AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Del Skrevet 10. mars 2024 Jeg har en Chihuahua, på to år som aldri driver å bjeffer og kneldrer slik det sies at den rasen gjør. Og gla er jeg for det. Men er hunden unormal, eller er det jeg som har oppdratt den riktig? Anonymkode: 6b24b...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #2 Del Skrevet 10. mars 2024 Småhunder som gneldrer gjør det ofte fordi de er understimulerte. Behandler man hundene som hunder og gir de nok mental og fysisk stimuli, så gneldrer de ikke for "ingenting". Så din får vel nok aktivitet ut i fra sitt behov, da Anonymkode: 09c26...1bb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #3 Del Skrevet 10. mars 2024 Chihuahua var jo opprinnelig brukt til å varsle så det er ikke noe rart at de bjeffer mye. De trenger ikke å være understimulert av den grunn. Det er heller ikke noe galt med ts sin hund, de er jo individer hundene også, noen er mer rasetypiske enn andre. Anonymkode: ac689...a98 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #4 Del Skrevet 10. mars 2024 Da har du gjort din del av oppdragelsen og imøtekommer hans behov. I tillegg fått en som ikke er avlet på foreldre som lett bjeffer. Min erfaring er at parrer man rolige foreldre så er det større sjanse for at den egenskapen følger linjen nedover Anonymkode: a46a4...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #5 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Chihuahua var jo opprinnelig brukt til å varsle så det er ikke noe rart at de bjeffer mye. De trenger ikke å være understimulert av den grunn. Jeg har i hvert fall aldri møtt en tilstrekkelig aktivisert chihuahua som gneldrer. Anonymkode: 09c26...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #6 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har en Chihuahua, på to år som aldri driver å bjeffer og kneldrer slik det sies at den rasen gjør. Og gla er jeg for det. Men er hunden unormal, eller er det jeg som har oppdratt den riktig? Anonymkode: 6b24b...5c4 Nei. Hunder er ulike som oss mennesker. Ta vare på hunden å gjør den trygg,eneste rådet. Alle dyr fortjener et trygt liv! Anonymkode: 1f31a...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #7 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei. Hunder er ulike som oss mennesker. Ta vare på hunden å gjør den trygg,eneste rådet. Alle dyr fortjener et trygt liv! Anonymkode: 1f31a...bfe Hunden min har det trygt, Anonymkode: 6b24b...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #8 Del Skrevet 10. mars 2024 Chihuahuaen er avlet for å varsle, så noe lyd skal man forvente fra de. Men, så er det mange med dårlig, nervøst gemytt som blir avlet på, og nervøse hunder lager mer lyd. I tillegg blir småhunder ofte plaget, bevisst og ubevisst. De blir løftet og håndtert uten at eierne ofrer en tanke på signalene hunden sender. Overdrevent håndtering, spesielt uønsket håndtering, kan føre til en stressa, frustrert hund, som fører til mer bjeffing. Også har man de som synes det er gøy å plage småhunder. Alt dette kan gjøre at en hund som i utgangspunktet har greit gemytt, blir en nervøs, gneldrende skapning. Samtidig, dårlige gener kan bety at man ender opp med en såkalt gneldrebikkje uansett hvor flink man er med oppdragelsen. Hunder er ikke blanke ark vi fyller inn. Du har sannsynligvis fått deg en hund med gode egenskaper, og du har sikkert vært flink i oppdragelsen også. Anonymkode: fb482...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Chihuahuaen er avlet for å varsle, så noe lyd skal man forvente fra de. Men, så er det mange med dårlig, nervøst gemytt som blir avlet på, og nervøse hunder lager mer lyd. I tillegg blir småhunder ofte plaget, bevisst og ubevisst. De blir løftet og håndtert uten at eierne ofrer en tanke på signalene hunden sender. Overdrevent håndtering, spesielt uønsket håndtering, kan føre til en stressa, frustrert hund, som fører til mer bjeffing. Også har man de som synes det er gøy å plage småhunder. Alt dette kan gjøre at en hund som i utgangspunktet har greit gemytt, blir en nervøs, gneldrende skapning. Samtidig, dårlige gener kan bety at man ender opp med en såkalt gneldrebikkje uansett hvor flink man er med oppdragelsen. Hunder er ikke blanke ark vi fyller inn. Du har sannsynligvis fått deg en hund med gode egenskaper, og du har sikkert vært flink i oppdragelsen også. Anonymkode: fb482...fae Som eier av en liten hund må jeg si meg enig her😄 Alle skal løfte og nærmest «knefte» sund den stakkars hunden, og når hun knurrer så blir folk sure og sier at hun er aggressiv🙄 Anonymkode: 9f7bc...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå