AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Skrevet 10. mars 2024 Jeg har en hund som jeg vil mentalteste etter ønske fra oppdretter. Jeg ser selv verdien i mentaltesting for rasen sin del, selv om jeg ikke skal drive med avl selv. Nå har jeg sjekket rundtomkring og ser at det er mange som tester hos private aktører, men da blir ikke resultatet registrert i dogweb. Er ikke det en fordel å få en test utført av NKK instruktør slik at resultatet blir offentlig? Tenker da på at fremtidige valpekjøpere fra oppdretter selv kan lese resultat fra tidligere kull når de leter etter ny hund. Ser at noen oppdrettere skriver at hunden er mentaltestet, men testen er ikke publisert noen plass. Anonymkode: 55da4...233
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #2 Skrevet 10. mars 2024 Personlig vil jeg jo si det er nyttig at det kommer i et offentlig tilgjengelig register. Vanskeligere for folk å jukse med det da. Så er det noen hundesporter som krever det, feks bruks. Jeg syns NKK sin er vel standardisert. Jeg har en mindre rase. "Leken" de bruker er en enorm, myk dummyapport som han ikke fikk tak på. Testen gjenspeiler derfor ikke hans villighet til å leke med fremmede i det hele tatt 😜 Anonymkode: ad56d...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #3 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Personlig vil jeg jo si det er nyttig at det kommer i et offentlig tilgjengelig register. Vanskeligere for folk å jukse med det da. Så er det noen hundesporter som krever det, feks bruks. Jeg syns NKK sin er vel standardisert. Jeg har en mindre rase. "Leken" de bruker er en enorm, myk dummyapport som han ikke fikk tak på. Testen gjenspeiler derfor ikke hans villighet til å leke med fremmede i det hele tatt 😜 Anonymkode: ad56d...f6e Hvilken kommentar fikk hunden din på den øvelsen? Er jo litt dumt at hunden får tilbudt en dummy som den ikke har forutsetning for å bite over😆 Anonymkode: 55da4...233
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #4 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken kommentar fikk hunden din på den øvelsen? Er jo litt dumt at hunden får tilbudt en dummy som den ikke har forutsetning for å bite over😆 Anonymkode: 55da4...233 Tja, nå husker jeg ikke akkurat hvor man krysset, men det var iallfall lavt på alle tre delene med lek. Var iallfall noe med griper nølende og slipper, på en hund som aldri har sluppet en leke frivillig i hele sitt liv, og som jeg har brukt ett år på å lære slipp. Nå skal det sies at hvis jeg husker riktig, prøvde testleder å leke ved å holde på begge sider av leken, noe som for min hund er et slippsignal. Så min opplevelse av akkurat den delen var at den ikke viste noe særlig til hundens medfødte egenskaper, men mer at han aldri hadde fått lekt med en dummy (vi bruker dummy til apporttrening, vi leker ikke med den), og at han har lært å slippe når jeg holder på begge sider av munnen hans. Og jeg vet jo at han ikke har noe problem med å leke med fremmede, vi har brukt masse tid på det som forstyrrelse, ved at en fremmed står med leken hans, og jeg sender til denne som belønning. Det skal sies at han fikk noe bedre på lek i forbindelse med skudd. For da var det lek med meg, og han kjenner jo mitt mønster, så når jeg inviterte til lek, selv om det var dummyen, var han mye mer på. Anonymkode: ad56d...f6e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #5 Skrevet 10. mars 2024 Når slike ting skjer, er mentaltestet da verdt noe? En som jeg trente med tidligere mentaltestet sine hunder (brukshunder) og den ene hadde fin avreagering og reaksjonsmønster gjennom hele testen, en fin test med andre ord - selv om desse testene ikke er bestått/ikke bestått. Etterpå sa han at det kom ikke frem noe nytt under testen, men testen viste heller ikke at den ene hunden hadde et stort ressursforsvar på mat ovenfor andre hunder, et stort karakterbrist som gjorde til at han ikke kunne trene den hunden til redningshund. Anonymkode: 55da4...233
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #6 Skrevet 10. mars 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Personlig vil jeg jo si det er nyttig at det kommer i et offentlig tilgjengelig register. Vanskeligere for folk å jukse med det da. Så er det noen hundesporter som krever det, feks bruks. Jeg syns NKK sin er vel standardisert. Jeg har en mindre rase. "Leken" de bruker er en enorm, myk dummyapport som han ikke fikk tak på. Testen gjenspeiler derfor ikke hans villighet til å leke med fremmede i det hele tatt 😜 Anonymkode: ad56d...f6e På hund helt på grensen kan man ta grunnvurdering, hvor de tilpasser sånne ting mye mer. De velger leker som passer hunden og de lar hunden fullføre selv om den har forlatt banen. Hvis hunden er skremt på skudd nøyer de seg med ett i stedet for de vanlige tre og sånne ting. De legger også inn ekstra elementer hvis man sier fra at det er ting man har problem med (F. Eks andre hunder, barn og sånt). Vi hadde veldig stor nytte av en test der, så hvis du ikke trenger NKK papirer kan der være noe å vurdere. Anonymkode: 6509d...f70 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #7 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På hund helt på grensen kan man ta grunnvurdering, hvor de tilpasser sånne ting mye mer. De velger leker som passer hunden og de lar hunden fullføre selv om den har forlatt banen. Hvis hunden er skremt på skudd nøyer de seg med ett i stedet for de vanlige tre og sånne ting. De legger også inn ekstra elementer hvis man sier fra at det er ting man har problem med (F. Eks andre hunder, barn og sånt). Vi hadde veldig stor nytte av en test der, så hvis du ikke trenger NKK papirer kan der være noe å vurdere. Anonymkode: 6509d...f70 Dersom de legger til andre moment så er det vel ikke mentaltest? Hvordan bidrar en test som ikke blir registrert i NKK til utvikling av rasen? Da blir det vel opp til hver enkelt oppdretter å tolke testen i sitt oppdrett fremfor å bidra til totalbildet av rasen? Anonymkode: 55da4...233
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #8 Skrevet 10. mars 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom de legger til andre moment så er det vel ikke mentaltest? Hvordan bidrar en test som ikke blir registrert i NKK til utvikling av rasen? Da blir det vel opp til hver enkelt oppdretter å tolke testen i sitt oppdrett fremfor å bidra til totalbildet av rasen? Anonymkode: 55da4...233 For vår del var det ikke oppdrett som var målet, men å få råd om hvordan best å behandle vår hund. Men de gir også rad med tanke på avl, om de mener hunden er egnet for avl eller ikke, og hva slags egenskaper partneren bør ha dersom man skal avle. Mange oppdrettere bruker Hund helt på grensen til å få råd om disse tingene så de ser nå en verdi i det selv om det er utenfor nkk. Kan jo også brukes for raser som ikke er i nkk, de tester alle slags hunder. Anonymkode: 6509d...f70 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 Fortsettelse, jeg glemte noe. Ting i innlegget over: De kan også gjøre vanlig mentaltester der ingenting blir tilrettelagt. Den grunnvurderingen som er med tilrettelegging er for å lære mer om hunden enn det man får til på en vanlig MT, men ulempen er jo da at man ikke kan lage statistikk på samme måte siden hver test ikke er lik. Hvis man for eksempel har en hund som er ustabil rundt barn kan jo denne gå gjennom en vanlig MT helt uten problem. I sånne situasjoner er det bedre med en grunnvurdering. Det er også bedre for hundeeiere som vil lære mer om sin egen hund, fordi de forklarer mer på lekmanns språk og de tar seg god tid til å gå gjennom testen og gi råd. De fleste hundeeiere er jo ikke der st de klarer å tolke skjemaet fra en MT. Anonymkode: 6509d...f70 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #10 Skrevet 10. mars 2024 Her leste jeg altså "metalfest"...😂 Anonymkode: 0123d...a24 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #11 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): For vår del var det ikke oppdrett som var målet, men å få råd om hvordan best å behandle vår hund. Men de gir også rad med tanke på avl, om de mener hunden er egnet for avl eller ikke, og hva slags egenskaper partneren bør ha dersom man skal avle. Mange oppdrettere bruker Hund helt på grensen til å få råd om disse tingene så de ser nå en verdi i det selv om det er utenfor nkk. Kan jo også brukes for raser som ikke er i nkk, de tester alle slags hunder. Anonymkode: 6509d...f70 Jeg ser absolutt verdien i de testene også, og egentlig burde alle hunder hatt både mental og karaktertest. Jeg har ingen interesse av å avle selv, men jeg er interessert i at det skal bli avlet frem gode individ i rasen. Da ønsker jeg å se testene som er blitt utført, og det er ikke mulig når det ikke er gjort via NKK. Anonymkode: 55da4...233
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #12 Skrevet 11. mars 2024 Litt nysgjerrig her…. Er det noen som har mentaltestet hunden sin og blitt anbefalt å avlive hunden etterpå? Anonymkode: 55da4...233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå