Gjest Gjest_King James_* Skrevet 1. mars 2006 #41 Del Skrevet 1. mars 2006 Hvist det er min teori du referer til. Så må jeg si at du har totalt misforstått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agnostiker i natten Skrevet 1. mars 2006 #42 Del Skrevet 1. mars 2006 Javel. Jeg trodde bare kanskje du var interessert i å høre andres teorier om Gud også. Og hva er det i mitt innlegg som får deg til å tro at jeg har misforstått deg, kan du utdype? Jeg tror nemlig ikke at jeg har misforstått hva du tror på. Jeg tror bare ikke på det samme som du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #43 Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg er agnostiker. Du kan ha rett i dine antagelser om Gud. Men du kan like gjerne ha feil. Det er det ingen mennesker som kan vite eller bedømme. Å påstå at vi, vi små mennesker som ikke betyr noe i den store sammenheng, forstår noe om Gud, mener jeg er blasfemi. Ved å si at vi forstår eller vet noe om Gud (F.eks at han er god eller tilgivende), drar vi Gud ned på vårt nivå; vi påstår dermed at Gud er forståelig for oss. Men dersom Gud finnes, er Gud så stor, så uendelig, så evig, allmektig å ufattelig, at vi små mennesker ikke kan fatte, skjønne eller ane noe om hvordan Gud er. Mennesket er så lite i den store sammenheng, et mikroskopisk støv i universet, vi lever i brøkdelen av et millisekund, så vi kan ikke vite eller mene noe om noe som er evig...... ← Her er vi fullstendig enige. Personlig blir jeg litt fortvilet av å høre hvor fantastisk mange mener gud er, når de samme folkene ikke en gang vet hvor fantastisk skaperverket faktisk er. Og de forestillingene av gud jeg blir presentert er alltid så forsvinnende mye mindre enn hva skaperverket er. Påpeker du noe slikt så får du gjerne svar tilbake om at du ikke har evnene til å se eller fantasi nok til å kunne forestille deg det uendelige. Personlig finner jeg selvinnsikt til å være en bedre egenskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 1. mars 2006 #44 Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg er agnostiker. Du kan ha rett i dine antagelser om Gud. Men du kan like gjerne ha feil. Det er det ingen mennesker som kan vite eller bedømme. Å påstå at vi, vi små mennesker som ikke betyr noe i den store sammenheng, forstår noe om Gud, mener jeg er blasfemi. Ved å si at vi forstår eller vet noe om Gud (F.eks at han er god eller tilgivende), drar vi Gud ned på vårt nivå; vi påstår dermed at Gud er forståelig for oss. Men dersom Gud finnes, er Gud så stor, så uendelig, så evig, allmektig å ufattelig, at vi små mennesker ikke kan fatte, skjønne eller ane noe om hvordan Gud er. Mennesket er så lite i den store sammenheng, et mikroskopisk støv i universet, vi lever i brøkdelen av et millisekund, så vi kan ikke vite eller mene noe om noe som er evig...... ← Den som ikke forstår noe om Gud, har ikke lest Bibelen. Ved å lese og studere den, vil vi lære hvordan Gud er, og hvilke tanker og planer han har for oss. Gud har en plan med hvert eneste menneske som er skapt på jorden, men han tvinger ingen, derfor må vi søke ham. I 1 krøn.28,9 sier kong David til sin sønn Salomo: Og du, min sønn Salomo, lær din fars Gud å kjenne, og tjen ham helhjertet og villig! For Herren ransaker hvert hjerte og kjenner hver tanke som stiger opp i det. Å si at vi ikke kan lære Gud å kjenne, er ikke etter hans vilje og plan med våre liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #45 Del Skrevet 1. mars 2006 Og si at du forstår Gud bare fordi du eller noen har lest bibelen. Er noe av det mest idiotiske som blir sakt. Hvordan kan et vanlig menneske forstå et almektig vesen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agnostiker i natten Skrevet 1. mars 2006 #46 Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg har stor resepekt for andres tro, og kommer aldri til å påstå at noen tar feil. Jeg kommer heller aldri til å si at noen har rett. Ganske enkelt fordi jeg ikke vet det. Jeg KAN ikke vite det. Når KR-øst sier at Gud har tanker, planer, vilje osv, tillegger han Ham menneskelige egenskaper. Å tenke, planlegge osv er noe mennesker driver med. Ved å tillegge Gud menneskelige egenskaper, drar vi Ham ned på vårt nivå, noe jeg synes er feil, nesten respektløst. Dersom Gud finnes, det vet vi jo ikke, kan vi ikke vite om Han har menneskelige egenskaper, som glede, sinne, sorg, sjalusi, hukommelse, hevnlyst, drømmer, osv. Det kan hende Han har det, men det kan vi ikke vite. Siden vi er så små at vi ikke kan vite noe om noe som er så stort som Gud. Det ligger i sakens natur, altså Guds vesen, at vi ikke kan forstå ham. Hadde vi forstått Ham, hadde Han ikke vært en Gud...... Men for all del, det kan godt hende det stemmer at Gud har menneskelige egenskaper. Vi vet jo at Jesus var et menneske og hadde menneskelige egenskaper, men det blir noe annet, synes jeg, fordi Jesus er en faktisk historisk person (uansett om man tror at Jesus er Guds sønn eller ikke, er det ikke til å komme forbi at Jesus har levd), mens Gud eksisterer først og fremst i menneskers hjerter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest King James Skrevet 1. mars 2006 #47 Del Skrevet 1. mars 2006 Gud skal jo etter hva jeg tror vere støre en mennesker Gud skal heve seg over det mennesklige. Det er nå det jeg tror... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 2. mars 2006 #48 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg har stor resepekt for andres tro, og kommer aldri til å påstå at noen tar feil. Jeg kommer heller aldri til å si at noen har rett. Ganske enkelt fordi jeg ikke vet det. Jeg KAN ikke vite det. Når KR-øst sier at Gud har tanker, planer, vilje osv, tillegger han Ham menneskelige egenskaper. Å tenke, planlegge osv er noe mennesker driver med. Ved å tillegge Gud menneskelige egenskaper, drar vi Ham ned på vårt nivå, noe jeg synes er feil, nesten respektløst. Dersom Gud finnes, det vet vi jo ikke, kan vi ikke vite om Han har menneskelige egenskaper, som glede, sinne, sorg, sjalusi, hukommelse, hevnlyst, drømmer, osv. Det kan hende Han har det, men det kan vi ikke vite. Siden vi er så små at vi ikke kan vite noe om noe som er så stort som Gud. Det ligger i sakens natur, altså Guds vesen, at vi ikke kan forstå ham. Hadde vi forstått Ham, hadde Han ikke vært en Gud...... Men for all del, det kan godt hende det stemmer at Gud har menneskelige egenskaper. Vi vet jo at Jesus var et menneske og hadde menneskelige egenskaper, men det blir noe annet, synes jeg, fordi Jesus er en faktisk historisk person (uansett om man tror at Jesus er Guds sønn eller ikke, er det ikke til å komme forbi at Jesus har levd), mens Gud eksisterer først og fremst i menneskers hjerter. ← Det du sier her er at Bibelen ikke er Guds ord. Der står det nemlig at Gud skapte menneskene i sitt bilde. 1 Mos. 1,26: Da sa Gud: La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! Salme 8,5-7: Hva er da et menneske, siden du kommer det i hu, et menneskebarn, siden du tar deg av det? Du gjorde det lite ringere enn Gud og kronet ham med ære og herlighet. Du gjorde ham til herre over dine henders verk, alt la du under hans føtter. Husk at vi er Guds største skaperverk, og ingen har rett til å si at han har skapt noe så lite som du påstår at vi er. Jeg tror neppe Gud er enig med deg i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest King James Skrevet 2. mars 2006 #49 Del Skrevet 2. mars 2006 Og hvordan vet du hva Gud er enig i eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agnostiker i natten Skrevet 2. mars 2006 #50 Del Skrevet 2. mars 2006 Det du sier her er at Bibelen ikke er Guds ord. Husk at vi er Guds største skaperverk, og ingen har rett til å si at han har skapt noe så lite som du påstår at vi er. Jeg tror neppe Gud er enig med deg i det. ← Ja, jeg sier at Bibelen ikke er Guds ord, det har du helt rett i. Jeg må innrømme at jeg ikke kan hele og fulle historien om hvordan Bibelen ble til, men det var vel på et kirkemøte rundt år 300, hvis jeg ikke har oppfattet feil? De som satt der og bestemte hvilke tekster som skulle være med og ikke, hadde mange tekster, brev osv å velge mellom. De fleste ble valgt bort. Men de valgte også å ta med noen tekster som de visste var undertegnet med falsk signatur. Hvorfor det? De hadde sikkert ikke samme standard for kildekokumentasjon som i våre dager, men hvordan kunne de ta med ting som så tydelig var oppdiktet. Man må jo anta at tekster med falsk signatur er oppdiktet, man kan i allefall ikke stole på at det som står der er riktig. Om et menneske tror på Gud eller ikke, har vel strengt tatt ikke så mye med den boka å gjøre. Jeg tror at mennesker tenderer til å søke etter en religion, av natur, og så blir den religionen formet etter hva man blir tillært. Mennesker som vokser opp i Norge blir stort sett protestanter, mennesker som vokser opp i Marokko blir stort sett muslimer. Religion er altså tillært, men det ligger i menneskets natur å ønske å ha en religion. Den siste kommentaren din skjønte jeg ikke. Ingen har rett til å si at han skapte noe så lite som jeg påstår at vi er? Skal det liksom ikke være "bra nok" for Ham å ha skapt oss? Hvis Han har skapt oss, har han jo skapt f.eks. amøber også. Er ikke eksistensen av amøber like fantastisk herlig som menneskets eksistens? Har noen (du?) rett til å påstå at han skapte noe i det hele tatt? Nå har ikke jeg helt den store troen på Gud som vår skaper, jeg har mer troen på Darwin. Mennesker er primater, på lik linje med sjimpaser. Faktisk er vi så like sjimpanser at man ikke ser forskjell på sjimpanse DNA og menneske DNA (så på Animal Planet i går, de farskapstestet sjimpanser, og var veldig redde for menneskehår i pelsprøvene, det kunne ha blitt veldig feil. OK, veldig off topic, her!) Hva Gud er enig eller ikke enig i, er egenlig revnende likegyldig. Vi vet ikke om Han har evnen til å være enig eller uenig i det hele tatt. Detta var en artig diskusjon, ser frem til videre synspunkter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest King James Skrevet 2. mars 2006 #51 Del Skrevet 2. mars 2006 Det var kirkemøte i Nikea år 325. Men det ble først stav festet i Konstantinopel i år 381. hva som skulle vere bibelens tekster. Man kan jo bare lure hvorfor det ble akkurat den bibelen som er i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agnostiker i natten Skrevet 2. mars 2006 #52 Del Skrevet 2. mars 2006 Jepp. Og så lurer jeg på hvordan Bibelen (og folks tro) hadde blitt dersom andre tekster hadde blitt tatt med i stedet/ i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #53 Del Skrevet 2. mars 2006 Ja som f.eks Apokryfene og tomas evangeliet. Og det evangeliet som skal vere etter Maria Magdalena. Det er egentlig ingentvil om at kristendommen er formet etter menneskenes ønsker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 2. mars 2006 #54 Del Skrevet 2. mars 2006 Husk at vi er Guds største skaperverk, og ingen har rett til å si at han har skapt noe så lite som du påstår at vi er. Jeg tror neppe Gud er enig med deg i det. ← At vi er guds største skaperverk er bare hva vi mennesker tror, tror jeg. Jeg tviler på at mikroorganismene i verden (som det jo er flest av. Som var her før oss og vil være her etter oss) ser på oss som det største skaperverk. For dem er vi vel ikke en gang til for annet enn en kilde til næring. Å heve seg over resten av skaperverket på den måten du gjør, tror jeg ikke en skaper setter så stor pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 2. mars 2006 #55 Del Skrevet 2. mars 2006 Man må jo anta at tekster med falsk signatur er oppdiktet, man kan i allefall ikke stole på at det som står der er riktig. Hvor har du fått denne troen? For det må jo være en tro, for du var jo ikke tilstede da dette skjedde. Jeg ser det er mange som skriver om dette møtet, men ingen forteller hvor de har det fra, bare at de vet det. Er det slik med deg også? Om et menneske tror på Gud eller ikke, har vel strengt tatt ikke så mye med den boka å gjøre. Jeg tror at mennesker tenderer til å søke etter en religion, av natur, og så blir den religionen formet etter hva man blir tillært. Mennesker som vokser opp i Norge blir stort sett protestanter, mennesker som vokser opp i Marokko blir stort sett muslimer. Religion er altså tillært, men det ligger i menneskets natur å ønske å ha en religion. Jeg forstår at du ikke har satt deg inn i hva kristendom er. Det er ikke en religion. Kristendom er å tro på en levende Gud som du merker i hverdagen. Gud helbreder og han gjenoppretter ødelagte liv. Mange stoffmisbrukere forteller at ved omvendelsen ble de plutselig helt fri for abstinenser for aldri å få dem tilbake. Derimot har mange fått både kone og barn tilbake. Jesus var ikke særlig begeistret for de religiøse fariseerne. Den siste kommentaren din skjønte jeg ikke. Ingen har rett til å si at han skapte noe så lite som jeg påstår at vi er? Skal det liksom ikke være "bra nok" for Ham å ha skapt oss? Hvis Han har skapt oss, har han jo skapt f.eks. amøber også. Er ikke eksistensen av amøber like fantastisk herlig som menneskets eksistens? Har noen (du?) rett til å påstå at han skapte noe i det hele tatt? Det jeg mener her er at vi er ikke så ubetydelige som du fremstiller oss. Det ligner vel mye på Janteloven, som jeg mener er meningsløs. Vi er riktik nok små i forhold til Gud, men alt Guds skaperverk er stort. Dette er jo helt motsatt av slik du fremstiller min mening med at det ikke er "bra nok" for Ham å ha skapt oss. Nå har ikke jeg helt den store troen på Gud som vår skaper, jeg har mer troen på Darwin. Mennesker er primater, på lik linje med sjimpaser. Faktisk er vi så like sjimpanser at man ikke ser forskjell på sjimpanse DNA og menneske DNA (så på Animal Planet i går, de farskapstestet sjimpanser, og var veldig redde for menneskehår i pelsprøvene, det kunne ha blitt veldig feil. OK, veldig off topic, her!) Denne sjimpanse-teorien er bare tull. Spør dem hvor det er blitt av alle mellomstadiene mellom apene og menneskene, og mellom alle andre dyr og fugler for den slags skyld. Hva Gud er enig eller ikke enig i, er egenlig revnende likegyldig. Vi vet ikke om Han har evnen til å være enig eller uenig i det hele tatt. Dette er bare en ny påstand om at Bibelen ikke er sann. Detta var en artig diskusjon, ser frem til videre synspunkter! Ja, det er alltid artig å diskutere synspunkter, men en ser litt for ofte at både synspunktene og personene skal tas grundig. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 2. mars 2006 #56 Del Skrevet 2. mars 2006 Jepp. Og så lurer jeg på hvordan Bibelen (og folks tro) hadde blitt dersom andre tekster hadde blitt tatt med i stedet/ i tillegg. ← Leste nettopp i bladet Åpne Dører at: Gud arbeider uten stans. Stadig flere muslimer, blant annet i Egypt, kommer til tro på Jesus gjennom drømmer. Og her er omtalt to drømmer. Det står også at mange evangeliske kristne i Egypt lever i skjul med sin tro. Tidligere muslimer som er blitt kristne, risikerer å bli angrepet av ytterliggående muslimer fordi de har "sviktet" islam. Mange muslimer som konverterer til kristendommen risikerer å bli torturert og drept, endog av sin egen familie. Kan du forstå hvorfor de ikke fornekter sin tro, tiltross for at de risikerer livet? Dette skjer også i mange andre muslimske og kommunistiske land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest King James Skrevet 2. mars 2006 #57 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Muslimer tror på Jesus..Jesus er en av de største profetene i Islam. Jeg leste faktisk om noen kristne evanglister som drepte noen for at de ikke ville bli kristen. Kristne hjelpe orginasjoner vil ikke hjelpe de som trenger det vist de ikke blir kristne...Så kristne er nok ikke så mye bedre en muslimer eller andre. Det finnes nok av eksempler på at krisnte ekstremister IKKE er noe bedre en det muslimske ekstremister er. Endret 2. mars 2006 av King James Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 2. mars 2006 #58 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg tror ikke at Gud straffer mennesker men mennesker straffer seg selv. Gud sender ikke noen til helvete. Men vi sender oss selv til helvete når vi aviser Gud, ← Jeg forstår "alt" det andre du skriver, men ikke det her. Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 2. mars 2006 #59 Del Skrevet 2. mars 2006 Det betyr altså at de onde handlinger man gjør de handliger som gir oss negativ karma. ( Eller synder som de kristne sier ). Så vil de straffe oss i neste livet. ( Jeg nevener at jeg tror at man blir mennesker i neste liv ikke dyr eller planter ): Og man straffes av karma loven. ← Så ikke denne. Jeg plages egentlig litt av alle disse religiøse tankene om at vi ikke må gjøre noe fordi vi blir straffet, helvete, dårlig liv neste gang... Jeg tror det hadde vært bedre å appelere til det positive og det gode i mennesket, ikke frykten. Tror vi blir verre og mer forknytt av det. Hva trenger jeg egentlig å bry meg om karmaloven for? Jeg husker ikke "mitt forrige liv, ikke mitt neste heller". Det blir som en lærer som sier, dette må dere gjøre, fordi dere må. Hvorfor skal vi gjøre noe vi ikke vil? Vi har alle reglene i hjertet, det er disse reglene vi burde forske på, det er disse reglene vi må finne "språket til", da vil alle forstå. Fordi det er universelt. Da slipper vi å "plages" med masse forskjellige religioner.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 2. mars 2006 #60 Del Skrevet 2. mars 2006 Da slipper vi å "plages" med masse forskjellige religioner.. ← Ja, jeg er virkelig glad jeg slipper å plages med disse religionene. Jeg forstår ikke hensikten med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå