Gå til innhold

Skifte eller uskifte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ektepar som har kun felles barn, kan velge å sitte i uskifte dersom ektefellen dør. Eller de kan velge å gjennomføre skifte med en gang.

Dersom din ektefelle døde nå, hadde du valgt skifte eller uskifte, og hvorfor?

Anonymkode: c0f16...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis pappa hadde skiftet ville jeg bare syntes det var veldig rart, og feil. Det er hans penger så lenge han er i live. 

Anonymkode: 0483c...95a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 52 og tror jeg hadde valgt uskifte. Ser ikke for meg å gifte meg igjen og om jeg skulle finne meg en ny kar så får vi enten bo hver til sitt eller samboere. Hadde uansett ikke tatt inn en samboer så lenge barna bor hjemme og da snakker vi om en 8 år til. Eller rundt der.

Anonymkode: 6b318...8a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har små barn sammen, så ville ikke skiftet. Det vil være lettere for meg å kunne beholde barnas hjem om jeg ikke trenger å kjøpe dem ut ennå. Det er også like greit om de ikke får farsarven før de er ordentlig voksne.

Skulle jeg finne en ny partner, noe som ikke er uvanlig i min alder, kan jeg skifte når det blir aktuelt å ta flytte sammen.

Anonymkode: d5215...e4a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skifte, uten tvil. Jeg er altfor ung (tidlig i 40-årene) og har tre barn, å sitte i uskifte er utenkelig. Vi har livsforsikring nettopp pga det. 

Anonymkode: 6ce89...ab6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har små barn sammen, så ville ikke skiftet. Det vil være lettere for meg å kunne beholde barnas hjem om jeg ikke trenger å kjøpe dem ut ennå. Det er også like greit om de ikke får farsarven før de er ordentlig voksne.

Skulle jeg finne en ny partner, noe som ikke er uvanlig i min alder, kan jeg skifte når det blir aktuelt å ta flytte sammen.

Anonymkode: d5215...e4a

Er du ung, ville jeg helt klart valgt skifte, især hvis det var gjeld i boet. Livsforsikring holdes utenfor og bør gjøre det mulig å gjennomføre skifte. I og med at alt du tjener blir lagt i boet, som vokser, blir det dyrere for deg å gjennomføre skiftet senere.

Jeg er godt voksen, og hvis jeg mister mannen min nå, blir det uskifte. Hans særeie, dvs en hytte, må uansett skiftes.

Anonymkode: 8e120...539

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du ung, ville jeg helt klart valgt skifte, især hvis det var gjeld i boet. Livsforsikring holdes utenfor og bør gjøre det mulig å gjennomføre skifte. I og med at alt du tjener blir lagt i boet, som vokser, blir det dyrere for deg å gjennomføre skiftet senere.

Jeg er godt voksen, og hvis jeg mister mannen min nå, blir det uskifte. Hans særeie, dvs en hytte, må uansett skiftes.

Hva mener du med godt voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med godt voksen?

Over 60, og håper vi fortsatt får mange år sammen. Hvis noe skjer, ser jeg ikke for meg noe nytt ekteskap eller samboerforhold. Hvis det skulle skje at kannen min dør, og jeg skulle inngå et nytt forhold, vil jeg også enkelt kunne gjennomføre skifte.

Hvis mannen min hadde dødd for 30 år siden, hadde vi hatt så mye gjeld at det ville vært lite å overføre til barna ved et skifte. Hvis jeg hadde ventet 10 år med skiftet, og perioden betalt ned mye gjeld, blant annet med livsforsikring, samt at boligverdien hadde økt kraftig, ville et skifte vært svært kostbart for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alder ville avgjort det. Hvis det var noen som helst sjanse for at jeg kom til å finne en ny samboer eller ektefelle ville jeg skiftet.

Uskiftebo kan være en felle, siden alt man får inn går inn i boet og må deles den dagen man skifter. Og jeg har sett stygge tilfeller der helt normale oppegående barn mener å ha rett til å blande seg i forelderens pengebruk i uskiftet bo.

Anonymkode: fcb8f...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skifte, uten tvil.

Tanken noen har om at de kan skifte senere er som oftest ikke smart. Pengene den gjenværende betaler ned på lån osv går inn i felleskassa til den avdøde så da skal halvparten deles til barna. Det er ikke sikkert at du har like god råd da som du tenkte.

I tillegg får barna en formynder som stikker nesa si opp i din økonomi (og det har de lov til/er pliktige til), for å sjekke at du ikke misligholder arven til barna underveis. 

Anonymkode: f22c9...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skifte, uten tvil.

Tanken noen har om at de kan skifte senere er som oftest ikke smart. Pengene den gjenværende betaler ned på lån osv går inn i felleskassa til den avdøde så da skal halvparten deles til barna. Det er ikke sikkert at du har like god råd da som du tenkte.

I tillegg får barna en formynder som stikker nesa si opp i din økonomi (og det har de lov til/er pliktige til), for å sjekke at du ikke misligholder arven til barna underveis. 

Nå må TS først angi alder, barnas alder, etc, før vi kan uttale oss så bestemt. 

Min far var i 70-årene da han ble enkemann, og dypt knyttet til mamma. Ikke bare ville jeg følt at han ga meg sine penger. Men jeg er også usikker på hva det ville betydd for hans eiendommer og fremtidsplaner.

Det er hans penger, som han skal få bruke fritt ut sitt liv. Og jeg ønsker virkelig han bruker, i stedet for å spare til godt voksne barn. 

Anonymkode: 0483c...95a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skifte, uten tvil.

Hvor kommer denne formynderen fra?

Anonymkode: c7cf5...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvor kommer denne formynderen fra?

Statsforvalter, som sikrer at du ikke misligholdte uskiftet bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Statsforvalter, som sikrer at du ikke misligholdte uskiftet bo.

Kommer han innom, eller er det bare på papiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/10/2024 at 1:12 PM, AnonymBruker said:

Ektepar som har kun felles barn, kan velge å sitte i uskifte dersom ektefellen dør. Eller de kan velge å gjennomføre skifte med en gang.

Dersom din ektefelle døde nå, hadde du valgt skifte eller uskifte, og hvorfor?

Anonymkode: c0f16...681

Jeg er enke, valgte uskifte, hadde barn i barneskole og tenårene. Nå er alle barna myndige og jeg ønsker fortsatt å sitte i uskifte. Jeg har blitt samboer, men de kommer ikke til å kreve skifte må selv om de ka. Men de får noe forskudd på arv. 
Jeg ønsker uskifte fordi jeg kommer til å bli minstepensjonist, men nå har jeg litt på bok som kan gi meg litt renter å spe på med den dagen jeg blir pensjonist.

Anonymkode: 27ae0...f1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer han innom, eller er det bare på papiret?

Det blir oppnevnt verge som styrer kontoen i de tilfeller barn har formue på over 2G.

Anonymkode: c782d...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uskifte. Statsforvalteren skal da ikke ha våre penger på konto i 15+ år, for så å gi de til en 18-åring med russebuss på ønskelista.

Anonymkode: b93e4...8e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg ble enke relativt ung ville jeg skiftet. Vi har tegnet forsikring som dekker summen barna skal ha ved skifte. Denne forsikringen blir dyrere når man når en viss alder, da kutter vi den, for da er det også mer naturlig å sitte i uskifte.

Det er fint å slippe å skulle forvalte hele arven etter den avdøde i kanskje 40 + år. 

Anonymkode: eb477...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg ble enke relativt ung ville jeg skiftet. Vi har tegnet forsikring som dekker summen barna skal ha ved skifte. Denne forsikringen blir dyrere når man når en viss alder, da kutter vi den, for da er det også mer naturlig å sitte i uskifte.

Det er fint å slippe å skulle forvalte hele arven etter den avdøde i kanskje 40 + år. 

(.. men hadde barna vært umyndige hadde jeg ventet til de ble myndige med å skifte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...