Gå til innhold

Software ingeniør master. Lurt å jobbe i utlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er snart ferdig utdannet og skal begynne å se etter jobb. Har hørt fra flere at denne type utdanning som jeg har (inkludert andre utdannelser på rundt samme nivå) ville gitt mye høyere årslønn om jeg hadde bodd i et annet land. Grunn: staten Norge prøver å gjøre inntektsforskjellene så lave som mulig, så du ikke får like mye igjen for strevet og det harde arbeid som du egentlig skulle hatt. 

Så spørsmålet mitt er da: hadde det lønnet seg for meg (og andre i samme situasjon) å bo i Norge, men ha utenlandsk arbeidsgiver? Eller vil skatten jeg betaler fjerne den økte forskjellen jeg vil ha i inntekt uansett? 

Her ser jeg kun spesifikt på inntekt og ikke arbeidstimer, arbeidsmiljø og annet

Anonymkode: e51f9...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Staten har ikke noe de skulle sagt ang hvordan private selskaper lønner sine ansatte. 

Nivået i Norge sammenlignet med Europa er ganske greit erter hva jeg kan se. Det sagt er lønnsnivået for en dyktig senior i USA langt bedre enn i Norge, men for deg som er nyutdannet kan jeg ikke se for meg at det vil gjøre noen forskjell. I USA og Canada er også både utdanning og arbeidserfaring mindre verdt, med mindre den faktisk er opparbeidet i USA eller Canada.

Dersom penger først og fremst er motivet for å flytte utenlands, så blir du nok skuffet, men du verden for en opplevelse det kan være.

Anonymkode: 5349c...b09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig m forrige taler. Hvis du teoretisk hadde fått en jobb i USA, på vestkysten, med en slik utdanning, ville startlønnen fort ligget 2-2,5 ganger over tilsvarende i Norge. Etterspørselen etter de beste hodene er selvsagt en drivende faktor, men også hva det koster å studere i USA. For når en med master innen dette feltet går ut etter studier har vedkommende et studielån som er voldsomt etter norsk standard! Ergo må lønnsnivået være høyt. Det å bo/leve i Bay Area i California er dessuten helt vanvittig dyrt.

Og så må en ta med at det amerikanske utdanningssystemet er ekstremt styrt av rangeringer. Det viktigste er mange ganger ikke hvilken grad du har, men hvilket universitet du har studert ved. Slik er det strengt tatt langt på vei i Europa også (til og med i Norge).

Hvis du vil jobbe i USA vil selvsagt en kandidat fra Stanford, MIT eller UC Berkeley alltid være foretrukket fremfor NTNU eller hvilken som helst institusjon i Norge. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 279bc...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

– og til det du konkret spør om på slutten: Å være ansatt i et amerikansk, fransk etc. selskap og jobbe fra Norge kan du vel langt på vei glemme. Det måtte være dersom de har en avdeling her i landet, men da er selvsagt lønnsnivået norsk.

Å fjernjobbe for disse selskapene med f.eks. amerikansk lønn er en illusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

– og til det du konkret spør om på slutten: Å være ansatt i et amerikansk, fransk etc. selskap og jobbe fra Norge kan du vel langt på vei glemme. Det måtte være dersom de har en avdeling her i landet, men da er selvsagt lønnsnivået norsk.

Å fjernjobbe for disse selskapene med f.eks. amerikansk lønn er en illusjon.

Amerikanske selskaper differensierer ofte lønningene for fjernarbeidere også, ut i fra levekostnaden der vedkommende bor.

Anonymkode: 5349c...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...