Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både studiegjeld og boliggjeld. Skjønner veldig lite av sånt.

Er det noen skattefordeler ved å ha gjeld, eller bør man helst være gjeldsfri? Hva lønner seg? Har hørt folk si at det greit å ha gjeld, men på hvilken måte? Har ikke merket noe godt ved ha gjeld..

Anonymkode: 031a1...1b0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt gjeld. Hvis du vil kan jeg overføre den til deg sånn at du får fordelen? 🙂

Det er selvsagt ingen fordel å ha gjeld. Men ulempen ved å ha gjeld kan overgås ved fordelen du kan få fra det du bruker den kapitalen til.

Anonymkode: cc7ea...86e

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet

Det lønner seg ikke å ha gjeld. Man får kun trukket fra 22 % av det man betaler i renter krone for krone. Men når du tenker å nedbetale gjeld, så bør du betale ned mest på den gjelda med høyest rente. Dvs boliglån prioriteres før studielån 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Så mye som du kan investere med høyere avkastning enn gjeldsrenten. Hvis den avkastningen skal være sikker er som regel svaret ingenting.

Anonymkode: c3107...f41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så mye som du kan investere med høyere avkastning enn gjeldsrenten. Hvis den avkastningen skal være sikker er som regel svaret ingenting.

Kunne du forklart meg dette med teskje og eksempler? 

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (4 minutter siden):

Det lønner seg ikke å ha gjeld. Man får kun trukket fra 22 % av det man betaler i renter krone for krone. Men når du tenker å nedbetale gjeld, så bør du betale ned mest på den gjelda med høyest rente. Dvs boliglån prioriteres før studielån 🙂

Studiegjelda mi har ganske høy rente den også.

AnonymBruker
Skrevet

Har man boliglån fordi man må ha boliglån og boligverdien øker, så lønner det seg selvsagt å ha gjeld, men det forutsetter jo da økte boligpriser. Noen litt eldre husker nok den tiden rentefradraget var mye høyere og inflasjonen spiste opp låne, det var vel en periode der de faktisk lønte seg å ha gjeld, ja.

Ellers er jo det penger på forskudd. Er man f.eks. enslig pensjonist og ikke har ønske om å gi noe til arvinger, er jo de "lønnsomt" å kunne bruke f.eks. halve boligverdien på seg selv. F.eks. at man har et lån på 2,5 millioner på en bolig som er verdt 5 millioner. Er man gjeldfri får man jo ikke bruk disse 2,5 mill kr, men har man lånt disse, kan man bruke de på seg selv i stedet for at arvingene får det.

Anonymkode: 8ade7...143

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har 10 millioner i verdier som er vanskelige å røre så betaler du typisk formueskatt.

Hvis du da tar opp et lån på 10 millioner for å kjøpe egen (primær-)bolig så vil den boligen bli verdsatt lavere enn faktisk verdi (25%). Dvs at du ligningsmessig har vesentlig reduksjon i formue og du får 22% fradrag på renteutgifter.

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Studiegjelda mi har ganske høy rente den også.

Man betaler ned først det lånet som har høyest rente, jeg regner med at studielånet ikke er høyere enn boliglånet, da må du ha fått en gullkantet avtale fra banken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du kan bruke lånet på noe som øker mer i verdi enn rentene du betaler lønner det seg å låne.

Hvis det fantes noe som ga en slik avkastning 100% sikkert ville alle gjort det. Dermed ville rentene økt og avkastningen minket. Det vil som regel alltid være nødvendig å ta risiko for å få avkastning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du bruker en million til å investere til 10% avkasting så er det bedre butikk enn å betale boliggjeld til 5%. 

Det regnestykket skjærer seg hvis børsen raser og du taper pengene. Boligen vil du alltid trenge for å ha et sted å bo.

Anonymkode: 8fb67...38f

AnonymBruker
Skrevet

Gjeld har lønt seg stort for meg på følgende områder;

- kunne gjennomføre studier, som igjen har gitt sikker jobb og veldig god lønn. 

- komme tidlig inn på boligmarkedet, som igjen har gjort at jeg har fått med meg prisveksten de siste 15 årene.

At jeg nå velger å ikke nedbetale gjeld skyldes at avkastning på fond langt overstiger det jeg betaler i rentekost. 

Anonymkode: adea2...dfe

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har både studiegjeld og boliggjeld. Skjønner veldig lite av sånt.

Er det noen skattefordeler ved å ha gjeld, eller bør man helst være gjeldsfri? Hva lønner seg? Har hørt folk si at det greit å ha gjeld, men på hvilken måte? Har ikke merket noe godt ved ha gjeld..

Det er greit å ha gjeld så lenge du vet hva du gjør. Studiegjeld til en godt utdanning som gir jobb er en god investering.

Rent skattemessig vil det aldri lønne seg å ha gjeld. Dur får fradrag for noe av rentene men ikke alle.

For at gjeld skal lønne seg må du ha større gevinst enn rentene. F.eks om du betaler 5% rente på et lån og setter det i aksjer som gir 10% avkastning. Da vil det jo lønne seg. Men dette vet man jo aldri helt og det er litt gambling, så man bør generelt ha god forståelse av penger og økonomi før man begir seg ut på sånt. 

Verdistigning i bolig er også en annen måte geld kan lønne seg på. Det kan ofte være sånn, men slett ikke alltid. 

Men noen går altså rundt å tror at det lønner seg å ha gjeld fordi man får trukket av litt på skatten. Akkurat det er helt feil, og det vil aldri lønne seg ut i fra det perspektivet alene. 

Anonymkode: f813c...6cb

Skrevet

Gjeld på bolig vil alltid lønne seg gitt at utgiftene (renter, kommunale avgifter, forskring) er lavere enn utgiftene for en tilsvarende leiebolig. Hvis man også antar at boligprisene følger normal inflasjon (øker 2 % årlig), så er det vanskelig å argumentere mot gjeld på bolig. Så lenge du klarer å betjene gjelden så er det en trygg investering. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjeld har lønt seg stort for meg på følgende områder;

- kunne gjennomføre studier, som igjen har gitt sikker jobb og veldig god lønn. 

- komme tidlig inn på boligmarkedet, som igjen har gjort at jeg har fått med meg prisveksten de siste 15 årene.

At jeg nå velger å ikke nedbetale gjeld skyldes at avkastning på fond langt overstiger det jeg betaler i rentekost. 

Dette er gode kloke valg. Vil bare påpeke at det siste her i praksis egentlig fører til at du låner penger til å sette i fond. Noe som også er helt greit om man har et så bevisst forhold til det som du har, og har kontrol på renter, risiko og avkastning. 

Generelt gode råd om man har noenlunde  innsikt i økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet
drohatha skrev (4 minutter siden):

Gjeld på bolig vil alltid lønne seg gitt at utgiftene (renter, kommunale avgifter, forskring) er lavere enn utgiftene for en tilsvarende leiebolig. Hvis man også antar at boligprisene følger normal inflasjon (øker 2 % årlig), så er det vanskelig å argumentere mot gjeld på bolig. Så lenge du klarer å betjene gjelden så er det en trygg investering. 

I Oslo i dag så er det ofte billigere å leie enn å eie.

Dvs du kan leie en bolig og betale X til utleier.

Eller du kan eie en bolig og betale Y i rene rentekostnader, kommunale avgifter etc.

Y er ofte større enn X.

Sånn har det ikke vært på lang tid.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I Oslo i dag så er det ofte billigere å leie enn å eie.

Dvs du kan leie en bolig og betale X til utleier.

Eller du kan eie en bolig og betale Y i rene rentekostnader, kommunale avgifter etc.

Y er ofte større enn X.

Sånn har det ikke vært på lang tid.

Mulig, uten at jeg har regnet på akkurat det. Men angående boliglån så bør man ikke bli for opphengt i NÅ situasjonen. Man bør ha et litt langsiktig perspektiv. Og på lang sikt så vil det oftest lønne seg å eie. Men ikke alltid. 

AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å nedbetale på bolig med tanke på at du blir pensjonist eller syk/ufør. 

Halveres betalingsevnen kan det å leie en bolig bli veldig vanskelig, er du nærmere gjeldfri kan det gå greit.

Anonymkode: 8fb67...38f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig, uten at jeg har regnet på akkurat det. Men angående boliglån så bør man ikke bli for opphengt i NÅ situasjonen. Man bør ha et litt langsiktig perspektiv. Og på lang sikt så vil det oftest lønne seg å eie. Men ikke alltid. 

Samtidig så har boligmarkedet de siste 20 årene vært eksepsjonelt. Lav rente og stor verdistigning har sammen med skattefordel gjort bolig til et kinderegg. Jeg sparker meg bak for at jeg ikke kjøpte langt dyrere langt tidligere. Da hadde jeg fått med meg denne stigningen.

Men jeg kunne ikke vite da at det ville bli så lett å betjene lånet, ei heller at boligen skulle doble seg i krone-verdi på 10+ år. Jeg kunne ha kjøpt et hus til 6 heller enn 4, og solgt for 12 heller enn 8. Lånet hadde vært lett å betjene, og de 2 millionene i mergevinst (inflasjon ignorert) vil det ta meg laaang tid å tjene inn i lønnet arbeid.

Hadde ting gått annerledes, hadde renta blitt 12% og vi hadde fått en boligkrash på -30-40% (som noen eksperter har snakket om i 20-30 år) så ville ting ha vært veldig annerledes og da hadde jeg nok satt pris på at jeg var moderat.

I dag kan du finne tråder her inne med folk som tok i for mye og angrer på det. Hva framtida bringer vet i alle fall ikke jeg. Jeg tviler på ekspertene også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er gode kloke valg. Vil bare påpeke at det siste her i praksis egentlig fører til at du låner penger til å sette i fond. Noe som også er helt greit om man har et så bevisst forhold til det som du har, og har kontrol på renter, risiko og avkastning. 

Generelt gode råd om man har noenlunde  innsikt i økonomi. 

Enig, det kunne jeg presisert.

Jeg sparte i bolig til jeg var ferdig med å kjøpe meg opp, og hadde en belåningsgrad jeg var komfortabel med, som også gjør at jeg sover godt om natta når rentene stadig stiger. 

Selv om fond kaster godt av seg så er det jo et element av usikkerhet i det, og. man må aldri vekte det så mye mot øvrig økonomi at man risikerer å måtte selge når det er nede i en dupp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...