Gå til innhold

Myndig tenåring som er i ferd med å droppe ut av skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun fylte 18 for noen uker siden. Nå har hun fått beskjed fra skolen at hun har for mye fravær og for få innleveringer i flere fag. Hun mener at da er det ikke noe vits å fullføre skoleåret, og er gått helt i kjelleren. 

Hun vil droppe ut og heller få seg en jobb. Men hun forstår ikke hva det innebærer å ha en jobb og hun kommer ikke til å klare å beholde en jobb når hun ikke klarer å møte i tide på skolen, går hjem fra skolen når hun føler for det, ikke orker å delta i timene fordi hun er så stressa og sliten osv. Hun er ikke moden nok og klarer ikke ta ansvaret for å ha en jobb. Så hun kommer til å få sparken etter en uke, og så hva da? Det kommer ikke på tale at hun skal «nave».
Hvordan skal vi klare å få henne til å fortsette på skolen frem til hun er moden nok til å ta ansvar for seg selv? 
Hvorfor er det ingen IQ-test før disse små idiotene blir myndige?! 

Anonymkode: 21ed0...d85

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel.. Fremstår ikke så moden du heller på måten du skriver.. Så eple falt kansje ikke så langt fra stammen? 

Du/dere kan ikke tvinge henne til å gjøre noe. Hun er myndig og må ta egne valg og stå for konsekvensene. Enten lærer hun av sine feil, eller så gjør hun ikke. 

Får hun sparken så er det hennes problem.. 

Anonymkode: fa9e1...4b8

• Liker 12
Skrevet

Hun må nok lære på den vanskelige måten.  Nå er det forseint å gi riktig oppdragelse

• Liker 5
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun fylte 18 for noen uker siden. Nå har hun fått beskjed fra skolen at hun har for mye fravær og for få innleveringer i flere fag. Hun mener at da er det ikke noe vits å fullføre skoleåret, og er gått helt i kjelleren. 

Hun vil droppe ut og heller få seg en jobb. Men hun forstår ikke hva det innebærer å ha en jobb og hun kommer ikke til å klare å beholde en jobb når hun ikke klarer å møte i tide på skolen, går hjem fra skolen når hun føler for det, ikke orker å delta i timene fordi hun er så stressa og sliten osv. Hun er ikke moden nok og klarer ikke ta ansvaret for å ha en jobb. Så hun kommer til å få sparken etter en uke, og så hva da? Det kommer ikke på tale at hun skal «nave».
Hvordan skal vi klare å få henne til å fortsette på skolen frem til hun er moden nok til å ta ansvar for seg selv? 

Forklar for henne at foreldre er der for å ta seg av alt barna trenger for at barna skal få en grei start på livet og opparbeide seg nok kunnskap så de en dag skal klare å stå på egne ben. Denne barne passen tar slutt den dagen de velger å "vokse opp". Altså slutte på den offisielle utdannelsen. Fra nå av er hun voksen og må enten flytte ut, eller betale for å bo og spise hjemme. For nå må hun vokse opp litte kjapt.

Jeg ser ingen problem for eksemel å passe på barnet sitt til langt ut i 20 årene så lenge de følger etter en utdannelse. Men den dagen de slutter, så er det ut i arbeidslivet. 

AnonymBruker
Skrevet

Forstår du vil ungen skal fullføre skolen, men å sammenligne jobb og skole går jo ikke. Skole er ikke for alle, har du hørt hvorfor hun strever med skolen? Vet om folk som ikke gikk på vgs, men som gjør det kjempebra som kjøpmenn hos Rema 1000 f.eks.

Har en venninne hvor sønnen strever med skolen og han har fått avtale om jobb 2 dager i uken og skole 3 dager i uken. Hva med å gå i dialog med skolen å høre om det er mulig å finne en ordning? Er nok ikke alle skoler som er like velvillige til slikt, men kan iallefall sjekkes ut i tilfelle.

For øvrig håper jeg ikke du snakker til henne slik du skriver her? Ikke særlig motiverende med foreldre som ikke har troen på sine egne barn…

Anonymkode: 6271e...6b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår du vil ungen skal fullføre skolen, men å sammenligne jobb og skole går jo ikke. Skole er ikke for alle, har du hørt hvorfor hun strever med skolen? Vet om folk som ikke gikk på vgs, men som gjør det kjempebra som kjøpmenn hos Rema 1000 f.eks.

Har en venninne hvor sønnen strever med skolen og han har fått avtale om jobb 2 dager i uken og skole 3 dager i uken. Hva med å gå i dialog med skolen å høre om det er mulig å finne en ordning? Er nok ikke alle skoler som er like velvillige til slikt, men kan iallefall sjekkes ut i tilfelle.

For øvrig håper jeg ikke du snakker til henne slik du skriver her? Ikke særlig motiverende med foreldre som ikke har troen på sine egne barn…

Det er en slik ordning hun har hatt. Praksis en dag i uken, en lesedag hjemme og skole de tre andre dagene. Men hun følger ikke opp. Hun gidder ikke møte eler hun går tidlig. Hun måtte bytte praksisplass fordi hun nektet å gjøre oppgavene sine. Hun er altfor uansvarlig og umoden.

Nei, jeg snakker selvfølgelig ikke slik til henne. Dette er en utblåsning blant andre voksne.
Jeg er frustrert over at hun har løyet om dette. Hun har visst om dette på forhånd men sa ingenting fordi hun er «voksen og skal klare selv» og ville ikke at jeg skulle bli med på møtet med skolen. Om jeg hadde vært der kunne jeg kanskje fått til en ny ordning slik som sist. Jeg blir så sint når hun kaster alt ut av vinduet.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gjør avtale med henne med å ta opp skolen igjen neste år. La henne så erfare hvordan arbeidslivet faktisk er i mellomtiden. Finn en jobb, slutt skolen, jobb og erfar, skole igjen til neste år. 

Anonymkode: ac1eb...3c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, her er det jo resultatet av egen manglende oppdragelse som slår til. Dere får sjekk muligheten for å ta skoleåret om igjen fra høsten, og så kreve at hun får seg jobb i mellomtiden. Evt kutte tilgangen på penger og gi beskjed om at når hun mener hun er voksen og ansvarlig, må hun også jobbe inn penger til det hun trenger av klær, sminke, busskort ect. Det er kanskje kult å leke den som gir faen når mor og far betaler alt og man kan være anit-nerden på skolen, det er mindre kult når man ikke har penger og ikke noe felles med de andre vennene lenger. En liten tur i arbeidslivet gir henne fort en lekse på hvordan verden faktisk fungerer. 

Anonymkode: 88fae...1e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vel.. Fremstår ikke så moden du heller på måten du skriver.. Så eple falt kansje ikke så langt fra stammen? 

Du/dere kan ikke tvinge henne til å gjøre noe. Hun er myndig og må ta egne valg og stå for konsekvensene. Enten lærer hun av sine feil, eller så gjør hun ikke. 

Får hun sparken så er det hennes problem.. 

Vel du virker ikke så smart du heller. 

Anonymkode: 6b9cc...0f6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

i motsetning til DEG mener du, som velger å skrive sånne tåpelige kommentarer??   

Anonymkode: 3d00a...047

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger kan faktisk arbeidslivet være med på modningsprosessen hos ungdom. La henne prøve seg. Skoleåret er antagelig tapt og fører bare til mer frustrasjon og mindre mestringsfølelse. Vær klar på at å følge opp arbeidslivet blir hennes oppgave. Uten dette blir det ingen penger. Siden hun nå ønsker å være moden/voksen, ville jeg også forventet at hun bidrar som en voksen i hjemmet i forhold til husarbeid. 

Anonymkode: e5221...830

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen penger, ingen mobil dekket, ikke internett, ikke nye klær eller kroppspleie (bortsett fra first price såpe og sjampo hun kan få bruke), bare grunnleggende matvarer tilgjengelige hjemme. Vil hun ha noe, må hun sørge for inntekt (og betale for seg hjemme).

Anonymkode: 5eca1...efb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun er MYNDIG.. Ingen tenåring.. Du har ikke noe du skulle sagt. At du har gjort en dårlig jobb i forkant og først NÅ ser det..  Vel det er forsent.. 

At du mener jeg ikke er så smart basert på at jeg kaller deg umoden - vel det poengterer min første kommentar og viser den er korrekt, sannheten kan svi!  At du oppleves som umoden i kommentarene dine har ingenting med hvor smart du er. Men når du da trekker konklusjonen over på min IQ så fremstår du som mindre smart også.. 

Datteren din kan gjøre som hun vil. Det er opp til deg om du lar henne bo hjemme eller ei, men hun står fritt til å gjøre akkurat hva hun vil uavhengig av din mening om det. Og slik du fremstår så gjør nok datteren din best i å finne sin egen vei og lære av sine egne feil og valg. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er stor forskjell på å slite faglig og kognitivt. Og det å ikke klare å møte opp, ikke levere når man skal (selv med dårlig kvalitet) å gå hjem når man føler for det, og så videre. 

Ellers veldig enig i ditt siste avsnitt. Det er noe som virkelig har sviktet på veien i oppdragelsen her. 

Anonymkode: 18fd7...4cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ingen penger, ingen mobil dekket, ikke internett, ikke nye klær eller kroppspleie (bortsett fra first price såpe og sjampo hun kan få bruke), bare grunnleggende matvarer tilgjengelige hjemme. Vil hun ha noe, må hun sørge for inntekt (og betale for seg hjemme).

Dårligste, pedagogiske råd noen gang. All empiri viser at straff og trusler kun forverrer problemet.

Her må det jobbes for å få forståelse hos jenta, innsikt i hva voksenlivet krever, at innimellom bare må man. Noe sier meg at det her er foreldre som nettopp har brukt dine metoder, i stedet for å bruke tid på samtaler, og å forsøke å forstå hverandre. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om ho uansett ikke består skolen burde jo ho heller jobb. Du lar jo "skolen"  bli et hvilested. Det ser kanskje bedre ut på papir og framfor naboen, men ho blir ikke modner av det !

Anonymkode: 0c405...dfb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dårligste, pedagogiske råd noen gang. All empiri viser at straff og trusler kun forverrer problemet.

Her må det jobbes for å få forståelse hos jenta, innsikt i hva voksenlivet krever, at innimellom bare må man. Noe sier meg at det her er foreldre som nettopp har brukt dine metoder, i stedet for å bruke tid på samtaler, og å forsøke å forstå hverandre. 

Slik jeg leser det, har de allerede prøvd samtaler og tilrettelegging. Nå er det på tide å lære i praksis at ingen jobb/skole= eksistensminimum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at hun har så mye tilrettelegging på skolen? Hvorfor ønsker du at hun skulle tatt en IQ-test før myndighetsdagen? Tenker du hun har for lav intelligens til å kvalifisere som myndig, slik at hun trenger verge? 

Du har jo en viss makt som forelder til et myndig barn som bor hjemme, men det blir kanskje vanskelig å komme noen vei med krav om ikke de underliggende problemene er godt nok avklart.

Det kan høres ut som dialogen mellom deg og datter ikke fungerer så godt. Du sier hun har holdt manglende oppmøte skjult for deg, blant annet. Kan din reaksjon nå være en del av grunnen til at datteren din skjuler hvordan hun har det?

Jeg tror at du vanskelig vil lykkes med å veilede henne før det blir større tillit dere imellom. Og som den voksne, ikke bare på papiret, blir det du som må ta ansvar for å prøve fikse dette. 

Anonymkode: 5645e...385

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt var lei etter vgs. Ville ikke på på skole. Etter 4 måneder på circle k var han klar for skolen igjen 🤣

Anonymkode: 68712...3ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hun fått noe hjelp? For høres jo ut som hun sliter med noe, og ikke har det bra. Da må hun først og fremst få hjelp.

Og for noen så passer ikke skolen. Jeg har selv en datter som droppet ut etter første året på videregående. Men hun skaffet seg jobb, og gjorde det svært bra på jobb. Ble månedens ansatt veldig fort, og med en gang hun ble 18 år, så fikk hun høyere stilling. 

Anonymkode: cfe35...935

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...