AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #21 Del Skrevet 10. mars 2024 Goldenretriever skrev (14 minutter siden): Har en avlang balkong og har planlagt dette: Kortvegg 1 har jeg en stor kasse under. Her planter jeg agurk som klatrer på veggen, to tomatplanter og vurdere å prøve en squash i en ende. Kasser som henger på rekkverket får salat, spinat, reddik og spiselige blomster til pynt. Kortvegg to har jeg sofa og bord, men henger opp kasser med jordbær på veggen over og har en smal hylle til mindre krukker med chili, urter. Hvis jeg ikke hadde hatt tilgang på pallekarm til potet og gulrøtter hadde jeg nok laget plass til en dyrkepotte eller to også. Dette høres ut som en kjempesmart løsning! Anonymkode: 38f86...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #22 Del Skrevet 10. mars 2024 Jeg har markterasse med noen flerårige planter, og merker at våren kommer tidlig i år. Krokusen er på vei opp! 🤩 Av ettårige planter prioriterer jeg erteblomster, sukkererter, salat, ipomea og urter. I tillegg satte jeg georgineknoller til forkultivering tidligere i dag. Kjøper vanligvis noen tomatplanter også (gidder ikke å så dem fra frø). Det er morsomt å lese hva dere prioriterer! Anonymkode: 38f86...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #23 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Trenger ikke gresskar mye jord og plass? Jeg har lyst til å prøve gresskar 😃 Hvor stor krukke overlever gressløken i? Hageblåbær har jeg tenkt å skaffe meg i år. Anonymkode: 93594...898 Gresskar kan også dyrkes i høyden På små balkonger er det viktig å tenke høyde, bruk espalier og obelisker. Størst mulig krukker, men obs at våt jord veier mye slik at det kan være lurt å regne over slik at balkongen ikke blir overbelastet. Anonymkode: 622fd...3bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 12. mars 2024 #24 Del Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.14): Hva planter dere i? Spesielt busker og trær? Kan de overvintre på balkongen? Anonymkode: 54130...006 Store plastpotter begynte jeg med først. Plommetreet står fortsatt i en superstor plastpotte- Av største størrelsene de selger. De overvintrer på balkongen, men spørs jo hvor i landet du bor. Vinteren er heller mild her jeg bor. Om vinteren klarer de seg på regn og snøvann, men om det er lange tørre perioder, og det blir plussgrader, så vanner jeg om nødvendig. Til ripsbærbusker, rabarbra og annet jeg måtte finne ut å ha, bruker jeg disse pottene her fra jysk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #25 Del Skrevet 13. mars 2024 Jeg har hage nå, men ville prioritert til balkonghage: Tomater, skikkelig gode cherrytomater, fra frøutvalget. I år prøver jeg Reverend Michael Keyes, som gir et vell av røde cherrytomater. Jeg hadde antagelig prioritert plass til flere av favorittypene mine, men jeg er over snittet glad i snacktomater. Noen tomater passer i stor amper, da spares gulvplass. Ellers urter, stor flatbladpersille, timian, rosmarin, oregano, gressløk,basilikum og koriander, men prioriter dem du liker eller tror du ville brukt om du hadde dem tilgjengelig. Jeg bruker Welsh onion/pipeløk, som brukes som vårløk. Den kommer opp år for år, og årets er allerede 10-12 cm høy. Mine er sådd fra frø, men kan gjerne fås på hagesenter også. Sukkererter. Salater som hjertesalat og isberg kan sås noen med få ukers mellomrom, og så få stå i hovedkrukke eller pallekarm for å vokse seg mer til. Babyleafblandinger fungerer også fint for krukker. Ruccola er kjekt å ha hvis en er en i husholdningen, siden butikkjøpte visner så fort etter åpning. Grønnkål kan sås litt sent, slik at den kan stå i mindre krukke og flytte over i stort når andre vekster høstes. Squash gir mye om du liker det, og er veldig vektstkraftig. Jordbær. Sorten Bravura laget kart ut i oktober hos oss, men her blåser og regner det, så det ble ikke modne bær, men du klarer kanskje lang sesong om det er lunt hos deg. Mange remonterende er ikke så smakfulle, dog. Agurk er veldig rask. Frilandstype eller potteagurk som Baby, Iznik eller tilsvarende. Paprika prioriterer ikke jeg, men prøver flere chilityper i år. Begge får lett utøy, og vokser sent fra frø i starten, så best å kjøpe planter når du ikke er igang enda. Tenk over hva du liker best å spise, om det er stor forskjell på hjemmedyrket kvalitet og kjøpt, om balkongen skal være "stilfull" med utvalgte vekster i pene krukker eller frodig og bohemsk jungel. Miks med blomster. Blomkarse kan snos gjennom plantene, de finnes også i dempede farger, ensfargede pakninger og den tradisjonelle fargemiksen. Erteblomster finnes i mange farger og blomstrer lenge om du kniper visne blomster. Eller større blomster I krukker, som hagehortensia eller roser. Det finnes også druer som tåler norsk vinter, men det har jeg ikke erfaring med. Reddiker og sånt smått kan vokse i små kvanta i andre potter, men sjekk da gjerne om plantene er kompatible (søk samplanting og typene du vil kombinere). Anonymkode: ee4d0...8ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #26 Del Skrevet 13. mars 2024 Jøss, så flinke dere er da! Jeg har prøvd med ullke frø, fungerer dårlig. (Blomster får jeg til.) Har bare klart å få tomater på ferdigplanter fra Plantasjen, liksom. Kjøpte gressløk en gang, men den syknet hen og døde. Ellers ser jeg mange av dere har liten balkong, og da lurer jeg på om dere ikke har noe sitteplass der ute? Jeg har ca 8-9 kvadrat, og med to stoler med skammel, et lite bord, er det ikke plass til så veldig mange gigantiske potter akkurat… Har mange blomsterpotter, men de kan dels henges opp, del er de enkeltvise (ikke lange kasser) slik at de kan flyttes litt rundt etter behov. Så jeg har foreløpig gitt litt opp grønnsaker… Anonymkode: a25cc...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 13. mars 2024 #27 Del Skrevet 13. mars 2024 Jeg har bakgård med høye levegger mot naboene, gele bakgården er steinlagt (stor nok til at det kunne vert gress) så jeg henger meg på her siden jeg må ha alt i krukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #28 Del Skrevet 14. mars 2024 Rev-enka skrev (På 10.3.2024 den 10.25): Tomat og paprika! Prøvde tomat ifjor uten hell. Planten blomstret men det kom aldri noe tomater (vet ikke hva jeg gjorde galt) men paprika derimot ble det mye av. Det som var ekstra artig var at en av de ansatte på Exstra påsto at det ikke var mulig å dyrke frem noe med paprika du kjøper på en matbutikk, noe som jeg fikk bevise gikk helt supert! 😄 morsomt. Brukte du frøene fra paprikaen da? Anonymkode: 5e211...539 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #29 Del Skrevet 14. mars 2024 Kunne tenkt meg å dyrke koriander, noen som har greie på hvordan man best gjør det? De jeg kjøper i butikken blir jo slappe med en gang, og jeg bruker ekstremt mye koriander i matlaging. Jeg har en liten balkong på bare 4 kvm, men har lyst å ha litt forskjellig på balkongen i år. Anonymkode: 4e15d...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #30 Del Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 12.13): Kunne tenkt meg å dyrke koriander, noen som har greie på hvordan man best gjør det? De jeg kjøper i butikken blir jo slappe med en gang, og jeg bruker ekstremt mye koriander i matlaging. Jeg har en liten balkong på bare 4 kvm, men har lyst å ha litt forskjellig på balkongen i år. Anonymkode: 4e15d...ae5 Urtene man kjøper i butikken har altfor liten plass, så de dør fort. Jeg har sådd koriander fra frø, det fungerer mye bedre. Da sådde jeg tidlig, i mars, innendørs og hadde i vinduskarmen. Planter om i større potter når de hadde spiret og vokst litt. Tok dem ut på balkongen i juni, hvis jeg husker riktig. Jeg har også «delt opp» butikkurter og plantet om i feks tre potter, så de får bedre plass. Da fikk jeg helt elleville mengder basilikum, husker jeg. Ikke prøvd akkurat det med koriander, men verdt et forsøk. Anonymkode: 7e36b...30d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #31 Del Skrevet 16. mars 2024 Hvordan gjør dere det med vanning i krukkene? Bor på et veldig tørt og varmt område om sommeren, og har ikke utekran. I fjor døde vel halvparten av plantene mine pga solsteik/tørke… selv om jeg vannet hver kveld. Anonymkode: 54130...006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #32 Del Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan gjør dere det med vanning i krukkene? Bor på et veldig tørt og varmt område om sommeren, og har ikke utekran. I fjor døde vel halvparten av plantene mine pga solsteik/tørke… selv om jeg vannet hver kveld. Anonymkode: 54130...006 Har du prøvd sånne selv-vannere? Usikker på hva det heter, men sånne greier du fyller med vann og setter i jorda. Jeg gjør det hvis jeg skal bort en helg f.eks. Har kjøpt de på Plantasjen. Anonymkode: 4e15d...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #33 Del Skrevet 16. mars 2024 Mange grønne fingre her. Jeg får det ikke helt til. Jeg lurer på om det er dårlige vekstkår på balkongen min. Sol på ettermiddag og kveld er ikke så sterk. Har prøvd tomatbusk, det ble EN sur tomat. Hatt jordbær, det ble tre små tørre jordbær. Sukkererter skulle ikke være noe problem, men jeg har ikke noe solfylt sted å binde de opp så plantene ble ikke store. Prøvde også agurk, de ble bittesmå og ikke spesielt gode. Hvis noen har gode råd om hva som er lett å få til så tar jeg gjerne imot tips, har såå lyst til å lykkes, men det er kjedelig å gang på gang feile. Anonymkode: ff563...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #34 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 8.34): Hvordan gjør dere det med vanning i krukkene? Bor på et veldig tørt og varmt område om sommeren, og har ikke utekran. I fjor døde vel halvparten av plantene mine pga solsteik/tørke… selv om jeg vannet hver kveld. Anonymkode: 54130...006 Kanskje plantene ikke trives i sterk sol, eller valgte du planter som burde tålt det? Kan du sette opp noe skjerming så de ikke får fullt så mye sol? Jeg har veranda med glassfront, men setter opp noe skjermende (f.eks. en bit av en sånn bambusvegg) mellom glasset og krukka dersom det er planter jeg vil skåne for altfor mye solsteik. Anonymkode: 93594...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #35 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mange grønne fingre her. Jeg får det ikke helt til. Jeg lurer på om det er dårlige vekstkår på balkongen min. Sol på ettermiddag og kveld er ikke så sterk. Har prøvd tomatbusk, det ble EN sur tomat. Hatt jordbær, det ble tre små tørre jordbær. Sukkererter skulle ikke være noe problem, men jeg har ikke noe solfylt sted å binde de opp så plantene ble ikke store. Prøvde også agurk, de ble bittesmå og ikke spesielt gode. Hvis noen har gode råd om hva som er lett å få til så tar jeg gjerne imot tips, har såå lyst til å lykkes, men det er kjedelig å gang på gang feile. Anonymkode: ff563...40a Jeg innså i fjor sommer, etter en runde med sukkererter som feila litt, at jeg har ikke fornya/gjødsla jorda i verandakassa siden vi flytta inn for ti år siden 😅 Kan det være samme situasjon hos deg? Kanskje det hjelper å hive oppi med ny jord og kugjødselkompost? Anonymkode: 93594...898 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #36 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 8.34): Hvordan gjør dere det med vanning i krukkene? Bor på et veldig tørt og varmt område om sommeren, og har ikke utekran. I fjor døde vel halvparten av plantene mine pga solsteik/tørke… selv om jeg vannet hver kveld. Anonymkode: 54130...006 Stoooore krukker, godt med organisk materiale (feks løv) i jorda, og gjennomvanning når man først vanner. Gjerne med et rør eller noe slikt ned i jorda slik at vannet kommer godt ned i midten. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Mange grønne fingre her. Jeg får det ikke helt til. Jeg lurer på om det er dårlige vekstkår på balkongen min. Sol på ettermiddag og kveld er ikke så sterk. Har prøvd tomatbusk, det ble EN sur tomat. Hatt jordbær, det ble tre små tørre jordbær. Sukkererter skulle ikke være noe problem, men jeg har ikke noe solfylt sted å binde de opp så plantene ble ikke store. Prøvde også agurk, de ble bittesmå og ikke spesielt gode. Hvis noen har gode råd om hva som er lett å få til så tar jeg gjerne imot tips, har såå lyst til å lykkes, men det er kjedelig å gang på gang feile. Anonymkode: ff563...40a Tomat og agurk er ganske krevende både når det gjelder temperatur, vann og sol, så med mindre det er varmt og solfylt er de vanskelige å få til. Hvis du vil ha noe spiselig må du nesten bare prøve deg frem, og utnytte sola best mulig. Anonymkode: 622fd...3bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå