Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I testamentet til min far står det følgende:

"Min samboer Bob Kåre, arver alt jeg etterlater meg og som ikke strider mot livsarvingens pliktdelsarv."

Hva menes med pliktdelsarv?

Vet at pliktdelsarv betyr minst 2/3 av formuen/bankkontoen, men er det også 2/3 av løsøre/eiendeler han etterlot seg?

Jeg blir ikke klok på dette utsagnet, og skulle ønske testamentet var mer spesifiserende.

Anonymkode: 7331a...962

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Testamentet er spesifikt nok. Og arveloven er klar. Alt han etterlater seg skal regnes med ja. 

Anonymkode: 77774...51a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pliktdelsarv kan du google. Og faren din visste kanskje ikke på det tidspunktet han skrev testamentet hva han etterlot seg, og da syns jeg dette var spesifisert mer enn godt nok.

Anonymkode: 2e6a8...033

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Testamentet er spesifikt nok. Og arveloven er klar. Alt han etterlater seg skal regnes med ja. 

Anonymkode: 77774...51a

Så pliktdelsarv er 2/3 av all formue i banken og alle eiendeler og løsøre?

Hvordan regner man ut 2/3 av det som er i huset da?

Pliktdelsarvingen har fått tildelt en del ting som min far valgte ut før han gikk bort, men det er mindre enn 2/3 av eiendelene i huset.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Noen velger å selge all løsøre og innbo til brukthandel, da deles summen etter brøk.

Anonymkode: 19a5d...b54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg lest meg opp på pliktdelsarv og det står kun om at det er formue, ikke løsøre/ting av affeksjonsverdi?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Pliktdelsarv er at barn arver 2/3 av boet. Boet er hans eiendeler, bankinnskudd, eiendom osv. 

Vanlig innbo, møbler, servise etc, som ikke har spesielt høy verdi eller er arvegods overlates vanligvis til samboer. Det er vanskelig å bevise hva som er samboers og hva som var fars eiendeler. 

Hvis dere har problemer med å gjennomføre skiftet, få en advokat til å hjelpe dere.

Anonymkode: ab2c0...168

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Pliktdelsarv er at barn arver 2/3 av boet. Boet er hans eiendeler, bankinnskudd, eiendom osv. 

Vanlig innbo, møbler, servise etc, som ikke har spesielt høy verdi eller er arvegods overlates vanligvis til samboer. Det er vanskelig å bevise hva som er samboers og hva som var fars eiendeler. 

Hvis dere har problemer med å gjennomføre skiftet, få en advokat til å hjelpe dere.

Pliktdelsarvingen ønsker affeksjonsverdier fra boet

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pliktdelsarvingen ønsker affeksjonsverdier fra boet

Ts

Hvis barna ønsker spesielle ting som beviselig var fars, ber de om at det blir lagt til deres lott. Er der flere som ønsker samme gjenstand trekker man lodd. Dette er ikke annerledes enn når flere barn skal fordele et bo.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis barna ønsker spesielle ting som beviselig var fars, ber de om at det blir lagt til deres lott. Er der flere som ønsker samme gjenstand trekker man lodd. Dette er ikke annerledes enn når flere barn skal fordele et bo.

Ikke spesielle ting, men helt vanlige hverdagslige ting som minner om faren, eller egentlig det meste som er i huset bortsett fra det som er skrot og verktøy

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke spesielle ting, men helt vanlige hverdagslige ting som minner om faren, eller egentlig det meste som er i huset bortsett fra det som er skrot og verktøy

Ts

Jeg regner med at mye i huset tilhører samboer, helt eller delvis, og ikke er en del av boet.

Men svaret over gjelder. Er det noe dere ønsker, som beviselig tilhørte far, ber du om at det blir lagt til deres lott. Ved uenighet om hvem som skal overta hva, trekk lodd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 22.59):

Nå har jeg lest meg opp på pliktdelsarv og det står kun om at det er formue, ikke løsøre/ting av affeksjonsverdi?

Ts

Formue = alt av verdi i boet. Også gjenstander. 

Anonymkode: 3d8b8...e9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje.

Anonymkode: 72ea2...439

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje.

Anonymkode: 72ea2...439

Korrekt. Når arvelater har 2 barn (=livsarvinger) er det i underkant av 4 mill (15 ganger G ganger 2) som er pliktdelen. Mange hus i Oslo som er verdt både 10 og 15 mill, så det er godt mulig at dere får mye mindre enn tenkt. Løsøre i huset er som regel affeksjonsverdi, men hvis det er dyre malerier, myntsamling e.l. kan det være en betydelig verdi som i så fall også må tas hensyn til. Å tømme huset for det meste unntatt skrot kommer dere ingen vei med. Begynner dere å krangle om det gamle serviset blir det fort et veldig dyrt servise fordi advokat koster mye.

Anonymkode: e2db2...9f7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...