Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos jordmor før helgen og hun mente jeg hadde litt forhøyet blodtrykk og spor av proteiner i urinen. Ikke kjempe voldsomme utslag, men den kombinasjonen kan jo bety svangerskapsforgiftning. Føler meg i grei form ellers. Skal på ny oppfølgning til uken, men er det noen som kan dele erfaringer med det samme? Hva skjer f.eks videre? Jeg er i uke 36 og hatt fine prøver hele veien og heller ikke svangerskapsdiabetes. 

Anonymkode: 16b8b...6b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde litt forhøyet blodtrykk på den siste svangerskapstimen min hos jordmor. Jeg fikk svangerskapsforgiftning etter fødsel. De monitorerte meg tett på barsel og jeg måtte være der i 5 dager før vi fikk dra hjem. Måtte gå til fastlege mange ganger i uka for å sjekke leververdier de første ukene etter fødsel. 

Tiden frem mot fødsel gikk fint for min del. Jeg fødte da jeg var 41+5. Ha lav terskel for å ringe føden, tenker jeg. 

Anonymkode: 6f1c3...6fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde litt forhøyet blodtrykk på den siste svangerskapstimen min hos jordmor. Jeg fikk svangerskapsforgiftning etter fødsel. De monitorerte meg tett på barsel og jeg måtte være der i 5 dager før vi fikk dra hjem. Måtte gå til fastlege mange ganger i uka for å sjekke leververdier de første ukene etter fødsel. 

Tiden frem mot fødsel gikk fint for min del. Jeg fødte da jeg var 41+5. Ha lav terskel for å ringe føden, tenker jeg. 

Åå, visste ikke man kunne få det etter fødsel også? Prøvde lese meg litt frem og at eneste måten å bli kvitt svangerskapsforgiftning er i føde🙈

AnonymBruker
Skrevet

Slik begynte det hos meg. Følte meg i bra form bortsett fra hevelser og kraftig vektøkning. Endte i konstantert svangerskapsforgiftning etter mye fram og tilbake måneden før termin. 

Anonymkode: d7105...1dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg var hos jordmor før helgen og hun mente jeg hadde litt forhøyet blodtrykk og spor av proteiner i urinen. Ikke kjempe voldsomme utslag, men den kombinasjonen kan jo bety svangerskapsforgiftning. Føler meg i grei form ellers. Skal på ny oppfølgning til uken, men er det noen som kan dele erfaringer med det samme? Hva skjer f.eks videre? Jeg er i uke 36 og hatt fine prøver hele veien og heller ikke svangerskapsdiabetes. 

Pass på hevelse i kroppen

Anonymkode: 79b5c...73a

AnonymBruker
Skrevet

Har du hevelser/ødemer i ankler, hender og ansikt? Hodepine? 

Jeg hadde helt fine verdier på ordinær kontroll dagen før fødsel, da jeg kom inn på føden etter vannavgang dagen etter, fikk jeg påvist svangerskapsforgiftning (proteiner i urin og forhøyet blodtrykk) 

Jeg ble kontrollert ofte og de satte epidural (da det kan senke BT). 

Måtte ikke være lenger på sykehuset pga det. 

Anonymkode: 164b7...84d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Åå, visste ikke man kunne få det etter fødsel også? Prøvde lese meg litt frem og at eneste måten å bli kvitt svangerskapsforgiftning er i føde🙈

Jeg fikk skyhøye leververdier og (muligens?) gallestein. Men jeg var jo på barsel, så de var flinke til å monitorere og medisinere. Følte meg godt ivaretatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slik begynte det hos meg. Følte meg i bra form bortsett fra hevelser og kraftig vektøkning. Endte i konstantert svangerskapsforgiftning etter mye fram og tilbake måneden før termin. 

Hva skjedde når du fikk den konstantert? Måtte du settes i gang f.eks?

AnonymBruker
Skrevet

Har du hevelser/ødemer i ankler, hender og ansikt? Hodepine? 

Jeg hadde helt fine verdier på ordinær kontroll dagen før fødsel, da jeg kom inn på føden etter vannavgang dagen etter, fikk jeg påvist svangerskapsforgiftning (proteiner i urin og forhøyet blodtrykk) 

Jeg ble kontrollert ofte og de satte epidural (da det kan senke BT). 

Måtte ikke være lenger på sykehuset pga det. 

Anonymkode: 164b7...84d

Foreløpig har jeg verken kraftig vektøkning eller hevelser, men det kan jo plutselig dukke opp kanskje. Så rart at det kan snu så fort. Var det veldig høye verdier du hadde? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjedde når du fikk den konstantert? Måtte du settes i gang f.eks?

Fikk det ikke endelig konstantert før på termindato. Så ble igangsatt dagen etter fordi baby hadde stagnert på vekstkurven de siste ukene. Jeg var på ultralyd noen uker før så derfor de kunne se forskjellen. Måtte ikke være noe lengre på sykehus etter fødsel men var innlagt på obs post for gravide fra termindato med tett oppfølging og overvåking av meg og baby. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp tatt hastekeisersnitt på grunn av alvorlig svangerskapsforgiftning for 6 uker siden. Hadde absolutt ingen symptomer på det, men jordmor reagerte på litt forhøyet blodtrykk + protein +1 i urin. Hun sendte meg til sykehuset for en ultralyd av blodårene mine + morkaka, og jeg ble innlagt umiddelbart med forgiftning og sviktende morkake.

Du merker ingenting. Man ser det på blodtrykket og protein i urin. Veldig skummelt syns jeg.

Anonymkode: 2d121...c42

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Be om jevnlig oppfølging fremover. Vær obs på hodepine, om du ser stjerner, trykk øverst i magen og hevelse i kroppen. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og ble igangsatt før termin pga det. Det endte med eklampsi og ble temmelig dramatisk. 

svangerskapsforgiftning på latin er preeklampsi som betyr «før krampe», eklampsi betyr derfor «krampe» og er det som skjer med kroppen dersom man ikke behandles for svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: 65ab0...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 140/90 i blodtrykk, +1 på hevelse i kroppen, ingen utslag på protein i urin. Ble fulgt opp daglig hos fastlege, fikk beskjed om å hvile hele dagen. Endte med akutt svangerskapsforgiftning under fødsel. Jeg merket det mest på at jeg fikk veldig vondt under høyre ribbein. Der sitter leveren.

Det er en snikende sykdom som man ikke merker før det er akutt. Men - dette er også grunnen til at de måler blodtrykk, hevelse, urin på hver kontroll - å fange opp at du kan brygge på noe slikt, så de kan stanse det.

Og det er riktig at når den snøballen har begynt å rulle og fått litt fart, så er eneste tiltak å føde. Det er kroppen som reagerer på et fremmed element i kroppen, nemlig morkaken. Så det er morkaken som må ut, og da må baby ut.

Anonymkode: 655b6...09a

AnonymBruker
Skrevet

Men kan man også ha spor av protein i urinen og forhøyet blodtrykk uten at det trenger bety svangerskapsforgiftning? Kan det komme av andre ting / være tilfeldig også?🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 7.21):

Jeg hadde 140/90 i blodtrykk, +1 på hevelse i kroppen, ingen utslag på protein i urin. Ble fulgt opp daglig hos fastlege, fikk beskjed om å hvile hele dagen. Endte med akutt svangerskapsforgiftning under fødsel. Jeg merket det mest på at jeg fikk veldig vondt under høyre ribbein. Der sitter leveren.

Det er en snikende sykdom som man ikke merker før det er akutt. Men - dette er også grunnen til at de måler blodtrykk, hevelse, urin på hver kontroll - å fange opp at du kan brygge på noe slikt, så de kan stanse det.

Og det er riktig at når den snøballen har begynt å rulle og fått litt fart, så er eneste tiltak å føde. Det er kroppen som reagerer på et fremmed element i kroppen, nemlig morkaken. Så det er morkaken som må ut, og da må baby ut.

Vet du om det er mulig med svangerskapsforgiftning uten utslag på proteiner i urin? Jeg var på kontroll for et par uker siden da jeg og jordmor mistenkte svangerskapsforgiftning. Bein og hender hovner opp (helt enormt, fra tær til knær), jeg ser stjerner, av/på vondt under ribbeina og av/på hodepine. På kontrollene har blodtrykket ligget på typ 135/90 (jeg har ligget under gjennomsnittet hele svangerskapet frem til nå), men har ikke utslag på urin. Får derfor beskjed om at dette ikke er noe å bekymre seg for…

Kjenner jeg likevel er bekymret da spesielt hovenheten bare blir verre og verre. Føler jeg maser og bare er til bry, men er også redd for at om jeg ikke «maser» så går det for langt før noe blir gjort.

Anonymkode: c5e68...100

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 7.21):

Herregud, ser jo nå at det er akkurat det du skrev var tilfellet med deg. Tror jeg skal be om mer oppfølging og ikke minst råd til hvordan jeg skal forholde meg for her er hverdagen ganske hektisk og stresspreget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 170/99 i blodtrykk, og +2 i urinen. De mistenkte svangerskapsforgiftning. Jeg var på kontroll på sykehuset og fikk ikke dra hjem, ble lagt inn umiddelbart. Men det var fordi jeg hadde så høyt blodtrykk at de på føden lurte på om hvordan jeg satt oppreist rolig. Jeg var ikke hoven, men hadde press i brystet. Hva var verdiene dine når du ble gravid? De ser ofte på utviklingen. De fleste får høyt blodtrykk på slutten, men alt er relativt også, og forskjell om du har hatt 120/60 hele graviditeten, med plutselig høyt blodtrykk eller om det har utviklet seg. Uansett, de sa det var egentlig svært lite dramatisk så sent i graviditeten, og om man hadde det, ble det bare igangsatt for å ta ut babyen. 

Anonymkode: 2be32...268

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du om det er mulig med svangerskapsforgiftning uten utslag på proteiner i urin? Jeg var på kontroll for et par uker siden da jeg og jordmor mistenkte svangerskapsforgiftning. Bein og hender hovner opp (helt enormt, fra tær til knær), jeg ser stjerner, av/på vondt under ribbeina og av/på hodepine. På kontrollene har blodtrykket ligget på typ 135/90 (jeg har ligget under gjennomsnittet hele svangerskapet frem til nå), men har ikke utslag på urin. Får derfor beskjed om at dette ikke er noe å bekymre seg for…

Kjenner jeg likevel er bekymret da spesielt hovenheten bare blir verre og verre. Føler jeg maser og bare er til bry, men er også redd for at om jeg ikke «maser» så går det for langt før noe blir gjort.

Jeg synes du skal ta kontakt med føden. Du er ikke til bry!

Svangerskapsforgiftning kan utvikle seg fort. Jeg hadde null utslag på protein en dag. Dagen etter 2+.

Anonymkode: 64606...7fa

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde som deg litt forhøyet BT og spør å proteiner. 4 dager senere hadde jeg BT på 170/110 og 3+ i proteiner. Følte meg fin i formen og hadde ordnet meg og hadde vært på lunsj med venner. Ble lagt inn for overvåkning og satt igang. Under fødsel fem dager senere så fikk jeg en uutholdelig pannehodepine og pga langsom fremgang så ble det akutt keisersnitt. Svangerskapsforgiftningen utviklet seg til Hellp-syndrom etter fødsel, men da følte jeg meg kvikk og fin i formen. Så det var veldig rart at jeg var ganske syk uten å merke det.

Jeg ville hjem etter nesten 11 døgn på sykehuset, så da fikk jeg telefonoppfølgning av legen på sykehuset. 

Måtte gå på blodtrykkssenkende tabletter i halvannen måned etter fødsel og tok kontroll på barsel poliklinikk, jordmor kom to ganger på hjemmebesøk I tillegg til helsesykepleier som alle målte BT av meg. Et siste BT på seksukers kontroll hos fastlege hvir jeg da skulle trappe ut tablettene. Veldig god oppfølgning. 

Anonymkode: 32705...f90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning 2 ganger + hellp. Jeg har sagt til mine døtre at skal dere ha barn så skal dere følges opp ofte. Til meg så gikk det fort. Har to stk ekstrem premature barn. Det er så mange år siden at jeg ikke husker alt. Men til første så tenkte jeg at jeg skulle sykmelde meg. Var litt stiv i fingrene mine. Jobber som frisør så jeg synes det var vanskelig. Var til legen. Høyt blodtrykk og protein i urinen og ble sendt rett til sykehuset. Var der noen få dager og måtte ha haste snitt. Nr to så så dem allerede på ultralyd at her blir det svangerskapsforgiftning. Blodårene mine lå i krøll til morkaka. Så jeg ble fulgt opp hele tiden. Og det gikk fort lell om jeg var innlagt i flere uker. Hun som delte rom meg meg sa no har du fått mye vann i kroppen. Jeg kjenner deg ikke igjen. Og da gikk det bare noen min så kasta jeg opp. Barnet var så lite at at legen ville at jeg skulle prøve å holde ut i det lengste. Ente med at det tok nesten to døgn før jeg våknet etter fødselen. Min mann var helt fra seg. Konklusjonen etter på var. Vi skal ikke vente så lenge bare for at barnet får flere timer i magen. For det gjør ikke noe store forskjell for barnet. Men verre for mor. Jeg var innlagt på sykehuset i nesten to uker for jeg slet så med å komme meg etter på. 

ja jeg er liv redd for at mine barn også skal arve dette etter meg. 

Anonymkode: 38b9f...f0e

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...