ikke er kvalme. aldri noen sikling, og dette begynte veldig tydelig etter at hun hadde kjørt gjennom den tunnelen et par ganger, det vil si at det begynte litt og litt, men det er samme reaksjon hun fikk første gang hun kjørte i den tunnelen, det begynte ikke like ekstremt, og i starten var det kun tog, men så har det blitt stadig forsterket. og det går over idet vi er ferdig, hun er selvsagt sliten etterpå, men hun er seg selv med én gang vi går av transportmiddelet. og for eksempel med bil, så begynte det med at hun stresset litt noen turer, men stort sett la seg ned til å sove etter en liten stund, til at hun nå ligger og skjelver og peser hele turen. hun er ikke mottagelig for godbit eller noe annet mens hun er i den modusen. (hilsen TS, jeg ser at jeg skrev med anonym i stad, det var ikke meningen) Endret 10. mars 2024 av Hundejente
Million Skrevet 10. mars 2024 #4 Skrevet 10. mars 2024 (endret) Hundejente skrev (6 minutter siden): nei, ganske sikker på at det ikke er kvalme. aldri noen sikling, og dette begynte veldig tydelig etter at hun hadde kjørt gjennom den tunnelen et par ganger, det vil si at det begynte litt og litt, men det er samme reaksjon hun fikk første gang hun kjørte i den tunnelen, det begynte ikke like ekstremt, og i starten var det kun tog, men så har det blitt stadig forsterket. og det går over idet vi er ferdig, hun er selvsagt sliten etterpå, men hun er seg selv med én gang vi går av transportmiddelet. og for eksempel med bil, så begynte det med at hun stresset litt noen turer, men stort sett la seg ned til å sove etter en liten stund, til at hun nå ligger og skjelver og peser hele turen. hun er ikke mottagelig for godbit eller noe annet mens hun er i den modusen. Ok. Gå til veterinæren og spør om å få resept på noe beroligende. Katter kan få f.eks Valium som mennesker får, men jeg vet ikke hva veterinærer foretrekker å skrive ut til hund. Finnes sikkert noe spesialgreier for hund også. Husker katten min ble helt krakilsk og spinnvill i bil, det var helt vilt. Den hang etter klørne i taket og røytet så hårene sprutet av stress under bilturer. Jeg kjørte sjelden bil med den for jeg hadde ikke bil, men av og til så må man. Så skulle vi flytte langt, en sju timers biltur. Da tok jeg katten med til veterinær, og fikk resept på valium til den. Iflg veterinæren tåler katter (jeg vet ikke med hunder!) nesten like store doser valium som mennesker, så dosen var nesten som for et menneske. Hør med veterinær. Det er bedre at hunden får noe beroligende enn å måtte gjennomleve enormt stress og bli redd. Endret 10. mars 2024 av Million
Hundejente Skrevet 10. mars 2024 #5 Skrevet 10. mars 2024 takk, det skal jeg gjøre. Ja, det er fryktelig slitsomt for henne, og som sagt tror/håper jeg at det kan snus om hun opplever å f.eks. kjøre bil og slappe av, selv om det er ved hjelp av medisin.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #6 Skrevet 10. mars 2024 Hei! Det finnes beroligende midler for hund som (hos de aller fleste) hjelper på slike situasjoner, hvor det kombineres medisin + trening. Eksponeringsterapi hånd i hånd med feks. Tessie (beroligende middel for hund) kan prøves. Ta kontakt med din veterinær for å diskutere og få resept for dette 🙂 Anonymkode: 8b192...773
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #7 Skrevet 10. mars 2024 Har du forsøkt å trene på dette gradvis? Jeg ville i så fall gjort det før medisinering. I egen bil er det jo greit å trene, på t-bane kan man ta banen ett stopp før man går av igjen. Gjorde dette mye selv med egen tispe som var veldig usikker på alle typer transport. Var ute på tur, og tok buss eller bane ett stopp på vei hjemover igjen når hun var litt sliten. Det fungerte veldig bra for oss, etter hvert ble hun vant til at vi ikke var på transportmiddelet så lenge av gangen, og roet seg mye bedre. Nå kan vi ta buss og bane lengre strekninger uten alt for mye stress. Anonymkode: 3cdac...74d 1
Hundejente Skrevet 10. mars 2024 #8 Skrevet 10. mars 2024 ja, jeg vet ikke om det vil hjelpe så mye, det virker som det skjer helt automatisk, det er jo ikke egentlig noe hun er redd for. idet hun går av igjen er alt greit, og idet hun går på slås det på en bryter, da har det ikke noe å si om det er to minutter eller en time. jeg tror hun trenger litt hjelp for å begynne slappe av.
Gliffy Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 Kan du oppdatere her hvordan det funker hvis du prøver med medisin? Har lignende problem med min hund.
Hundejente Skrevet 10. mars 2024 #10 Skrevet 10. mars 2024 Ja, det vil jo ta litt tid, da, men skal prøve å huske det 👍 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå