Gå til innhold

Er barn mer frekke nå enn før, eller begynner jeg å bli gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest flere steder i media at barn i dag oppfører seg mer ufint, og "Ipad-generasjonen" og korona har mye av skylden hvor barn ikke har blitt sosialisert til å ta hensyn til andre. F.eks har flere kinoer innført vektere fordi barn ikke greier å holde kjeft i et par timer, og filmer tiktok-videoer i salen (har selv fått en filmopplevelse helt spolert av dette), barn som roper og skriker på offentlig transport og spiller av videoer høyt og bråker så mye at bussjåføren må stoppe opp og true dem om å gå av hvis de ikke oppfører seg, og barn som går løpsk i butikker som ikke egentlig er ment for dem uten følge av foreldre. Er dette et nytt problem, eller er det bare jeg som begynner å bli gammel og sur? (Minus tiktok som åpenbart ikke fantes før)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Visst ikke de har blitt frekke så er jeg å bare gammel å sur , jeg er 30 år så håper ikke det🤣

Anonymkode: 6ca97...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Ja det tror jeg. Barn var bråkete og frekke før også men helst gutter og de med diagnoser.

I dag er det in å by på seg selv, være høyrøstet, blir påvirket av influencere som brøler inn i kameraet mens de stapper burger inn i munnen mens de snakker brautende ala Oskar Westerlin, eller jenter som hyler høyt fordi det gjør de i amerikanske filmer/tiktokere.

Det er vanligere å vise følelser og lage drama slik som de ser voksne damer gjøre på amerikanske reality show

Foreldregenerasjonen kalles curling foreldre fordi de tør ikke å irettesette barna og tilrettelegger alt for de.

Man skal være bestevenn med tenåringen og ikke forelder og barnet

Anonymkode: 8dcae...42b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil alltid være barn som tester grenser og som oppfattes som frekke. Men personlig så syns jeg det ikke selv. Muligens mine barn har vært heldig med sine venner og vært lite drama.

Kanskje noen barn mangler mer grensesetting hjemme og tar kanskje litt etter det dem ser på YouTube osv. Men hvis du setter deg selv i respekt, så får du som regel respekt også.

Jeg selv er født på slutten av syttitallet og var ungdom på 80-90 tallet. Var veldig mye bøller og pøbel på den tiden og. De fleste er blitt voksne og fornuftige 

Anonymkode: 4a55e...386

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare på grunn av korona og iPad. Det handler mye om at dagens foreldre ikke setter grenser for barna sine. Barna læres opp til at de kan gjøre akkurat som de vil, også ute i samfunnet. Det finnes ikke konsekvenser for negativ oppførsel og barna vet det, derfor gidder de ikke å høre på voksne når de prøver å korrigere den negative oppførselen. 

Anonymkode: 3d02b...547

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange vokser opp uten noen form for oppdragelse, de opplever aldri reaksjoner og konsekvenser for negativ oppførsel, en del har også en kulturell bakgrunn der gutter kan få gjøre som de vil frem til de begynner å komme i den alderen at de skal gifte seg.

Anonymkode: 1c7ca...5ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Visst ikke de har blitt frekke så er jeg å bare gammel å sur , jeg er 30 år så håper ikke det🤣

Anonymkode: 6ca97...8d5

Jeg irriterer vettet av meg over den skringene, metalliske lyden videoer på bussen ect. Men her synes jeg godt voksne er minst like ille som barn og unge. Unge tenker jeg er i en alder hvor de gir litt f og tester grenser. Sånn var det på 80- og -90-tallet også. 

Voksne derimot, som ikke skjønner at det er ren folkeskikk å ha på seg ørepropper når man Facetimer på kafeer og offentlige steder, de må seriøst skjerpe seg. Grrr. 

Anonymkode: 4855e...fa8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke nødvendigvis at barn er frekkere. De fleste barn er svært hyggelige. Samfunnet der i mot har endret seg til at vi er mer og mer selvsentrert. Vi er oss selv nærmest. 

Anonymkode: 3fe4b...964

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sursøtsaus skrev (12 minutter siden):

Jeg har lest flere steder i media at barn i dag oppfører seg mer ufint, og "Ipad-generasjonen" og korona har mye av skylden hvor barn ikke har blitt sosialisert til å ta hensyn til andre. F.eks har flere kinoer innført vektere fordi barn ikke greier å holde kjeft i et par timer, og filmer tiktok-videoer i salen (har selv fått en filmopplevelse helt spolert av dette), barn som roper og skriker på offentlig transport og spiller av videoer høyt og bråker så mye at bussjåføren må stoppe opp og true dem om å gå av hvis de ikke oppfører seg, og barn som går løpsk i butikker som ikke egentlig er ment for dem uten følge av foreldre. Er dette et nytt problem, eller er det bare jeg som begynner å bli gammel og sur? (Minus tiktok som åpenbart ikke fantes før)

Du som begynner å bli gammel 

Anonymkode: ed895...550

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De frekkesre er de voksne over 45 år, bare å se hva de lirer av seg i kommentarfelt

Anonymkode: ed895...550

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre vil være bestevennen til barnet sitt, og som bestevenn er det viktig å bli likt....

Foreldre  som oppfører seg som nettopp dét, og tar nødvendige avgjørelser blir ikke alltid likt.

Anonymkode: 5aa42...98e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...