AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #1 Skrevet 9. mars 2024 Hei! Er det fler som har opplevd at de skrudde av epiduralen uten å si i fra? Jeg hadde hatt rier i over 30 timer med (første barn), og kom inn på sykehuset med 6 cm åpning. Fikk epidural sent, ved 8-9 cm (de sa det egentlig var for sent, men gjorde et unntak pga at jeg var så sliten). Fra 10 cm åpning tok det over åtte timer før barnet vårt var ute, da barnet var stort (fem kg) og satt fast. Det var virkelig grusomt å prøve å få ungen ut, med alle triks jordmødrene hadde innabords. Måtte klippes og bruke tang, og barnet vårt ble født. Ønsket ikke keisersnitt, men det var klart for det om jeg skulle ombestemme meg/jeg eller barnet hadde hatt mest godt av det. Etterpå fikk jeg vite at det er få som hadde klart å holde ut det der uten epidural. Jeg svarte jo at jeg hadde epidural. Kjennes det sånn ut, spurte legen? Det var virkelig tortur, så svaret var egentlig nei. Fikk beskjed om at de hadde skrudd av epiduralen etter 20 minutter, da de hadde tolket det som at jeg reagerte dårlig på den, og at den hadde gått over for flere timer siden. Neste gang (hvis det blir) råder de meg til å droppe epidural. Ble veldig overrasket over at de ikke sa i fra at de avsluttet epiduralen. Ikke noe irritert over det, eller noe, men synes det var rart. Tenker at det kanskje var til mitt beste, da jeg jo trodde jeg hadde epidural, men at den ikke hjalp. Ikke noe å gjøre med det, liksom. Har andre her opplevd det samme? Det er kanskje vanlig å ikke si noe, slik at vi ikke blir stresset over det hvis de merket at vi er fokuserte på fødinga og oppgavene de gir oss? Bare nysgjerrig. Anonymkode: 1f638...4d2 2
BobbySocks Skrevet 9. mars 2024 #2 Skrevet 9. mars 2024 Tenker de opplevde deg som fokusert og kanskje ikke ville ta fra deg det gode fokuset du hadde? 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #3 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Er det fler som har opplevd at de skrudde av epiduralen uten å si i fra? Jeg hadde hatt rier i over 30 timer med (første barn), og kom inn på sykehuset med 6 cm åpning. Fikk epidural sent, ved 8-9 cm (de sa det egentlig var for sent, men gjorde et unntak pga at jeg var så sliten). Fra 10 cm åpning tok det over åtte timer før barnet vårt var ute, da barnet var stort (fem kg) og satt fast. Det var virkelig grusomt å prøve å få ungen ut, med alle triks jordmødrene hadde innabords. Måtte klippes og bruke tang, og barnet vårt ble født. Ønsket ikke keisersnitt, men det var klart for det om jeg skulle ombestemme meg/jeg eller barnet hadde hatt mest godt av det. Etterpå fikk jeg vite at det er få som hadde klart å holde ut det der uten epidural. Jeg svarte jo at jeg hadde epidural. Kjennes det sånn ut, spurte legen? Det var virkelig tortur, så svaret var egentlig nei. Fikk beskjed om at de hadde skrudd av epiduralen etter 20 minutter, da de hadde tolket det som at jeg reagerte dårlig på den, og at den hadde gått over for flere timer siden. Neste gang (hvis det blir) råder de meg til å droppe epidural. Ble veldig overrasket over at de ikke sa i fra at de avsluttet epiduralen. Ikke noe irritert over det, eller noe, men synes det var rart. Tenker at det kanskje var til mitt beste, da jeg jo trodde jeg hadde epidural, men at den ikke hjalp. Ikke noe å gjøre med det, liksom. Har andre her opplevd det samme? Det er kanskje vanlig å ikke si noe, slik at vi ikke blir stresset over det hvis de merket at vi er fokuserte på fødinga og oppgavene de gir oss? Bare nysgjerrig. Anonymkode: 1f638...4d2 Kunne jo være at man blir stresset og begynner å mase om å få den skrudd på eller noe slikt. De sa ikke fra til meg heller. Anonymkode: daf57...803 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #4 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kunne jo være at man blir stresset og begynner å mase om å få den skrudd på eller noe slikt. De sa ikke fra til meg heller. Anonymkode: daf57...803 Ja, det er et godt poeng. Hjernen er vel litt sånn «epidural, check - ferdig gjort» og så går man videre til neste oppgave. Det falt meg ikke inn at den kunne være avskrudd 🫠 Anonymkode: 1f638...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #5 Skrevet 9. mars 2024 BobbySocks skrev (14 minutter siden): Tenker de opplevde deg som fokusert og kanskje ikke ville ta fra deg det gode fokuset du hadde? Ja, det er nok sånn. Og det er jo egentlig lurt. Er glad de ikke sa noe. Hadde nok blitt mer redd og stresset, hadde jeg visst. Anonymkode: 1f638...