AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #1 Skrevet 9. mars 2024 Dame, 40+ Jeg fikk Korona (Covid-19) etter at jeg tok sprøyte nr 3. Jeg fikk problemer med å puste og tilstanden min ble bare verre og verre, til slutt ble jeg så dårlig at jeg havnet på sykehuset i hu og hast - der og da var jeg sikker på at min siste tid på denne jorden var kommet, men takket være flinke leger og sykepleiere klarte jeg å overvinne pandemien og komme meg på beina igjen. Jeg har alltid vært en veldig aktiv sjel. Elsket å gå på turer i både skog og mark, dra på fjellet og reise rundt i landet og se meg om osv osv. Men etter Korona ble jeg aldri meg selv igjen.... Jeg føler meg hele tiden unormal trøtt og uvel. Jeg har opp til flere ganger om dagen følelsen om å besvime. Jeg svetter som om jeg har løpt maratonløp og er helt andpusten for den minste ting jeg gjør, bare jeg går opp trappen til andre etasje (12 trinn) blir jeg helt svett og tungpustet. Jeg må lene meg til rekkverket når jeg har klart å kjempe meg opp trappetrinnene og blir stående å hive etter pusten som en astmatiker i flere minutter før jeg klarer å bevege meg videre bort til sofaen som står noen få meter ifra. Jeg er helt stiv og støl i hele kroppen og alle muskler og ledd verker (det er verst om morningene) Jeg har stadig hodepine/migrene og sliter med både hukommelsen og konsentrere meg (et sann mareritt) Alt føles rett og slett som et ork og det er begynt å tære på både humøret og livsgleden. På de verste dagene orker jeg ikke en gang å stå opp. Jeg har gått til lege, men han vil ikke gjøre noe for å hjelpe meg. Jeg fikk bare en beskjed om at "dette har du hatt så lenge nå så det er ikke noe farlig" og så sykemelder han meg i noen dager til, som om det skulle hjelpe meg.... Er det noen som har eller har hatt de samme symptomer eller hvet hva det kan være? Kan det være senfølge/skade etter korona etter så mange år...? Jeg er takknemlig for alle hjelpsomme om omsorgsfulle svar ❤️ Anonymkode: 423c6...68b 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #2 Skrevet 9. mars 2024 Høres veldig ut som overgangsalder. Har du sjekket hormonverdiene dine? Anonymkode: e0bd8...055 7 1
Gjest Bromance Skrevet 9. mars 2024 #4 Skrevet 9. mars 2024 Uff, altfor mange mannlige leger tar ikke kvinner på alvor. Men tenker dette liksågodt kan være overgangsalder. Evt Fatigue som kan komme etter covid.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #5 Skrevet 9. mars 2024 Den svettingen fikk meg til å tenke overgansalder/hormonendringer. Andpusten: har du fått sjekket det for astma o.l? Har legen bidrat med noe råd om opptrening feks? Høres ut som min forrige fastlege. Anonymkode: ab94f...69e 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #6 Skrevet 9. mars 2024 Meld deg inn i Fb gruppen long covid Norge. Anonymkode: 539d9...5d4 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #7 Skrevet 10. mars 2024 Når vi puster, tømmer vi lungene for karbondioksid og fyller dem igjen med oksygen. Det høres ut som du gjør det litt motsatt. Saken er at når du hiver etter pusten, puster du bare med den øvre delen av lungene. Du får aldri tømt lungene helt før du prøver å fylle dem igjen. Neste gang du går trappa, kan det være lurt å konsentrere seg om å puste ut istedenfor å hive etter pusten. Blås skikkelig ut og ta i så du kjenner at du klemmer ut siste rest av karbondioksid. Etter det vil lungene helt automatisk fylles med friskt oksygen. Å puste inn skjer automatisk, uten at du trenger å anstrenge det. Men kroppen trenger hjelp for å få til å puste skikkelig ut. Anonymkode: 3c08c...7b2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #8 Skrevet 10. mars 2024 Har du underliggende sykdom, siden du tok 3 vaksinedoser? Hvor tett var det mellom dose 3 og korona? Det kan være senplager av sykdommen, og ikke uvanlig når du ble så syk av korona at du ble innlagt. Det kan ta lang tid før man kommer seg etter en kraftig infeksjon. Jeg ble selv alvorlig syk av influensa for noen år tilbake, og det tok rundt ett år før jeg begynte å føle meg som meg selv igjen. Anonymkode: ac75e...288 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 Det kan være covid, men det er ikke meningen at man skl få det så hard trippel-vaksinert. Hadde sjekket ut vaxveritas.no, og fått ny fastlege. Anonymkode: da455...0c8 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #10 Skrevet 10. mars 2024 Har du blitt utredet for lunge- og hjerte/kar sykdommer? Mange forholdsvis unge kvinner har fått blodpropp, høyt blodtrykk og hjerteinfarkt etter Covid. Anonymkode: c781b...fba 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #11 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du blitt utredet for lunge- og hjerte/kar sykdommer? Mange forholdsvis unge kvinner har fått blodpropp, høyt blodtrykk og hjerteinfarkt etter Covid. Anonymkode: c781b...fba Uff, skummelt 😣 Anonymkode: 423c6...68b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #12 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Høres veldig ut som overgangsalder. Har du sjekket hormonverdiene dine? Anonymkode: e0bd8...055 Ja, sjekket Anonymkode: 423c6...68b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #13 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du blitt utredet for lunge- og hjerte/kar sykdommer? Mange forholdsvis unge kvinner har fått blodpropp, høyt blodtrykk og hjerteinfarkt etter Covid. Anonymkode: c781b...fba Etter sykdom eller etter vaksine? Anonymkode: 8c366...822 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #14 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du underliggende sykdom, siden du tok 3 vaksinedoser? Hvor tett var det mellom dose 3 og korona? Det kan være senplager av sykdommen, og ikke uvanlig når du ble så syk av korona at du ble innlagt. Det kan ta lang tid før man kommer seg etter en kraftig infeksjon. Jeg ble selv alvorlig syk av influensa for noen år tilbake, og det tok rundt ett år før jeg begynte å føle meg som meg selv igjen. Anonymkode: ac75e...288 Det var langt mellom vær dose, jeg husker ikke nøyaktig hvor langt, men ihverfall måneder... Jeg har litt dårlig immunforsvar, elles ingen sykdommer (ikke som jeg vet om ihvertfall) Jeg hadde ikke tenkt å ta den siste dosen, men følte meg presset til å gjøre det. Angrer veldig i dag... Uff, det er skummelt med disse virusene. Bra at du føle deg bedre nå ❤️ Anonymkode: 423c6...68b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #15 Skrevet 10. mars 2024 Bromance skrev (10 timer siden): Uff, altfor mange mannlige leger tar ikke kvinner på alvor Helt enig! Anonymkode: 423c6...68b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #16 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når vi puster, tømmer vi lungene for karbondioksid og fyller dem igjen med oksygen. Det høres ut som du gjør det litt motsatt. Saken er at når du hiver etter pusten, puster du bare med den øvre delen av lungene. Du får aldri tømt lungene helt før du prøver å fylle dem igjen. Neste gang du går trappa, kan det være lurt å konsentrere seg om å puste ut istedenfor å hive etter pusten. Blås skikkelig ut og ta i så du kjenner at du klemmer ut siste rest av karbondioksid. Etter det vil lungene helt automatisk fylles med friskt oksygen. Å puste inn skjer automatisk, uten at du trenger å anstrenge det. Men kroppen trenger hjelp for å få til å puste skikkelig ut. Anonymkode: 3c08c...7b2 Takk for gode råd < 3 Før hadde jeg ingen problemer med å komme meg opp trapper, men etter at jeg hadde Korona ble alt mye tyngre / vanskeligere. Anonymkode: 423c6...68b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #17 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du blitt utredet for lunge- og hjerte/kar sykdommer? Mange forholdsvis unge kvinner har fått blodpropp, høyt blodtrykk og hjerteinfarkt etter Covid. Anonymkode: c781b...fba Har kun målt blodtrykket Anonymkode: 423c6...68b
Coachshinny Skrevet 10. mars 2024 #18 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dame, 40+ Jeg fikk Korona (Covid-19) etter at jeg tok sprøyte nr 3. Jeg fikk problemer med å puste og tilstanden min ble bare verre og verre, til slutt ble jeg så dårlig at jeg havnet på sykehuset i hu og hast - der og da var jeg sikker på at min siste tid på denne jorden var kommet, men takket være flinke leger og sykepleiere klarte jeg å overvinne pandemien og komme meg på beina igjen. Jeg har alltid vært en veldig aktiv sjel. Elsket å gå på turer i både skog og mark, dra på fjellet og reise rundt i landet og se meg om osv osv. Men etter Korona ble jeg aldri meg selv igjen.... Jeg føler meg hele tiden unormal trøtt og uvel. Jeg har opp til flere ganger om dagen følelsen om å besvime. Jeg svetter som om jeg har løpt maratonløp og er helt andpusten for den minste ting jeg gjør, bare jeg går opp trappen til andre etasje (12 trinn) blir jeg helt svett og tungpustet. Jeg må lene meg til rekkverket når jeg har klart å kjempe meg opp trappetrinnene og blir stående å hive etter pusten som en astmatiker i flere minutter før jeg klarer å bevege meg videre bort til sofaen som står noen få meter ifra. Jeg er helt stiv og støl i hele kroppen og alle muskler og ledd verker (det er verst om morningene) Jeg har stadig hodepine/migrene og sliter med både hukommelsen og konsentrere meg (et sann mareritt) Alt føles rett og slett som et ork og det er begynt å tære på både humøret og livsgleden. På de verste dagene orker jeg ikke en gang å stå opp. Jeg har gått til lege, men han vil ikke gjøre noe for å hjelpe meg. Jeg fikk bare en beskjed om at "dette har du hatt så lenge nå så det er ikke noe farlig" og så sykemelder han meg i noen dager til, som om det skulle hjelpe meg.... Er det noen som har eller har hatt de samme symptomer eller hvet hva det kan være? Kan det være senfølge/skade etter korona etter så mange år...? Jeg er takknemlig for alle hjelpsomme om omsorgsfulle svar ❤️ Anonymkode: 423c6...68b Hei, føler med deg❤️ Dette høres absolutt helt unormalt av ei dame i 40 årene. Her kan det høres ut som du kan ha fått long covid, men for all del, jeg er ingen lege. Hva er det du sier, avfeier hen det med at dette har du hatt så lenge at det er ikke noe farlig! Har hen prøvd å Finne en diagnose? Her må du presse på å få sendt deg til videre utredning hos noen andre enn fastlegen. Det er nå snart 2 år siden Covid herjet, og hvor lenge siden var det du ble covid-smittet, eller var det covid sprøyte 3 ? Har hørt noen har fått ettervirkninger av covid sprøytene. Ble du frisk etter covid, altså symptomfri eller gikk du fra covid og rett inn i den tilstanden du nå beskriver her, altså du ble aldri helt frisk? Ønsker deg alt det beste og at dette blir bra❤️ 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #19 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Høres veldig ut som overgangsalder. Har du sjekket hormonverdiene dine? Anonymkode: e0bd8...055 Uff, følte meg plutselig eldgammel. Nei, har ikke sjekket verdiene. Anonymkode: 423c6...68b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #20 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Den svettingen fikk meg til å tenke overgansalder/hormonendringer. Andpusten: har du fått sjekket det for astma o.l? Har legen bidrat med noe råd om opptrening feks? Høres ut som min forrige fastlege. Anonymkode: ab94f...69e Nei, legen vil ikke ta noe som helst prøver og svaret jeg fikk sist jeg nevnte mine plager var at "sånn er det å bli gammel" Anonymkode: 423c6...68b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå