AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Skrevet 10. mars 2024 Er gift med en flott mann, vi har sjeldent konflikter. Likevel vi har jo noen gnisninger i blant, jeg er en person da som ønsker å snakke om det. Vi har vært med hverandre i 20 år og dette problemet har ikke endret seg. Om jeg tar opp noe som jeg synes er vanskelig så sier han greit så er det helt stille, jeg vet at han mener jeg tenker fortere enn han, og derfor må jeg vente på ordene. Det har jeg begynt med, men det kommer ingen ord. Det er helt stille, og mens jeg venter begynner jeg å koke innvendig for er det mulig må jo være noen ord der. Så vår kommunikasjon består av at jeg sier noe jeg synes er vanskelig mellom oss, jeg spør hva tenker du om det og får ikke noe svar på det. Vi får bare en trykkende stillhet. Da blir jeg lei meg til slutt, og vi ender opp i en krangel om hans måte å kommunisere på, og det jeg ønsket å snakke om drukner i denne krangelen. Det blir til at jeg ikke gidder å ta opp noe. Min mann er drømmen min, han er snill, kjekk, fineste pappaen og han gjør alt for meg. Vil ikke bytte han opp pga denne "feilen" men har noen tips til hvordan jeg kan gå frem med mine saker slik at han ikke blir stille? Han synes det er vanskelig å snakke om følelser, om sex, og generelt forholdet. Liker det best når alt bare glir Sånn fungerer jo ikke livet, er det flere stumme menn der ute, har noen funnet løsningen? Anonymkode: b2250...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #2 Skrevet 10. mars 2024 Kanskje still flere konkrete spørsmål enn å først øse ut hva du synes er vanskelig og så spørre hva han synes om det? Han føler seg kanskje overveldet og angrepet av framgangsmåten din, så da må du prøve å ta opp ting på en annen måte. Nå blir han jo på en måte tilt til veggs. Anonymkode: 1b1ce...760 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #3 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje still flere konkrete spørsmål enn å først øse ut hva du synes er vanskelig og så spørre hva han synes om det? Han føler seg kanskje overveldet og angrepet av framgangsmåten din, så da må du prøve å ta opp ting på en annen måte. Nå blir han jo på en måte tilt til veggs. Anonymkode: 1b1ce...760 Dette er det jeg gjør, jeg øser ikke ut min frustrasjon. Jeg forteller han f.eks at jeg savner dette i vårt forhold, kunne ønske vi kunne gjort mer av det. Hva tenker du? Jeg beskylder han ikke for noe, vi er to om det. Likevel ingen ord. Og det er først når det blir stille over lengre tid at jeg blir lei meg, da blir jeg sint og først da kommer jo så klart hvorfor er du sånn, hvorfor kan vi ikke snakke sammen. Da blir hans stilt til veggs. Jeg er litt der nå at jeg tar mindre og mindre ting opp, jeg tror ikke det er bra for vårt forhold og la liksom alt vanskelig bare feies under teppe. Ts Anonymkode: b2250...d4d 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #4 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kanskje still flere konkrete spørsmål enn å først øse ut hva du synes er vanskelig og så spørre hva han synes om det? Han føler seg kanskje overveldet og angrepet av framgangsmåten din, så da må du prøve å ta opp ting på en annen måte. Nå blir han jo på en måte tilt til veggs. Anonymkode: 1b1ce...760 Vet jeg ikke kan endre han, og må endre meg selv. Har derfor lest mye om kommunikasjon, også kjøpt fuelbox, den vil han ikke bruke. Men når de vanlige kommunikasjons metodene ikke virker så håpet jeg at noen har funnet noen triks Ts Anonymkode: b2250...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #5 Skrevet 10. mars 2024 Har vært med en sånn mann i mange år. Han endret seg aldri. Til slutt orket jeg ikke mer. Hvis mannen din virkelig vil bidra til forholdet må han få profesjonell hjelp til å endre seg. Anonymkode: afe6c...99c 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #6 Skrevet 10. mars 2024 Hvordan reagerer du når han sier noe? Kan det skyldes at han føler at alt han sier er feil svar? Om han for eksempel sier hva han føler, begynner du å krangle om hva han føler eller presse han til å rettferdiggjøre at han føler det han gjør? Anonymkode: 3a537...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #7 Skrevet 10. mars 2024 Dette er disse mennene som tror at når det stilner så er problemet over, og hun er fornøyd. Samme mennene som sier at bruddet kom som lyn fra klar himmel og er helt i sjokk. https://www.nettavisen.no/livsstil/derfor-forlater-kvinner-mannen-sin/s/12-95-3423906638 Anonymkode: 46433...76c 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #8 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vet jeg ikke kan endre han, og må endre meg selv. Har derfor lest mye om kommunikasjon, også kjøpt fuelbox, den vil han ikke bruke. Men når de vanlige kommunikasjons metodene ikke virker så håpet jeg at noen har funnet noen triks Ts Anonymkode: b2250...d4d Prøv vi appen. Da trenger han ikke si noe men svarer på spørsmål i appen. Dette fikk igang gode samtaler med min mann, som også sier lite om jeg stilker spørsmål eller vil snakke om ting i forholdet. Anonymkode: 2f663...f38
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har vært med en sånn mann i mange år. Han endret seg aldri. Til slutt orket jeg ikke mer. Hvis mannen din virkelig vil bidra til forholdet må han få profesjonell hjelp til å endre seg. Anonymkode: afe6c...99c Jeg kommer nok ikke til å gjøre det slutt, har mange andre veldig god kvaliteter, men jeg har foreslått at han kan dra til noen for å hjelpe med dette problemet. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvordan reagerer du når han sier noe? Kan det skyldes at han føler at alt han sier er feil svar? Om han for eksempel sier hva han føler, begynner du å krangle om hva han føler eller presse han til å rettferdiggjøre at han føler det han gjør? Anonymkode: 3a537...1e6 Jeg får sjeldent svar, men det er nok mulig at i førsten av vårt forhold så ble jeg mye mer sint og sur, slik du beskriver her. Jeg har jobbet masse med meg selv for å få ned mitt sinne. For når jeg var ung så var jeg masse sint, og mine tanker raser så han klarte aldri å følge med. Jeg har blitt mer voksen, men mulig dette kanskje sitter i han og derfor er det stillhet første han møter meg med nå. Jeg har bedt om unnskyldning for det, men mulig det har ødelagt mye🥺 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er disse mennene som tror at når det stilner så er problemet over, og hun er fornøyd. Samme mennene som sier at bruddet kom som lyn fra klar himmel og er helt i sjokk. https://www.nettavisen.no/livsstil/derfor-forlater-kvinner-mannen-sin/s/12-95-3423906638 Anonymkode: 46433...76c Og det kan godt være mulig, men jeg er ganske så sikker på at det ikke blir slutt her. Vi har det skikkelig fint ellers utenom denne biten. Vi kan jo snakke om alt annet, men denne stillheten plager meg AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Prøv vi appen. Da trenger han ikke si noe men svarer på spørsmål i appen. Dette fikk igang gode samtaler med min mann, som også sier lite om jeg stilker spørsmål eller vil snakke om ting i forholdet. Anonymkode: 2f663...f38 Den skal jeg sjekke ut, jeg brukte Messenger for mange år siden og da klarte vi å kommunisere så kanskje denne kunne vært noe for oss Har mannen din klart å sette ord på hvorfor han er sånn? Anonymkode: b2250...d4d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #10 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er gift med en flott mann, vi har sjeldent konflikter. Likevel vi har jo noen gnisninger i blant, jeg er en person da som ønsker å snakke om det. Vi har vært med hverandre i 20 år og dette problemet har ikke endret seg. Om jeg tar opp noe som jeg synes er vanskelig så sier han greit så er det helt stille, jeg vet at han mener jeg tenker fortere enn han, og derfor må jeg vente på ordene. Det har jeg begynt med, men det kommer ingen ord. Det er helt stille, og mens jeg venter begynner jeg å koke innvendig for er det mulig må jo være noen ord der. Så vår kommunikasjon består av at jeg sier noe jeg synes er vanskelig mellom oss, jeg spør hva tenker du om det og får ikke noe svar på det. Vi får bare en trykkende stillhet. Da blir jeg lei meg til slutt, og vi ender opp i en krangel om hans måte å kommunisere på, og det jeg ønsket å snakke om drukner i denne krangelen. Det blir til at jeg ikke gidder å ta opp noe. Min mann er drømmen min, han er snill, kjekk, fineste pappaen og han gjør alt for meg. Vil ikke bytte han opp pga denne "feilen" men har noen tips til hvordan jeg kan gå frem med mine saker slik at han ikke blir stille? Han synes det er vanskelig å snakke om følelser, om sex, og generelt forholdet. Liker det best når alt bare glir