Gå til innhold

Boligmarkedet/ hvordan komme inn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle kgfolk. Min mann og jeg har lenge drømt om å slippe å leie leilighet. Fordi jeg er ufør(19k utbetalt i mnd) og han har en praktisk jobb(29 k utbetalt) er det begrenset hvor mye vi klarer å spare. Vi har leid sammen i snart 4 år for 11k i mnd, mat og dagligvarer+ snus koster 8 k, gjeld og mobilabonement( 4 k i mnd) strømmetjenester og nettavis(2 k i mnd) shopping/ klær/ reiser( 3k i mnd) sparing(2 k i mnd) Det er sjelden vi klarer å spare mer eller komme noe særlig nærme 400k, som vi må ha i egenkapital for å kjøpe noe til mellom 2 og 3 millioner. Min far sier han kan spytte inn 250k hvis vi sparer 150 k selv. Noen tips?

Anonymkode: f96c7...db3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så snilt at din far, da er dere på god vei! Ellers er det jo sparing som er cluet. Må dere reise? Må dere ha nettavis? Hvilke strømmetjenester har dere, finnes det billigere alternativ? Se på alt som kan virke "overflødig". Vet ikke hvor mye dere kan sette av? Alt er bedre enn ingenting. Så må det kanskje bare ta den tiden det tar. Kutte unødvendige ting, som snus for eksempel. Det er et sinnsykt pengesluk. Har dere noe å selge, kan dere jo gjøre det også? I den spare-perioden var det trangt for oss også, men det er verdt det. In the long run er det uansett bedre å eie enn å leie, så dere får ha boligkjøpet som en gulrot mens dere er sparsomme for å kunne få opp en grei egenkapital. 

Anonymkode: cf0d0...61b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags gjeld har dere?

Anonymkode: d9922...609

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste måten er å legge dere i hardkjør. Bo så billig som mulig, spis for så lite som mulig, ingen shopping av klær, ingen dyre ferier, DROPP snusen og abbonnement for nettavis. Med så lav lønn som dere har kan dere virkelig ikke leve i den luksusen dere gjør nå og samtidig forvente å få bolig. 

Anonymkode: 7c895...9e5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere eid før da? Jeg fikk førstehjemslån i 2014 når jeg hadde 16500 netto i måneden i fulltidsjobb og hadde ca. 200kr (ikke 200 tusen, 200kr.) på konto når jeg kjøpte min leilighet til 1.850mill, banken sa jeg ikke trengte egenkapital pga. det var førstehjemslån.

Første jeg ville gjort i hvert fall er å slutte å betale 2k i måneden på streaming, det er galskap! 200kr i måneden er nok til å få uendelig med underholdning.

Jeg har ca. 27500 utbetalt i måneden nå, og sparer ca. 10000 kr per måned i fond, leiligheten min er snart betalt ned.

Anonymkode: 49f9b...185

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spare 15 000 i måneden i 10måneder må være null problem med 48k i måneden for å komme seg inn på boligmarkedet.  

Alene med ett barn og utbetalt 35000, og sparer 15000.

10k i boutgifter og 10k til mat/transport etc. 

Anonymkode: cf04b...938

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får penger av faren din bør de settes som forskudd på arv og ditt særeie. Ellers risikerer du å måtte dele  beløpet ved skilsmisse.

Anonymkode: 63673...4d4

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette en trolletråd? Så mye sløsing og du lurer på hvordan du kan spare? Snus, «gjeld?» dyr mobil, strømming, klær og reising? Dette må jo være tull!

Anonymkode: 96679...10c

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo en haug med ting dere kan kutte ut og fjerne helt fra budsjettet mens dere sparer! SNUS? Det er over og ut. Og "shopping", som generell shopping? Bort med det, ta et shoppestopp-år, og kutt ut alt av nye klær. Kun hvis sålene på de gamle vinterskoene løsner og faller av, er det lov å bruke penger på nytt. Nye truser og sokker er også regnet som slitasjevarer som det kan gå hull i og elastikken forsvinner, så det er unntatt fra shoppestopp-regelverket.

Og du skriver reiser! Reiser?!! Hallo, er dere helt hjernedøde? Dere kan ikke bruke penger på reiser om dere har tenkt å spare til bolig. Det må kuttes helt vekk. Ingen reiser før ny bolig er i havn og dere ser hva dere evt har råd til da (etter at den nye boligens utgifter er tatt med i budsjettet og dere ser om noe blir til overs).

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt til billigere streaming, shopping/reiser/klær setter dere til 0 eller til nød 500 kroner. Dere må forandre forbruk skal dere komme dere inn på boligmarkedet.

