Gå til innhold

Ett barn foretrekker barnesete

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en litt spesiell situasjon der storebror ønsker å sitte i barnesete mens lillebror ikke gjør det. Det siste året har vi kun hatt ett barnesete siden eldste er over 140, mens yngste nettopp ble over 135. Når begge har vært i bilen har selvsagt lillebror brukt setet, men i henholdt til lovverket har største brukt det når yngste ikke har vært i bilen. Siden yngste nå er blitt stor nok til å sitte uten barnesete hadde vi tenkt å ta det ut, men det er ikke storebror enig i. Han mener istedenfor at han kan bruke setet fast siden han foretrekker å komme høyere opp. Setet passer han godt, så sånn sett er ikke det noe problem, men er usikker på hvordan det vil slå ut dersom vi blir stoppet av politiet. Vil de si noe på at det ikke er yngste og laveste som bruker setet, eller er det helt greit så lenge han er over 135? 

Anonymkode: a8734...39d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden eldste straks vokser ut av setet ville jeg ikke kjøpt ett sete til. Men hva med pute til eldste og sete til yngste. Politiet bestemmer ikke i familien deres. Er dere som bestemmer over barna deres og når det gjelder seter i bilen bestemmer ikke barna men dere voskne. 
Hvorfor skal yngste sitte uten sete når han fortsetter passer i det? Er vel om og gjøre og la de sitte trygt. 

Anonymkode: d0531...e88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke sette begge barna i beltestoler?🤔

Anonymkode: 0916d...7bd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det står vel ikke direkte, men tolker det til at lillebror ikke ønsker å bruke barnesete? Kan en løsning være at dere kjøper en pute til han og at storebror får bruke setet? Tror uansett ikke politiet bryr seg om hvem som bruker barneseter så lenge det blir brukt og ingen under 135 cm sitter usikret. 

Anonymkode: 3e41d...05c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna? Om lillebror er under 12 ville jeg satt begge i seter, storebror fordi han vil og lillebror fordi han fremdeles er liten.

Ifølge trygg trafikk sier loven: Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.

Jeg ville jo tolket at om det er 2 barn i den størrelsen og 1 barnesete så vil ikke politiet kunne si noe på hvem av dem som brukte setet, så lenge en av dem sitter i det. Men jeg ville jo sikret begge barna med stol da så lenge de er under 12 år og under 150cm..

Anonymkode: ae9f3...8c7

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke politiet vil ofre det en tanke at det barnet som sitter i sete er fem cm høyere så lenge er sikret.

AnonymBruker
Skrevet

Litt uvanlig problemstilling, men ikke unik. Det vanligste er at de vil ut av setet så raskt som mulig, men vet om flere barn som har tviholdt på setet så lenge som mulig. Også ungdom på over 12 som har villet sitte i småsøsken sine seter når de var ledig. 

Egentlig tenker jeg at begge bør sitte i barnesete så lenge som mulig, og særlig eldste ettersom han vil det selv. Yngste avhenger mer om det blir et stort problem. 

Anonymkode: 76237...9fe

AnonymBruker
Skrevet

Bare fordi han har bikket 135cm betyr det ikke han bør sitte uten beltesete! Begge bør forøvrig sitte i belteseter så lenge de sitter godt og er under 150cm!

Anonymkode: 8f876...74a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...