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #6 Skrevet 9. mars 2024 Hvis det går tomt for epidural på 10 cm og fødsel er nært forestående fyller vi ikke på. Epidural kan i noen tilfeller hemme trykketrangen, noe som kan være svært utfordrende. Særlig hvis barnet er estimert til å være stort. Da trenger kvinnene all krafta de kan få, ikke en Epidural som fører til at de ikke klarer trykke mer. Men kan jo være at jordmoren har trodd barnet skulle komme mye tidligere enn det gjorde 😅 Anonymkode: cd084...7a7 7 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #7 Skrevet 10. mars 2024 Det er relativt vanlig å skru av epiduralen når man er ved 10 cm, for at trykkingen skal gå lettere. At du var ved 10 cm i over 8 timer er jo noe spesielt. Jeg fikk beskjed ved 10 cm om at ungen burde være ute innen to timer, ellers ble det keisersnitt, så jeg jobbet på for å rekke det. 😅 Anonymkode: c2a47...f86 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #8 Skrevet 10. mars 2024 Flere jordmødre er svært negative til epidural og smertelindring generelt. Jeg opplevde ved min fødsel en direkte konfrontasjon mellom lege og jordmor ang dette, legen ble faktisk ordentlig sinna. Har inntrykk av at mange jordmødre er gammeldagse og uprofesjonelle. Anonymkode: 898d4...c60 11 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 10cm i 8 timer??? Hvorfor lot de deg holde på så lenge? Stakkars. Jeg har aldri hatt epidural selv, men jeg har alltid trodd at det tar bort smertene ved rier men ikke smerten ved pressing? At på slutten er det like vondt som om man ikke hadde hatt det, og derfor like greit å ha den av pga det med trykketrang. Her skrudde de av lystgassen uten å si noe og gav meg oksygen isteden, og jeg er veldig glad for at jeg ikke fikk beskjed om det! Man skal aldri undervurdere placeboeffekten☺️ Anonymkode: 3dbd4...3fc 1
Maleficenta Skrevet 10. mars 2024 #10 Skrevet 10. mars 2024 BobbySocks skrev (14 timer siden): Tenker de opplevde deg som fokusert og kanskje ikke ville ta fra deg det gode fokuset du hadde? Evt fikk de det travelt og glemte å si fra? Her var det om å få ungen kjappest mulig ut sikkert?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #11 Skrevet 10. mars 2024 Omg. Så uakseptabelt. Tenk om det IKKE hadde vært ok for deg.... Helsepersonell skal ikke late som at man gir annen behandling enn det man gjør. Anonymkode: 80b77...7bb 4
BobbySocks Skrevet 10. mars 2024 #12 Skrevet 10. mars 2024 Maleficenta skrev (5 timer siden): Evt fikk de det travelt og glemte å si fra? Her var det om å få ungen kjappest mulig ut sikkert? Tja, på åtte timer hadde de nok tid å nevne det. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #13 Skrevet 10. mars 2024 Det er vanlig, men ikke lov. Bare nok et eksempel på hvordan man ser på kvinnehelse. Anonymkode: 20bd7...780 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #14 Skrevet 10. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Omg. Så uakseptabelt. Tenk om det IKKE hadde vært ok for deg.... Helsepersonell skal ikke late som at man gir annen behandling enn det man gjør. Anonymkode: 80b77...7bb Jeg antar de ikke latet som, men de avsluttet noe; så de har ikke løyet. Og om det ikke var ok, så er det fremdeles en beslutning de kan ta. Anonymkode: 38c50...63e 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #15 Skrevet 10. mars 2024 Jeg leser denne tråden om store barn, trykking, revning og klipping av underliv og tenker TAKK GUD FOR PLANLAGT KEISERSNITT 🤩🤩🤩 Jeg vant i lotto! Anonymkode: 781f8...19e 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #16 Skrevet 10. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg leser denne tråden om store barn, trykking, revning og klipping av underliv og tenker TAKK GUD FOR PLANLAGT KEISERSNITT 🤩🤩🤩 Jeg vant i lotto! Anonymkode: 781f8...19e Det syns nok ikke min venninne som sliter fremdeles etter keisersnitt. Så alt er relativt Anonymkode: 38c50...63e 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #17 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leser denne tråden om store barn, trykking, revning og klipping av underliv og tenker TAKK GUD FOR PLANLAGT KEISERSNITT 🤩🤩🤩 Jeg vant i lotto! Anonymkode: 781f8...19e Keisersnitt er ikke en dans på roser det heller. Det er en stor og brutal operasjon, og bør absolutt ikke undervurderes slik den gjør. Tror ikke folk skjønner alvoret av det. Anonymkode: 30636...7dc 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #18 Skrevet 10. mars 2024 Det er vanlig i norge å slå den av. I andre land er det vanlig å ha epudural til ungen er ute. Anonymkode: 1d613...28d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #19 Skrevet 15. mars 2024 I tillegg til å ikke ville uroe deg, kan det kanskje hende at om du ikke skulle ha epidural så skulle du i det minste få placeboeffekten av den? Anonymkode: 0e97c...ec2
Petra200 Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 18.53): Jeg leser denne tråden om store barn, trykking, revning og klipping av underliv og tenker TAKK GUD FOR PLANLAGT KEISERSNITT 🤩🤩🤩 Jeg vant i lotto! Anonymkode: 781f8...19e Snakk om å kun se en side av saken 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå