AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Skrevet 10. mars 2024 Hei. Har ei venninne som nylig har måttet gjennomgå en abort. Hun kvier seg nå for å dra i messer da hun har fått høre hele livet sitt at livet starter ved befruktning og å ta abort er en dødssynd. Familien hennes er sterkt religiøse og er abortmotstandere mens hun er mer personlig/moderne troende. Hun vet ikke hvem hun skal snakke med eller spørre disse spørsmålene, da hun vet hva svarene fra evt en prest eller en annen religiøs vil bli uansett. At hun har begått en dødssynd og ikke kan tilgis. Hva skal hun gjøre, og hvem kan hun få svar fra. Kan hun noen gang sette sin fot i en kirke, bryllup e.l. igjen etter en slik handling som strider mot denne religionen? Det er snakk om katolisismen. Anonymkode: 7c5a1...7b3
Topsi Skrevet 10. mars 2024 #2 Skrevet 10. mars 2024 (endret) Jeg er religiøs, og er imot abort, men ikke pga religion. Det som er helt sikkert er at abort ikke er en utilgivelig synd, det er kun 1 utilgivelig synd, og det er spott mot den Hellige Ånd. Jeg kjente en kvinne som sleit veldig etter prov.ab, og hun fikk god hjelp av å snakke med en sykehusprest. Hun trenger jo absolutt ikke å nevne dette for menigheten heller. Jeg kjenner også kristne som har tatt abort, og de er ikke dårligere kristne av den grunn, alle er vi syndere for å si det sånn... Endret 10. mars 2024 av Topsi 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #3 Skrevet 10. mars 2024 Topsi skrev (3 minutter siden): Jeg er religiøs, og er imot abort, men ikke pga religion. Det som er helt sikkert er at abort ikke er en utilgivelig synd, det er kun 1 utilgivelig synd, og det er spott mot den Hellige Ånd. Jeg kjente en kvinne som sleit veldig etter prov.ab, og hun fikk god hjelp av å snakke med en sykehusprest. Hun trenger jo absolutt ikke å nevne dette for menigheten heller. Kan jeg spørre hva som gjør at abort ikke er en utilgivelig synd ihht. religion? For det er det venninnen min har fått høre hele sitt liv. Hun har ikke tord å sette sin fot i en kirke etter aborten. Er sykehuspresten katolikk da? Han kommer vel garantert til å si at det hun gjorde var en synd og at hun gjorde noe galt? Kan ikke se for meg at en prest kan si noe annet. Og det er ikke det hun trenger å høre en slik allerede tøff situasjon. Tilgi min kunnskapsløshet. Anonymkode: 7c5a1...7b3
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #4 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Har ei venninne som nylig har måttet gjennomgå en abort. Hun kvier seg nå for å dra i messer da hun har fått høre hele livet sitt at livet starter ved befruktning og å ta abort er en dødssynd. Familien hennes er sterkt religiøse og er abortmotstandere mens hun er mer personlig/moderne troende. Hun vet ikke hvem hun skal snakke med eller spørre disse spørsmålene, da hun vet hva svarene fra evt en prest eller en annen religiøs vil bli uansett. At hun har begått en dødssynd og ikke kan tilgis. Hva skal hun gjøre, og hvem kan hun få svar fra. Kan hun noen gang sette sin fot i en kirke, bryllup e.l. igjen etter en slik handling som strider mot denne religionen? Det er snakk om katolisismen. Anonymkode: 7c5a1...7b3 Hadde brutt tvert med familien som påfører henne dette tankesettet. Hun må komme seg ut av religionens klør. (Hjernevask).
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #5 Skrevet 10. mars 2024 Bromance skrev (Akkurat nå): Hadde brutt tvert med familien som påfører henne dette tankesettet. Hun må komme seg ut av religionens klør. (Hjernevask). Men hva er sannheten da, hvis ikke det hun alltid har fått høre - mot all formodning - skulle vise seg å ikke være sant likevel? 😓 det er ikke lett å skulle tro noe annet i et slikt tilfelle, men man håper jo Anonymkode: 7c5a1...7b3
Topsi Skrevet 10. mars 2024 #6 Skrevet 10. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan jeg spørre hva som gjør at abort ikke er en utilgivelig synd ihht. religion? For det er det venninnen min har fått høre hele sitt liv. Hun har ikke tord å sette sin fot i en kirke etter aborten. Er sykehuspresten katolikk da? Han kommer vel garantert til å si at det hun gjorde var en synd og at hun gjorde noe galt? Kan ikke se for meg at en prest kan si noe annet. Og det er ikke det hun trenger å høre en slik allerede tøff situasjon. Tilgi min kunnskapsløshet. Anonymkode: 7c5a1...7b3 Abort regnes som en synd, men det er ikke en utilgivelig synd. Ta historien om David f.eks, han hadde sex med en gift kvinne og fikk mannen hennes drept. Han omvendte seg og ble tilgitt av Gud. Det er ihvertfall ille det han gjorde. Hva en prest vil si, det er derfor jeg tenker en sykehusprest er det beste her, de vet hva de skal si. Og igjen, det er ikke nødvendig å fortelle i menigheten at man har tatt abort. Håper venninnen din får ro i sjelen sin ❤ Endret 10. mars 2024 av Topsi 2 1
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #7 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva er sannheten da, hvis ikke det hun alltid har fått høre - mot all formodning - skulle vise seg å ikke være sant likevel? 😓 det er ikke lett å skulle tro noe annet i et slikt tilfelle, men man håper jo Anonymkode: 7c5a1...7b3 Forstår at det er vanskelig å endre mening når man er opplært til at noe er riktig fra barnsben av. Men det er mange folk som har greid å bryte både med religion og familie, i noen tilfeller så har jo også religionen vært viktigere enn egne barn for foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #8 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva er sannheten da, hvis ikke det hun alltid har fått høre - mot all formodning - skulle vise seg å ikke være sant likevel? 😓 det er ikke lett å skulle tro noe annet i et slikt tilfelle, men man håper jo Anonymkode: 7c5a1...7b3 Sannheten får hun i hvertfall ikke fra folk som er imot abort på grunn av religion. Anonymkode: 4f694...a7f 1
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 Høres ut som hun trenger noen nøytrale å snakke med. En psykolog, ikke en prest...
Topsi Skrevet 10. mars 2024 #10 Skrevet 10. mars 2024 (endret) Bromance skrev (11 minutter siden): Høres ut som hun trenger noen nøytrale å snakke med. En psykolog, ikke en prest... Jeg synes det viktigste her må være at hun kan snakke med noen som kan gi henne fred i sin tro, ikke at noen skal prøve å prate henne ut av sin tro... Og, jeg "forsvinner " litt nå, ikke fordi jeg ikke vil svare, men for jeg er opptatt Til ts, det viktigste for venninna di nå er å finne fred i sin tro, og det er fred å finne, tilgivelse å få. Det er en synd å dømme mennesker til fortapelse for noe Gud aldri har sagt er utilgivelig.... Endret 10. mars 2024 av Topsi 1
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #11 Skrevet 10. mars 2024 Topsi skrev (3 minutter siden): Jeg synes det viktigste her må være at hun kan snakke med noen som kan gi henne fred i sin tro, ikke at noen skal prøve å prate henne ut av sin tro... Og, jeg "forsvinner " litt nå, ikke fordi jeg ikke vil svare, men for jeg er opptatt Til ts, det viktigste for venninna di nå er å finne fred i sin tro, og det er fred å finne, tilgivelse å få. Det er en synd å dømme mennesker til fortapelse for noe Gud aldri har sagt er utilgivelig.... Hvorfor skal man be om tilgivelse når man ikke har gjort noe galt? Men trenger å snakke med noen nøytrale slik at man kan få sortert tankene sine på en best mulig måte slik at man kan stå sterkere på egne ben. Ut fra hvordan TS beskriver venninna så handler dette mer om foreldrenes sin tro enn hennes egen.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #12 Skrevet 10. mars 2024 Nå er jeg ikke super religiøs, men er ikke hele greia rundt påske og alt det der, at Jesus tilgir alle syndere? Og du skriver at hun «måtte» ta abort, da antar jeg av medisinske årsaker. Gud drepte alle første fødte sønner i Egypt uten å tenke en tanke over valget, bibelen er ikke akkurat helt i mot det å drepe. Om hun er katolsk så har vel de slik «boks», der de kan snakke med presten, og snakke om alle syndene sine og få tilgivelse der… Anonymkode: 8cca3...cb6 1
Topsi Skrevet 10. mars 2024 #13 Skrevet 10. mars 2024 Bromance skrev (50 minutter siden): Hvorfor skal man be om tilgivelse når man ikke har gjort noe galt? Men trenger å snakke med noen nøytrale slik at man kan få sortert tankene sine på en best mulig måte slik at man kan stå sterkere på egne ben. Ut fra hvordan TS beskriver venninna så handler dette mer om foreldrenes sin tro enn hennes egen. Ok. Jeg oppfattet det som at hun selv også er troende
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #14 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Familien hennes er sterkt religiøse og er abortmotstandere mens hun er mer personlig/moderne troende. @Topsi ikke at hun ikke er troende, men at det ligger et press her fra foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #15 Skrevet 10. mars 2024 Topsi skrev (5 timer siden): Abort regnes som en synd, men det er ikke en utilgivelig synd. Ta historien om David f.eks, han hadde sex med en gift kvinne og fikk mannen hennes drept. Han omvendte seg og ble tilgitt av Gud. Det er ihvertfall ille det han gjorde. Hva en prest vil si, det er derfor jeg tenker en sykehusprest er det beste her, de vet hva de skal si. Og igjen, det er ikke nødvendig å fortelle i menigheten at man har tatt abort. Håper venninnen din får ro i sjelen sin ❤ Rettelse: David voldtok Batseba. Anonymkode: d7814...4c1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #16 Skrevet 10. mars 2024 Og btw, bibelen sier livet starter ved første åndedrag, ikke ved unnfangelsen. Anonymkode: d7814...4c1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #17 Skrevet 10. mars 2024 Ingen synd er utilgivelig hvis man angrer og ber om tilgivelse, og gjør sitt beste for å rette opp skaden. Problemet her er vel at hun ikke angrer. Anonymkode: bc790...84e 1
Fru Uperfekt Skrevet 10. mars 2024 #18 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Har ei venninne som nylig har måttet gjennomgå en abort. Hun kvier seg nå for å dra i messer da hun har fått høre hele livet sitt at livet starter ved befruktning og å ta abort er en dødssynd. Familien hennes er sterkt religiøse og er abortmotstandere mens hun er mer personlig/moderne troende. Hun vet ikke hvem hun skal snakke med eller spørre disse spørsmålene, da hun vet hva svarene fra evt en prest eller en annen religiøs vil bli uansett. At hun har begått en dødssynd og ikke kan tilgis. Hva skal hun gjøre, og hvem kan hun få svar fra. Kan hun noen gang sette sin fot i en kirke, bryllup e.l. igjen etter en slik handling som strider mot denne religionen? Det er snakk om katolisismen. Anonymkode: 7c5a1...7b3 Hun kan fint delta i religiøse ting, vil anbefale henne å skrifte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå