Gå til innhold

Blitt fortalt at ukrainske flyktninger betaler bare 6% i skatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har blitt fortalt at ukrainske flytninger bare betaler 6% i skatt. Dette kom på nettforum for ukrainere, så veldig usikkert hvor mye man kan stole på dette? Kanskje ikke i det hele tatt?

Noen i familien er skikkelig forbanna på ukrainere, hater at ukrainske flytninger lyger åpenlyst om å være fattig på butikker og ber om rabatt for så å baksnakke eierne etterpå på deres språk for å være dumme og hvor mye de misliker nordmenn, Norge, osv. Og jeg prøver i det minste å avkrefte at de får så lav skatt som hevdes der.

Flyktninger må vel betale samme sats som alle andre etter skattekort? Kanskje de slipper å betale trygdeavgift og derfor er det mye lavere? Forstår at trygdeavgift er den største posten på skattekortet. Men det er bare spekulasjon.

For med introduksjonsstøtnad på 2G (237 240 kr) ser det ut som de må betale ca. 13% skatt.

Anonymkode: d5e27...b56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ble fortalt en gang at månen er en ost, så da går jeg ut fra at det er sant.

Anonymkode: dbe5c...37b

• Liker 36
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble fortalt en gang at månen er en ost, så da går jeg ut fra at det er sant.

dessverre veldig lett for folk å tro på feilinformasjon og serveres mye av det på nett for å gjøre folk sinte

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å få faktaen deres via Facebook og TikTok. Da blir livet også mye bedre. Anbefales!

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen forskjell på skatt på inntekt ut fra statsborgerskap, og eventuelt flyktnignsstaus.

Samtidig må man huske på at som nyankomnen til landet har man ofte lite inntekt og formue, og dermed vil skatten også bli mindre. Husk også reglene om frikort som noen kan bruke. 

Anonymkode: d60ac...8f7

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble også fortalt at Norge er et tilbakestående u-land med dårlig infrastruktur og mye kristen sekt-kultur.

I realiteten er Norge frem på digitalisering og det kjører sykt mange elbiler i gaten, sammenlignet med det super byråkratiske frempå landet jeg kom fra.

De bruker fortsatt FAX og kaller det digital.

Anonymkode: 32f9e...541

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lever i et åpent demokratisk samfunn. Hadde dette vært sant, så hadde det stått over alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Noen i familien». Vi forstår det er deg. Slutt å hat. 

Anonymkode: 67458...cc5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

«Noen i familien». Vi forstår det er deg. Slutt å hat. 

Anonymkode: 67458...cc5

Det er ikke meg. Det er vanskelig å ha foreldre som tror mer på desinformasjon og propaganda enn noe annet og blir sinte på ting som ikke er sant.

Og ber du dem om å slutte å få informasjonen sin derfra så blir de sinte på deg fordi du ikke er med dem. Dette skal visstnok en russisktalende NAV ansatt ha sagt og de tror mer på det enn hva jeg kan komme med om skattekort osv, for jeg jobber jo ikke med sånt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ingen forskjell på skatt på inntekt ut fra statsborgerskap, og eventuelt flyktnignsstaus.

Samtidig må man huske på at som nyankomnen til landet har man ofte lite inntekt og formue, og dermed vil skatten også bli mindre. Husk også reglene om frikort som noen kan bruke. 

Det kan stemme, OM de ikke må betale trygdeavgift....

Jeg fikk skattemelding for noen dager siden og hadde 118k i skattbar inntekt (ufør minstesats, dessverre). Skattesatsen ble veldig lav, bare noen tusenlapper, men så må man betale 7.9% trygdeavgift på toppen som ikke har fradrag eller noe slikt, så det er umulig å komme under 7.9% skatt om man har > 150k brutto inntekt.

Når det er sagt; det er godt mulig at de slipper unna trygdeavgift og da stemmer kanskje 6%. De får i alle fall mye mer penger enn meg...

Anonymkode: 82b9d...b7b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cecilie Sadberg skrev (13 timer siden):

Vi lever i et åpent demokratisk samfunn. Hadde dette vært sant, så hadde det stått over alt

Tull og tøys. Hvor mye har stått om hva ukrainske flyktninger får "overalt"?

Om man slipper å betale trygdeavgift havner man lett under 6% skatt, spesielt om man har mottar mange ytelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble fortalt at jorda er flat engang....

Anonymkode: e80cb...224

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flyktning får tilbake en halv million av skatteetaten – Siste nytt – NRK

Flyktning får tilbake over en kvart million i trygdeavgift – Dagsavisen

Tilleggsinformasjon: Særlige forhold som gjelder personer som er fordrevne fra Ukraina - Helsedirektoratet

Sitat

En asylsøker som formelt har registrert sin søknad om asyl har fulle rettigheter og medlemskap i folketrygden jf. folketrygdloven § 2-16, jf. forskrift om trygdedekning for asylsøkere § 2.

De får altså fulle rettigheter med en gang de registrerer søknad, samtidig som at de ikke er pliktig til å betale....så vidt jeg kan forstå. I alle fall er det gråsoner her.

At de da ender opp med 4-6% skatt og en haug av stønader er ikke usannsynlig.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er lurt å gjøre et minimum av undersøkelser før man tar hensyn til om noe kan være sant eller ikke, noe du åpenbart ikke har gjort i denne saken....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mye å huske, altså.

Anonymkode: a2fd4...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Flyktning får tilbake en halv million av skatteetaten – Siste nytt – NRK

Flyktning får tilbake over en kvart million i trygdeavgift – Dagsavisen

Tilleggsinformasjon: Særlige forhold som gjelder personer som er fordrevne fra Ukraina - Helsedirektoratet

De får altså fulle rettigheter med en gang de registrerer søknad, samtidig som at de ikke er pliktig til å betale....så vidt jeg kan forstå. I alle fall er det gråsoner her.

At de da ender opp med 4-6% skatt og en haug av stønader er ikke usannsynlig.

Dette er helt vilt, faktisk.

Anonymkode: ab085...670

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er helt vilt, faktisk.

Anonymkode: ab085...670

Ja, "morsomt" med alle de som bare avskriver dette som tøys uten å sjekke noe rundt det.

Det er absolutt ikke usannsynlig, og uten trygdeavgift hadde jeg endt opp med ca. 3.3% skatt i år med minstesats. At ukrainere betaler 6% er absolutt ikke umulig, og det kan de selv om de har mye høyere skattbar inntekt enn meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tull og tøys. Hvor mye har stått om hva ukrainske flyktninger får "overalt"?

Om man slipper å betale trygdeavgift havner man lett under 6% skatt, spesielt om man har mottar mange ytelser.

Statsbudsjettet ligger åpent ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cecilie Sadberg skrev (2 minutter siden):

Statsbudsjettet ligger åpent ute. 

Og...?

Du får finne den plassen i statstbudsjettet (?) som du mener avkrefter denne påstanden da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...