Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig grønn på dette. Ble ansatt i et lite selskap med ca. 10 ansatte i fjor sommer. 

Ettersom jobben var spennende godtok jeg altfor lav lønn. Kunne nok fint fått 70-100.000 kr mer i lønn hos en annen arbeidsgiver, men jeg ville da fått mindre spennende oppgaver.

Nå har rentene, matprisene, etc. økt mye mer enn jeg forutså. Jeg er aleneforsørger, og må snart se meg om etter en bedre betalt (men mindre spennende) jobb for å få økonomien til å gå opp. Det skal sies at jeg alltid har fått høre at jeg er «flink med økonomi», så jeg ber ikke om spareråd.

Hører at det kommer til å bli et historisk godt lønnsoppgjør, men er det slik at lønnsoppgjøret bare gjelder bedrifter med mange ansatte?

Bedriften går ikke så godt om dagen, så det blir veldig upopulært dersom jeg ber om høyere lønn akkurat nå.

Hvordan vet jeg om jeg er omfattet av lønnsoppgjøret? Jeg tror at jeg er den eneste i bedriften som er medlem av en fagforening.

Anonymkode: ce44d...1e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjører bedriften tariff og er du organisert?

Lønnsoppgjør er jo evt avhengig av fremforhandlet satser. 

Dersom dette er en privat bedrift uten tilknytning til tariff så vil det jo ikke være noen automatikk i dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Baktusen skrev (27 minutter siden):

Kjører bedriften tariff og er du organisert?

Lønnsoppgjør er jo evt avhengig av fremforhandlet satser. 

Dersom dette er en privat bedrift uten tilknytning til tariff så vil det jo ikke være noen automatikk i dette. 

Jeg vet ikke om bedriften bruker tariff, det er problemet. Dersom jeg begynner å spørre om dette nå, skjønner alle at jeg ønsker høyere lønn (og det fremstår som taktløst når bedriften ikke går så godt).

Som det står i HI er jeg fagorganisert, men jeg tror at jeg er den eneste. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen automatikk i å gå opp i lønn, nei. Er det kun du som er organisert i bedriften er vel sjansen liten for at dere har tariffavtale, og med så liten andel organiserte kan du heller ikke kreve tariffavtale. Jeg jobbet et sted hvor vi en gang ikke gikk opp i lønn i det hele tatt et år, altså ikke én krone endring. De prioriterte ikke det. 

Anonymkode: 7e65a...59c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fagforeningen ts, de kan nok sjekke om bedriften har tariffavtale. Har de ikke det kan du kanskje få noen tips til hvordan du går fram.

Anonymkode: 014c8...e47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel lønnsoppgjør i mai og utbetaling i august/september. 

Ville ventet ett år med å reforhandle lønn som blitt enig om

Anonymkode: cf655...82a

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er vel lønnsoppgjør i mai og utbetaling i august/september. 

Ville ventet ett år med å reforhandle lønn som blitt enig om

Anonymkode: cf655...82a

De fleste jeg kjenner har utbetaling i oktober/november 

Anonymkode: 56ec2...255

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bedriften går ikke så godt om dagen, så det blir veldig upopulært dersom jeg ber om høyere lønn akkurat nå.

Hvordan vet jeg om jeg er omfattet av lønnsoppgjøret? Jeg tror at jeg er den eneste i bedriften som er medlem av en fagforening.

Høres ut som om du bør se deg om etter en bedre betalt jobb. Hvis bedriften går dårlig og ikke er bundet av tariffavtale så er det neppe mye å hente I lønnsoppgjøret. Du kan jo spørre en av kollegene dine om hvordan lønnsoppgjøret pleier å være.

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et dumt spørsmål.. Er litt ny til dette type arbeidsliv. Jobber i staten, er fagorganisert, i et YS forbund. Det står:

Det generelle tillegget er på 0,75 prosent og hvis du har en lønn på 500.000 så vil det utgjøre kr 3.750 og hvis du har en lønn på 800.000 så vil det utgjøre kr 6.000.

Vil det da si at det tillegget det er snakk om, (6 000 hvis du har 800 000 i lønn) er totalt? Altså at du da får 806 000? 

Videre står det at resten skal forhandles lokalt, "potten til lokale forhandlinger er på 2,15 prosent, mens den samlede rammen er på 5,2 prosent". Hva vil det si egentlig? Får vi vite hvor stor potten er hos min arbeidsgiver? Aner liksom ikke hva jeg skal tørre å be om til høsten.. 

Anonymkode: c0d87...243

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også et dumt spørsmål.. Er litt ny til dette type arbeidsliv. Jobber i staten, er fagorganisert, i et YS forbund. Det står:

Vil det da si at det tillegget det er snakk om, (6 000 hvis du har 800 000 i lønn) er totalt? Altså at du da får 806 000? 

Videre står det at resten skal forhandles lokalt, "potten til lokale forhandlinger er på 2,15 prosent, mens den samlede rammen er på 5,2 prosent". Hva vil det si egentlig? Får vi vite hvor stor potten er hos min arbeidsgiver? Aner liksom ikke hva jeg skal tørre å be om til høsten.. 

Jeg er også ansatt i staten. Tillegget det er snakk om er kr 6 000 hvis du tjener kr 800 000, dvs. at ny årslønn etter lønnsøkning er kr 806 000. Tillegget på 0,75 er generelt og gis til alle som er omfattet av din tariffavtale.

I lokale forhandlinger fremmer du et eget lønnskrav og potten som går til lokale forhandlinger er egentlig ikke førende for hva du kan kreve. Potten fordeles som regel ikke jevnt utover mellom arbeidstakerne, så noen får høye tillegg, andre lave, og noen får ikke noe (utover det generelle tillegget på 0,75 %). Tenker at det i den lokale lønnsforhandlingen er naturlig å kreve minst en lønnsøkning som sammen med det generelle tillegget utgjør 5,2 %, dvs. samme ramme som i lønnsoppgjøret og i frontfaget. Har man god begrunnelse for lønnskravet kan man også kreve mer.

Anonymkode: 743ed...cd7

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 7/18/2024 at 11:41 PM, AnonymBruker said:

Jeg er også ansatt i staten. Tillegget det er snakk om er kr 6 000 hvis du tjener kr 800 000, dvs. at ny årslønn etter lønnsøkning er kr 806 000. Tillegget på 0,75 er generelt og gis til alle som er omfattet av din tariffavtale.

I lokale forhandlinger fremmer du et eget lønnskrav og potten som går til lokale forhandlinger er egentlig ikke førende for hva du kan kreve. Potten fordeles som regel ikke jevnt utover mellom arbeidstakerne, så noen får høye tillegg, andre lave, og noen får ikke noe (utover det generelle tillegget på 0,75 %). Tenker at det i den lokale lønnsforhandlingen er naturlig å kreve minst en lønnsøkning som sammen med det generelle tillegget utgjør 5,2 %, dvs. samme ramme som i lønnsoppgjøret og i frontfaget. Har man god begrunnelse for lønnskravet kan man også kreve mer.

Anonymkode: 743ed...cd7

Tusen takk! :)

Tenker at det i den lokale lønnsforhandlingen er naturlig å kreve minst en lønnsøkning som sammen med det generelle tillegget utgjør 5,2 %, dvs. samme ramme som i lønnsoppgjøret og i frontfaget.

Jeg har 604 900 nå. Med 5,2% blir det ca. 636 300. Da er det rundt det jeg kan be om i lønnsforhandlingene til høsten da, uten at det virker "grådig".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk! :)

Jeg har 604 900 nå. Med 5,2% blir det ca. 636 300. Da er det rundt det jeg kan be om i lønnsforhandlingene til høsten da, uten at det virker "grådig".

5,2% er inkludert overheng, så den gjennomsnittlige medarbeider vil ikke få 5,2%. Det de har beregnet vi skal få i snitt i år er vel rundt 2,95%, inkludert de 0,75% vi fikk sentralt. 

Anonymkode: d79bb...c64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, ser nå at dette er en tråd om det private, jeg blandet sammen med en om lønnsoppgjøret i staten. 😛 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

5,2% er inkludert overheng, så den gjennomsnittlige medarbeider vil ikke få 5,2%. Det de har beregnet vi skal få i snitt i år er vel rundt 2,95%, inkludert de 0,75% vi fikk sentralt. 

Det spørs hvor man jobber. Noen steder kjører man lønnsøkning fra 1.1 hvert år (etterbetalt fra da). Da unngår man overheng/glidning og  lønnsoppgjøret blir enklere å forholde seg til.

Anonymkode: 7bfd7...78d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 11.12):

Jeg er veldig grønn på dette. Ble ansatt i et lite selskap med ca. 10 ansatte i fjor sommer. 

Ettersom jobben var spennende godtok jeg altfor lav lønn. Kunne nok fint fått 70-100.000 kr mer i lønn hos en annen arbeidsgiver, men jeg ville da fått mindre spennende oppgaver.

Nå har rentene, matprisene, etc. økt mye mer enn jeg forutså. Jeg er aleneforsørger, og må snart se meg om etter en bedre betalt (men mindre spennende) jobb for å få økonomien til å gå opp. Det skal sies at jeg alltid har fått høre at jeg er «flink med økonomi», så jeg ber ikke om spareråd.

Hører at det kommer til å bli et historisk godt lønnsoppgjør, men er det slik at lønnsoppgjøret bare gjelder bedrifter med mange ansatte?

Er du medlem av fagforening, slik du skriver, så tar du en prat med dem og får råd om fremgangsmåte videre. Derfor dumhet dem og betaler dem.

Anonymkode: 158ac...14f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...