Sånn fungerer jo ikke livet, er det flere stumme menn der ute, har noen funnet løsningen? Anonymkode: b2250...d4d Menn blir lettere trigget av slike samtaler, når dette kommer opp så blir han nok veldig stresset og adrenalinfylt. Det du kan gjøre er å gjøre det tryggere med slike samtaler, fordi nå har dere lært hverandre opp i at det ender med krangel når du ikke får ditt behov oppfylt. for menn så er slike samtaler damned if you do og damned if you don´t. Hvis han svare ærlig og ikke ser på ting som du gjør blir det bråk, og svarer han ikke blir det bråk. Aksepterer du hans svar og kan godta hans svar, eller argumenterer du til han er enig med deg? Prøv å snakk til han og lytt, ikke argumenter og så avslutt samtalen, hvis han ikke vil snakke, så la det være Anonymkode: 393b3...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #11 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Har vært med en sånn mann i mange år. Han endret seg aldri. Til slutt orket jeg ikke mer. Hvis mannen din virkelig vil bidra til forholdet må han få profesjonell hjelp til å endre seg. Anonymkode: afe6c...99c Hvorfor må mannen få profesjonell hjelp til å endre seg? Er det noe galt i det han gjør? hvorfor skal ikke begge, eller kvinnen få hjelp? Anonymkode: 393b3...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #12 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg kommer nok ikke til å gjøre det slutt, har mange andre veldig god kvaliteter, men jeg har foreslått at han kan dra til noen for å hjelpe med dette problemet. Jeg får sjeldent svar, men det er nok mulig at i førsten av vårt forhold så ble jeg mye mer sint og sur, slik du beskriver her. Jeg har jobbet masse med meg selv for å få ned mitt sinne. For når jeg var ung så var jeg masse sint, og mine tanker raser så han klarte aldri å følge med. Jeg har blitt mer voksen, men mulig dette kanskje sitter i han og derfor er det stillhet første han møter meg med nå. Jeg har bedt om unnskyldning for det, men mulig det har ødelagt mye🥺 Og det kan godt være mulig, men jeg er ganske så sikker på at det ikke blir slutt her. Vi har det skikkelig fint ellers utenom denne biten. Vi kan jo snakke om alt annet, men denne stillheten plager meg Den skal jeg sjekke ut, jeg brukte Messenger for mange år siden og da klarte vi å kommunisere så kanskje denne kunne vært noe for oss Har mannen din klart å sette ord på hvorfor han er sånn? Anonymkode: b2250...d4d Tja, med å være sur og sint så har du jo lært han opp til at slike samtaler er vonde, det er ikke rart han er stille Anonymkode: 393b3...cbf 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #13 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Menn blir lettere trigget av slike samtaler, når dette kommer opp så blir han nok veldig stresset og adrenalinfylt. Det du kan gjøre er å gjøre det tryggere med slike samtaler, fordi nå har dere lært hverandre opp i at det ender med krangel når du ikke får ditt behov oppfylt. for menn så er slike samtaler damned if you do og damned if you don´t. Hvis han svare ærlig og ikke ser på ting som du gjør blir det bråk, og svarer han ikke blir det bråk. Aksepterer du hans svar og kan godta hans svar, eller argumenterer du til han er enig med deg? Prøv å snakk til han og lytt, ikke argumenter og så avslutt samtalen, hvis han ikke vil snakke, så la det være Anonymkode: 393b3...cbf Dette synes jeg blir vanskelig da, for selv om vi har vært sammen lenge så gjør det vondt å bli avvist på den måten. Man føler jo at jeg ikke er viktig og ikke verdt et ord engang, og jeg tenker at han gjør dette for at det skal gå fort over. Vanskelig balanse dette, for mine følelser styrer jo også meg. Jeg er god på argumentere, jeg tenker fort, snakket fort og vet dette tempo klarer han ikke han å følge og mulig du er inne på noe her. Jeg må prøve å jobbe med reaksjonen min å se om det kan hjelpe, og godta mer det lille jeg får av en samtale. Ts Anonymkode: b2250...d4d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #14 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor må mannen få profesjonell hjelp til å endre seg? Er det noe galt i det han gjør? hvorfor skal ikke begge, eller kvinnen få hjelp? Anonymkode: 393b3...cbf Så jeg må endre meg til å lære meg at alt vanskelig snakker vi ikke om, vi feier det under teppe? ts Anonymkode: b2250...d4d 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #15 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja, med å være sur og sint så har du jo lært han opp til at slike samtaler er vonde, det er ikke rart han er stille Anonymkode: 393b3...cbf Jeg er da ikke sint å sur før det har tatt 1-2 timer mens jeg har ventet på er svar, først da er jeg sint og jeg er jo mest såret å lei meg. Hvor lang tid mener du at jeg må tåle å vente på svar fra mannen? For jeg har virkelig ventet og prøvd uten å bli sur i mange år. Vente kan jeg gjøre i mange år, for samtalen kommer ikke. Ts Anonymkode: b2250...d4d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #16 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så vår kommunikasjon består av at jeg sier noe jeg synes er vanskelig mellom oss, jeg spør hva tenker du om det og får ikke noe svar på det. Vi får bare en trykkende stillhet. Da blir jeg lei meg til slutt, og vi ender opp i en krangel om hans måte å kommunisere på, og det jeg ønsket å snakke om drukner i denne krangelen. Det blir til at jeg ikke gidder å ta opp noe. Om du har reagert med sinne på slike samtaler tidligere, så ER det vanskelig å svare på slike spørsmål. Han lurer da på hva du vil han skal svare, for "feil" svar kan utløse sinne og krangel Anonymkode: 874d4...942
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #17 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg får sjeldent svar, men det er nok mulig at i førsten av vårt forhold så ble jeg mye mer sint og sur, slik du beskriver her. Jeg har jobbet masse med meg selv for å få ned mitt sinne. For når jeg var ung så var jeg masse sint, og mine tanker raser så han klarte aldri å følge med. Jeg har blitt mer voksen, men mulig dette kanskje sitter i han og derfor er det stillhet første han møter meg med nå. Jeg har bedt om unnskyldning for det, men mulig det har ødelagt mye🥺 👆Dette jeg siktet til Anonymkode: 874d4...942
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #18 Skrevet 10. mars 2024 Typisk dynamikk i forholdet. Du har sikkert større behov for nærhet enn han har. Prøv å formidle at dette er på bakgrunn av ditt ønske om økt nærhet, så føler han seg ikke så anklagd. Anonymkode: 24b24...e5b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #19 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg kommer nok ikke til å gjøre det slutt, har mange andre veldig god kvaliteter, men jeg har foreslått at han kan dra til noen for å hjelpe med dette problemet. Jeg får sjeldent svar, men det er nok mulig at i førsten av vårt forhold så ble jeg mye mer sint og sur, slik du beskriver her. Jeg har jobbet masse med meg selv for å få ned mitt sinne. For når jeg var ung så var jeg masse sint, og mine tanker raser så han klarte aldri å følge med. Jeg har blitt mer voksen, men mulig dette kanskje sitter i han og derfor er det stillhet første han møter meg med nå. Jeg har bedt om unnskyldning for det, men mulig det har ødelagt mye🥺 Og det kan godt være mulig, men jeg er ganske så sikker på at det ikke blir slutt her. Vi har det skikkelig fint ellers utenom denne biten. Vi kan jo snakke om alt annet, men denne stillheten plager meg Den skal jeg sjekke ut, jeg brukte Messenger for mange år siden og da klarte vi å kommunisere så kanskje denne kunne vært noe for oss Har mannen din klart å sette ord på hvorfor han er sånn? Anonymkode: b2250...d4d Nei, han vet nok ikke helt selv hvorfor. Jeg tror menn i større grad vokser opp uten at de lærer at man snakker om følelser. Spesielt på 80 tallet når min mann var ung. Senere militær bakgrunn har nok ikke gjort det lettere. Har akseptert at han er slik, men det blir bedre. Det tar bare mye tid. Vi setter av en fast dag i uken til å snakke om uka som har vært, bruke appen osv. Ofte veldig lavterskel og enkelt. Iblant spørre vi bare hverandre om vi har det bra. Anonymkode: 2f663...f38
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #20 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvorfor må mannen få profesjonell hjelp til å endre seg? Er det noe galt i det han gjør? hvorfor skal ikke begge, eller kvinnen få hjelp? Anonymkode: 393b3...cbf Fordi språklig kommunikasjon er helt nødvendig i et forhold når det gjelder visse ting, og da må den som sliter med å kommunisere endre på noe eller trene seg opp. Anonymkode: f71c7...901 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå