Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det blir oppnevnt verge som styrer kontoen i de tilfeller barn har formue på over 2G.

Anonymkode: c782d...145

Verge blir oppnevnt for barna uavhengig hvor mye de har på konto. 
Har de under en viss sum (mulig 2 G, jeg har ikke sjekket) så styrer gjenlevende forelder konto men verge/statsforvalter har lov til å ha innsyn i alt. Ikke bare barnas konto.

Anonymkode: f22c9...b04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 22.22):

Er du ung, ville jeg helt klart valgt skifte, især hvis det var gjeld i boet. Livsforsikring holdes utenfor og bør gjøre det mulig å gjennomføre skifte. I og med at alt du tjener blir lagt i boet, som vokser, blir det dyrere for deg å gjennomføre skiftet senere.

Jeg er godt voksen, og hvis jeg mister mannen min nå, blir det uskifte. Hans særeie, dvs en hytte, må uansett skiftes.

Anonymkode: 8e120...539

Kan fellesbarn kreve skifte dersom den ene foreldrene dør? Trodde dette bare var i tilfeller med særkullsbarn. 

Anonymkode: 0aaad...dd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan fellesbarn kreve skifte dersom den ene foreldrene dør? Trodde dette bare var i tilfeller med særkullsbarn. 

Nei, men gjenlevende forelder kan velge mellom å skifte eller å sitte i uskifte.

Anonymkode: 726d9...cad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bare særkullsbarn som kan kreve skifte. Fellesbarn kan kreve skifte dersom mor/far gifter seg på nytt eller har passert to år med ny samboer.

Anonymkode: 13eae...17e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fellesbarn kan ikke kreve skifte, så jeg kan sitte med felleseiet uskiftet. Særeie skal skiftes, men barna kan selvsagt si at skiftet kan utsettes.

Frllesbarn kan kreve skifte ved samboerskap (etter to år) og ved inngåelse av ekteskap. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fellesbarn kan ikke kreve skifte, så jeg kan sitte med felleseiet uskiftet. Særeie skal skiftes, men barna kan selvsagt si at skiftet kan utsettes.

Frllesbarn kan kreve skifte ved samboerskap (etter to år) og ved inngåelse av ekteskap. 

Det er vel ikke bare at de kan kreve skifte, du MÅ skifte, ihvertfall før du kan gifte deg på nytt. 

Anonymkode: 6dd93...c67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke bare at de kan kreve skifte, du MÅ skifte, ihvertfall før du kan gifte deg på nytt. 

Anonymkode: 6dd93...c67

Nei, barn kan samtykke til at skifte utsettes selv om man gifter seg. At det er lite smart er en annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...