Gå til innhold

Har dere benyttet dere av ammetid på jobb, selv om du ikke ammer barnet lengre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal veldig snart tilbake i jobb etter permisjon, men jeg er absolutt ikke klar til det. 

Jeg har krav på to timer betalt ammefri, og det frister veldig å benytte meg av det.  Problemet er at jeg ikke ammer lengre. Barnet viser null interesse, og spiser og drikker greit annen mat.  Han er nå 8 mnd, og skal være hjemme med far. 

Jeg tenker at så lenge jeg har krav på ammefri, så kan jeg jo benytte det. Ingen på jobben vet at jeg har sluttet å amme. 

Noen her som har gjort det samme? 

Anonymkode: 241f1...8f9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal veldig snart tilbake i jobb etter permisjon, men jeg er absolutt ikke klar til det. 

Jeg har krav på to timer betalt ammefri, og det frister veldig å benytte meg av det.  Problemet er at jeg ikke ammer lengre. Barnet viser null interesse, og spiser og drikker greit annen mat.  Han er nå 8 mnd, og skal være hjemme med far. 

Jeg tenker at så lenge jeg har krav på ammefri, så kan jeg jo benytte det. Ingen på jobben vet at jeg har sluttet å amme. 

Noen her som har gjort det samme? 

Anonymkode: 241f1...8f9

Syns det er teit å bruke ammefri når du ikke ammer. Da utnytter du systemet.

• Liker 33
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei ærlig talt, det gjør man ikke. 

Anonymkode: 53acc...502

• Liker 31
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, fordi jeg var ofte på besøk hos jobben og da ble det veldig tydelig at babyen fikk mme😬

Men hadde det ikke vært for det, hadde jeg faktisk tatt det ut. Det handler om nærheten til barnet så mye som amming. Det er selvfølgelig ikke heeelt det mel i posen, men jeg tror faktisk jeg ville oppfordret de jeg har personalansvar for, til å gjøre det slik om jeg visste barnet tok mme og ikke ammet feks. Det at man skal bort så lenge fra babyen sin så tidlig er helt sjukt.

Anonymkode: 0886e...46b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, etter at jeg sluttet med amming, benyttet jeg meg heller ikke av et gode jeg ikke har noen behov for. Ammefri er for amming. Ikke for nærhet. Når det er sagt, så syns jeg det burde være det, men all den tid det er for produksjon av melk, ser jeg ikke grunnen til å utnytte det. Det er viktigere at de som har behov for det, får beholde det. Goder forsvinner når de blir misbrukt. 

Anonymkode: 6ad2c...264

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er lissom sånn man ikke gjør. 

Anonymkode: 9d130...2a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du er garantert en av de som bruker eller kommer til å bruke sykt barn dager når barnet ikke er syk også. Litt pinlig å ha så dårlig moral og verdier. 

Anonymkode: 7e15a...659

• Liker 26
  • Nyttig 9
Skrevet

Nei jeg gjorde ikke det. Hadde ikke turt å juge om at jeg ammet. 

Skrevet

Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg synes det er lavmåls, for å være ærlig. Snylting er ikke greit. Og du risikerer å bli avslørt, og da framstår du som en illojal arbeidstaker.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er garantert en av de som bruker eller kommer til å bruke sykt barn dager når barnet ikke er syk også. Litt pinlig å ha så dårlig moral og verdier. 

Vel, det eskalerte fort😂😂

Jeg skrev over her at jeg kunne tatt det ut uten amming, og gjerne vil mine ansatte også skulle gjort det. 
Det sagt hadde jeg aldri i livet tatt sykt barn dager uten at barnet er sykt. 
Litt pinlig å hoppe til rare konklusjoner så kjapt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen arbeidsgiver krever attest fra lege eller helsestasjon på at du ammer. 

Anonymkode: f9b61...f7b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, det eskalerte fort😂😂

Jeg skrev over her at jeg kunne tatt det ut uten amming, og gjerne vil mine ansatte også skulle gjort det. 
Det sagt hadde jeg aldri i livet tatt sykt barn dager uten at barnet er sykt. 
Litt pinlig å hoppe til rare konklusjoner så kjapt.

Når du i det hele tatt må spørre om dette er greit så sier det mye om ditt verdisyn og moral. At du blir fornærmet over at en kaller en spade for en spade her er det ingen grunn for.

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. En kollega av meg ga barnet MME og tok fortsatt ut ammetime, det ble dårlig stemning da sjefen fant ut det for å si det sånn🙈

Anonymkode: 0fd7b...dbb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det kan likestilles med å ta ut egenmelding når man ikke er syk.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav på ammefri når du ikke ammer. 

Jeg ammet og brukte ammefri ti barna var ca 1,5 år Ammet også lenge etter at jeg sluttet med ammefri, men da var det kun før og etter jobb.

Anonymkode: b9a9b...c2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du i det hele tatt må spørre om dette er greit så sier det mye om ditt verdisyn og moral. At du blir fornærmet over at en kaller en spade for en spade her er det ingen grunn for.

Jeg har aldri spurt om det er greit, det var det TS som gjorde😬

Jeg ble «fornærmet» for at man automatisk blir mistenkt for å skulle ta sykt barn dager uten sykt barn, fordi man evt tar ammefri. Så svart-hvitt er ikke verden😂

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det ville jeg ikke gjort. En kollega av meg ga barnet MME og tok fortsatt ut ammetime, det ble dårlig stemning da sjefen fant ut det for å si det sånn🙈

Anonymkode: 0fd7b...dbb

Jeg som sjef hadde applaudert 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri spurt om det er greit, det var det TS som gjorde😬

Jeg ble «fornærmet» for at man automatisk blir mistenkt for å skulle ta sykt barn dager uten sykt barn, fordi man evt tar ammefri. Så svart-hvitt er ikke verden😂

Å ta seg slike friheter på bekostning av felleskapet gjør at jeg umiddelbart tenker at jo du er en slik person som sluntrer unna, ringer inn syk når du ikke er syk,  tar sykt barn dager når barna er helt friske og gjerne i barnehagen itillegg. En har dårligere arbeidsmoral og verdier som er helt naturlig for de fleste å ha iallefall verdier en setter litt høyere enn å ta ammefri når en ikke ammer. Så jo så svart/hvit er det faktisk at når dette er noe som en må spørre andre om er greit så tror jeg absolutt at en heller ikke har noe problemer med å sluntre unna ved andre anledninger hvor en kan skylde på noe eller noen andre for å slippe billigere unna. Det er så sort/hvit som at noe er greit og noe er ikke greit. Og viss en er tilbøyelig for å tenke at dette er greit så tror jeg det gjelder moraler på andre arenaer i livet sitt også.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei, aldri. Har ammet tre av fire barn og aldri tatt ut ammefri uten grunn nei. 
Dette undergraver ordningen for de som faktisk har behov for den. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...