Gå til innhold

Tenåring, vekt, bmi, kosthold🫣

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min sønn på 13 er 185 og 100 kg. Han er ikke tykk, men ifølge legens bmi-beregning havner han under fedme og legen foreslo slankesprøyte. (TIL EN 13-ÅRING!!) 

skal legene forholde seg til bmi fortsatt?

min sønn reagerer da ned å slutte å spise. Han har ikke spist på flere dager nå, og er veldig psykisk dårlig. Hvordan griper man an dette når legen ikke hjelper i riktig retning?

Han har alltid vært stor for alderen, 5 kg ved fødsel, 45 i sko som 11-åring.

Han føler seg som en ensom kjempe😭

Anonymkode: f9ee1...701

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta imot den hjelpen du kan få. 

Anonymkode: 89310...70f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men for en flott gutt som allerede er 185 cm og har 45-46 i sko!! Min eldste blir straks 13 år, han er 162 cm og har 39 i sko.... 

Vekt får man alltids gjort noe med, ikke høyde og skonummer 🤭😉

Men jeg er enig i at gutten din er svært overvektig. Min gutt er som sagt 162 cm, han veier 49 kg, er ekstremt veltrent med sixpack og en av Norges beste i sin idrett jamfør årsklasse. Dog hadde min sønn gitt MYE for din sønns høyde og skonummer 😉😉

Men - dere må virkelig sette dere ned og ta en ordentlig sjekk angående kosthold og aktivitet. Man trenger virkelig ikke mye mat om man ikke trener, og sønnen din er vel så godt som ferdigvokst i lengden nå. Jeg f eks, spiser 4 brødskiver og 1 middagsporsjon om dagen for å opprettholde mine 60 kilo (har kontorjobb og trener ikke).

Anonymkode: 34065...7df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min sønn på 13 er 185 og 100 kg. Han er ikke tykk, men ifølge legens bmi-beregning havner han under fedme og legen foreslo slankesprøyte. (TIL EN 13-ÅRING!!) 

min sønn reagerer da ned å slutte å spise. Han har ikke spist på flere dager nå, og er veldig psykisk dårlig. Hvordan griper man an dette når legen ikke hjelper i riktig retning?

Slankesprøyte er noe tull for barn. Man skal ikke slanke en 13-åring. Men han har åpenbart et svært dårlig kosthold og trenger en stor endring av livsstil for ikke å utvikle livsstilssykdommer som diabetes 2 allerede i 20- eller 30-årene. Hvordan er kosthold og BMI for resten av familien? Kunne dere sammen ha tatt i et krafttak? De fleste store barn har store foreldre og et kosthold som er sterkt preget av halv/helfabrikata, tørstedrikking av melk og lettbrus, og generell overspising (det er f eks ikke farlig å være litt sulten). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde bytta lege, for det der er drøyt!

Slankesprøyte skal uansett ikke være det første man prøver, i hvert fall ikke på barn! Man aner jo ikke langtidseffekten. 

Har gutten din noen plager med denne overvekten? Hvordan er kostholdet? 
Synes ikke 100kg høres så ekstremt ut på en så «stor» gutt. Ikke ideelt kanskje, men han er 13 år og det går seg kanskje litt til også. Det viktigste er jo å ikke tulle med hans psykiske helse i tillegg 😔 Hadde kverka den legen!

Anonymkode: d2c82...f4c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du tjener ingen ting på juge til sønnen din og takket være der får han en knekk når noen kaller en spade for en spade,for gutten din er tykk jo. Han er mer enn tykk faktisk 

Anonymkode: ad5ad...cb1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde bytta lege, for det der er drøyt!

Slankesprøyte skal uansett ikke være det første man prøver, i hvert fall ikke på barn! Man aner jo ikke langtidseffekten. 

Har gutten din noen plager med denne overvekten? Hvordan er kostholdet? 
Synes ikke 100kg høres så ekstremt ut på en så «stor» gutt. Ikke ideelt kanskje, men han er 13 år og det går seg kanskje litt til også. Det viktigste er jo å ikke tulle med hans psykiske helse i tillegg 😔 Hadde kverka den legen!

Det er ekstremt jo. KMI er på nesten 30

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slankesprøyte er noe tull for barn. Man skal ikke slanke en 13-åring. Men han har åpenbart et svært dårlig kosthold og trenger en stor endring av livsstil for ikke å utvikle livsstilssykdommer som diabetes 2 allerede i 20- eller 30-årene. Hvordan er kosthold og BMI for resten av familien? Kunne dere sammen ha tatt i et krafttak? De fleste store barn har store foreldre og et kosthold som er sterkt preget av halv/helfabrikata, tørstedrikking av melk og lettbrus, og generell overspising (det er f eks ikke farlig å være litt sulten). 

Ts her

Det er bare jeg (mor 50 kg) og guttungen. Jeg synes ærlig talt ikke han er tykk heller, men stor beinbygning, skjegg, han har kropp som en voksen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns dere skal prøve. Det er ikke lett å føle seg overvektig og ensom. Da får han gjort noe med dette før vidergående. 

Det er ikke mange som får det tilbudet, så det er jo en grunn. 

Ellers kan kanskje kostholdverktøyet.no være til hjelp. 

Lykke til ♡♡♡

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer ikke skjønne hvordan en gutt med nesten 30 i bmi ikke er tykk. Selv for tenåringer er han i fedmekategorien.

Selv om jeg absolutt ikke er positiv til slankesprøyte til barn, så må noen grep tas når ett barn har så høy vekt.

Anonymkode: 97327...8be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han er tjukk. Det må du som forelder innse!

En 13 åring har ikke en voksen manns muskulatur og da er det fettet som veier.
Benbygningen utgjør veldig lite av vekta.

https://www.aftenposten.no/sprek/i/9vBBAl/denne-forklaringen-paa-hoey-vekt-er-bare-en-myte

Anonymkode: 4c6c5...f34

Hva var meninga med det innlegget der du er slem og gjemmer deg bak AB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gutten har fedme, vi er forbi det koselig ordet tykk. 

Vil du ikke ha slankesprøyte, neivel, da ber du om henvisning til ernæringsfysiolog. Dere prøver det noen mnd, men en gutt med den fedmen, klmmer nok til å måtte takke ja til sprøyte til slutt uansett. 

Anonymkode: a5c74...f2e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bør du høre på legen og være glad for at du har en lege som vil hjelpe. Jeg blir lei meg hver gang jeg ser en overvektig tenåring, for en dag vil dette ta knekken på han/henne, enten via mobbing eller at de ser det selv. 

Å veie 100 kg  som 13 åring er ikke bra uansett om det er fett eller muskler er det skadelig som gjør det. For det er en voldsom bellastning for for knær og andre ledd som de vil slite med seinere.   Fyll opp 2 bøtter med vann og prøv å løp en 10 km med dette   

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om du ber legen om henvisning til ernæringsfysiolog?

Anonymkode: a0c24...8d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva var meninga med det innlegget der du er slem og gjemmer deg bak AB?

Slemt å si sannheten? Ikke vedkommende du du siterte,men gutten er i kategorien fedme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Klem til deg, ts ❤️

Råder deg til å ikke lese svarene du får her. KG er ikke stedet for alt. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slemt å si sannheten? Ikke vedkommende du du siterte,men gutten er i kategorien fedme.

Faktisk ikke. BMI på 29.2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han veier for mye, men kan jo plutselig vokse 10 cm til. Syns ikke det er rett med slankesprøyter til en 13-åring. Man prøver først med fornuftig kostholdsregulering og fysisk aktivitet.

Anonymkode: a2827...a3b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her

Det er bare jeg (mor 50 kg) og guttungen. Jeg synes ærlig talt ikke han er tykk heller, men stor beinbygning, skjegg, han har kropp som en voksen.

Hva du synes er revnende likegyldig.Gutten din lever med fedme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Faktisk ikke. BMI på 29.2

Bmi-skalaen for barn og ungdommer er ikke lik som for voksne. 29,2 for en 13-åring er fedme

Anonymkode: f34df...41a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...