Anonymkode: f61c7...db3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er rom for å spare mye mer, for å si det sånn. 2000kr i mnd for strømming og avis er jo helt vanvittig, det kan dere kutte ned til 100kr (ingen avis, kun én strømmetjeneste i gangen). Dere har et høyt matbudsjett, kutt ut snus også. Shopping og reiser må åpenbart droppes. Hva slags gjeld er det snakk om - forbruksgjeld? 
Dessuten kan mannen din jobbe mer eller skaffe seg en bedre betalt jobb. 
Dere har svært lave boutgifter nå. Dette handler ikke bare om å spare til egenkapital - etter at dere har kjøpt vil boutgiftene helt sikkert blir mer enn 11k. En ting er lånet - i tillegg kommer kommunale avgifter, vann, strøm, renovasjon, forsikring, eiendomsskatt, nødvendig vedlikehold og reparasjoner, oppussing… Dere betaler ikke noe av dette nå, med unntak av strøm hvis det ikke er inkludert. Dette blir en god del tusenlapper i måneden. 

Anonymkode: 146c8...427

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

(Og når jeg sier at boutgiftene deres er «svært lave» så mener jeg at de er mye høyere etter at dere har kjøpt. Ikke at dere ikke kan prøve å få dem ned, for det bør dere prøve hvis mulig.)

Anonymkode: 146c8...427

AnonymBruker
Skrevet

Tid + sparing + evt arv/annen hjelp = ek. Dere er unge, dette ordner seg.

Anonymkode: 72976...6c5

AnonymBruker
Skrevet

Dere kunne fint spart 5-6000kr til o måneden. Tæring etter næring. Eller lev livet og bruk mer tid. Dere er jo unge.

Anonymkode: 72976...6c5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei alle kgfolk. Min mann og jeg har lenge drømt om å slippe å leie leilighet. Fordi jeg er ufør(19k utbetalt i mnd) og han har en praktisk jobb(29 k utbetalt) er det begrenset hvor mye vi klarer å spare. Vi har leid sammen i snart 4 år for 11k i mnd, mat og dagligvarer+ snus koster 8 k, gjeld og mobilabonement( 4 k i mnd) strømmetjenester og nettavis(2 k i mnd) shopping/ klær/ reiser( 3k i mnd) sparing(2 k i mnd) Det er sjelden vi klarer å spare mer eller komme noe særlig nærme 400k, som vi må ha i egenkapital for å kjøpe noe til mellom 2 og 3 millioner. Min far sier han kan spytte inn 250k hvis vi sparer 150 k selv. Noen tips?

48 k utbetalt (bra)

11 k leie (rimelig)

8 k mat++ (egentlig ganske rimelig)

4 k mobil+gjeld. Hva slags gjeld har dere. Hvorfor har dere ikke nedbetalt denne?  Noe dyr mobil.

2 k strømning +nettavis. Dette var mye.(Men ok. Dere bruker penger sånn dere vil så lenge dere ikke mangler penger er det deres eget valg), anbefaler å se på kostnaden til dette på årsbasis og vurder om det er noe dere ønsker å bruke så mye penger på.

3 k annen shopping. Dette var heller ikke mye. 

2 k Sparing. (Hvorfor sparer dere samtidig som dere har gjeld. Eneste gangen det er riktig å gjøre er med studielån og kanskje huslån. )

11 + 8 + 4 + 3 + 2 +2 = 30 k.

Du har redegjort for 30 k av 48 k

Hva skjer med de siste 18 000 kronene hver måned?

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han vil hjelpe dere med såpass er det en god mulighet, men dere må prøve å spare mer enn 2000/mnd, det er bare ikke nok pga at boligprisene og inflasjon vil dra fra dere. Hva er gjelden? Prøv å bli kvitt den først. Jeg tror dere kan klare å spare 5000-10000 med budsjettering.

Anonymkode: 535d1...9bf

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis han vil hjelpe dere med såpass er det en god mulighet, men dere må prøve å spare mer enn 2000/mnd, det er bare ikke nok pga at boligprisene og inflasjon vil dra fra dere. Hva er gjelden? Prøv å bli kvitt den først. Jeg tror dere kan klare å spare 5000-10000 med budsjettering.

Og spar i fond, ikke sparekonto. Snakk med banken din og forklar målet med sparingen samt tidshorisont.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er dyrt med hus de første årene. Har malt/fixet tak ++++ for ca 15.000,- pr mnd de første 18 månedene etter vi kjøpte huset. I tillegg er det det Internett, strøm, måking, komm.avg, eiendomsskatt  - til sammen minst 6000,- pr mnd i tillegg.

Anonymkode: 61602...402

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og spar i fond, ikke sparekonto. Snakk med banken din og forklar målet med sparingen samt tidshorisont.

Jeg har 500kr i mnd i fond❤️ Vi prøver kontinuerlig å trappe ned eller slutte å snuse. Det er hardt. Men ser nå at Netflix Viaplay osv samt nettaviser kan vi slutte med

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husk at det er dyrt med hus de første årene. Har malt/fixet tak ++++ for ca 15.000,- pr mnd de første 18 månedene etter vi kjøpte huset. I tillegg er det det Internett, strøm, måking, komm.avg, eiendomsskatt  - til sammen minst 6000,- pr mnd i tillegg.

Anonymkode: 61602...402

Er klar over det. Tenker at leilighet med to soverom er billigere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...