AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Skrevet 10. mars 2024 Har vært syk i over to uker nå. Ble bedre i forrige uke og trodde jeg var på vei tilbake, men så fikk jeg et tilbakefall og føler jeg er nesten tilbake ved start. Har hatt langvarige sykdomsforløp tidligere, så mulig det bare må gå sin gang, men frister å høre om legen vil skrive ut noe antibiotika? Skyller med nesehorn, bruker saltvansspray, tar det med ro og hviler, men blir liksom ikke bedre. Anonymkode: 925f5...0f0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #2 Skrevet 10. mars 2024 Antibiotika hjelper ikke mot forkjølelsesvirus eller andre virus. Anonymkode: ba53e...5af 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #3 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Antibiotika hjelper ikke mot forkjølelsesvirus eller andre virus. Anonymkode: ba53e...5af Nei, det må jo egentlig være bakterielt. Men det var en gang tidligere hvor jeg var syk LENGE og legen bare bestemte seg for at jeg kunne prøve en kur just in case selv om ingenting slo ut på CRP. Placebo eller tilfeldigheter, men jeg ble akutt bedre de neste dagene og frisk før kuren var over. Anonymkode: 925f5...0f0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #4 Skrevet 10. mars 2024 Det er vel bare å gå til legen? Anonymkode: 52f97...a3c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #5 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nei, det må jo egentlig være bakterielt. Men det var en gang tidligere hvor jeg var syk LENGE og legen bare bestemte seg for at jeg kunne prøve en kur just in case selv om ingenting slo ut på CRP. Placebo eller tilfeldigheter, men jeg ble akutt bedre de neste dagene og frisk før kuren var over. Anonymkode: 925f5...0f0 Det er veldig sjelden at legen setter deg på antibiotika just in case. Anonymkode: a8e20...d76 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #6 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er vel bare å gå til legen? Anonymkode: 52f97...a3c Tenkte å prøve å få meg en time i morgen, ja. Har vært helg, så derfor jeg tenkte høre litt hvilke erfaringer folk her har først AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er veldig sjelden at legen setter deg på antibiotika just in case. Anonymkode: a8e20...d76 Jepp. Er nok det. Anonymkode: 925f5...0f0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #7 Skrevet 13. mars 2024 Fullbooket hos legen hele uken, så fikk ikke time uten det var noe akutt. Og det er det vel ikke. Sett at det er bakterielt - kan dette gå over av seg selv eller finnes det tilfeller hvor man må ha antibiotika? Så også en nesespray som heter Physiomer Bihule som skal være spesiallaget for bihulebetennelse. Noen som har testet denne? Physiomer bihule nesespray 5 ml - Apotek 1 Jeg bruker vanlig nesespray med salt og skyller med nesehorn, så mulig det er nok. Er liksom ikke veldig tett, men kjenner at det er noe der oppe. Særlig når jeg bøyer meg fremover, som var første tegn på at det var i bihulene. Anonymkode: 925f5...0f0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #8 Skrevet 13. mars 2024 Har Rinexin tabletter på lur her, for hver gang jeg blir forkjøla så får jeg bihulebetennelse. Åpner opp i løpet av en dag. Ellers så er det å ta tiden til hjelp og være snill med seg selv. Anonymkode: 4a465...a5e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #9 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fullbooket hos legen hele uken, så fikk ikke time uten det var noe akutt. Og det er det vel ikke. Sett at det er bakterielt - kan dette gå over av seg selv eller finnes det tilfeller hvor man må ha antibiotika? Så også en nesespray som heter Physiomer Bihule som skal være spesiallaget for bihulebetennelse. Noen som har testet denne? Physiomer bihule nesespray 5 ml - Apotek 1 Jeg bruker vanlig nesespray med salt og skyller med nesehorn, så mulig det er nok. Er liksom ikke veldig tett, men kjenner at det er noe der oppe. Særlig når jeg bøyer meg fremover, som var første tegn på at det var i bihulene. Anonymkode: 925f5...0f0 Har slitt litt med bihulene. Merker godt når det setter seg bakterielt. Da kommer feberen, sykt mye "gugge" som er gul/grønn og fæl smak i munnen osv. Da har jeg endt opp med antibiotika ja... selv om jeg helst ikke vil ha det selv. Venter alltid de 10 dagene det liksom ska ta for å gå over av seg selv, men når det har satt seg bakterielt hos meg får jeg ikke bukt med det selv. Og jeg synes 10 dager er så lenge med feber, hodepine, sykt tett osv. Så har feiget ut tilslutt og tatt antibiotika etter de 10 dagene for å bli frisk. Da blir det raskt bedre. Men en gang måtte jeg til og med gjennom to ulike kurer for å få bukt med driten. Ble tilslutt henvist til ØNH for å finne årsaken, ble satt på en nesespray på resept, og denne sesongen har jeg ikke en gang vært tett i nesa, og ikke i nærheten av en bihulebetennelse. Så den gjør virkelig jobben sin. I fjor hadde jeg 4 uker sykemelding fra jobb med bihulebetennelser, var knapt i jobb fra januar til mars. har nesten traumer etter den tiden... sykt takknemlig for at medisiner finnes. Anonymkode: eb096...0fe
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #10 Skrevet 13. mars 2024 Takker for svar! Helt ærlig er ikke selve bihulebetennelsen en stor plage her. Kjenner det, men verker ikke veldig og har ikke veldig mye gugge som det beskrives over. Men jeg føler meg småsyk i kroppen og føler ikke særlig bedring fra dag til dag. Er liksom ikke helt meg selv. Akkurat det er det verste... Med 4 ukers sykmelding fra jobb regner jeg med brukeren over var veldig hardt rammet. Takk Gud for at det ikke er så ille for min del. Men fortsatt plagsomt når man er syk uansett. Anonymkode: 925f5...0f0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #11 Skrevet 13. mars 2024 Bronkyl, dymista nesespray og saltvannskyldinger med nesehorn (ikke spray) er mitt beste tips. Særlig Bronkyl 600 mg hjelper. Alt dette får du reseptfritt på apoteket. Man blir ekstremt slapp av bihulebetennelse, sjekk om du har polypper i bihulene Anonymkode: a7735...69b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #12 Skrevet 13. mars 2024 Antibiotika hjelper ofte dårligere enn Bronkyl fordi den ikke når alle hulrommene i bihulene. Det er vanlig å få både Prednisilon (kortison) i høydose og antibiotika uten at effekten trenger å være noe særlig ved bakteriell bihulebetennelse. Anonymkode: a7735...69b
Stor pike Skrevet 13. mars 2024 #13 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så også en nesespray som heter Physiomer Bihule som skal være spesiallaget for bihulebetennelse. Noen som har testet denne? Physiomer bihule nesespray 5 ml - Apotek Anonymkode: 925f5...0f0 Utsolgt fra produsenten. Fikk beskjed fra ØNH-spesialist om å bruke denne, har vært tett i ene neseboret fra april i fjor. Du kan også få antibiotika hvis du har streptokokker.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #14 Skrevet 13. mars 2024 Nettopp hvert hos legen og fikk antibiotika + rinexin for bihulebetennelse. Hatt det i 4 uker og blir bare verre og verre. Så vil si det er normalt hvis det trengs. Anonymkode: d1a98...fba
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #15 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bronkyl, dymista nesespray og saltvannskyldinger med nesehorn (ikke spray) er mitt beste tips. Særlig Bronkyl 600 mg hjelper. Alt dette får du reseptfritt på apoteket. Man blir ekstremt slapp av bihulebetennelse, sjekk om du har polypper i bihulene Anonymkode: a7735...69b Takk for tipset. Trodde Bronkyl først og fremst var for hoste, men fungerer kanskje for alt slags slim? Har egentlig ikke veldig mye grums i nesen, så er kanskje ikke helt typisk for bihulebetennelse, men noe er det jo. Skyller mye med horn. Stor pike skrev (3 minutter siden): Utsolgt fra produsenten. Fikk beskjed fra ØNH-spesialist om å bruke denne, har vært tett i ene neseboret fra april i fjor. Du kan også få antibiotika hvis du har streptokokker. Akkurat. Ser dog at den er tilgjengelig på flere nettbutikker hos apotekene, så virker som noen har den? Mulig jeg tar sjansen om mitt lokale apotek skulle ha den. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nettopp hvert hos legen og fikk antibiotika + rinexin for bihulebetennelse. Hatt det i 4 uker og blir bare verre og verre. Så vil si det er normalt hvis det trengs. Anonymkode: d1a98...fba Så du begynner på antibiotika i dag? God bedring og gi gjerne en lyd om det har effekt Har selv stort sett merket det alt neste dag de gangene jeg har fått kur. Som nevnt over var det en gang jeg fikk antibiotika med normal CRP. Legen mente jeg hadde vært så lenge syk at det var verdt sjansen som et unntak. Ble raskt bedre. Han innrømte å ha gjort det samme selv en periode han var syk veldig lenge. Anonymkode: 925f5...0f0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #16 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Fullbooket hos legen hele uken, så fikk ikke time uten det var noe akutt. Og det er det vel ikke. Sett at det er bakterielt - kan dette gå over av seg selv eller finnes det tilfeller hvor man må ha antibiotika? Så også en nesespray som heter Physiomer Bihule som skal være spesiallaget for bihulebetennelse. Noen som har testet denne? Physiomer bihule nesespray 5 ml - Apotek 1 Jeg bruker vanlig nesespray med salt og skyller med nesehorn, så mulig det er nok. Er liksom ikke veldig tett, men kjenner at det er noe der oppe. Særlig når jeg bøyer meg fremover, som var første tegn på at det var i bihulene. Anonymkode: 925f5...0f0 Svært effektiv. Kom ut uendelig mye drit og snøt meg så mye at jeg brukte opp en hel stor tørkerull. Hadde ikke bihulebetennelse på 7 år etter det. Anonymkode: 35d37...b12
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #17 Skrevet 13. mars 2024 Sliter med halsbetennelse her. Gikk en uke på antibiotika og ble frisk. Nå et par dager etter så er sykdommen tilbake for fullt. Blir så sliten. Må jeg gjennom en ny runde med antibiotika nå? Anonymkode: 6d315...833
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #18 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Svært effektiv. Kom ut uendelig mye drit og snøt meg så mye at jeg brukte opp en hel stor tørkerull. Hadde ikke bihulebetennelse på 7 år etter det. Anonymkode: 35d37...b12 De hadde én igjen på mitt lokale apotek av Physiomer Bihule, så nå er jeg i gang med denne og Bronkyl som AB over tipset om. Jeg har fått ut mye snørr tidligere, men det har stort sett vært hvitt og rødt (blod). Beklager den ekle beskrivelsen. Men nå kom det faktisk litt gult ut også etter første runde med Physiomer. Så mulig den fikk røsket ut ting som vanlig saltvannsløsning ikke kommer til med? Frister fortsatt med en legetime da jeg mistenker at jeg har behov for antibiotika siden det har vart så lenge, men vanskelig å få time denne uken... Anonymkode: 925f5...0f0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #19 Skrevet 13. mars 2024 Kan man dra til legevakt for slike problemer? Nærmeste legevakt er Aker legevakt i Oslo og regner med de har grei kapasitet. Ville normalt tatt en time hos fastlegen, men får ikke komme dit før over helgen og synes det er lenge å vente. Anonymkode: 925f5...0f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå