Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en venn. Flott jente godt smil hyggelig å være med. MEN hun snylter på oss andre hele tiden. Tar aldri regningen tar aldri runden tar ikke med seg noe når hun inviteres bort. Blir alltid fullest og har hatt en topp kveld. Jeg merker at irritasjonene er der fra min side. Jeg har mann og barn og når jeg hele tiden spanderer på min venninne så ville jeg heller ha brukt det på familien? Hva gjør man i en sånn situasjon. Jeg liker henne. Men hvordan konfrontere vedkommende om dette? La det ligge? 

Anonymkode: 0637c...68f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send vippskrav.

Anonymkode: 40dfc...2c8

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har en venn. Flott jente godt smil hyggelig å være med. MEN hun snylter på oss andre hele tiden. Tar aldri regningen tar aldri runden tar ikke med seg noe når hun inviteres bort. Blir alltid fullest og har hatt en topp kveld. Jeg merker at irritasjonene er der fra min side. Jeg har mann og barn og når jeg hele tiden spanderer på min venninne så ville jeg heller ha brukt det på familien? Hva gjør man i en sånn situasjon. Jeg liker henne. Men hvordan konfrontere vedkommende om dette? La det ligge? 

Kan ikke alle betale for seg selv? Mye enklere, og man slipper å stresse med å huske på hvem sin tur det er og om noen har spandert for ofte og for sjelden.

Dersom du ikke får med deg de andre på dette, får du snakke med henne det gjelder. Ta det på tomannshånd og vær konkret og tydelig, ingen hinting.

Anonymkode: 27625...bbe

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Du kan jo spørre. «Jeg har lagt merke til st du …, er det noen grunn til det?»

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å ta runder, alle betaler for seg selv. 

Anonymkode: 71a80...a0a

• Liker 21
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Du dropper å spandere. Med slike folk fungerer ikke runder. 

Anonymkode: 31711...6c9

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler ingenting funker. Har tatt det opp en gang for lenge siden. Men hun bare surfer videre som før. Drit irriterende. Lurer på hun tenker selv? Gratis kveld? Gratis middag? Gratis taxi? Herregud blir helt irritert. Skjønner ikke mentaliteten 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ta slike runder? Å betale en he kveld for noen,  blir jo kjempedyrt.

Jeg og mine venner betaler for seg selv.  Jeg liker også best å ha kontroll på egen økonomi som ikke er så sterk.

Har opplevd å bli med andre, der de er så optatt av å dele alt, og blir sure når jeg sier nei. Jeg sier de kan jo dele, når jeg ikke forsyner meg av fellesen så må vel det gå fint. Men fungerer ikke. Har jeg 500kr på en kveld så har jeg 500kr. Og da kan jeg ikke risikere at det blir 2000kr, som kanskje er hele matbudsjettet den mnd. 

Jeg låner heller ikke av andre og låner ikke ut. Å slite å betale tilbake er ikke noen god følse, og det er kjipt når folk ikke betaler tilbake, noe jeg syntes er mer regelen. Å la være å betale tilbake. 

Det blir også fort dårlig stemning begge veier. Om du ikke vil dele. Så etterlyser litt mer aksept for egne valg iht sånt.

Har opplevd at snylter blir svært sur, når du setter en strek på delingen, som de ikke gidder å betale for.  

Er ikke for splitting av regninger osv. Med mindre man deler en pizza. Gidder ikke finregne på det. Men litt merkelig at den som går i kassa altid ender med å betale litt ekstra. 

Anonymkode: 5d685...baf

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg føler ingenting funker. Har tatt det opp en gang for lenge siden. Men hun bare surfer videre som før. Drit irriterende. Lurer på hun tenker selv? Gratis kveld? Gratis middag? Gratis taxi? Herregud blir helt irritert. Skjønner ikke mentaliteten 

Da må du ikke gå ut å spise middag med denne personen. Og er dere på bar, går du å kun kjøper til deg selv. 

Eller så sier du, i dag forventer jeg du betaler alt, siden det aldri er du som gjør det

Anonymkode: 5d685...baf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå ut av taxien først

Anonymkode: f21b3...5c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«En gang for lenge siden» virker ikke da.

Altså taxi, du legger ut. «Ja, da har jeg fått vipps fra alle, untatt deg, Thea. Kan du vippse meg nå? Det er 100 på hver.» 

Anonymkode: 27625...bbe

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt med runder og spandering ute, alle betaler for seg, eller en tar regningen og sender vippskrav til resten. Så må man være direkte når det gjelder å dele på ting. Jeg har også en i vennegjengen som fort snylter, da må man gi oppgaver. F.eks når alle skal ta med mat til kurvfest så sier han at han kan ikke lage mat så det går ikke, det får han tilsendt en enkel oppskrift med beskjed om at dette kan du lage, eller det er fint, men da kan du kjøpe inn x, y og 

Anonymkode: cb5b7...0f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når ingen gjør eller sier noe, så regner hun nok med at det er greit? Du/dere må jo gi beskjed. Ikke hint, men skikkelig beskjed.

Anonymkode: c30ff...19e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hele poenget er: vi har kjent henne lenge. Vi er klar over at hun er kronisk opportunist. Men vi kan jo ikke stoppe med å treffes. Vi er en gjeng som hygger oss. Men hun rekker «aldri» polet, hun tar «neste runde»(skjer ikke) hun koser seg Max spiser med begge hender og drikker med begge hender. Det mest absurde er at hun har med vin i veska men tar den ikke ut på bordet? Helt helg utrolig 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I vår gjeng gjør vi det sånn at én betaler alt en kveld, deler beløpet på antall tilstedeværende og sender vippskrav til oss andre etterpå. Det funker veldig bra for oss, men det avhenger jo av at alle sånn noenlunde bestiller ting til samme pris. Det vil si, vi er ikke supernøye, altså, det går seg jo til over tid at Ada var den eneste som spiste dessert da vi var ute sist, Birte tok seg ett ekstra glass vin en annen gang og Camilla valgte det dyreste på menyen denne gang.

Anonymkode: e7b17...e82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hele poenget er: vi har kjent henne lenge. Vi er klar over at hun er kronisk opportunist. Men vi kan jo ikke stoppe med å treffes. Vi er en gjeng som hygger oss. Men hun rekker «aldri» polet, hun tar «neste runde»(skjer ikke) hun koser seg Max spiser med begge hender og drikker med begge hender. Det mest absurde er at hun har med vin i veska men tar den ikke ut på bordet? Helt helg utrolig 

Dette er SÅ enkelt å løse, du må bare slutte å være martyr. 

"Anne, nå er det din runde", og så ikke backe ned. 

"Anne, nå åpner vi vinflasken du har i veska". 

Osv. Løser seg på to kvelder, men du må stå i det. 

Anonymkode: 09372...2a3

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

I vår gjeng gjør vi det sånn at én betaler alt en kveld, deler beløpet på antall tilstedeværende og sender vippskrav til oss andre etterpå. Det funker veldig bra for oss, men det avhenger jo av at alle sånn noenlunde bestiller ting til samme pris. Det vil si, vi er ikke supernøye, altså, det går seg jo til over tid at Ada var den eneste som spiste dessert da vi var ute sist, Birte tok seg ett ekstra glass vin en annen gang og Camilla valgte det dyreste på menyen denne gang.

Kan legge til at vi gjør det samme om vi møtes hjemme hos en av oss. Da har vertinnen ansvar for all mat, og sender Vippskrav, en annen for ansvar for all drikke, og sender Vippskrav. 

AnonymBruker
Skrevet

Vippskrav er løsningen på taxi og sånt. Jeg ville ikke kjøpt mat og drikke til henne. Synes det beste er at alle kjøper sitt, men tar dere runder, må hun ta denne runden. 

Anonymkode: 204ec...ba4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Del regning på antall personer, betal egen regning eller vippskrav. Å bare ha snakket om det for lenge siden hjalp ikke. Dere må enten akseptere dette (og slutte å klage), eller gjøre en endring i hvordan dere betaler / gjør opp dere i mellom som hun og må bidra.

Fram til nå har dere akseptert det. 

Anonymkode: e9197...725

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det ville ikke funket for meg. Jeg har ikke råd til å legge ut for alle en kveld,  selv om noen andre har råd til det. Folk som insisterer på å spandere "så tar du neste gang" stresser meg max. Har et par venninner som har mye bedre økonomi enn meg. De forstår det ikke selv om jeg har forklart.  For meg er å spise ute og betale for meg selv egentlig for dyrt, men innimellom må jeg jo være med, bære sosial.  Jeg må tilpasse hva jeg kan velge fra menyen utfra lommebok.  Dropper ofte forrett, dessert, eller velger billigste alternativ,  vann til maten. Sier jeg egentlig er ganske mett, eller ikke orker alkohol nå. Det er fordi jeg er fattig, ikke fordi jeg er mett eller ikke kan tenke meg den desserten eller et vinglass.  Men sånn er det. Jeg koser meg allikevel med selskapet. 

Anonymkode: c8bca...3e2

• Liker 4
  • Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...